ژنرالی که مانع حمله ترامپ به ایران شد

ترامپ در روزهای پایانی دولت خود می خواسته به تاسیسات هسته ای ایران حمله کند اما ژنرال مارک میلی رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا او را از این اقدام منصرف کرده است.

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

به نوشته گزارش نیویورکر در هفته های پس از شکست ترامپ در انتخابات نوامبر 2020 و دوره انتقالی برای تحویل قدرت به جو بایدن موضوع حمله به ایران بارها در جلسات کاخ سفید به بحث و بررسی گذاشته شد و ژنرال میلی بیم آن را داشته که ترامپ برای اخلال در انتقال قدرت دست به یک ماچرا جویی نظامی علیه ایران بزند که کار به یک جنگ ویرانگر منطقه ای بکشد.
بر اساس این گزارش ژنرال میلی بر این باور بوده که ترامپ شخصا تمایلی به جنگ با ایران نداشته اما از ایده حمله موشکی محدود در واکنش به آنچه که «اقدامات تحریک آمیز ایران علیه منافع آمریکا در منطقه» می دانسته، پشتیبانی می کرده است.

در جلسه ای که تنها هفده روز پیش از موعد تحلیف «جو بایدن» در کاخ سفید تشکیل شده موضوع پیشرفت های هسته ای ایران و گزارش اخیر آژانس بین المللی انرژی هسته ای در این باره به بحث گذاشته شده و در این جلسه «مایک پمپئو» وزیر خارجه و «رابرت اوبرایان» مشاور امنیت ملی ترامپ به او گوشزد کرده اند که دیگر فرصتی برای حمله نظامی به ایران وجود ندارد.
در آن جلسه ژنرال میلی با تشریح مخاطرات و دستاوردهای احتمالی حمله نظامی به ایران توانسته ترامپ را از حمله احتمالی منصرف کند.

به نوشته سوزان گلیسر در گزارش نشریه نیویورکر، ژنرال میلی در روزهای پایانی دولت تراکپ از امکان وقوع دو سناریو نگران بود و می کوشید جلوی آنها را بگیرد: نخست ایجاد آشوب داخلی به تحریک ترامپ برای کشاندن ارتش به خیابان های شهرهای مختلف آمریکا و اخلال در انتقال قدرت و دیگری درگیر کردن کشور در یک ماجراجویی نظامی علیه ایران برای سرپوش گذاشتن به شکست انتخاباتی و جلوگیری از روند آرام و قانونی انتقال قدرت.

 

منبع: عصرایران

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 
  • اصفهانی
    0

    فاسدان اداری بستر ساز فسادهای اداری و غیر اداری هستند باندادن رشوه آنهارا عقیم کنید تا فسادهای اداری و غیر اداری نزایند وسر کیسه نشوید وجامعه اصلاح شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان