نکاتی که به هنگام استفاده از وسایل نقلیه عمومی باید رعایت کنیم

اینکه بدانیم چطور در سطح جامعه رفتار و از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنیم جزو واجبات است و باید قوانینی را در این باره رعایت کنیم

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

روزانه تعداد زیادی از شهروندان از وسایل نقلیه عمومی استفاده می‌کنند، این موضوع که چطور بلد باشیم در رفت و آمدهای خود از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنیم جزو واجبات است. قطعا بسیاری از ما در هر روز با افرادی که به صورت بلند با تلفن صحبت می‌کنند یا رفتار‌های ناشایست از خود نشان می‌دهند برخورد داریم و از این موضوع اذیت می‌شویم. پس بهتر است که ما هم یکی از این افراد نباشیم، اما این افراد را بعد از ترک آن محیط دیگر نخواهیم دید، پس بهتر است واکنش تندی نشان ندهیم و هم فضا را مسموم نکنیم و هم باعث آزار دیگران نشویم.

در صف نوبت بایستیم

در بسیاری از مواقع پیش آمده که برای رفتن به محل کار یا هر جای دیگری عجله داریم و به ایستگاه‌های بی آر تی و اتوبوس، مترو و ... که شلوغ هستند می‌رویم و در صف می‌ایستیم که یک دفعه با آمدن وسیله نقلیه مربوطه، فردی از پشت سرمان هجوم می‌آورد و بدون نوبت سوار می‌شود و می‌رود. در این زمان‌ها رفتار شایسته این است که در صف بایستیم و نوبت را رعایت کنیم تا حقوق شهروندی را پایمال نکنیم، همه به یک اندازه حق استفاده از وسایل نقلیه عمومی را دارند و هر کسی ممکن است عجله داشته باشد، پراکنده ایستادن و یکباره هجوم بردن اقدام پسندیده‌ای نیست.

اولویت با کسانی است که پیاده می‌شوند

به هنگام سوار شدن وسیله نقلیه عمومی لازم است که در ابتدا اجازه دهیم اول مسافران مترو یا اتوبوس بی آر تی که قصد خروج دارند، از وسیله نقلیه مربوط پیاده شوند و بعد ما سوار شویم. حال اگر ما نزدیک در خروجی هستیم و شخص دیگری در حال تلاش برای خروج از وسیله نقلیه است، به او اجازه عبور دهیم. حتی ممکن است مجبور شویم به‌طور موقت از اتوبوس یا قطار پیاده شویم. باید این کار را به‌ سرعت انجام دهیم تا از اتوبوس یا قطار جا نمانیم. در این قضیه به احترام، اجازه دهیم ابتدا خانم‌ها، افراد مسن یا خردسالان سوار یا پیاده شوند.

وقتی شلوغ است، صندلی خالی را با گذاشتن وسایل اشغال نکنیم

گاهی در شلوغی اتوبوس و بی آر تی یا مترو در مسیری طولانی که خستگی باعث می‌شود سرس بچرخانیم و به دنبال صندلی خالی برای نشستن باشیم، با افرادی مواجه می‌شویم که روی صندلی کناری خود وسیله‌ای گذاشته اند که این کار اصلا مناسب نیست. باید وسایل خود را روی زمین بگذاریم و اگر می‌خواهیم وسیله‌مان کثیف نشود روی پای خود نگهداریم.

به صفحه نمایش موبایل یا تبلت دیگران خیره نشویم

گاهی اوقات هم پیش می‌آید وقتی در مترو ایستاده ایم و با تلفن همراه خود کار می‌کنیم، سنگینی نگاهی را به روی خود احساس می‌کنیم و وقتی سربرمی گردانیم، می بینیم که نگاه شخصی در موبایل ما استف در این وضعیت حس ناامنی و ناراحتی وجود ما را پر می‌کند. پس شکل درست قضیه این است که به صفحه نمایش موبایل کسی خیره نشویم.

به روی صندلی‌ها چیزی ننویسیم و به آن‌ها آسیبی نرسانیم

اسامی و نوشته‌های هک شده بر روی بعضی از صندلی‌های اتوبوس‌ها و مترو و ... برای ما یادآور دفترچه خاطرات و شجره‌نامه‌های قدیمی هستند یا از فرط آسیب‌های وارد شده به خانه‌های متروکه و جنگ زده تبدیل شده اند. حال کار درست این است که روی صندلی‌ها چیزی نوشته و آسیبی وارد نشود و در صورت مشاهده هرگونه رفتاری مبنی بر هک نوشته روی صندلی‌ها به فرد مذکور محترمانه تذکر دهیم.

دراتوبوس به منظور خوابیدن، سر به روی شانه‌ بغل دستی نگذاریم

شاید که مسیر دور باشد، اما اینکه سر خود را به روی شانه کسی بگذاریم و یا به مسافر بغل دستی خود تکیه دهیم، کار شایسته‌ای نیست و آزار دهنده است، پس هرگز این کار را انجام ندهیم.

کفش خود را در وسایل نقلیه عمومی  از پا در نیاوریم

در سفر‌های بین شهری که ساعت سفر طولانی است پا‌های ما دچار خستگی و ناراحتی می‌شود و شاید میل شدیدی به درآوردن کفشمان داشته باشیم، این در حالی است که تهویه هوا در اتوبوس ضعیف بوده و در آوردن کفش هایمان می‌تواند باعث ناراحتی مسافران شود، پس باید خستگی را به جان بخریم و کفش هایمان را از پای خود در نیاوریم و یا سیگار نکشیم و خوراکی‌های معطر نخوریم و از عطر‌های سنگین استفاده نکنیم تا هوای سنگین و غیرقابل تنفسی ایجاد نشود.

 کرایه خود را  پرداخت کنیم

برخی از شهروندان استفاده رایگان از وسایل حمل و نقل عمومی از جمله بی آر تی یا اتوبوس را جزو حقوق شهروندی می‌دانند، اما خوب است که بدانید این یک قانون کلی است که باید همه کرایه استفاده از وسیله نقلیه عمومی را بپردازند، پس بهتر است که به حقوق شهروندان دیگر احترام بگذاریم و کرایه خود را پرداخت کنیم و قبل از رسیدن به صف، کرایه و یا بلیط خود را آماده کنیم تا کسی پشت سر ما معطل نشود.

هنگام پیاده یا سوار شدن مراقب وسایل خود باشیم

ما نه تنها باید مراقب اموال خود باشیم، بلکه باید مراقب دیگران هم باشیم تا باعث آزار و اذیت آن‌ها نشویم. هنگام سوار شدن در قطار و اتوبوس باید کوله پشتی خود را در بیاوریم تا هنگام چرخش به کسی برخورد نکند و خاطر باقی مسافران را مکدر نکنیم.

مراقب میزان صدای خود در وسایل نقلیه باشیم

اینکه در فضای عمومی با صدای بلند با تلفن صحبت کنیم یا به هنگام گوش دادن موسیقی، صدای آن از هدفون بیرون بزند، به طوری که سایر افراد هم بشنوند و یا با صدای بلند موسیقی بخوانیم کار مناسبی نیست. شاید صدای خوبی داشته باشیم، اما این مسائل سلیقه‌ای هستند و در یک مکان عمومی نباید صدای اضافه ایجاد کنیم.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان