تاثیر توافق هسته ای بر بازار ارز

دامنه نوسان قیمت دلار محدود شد و بازار آزاد و متشکل همگرا شدند. سکه با افت قیمت طلای جهانی و دلار کار دشواری برای حفظ مرز حساس 10 میلیون و 800 هزار تومانی پیش رو دارد.

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

دلار آمریکا معاملات روز چهارشنبه را با کاهش قیمت 130 تومانی نسبت به روز گذشته آغاز کرد و روی 23 هزار و 850 تومان قرار گرفت. تحلیل‌گران معتقد بودند دلار در حال حاضر تمایل به نوسان در محدود 23 هزار و 800 تومان و 24 هزار و 200 تومان دارد. عبور از مرز پایینی می‌تواند به منزله ورود دلار به فاز نزولی باشد و عبور از مرز بالایی انتظارات افزایشی را در بازار تقویت می‌کند. به هر روی دلار با ثبت نوساناتی محدود معاملات نیمه اول روز را روی قیمت 23 هزار و 900 تومان به پایان رساند و محدوده نوسان  قیمت دلار  تغییر نکرد.

همگرایی بازار آزاد و متشکل

قیمت ابتدایی دلار بازار متشکل نیز از نرخ متوسط روز گذشته 94 تومان پایین‌تر بود و روی 23 هزار و 190 تومان قرار داشت. بر این اساس تغییرات قیمتی دلار بازار متشکل و بازار آزاد به هم نزدیک و در یک جهت بودند. دلار بازار آزاد و متشکل 2.8 درصد اختلاف داشتند. این شکاف در دو روز گذشته 3.7 درصد و 3.6 درصد بود. کوچک شدن شکاف و همگرایی این دو بازار طبق روند کلی با کاهش  نرخ ارز  همراه بود.

دیدگاه‌های مثبت نسبت به آینده مذاکرات

در شبکه‌های مربوط به مبادلات  نرخ ارز  دیدگاه‌های خوشبینانه‌ای در مورد ادامه روند مذاکرات مطرح می‌شود، مثلا اظهارات اتحادیه اروپا در مورد ادامه مذاکرات برای اجرای کامل توافق توجه فعالان بازار را به خود جلب کرد. در صورتی که این دیدگاه‌ها بین فعالان بازار فراگیر باشد، می‌تواند محدود شدن دامنه نوسان در روزهای آتی را نتیجه دهد، البته در صورتی که رویدادهای سیاسی داخلی در مورد انتخابات ریاست جمهوری و انتصاب رئیس جدید بانک مرکزی تاثیر ناگهانی بر قیمت ارز نگذارد.

تلاش سکه برای حفظ مرز حساس

در روز گذشته قیمت طلای جهانی زیر 1900 دلار قرار گرفت و در ساعت 11 و 40 دقیقه صبح به وقت ایران 1897 دلار ثبت شده است. قیمت دلار آمریکا در همین ساعت 23 هزار و 830 تومان است. با این حساب ارزش ذاتی سکه 10 میلیون و 643 هزار به دست می‌آید. سکه معاملات روز سه شنبه را با قیمت 10 میلیون و 830 هزار تومان به پایان رساند و برخی معتقد بودند تقاضای سکه قدری تحریک شده است. اما افت  قیمت دلار  و طلای جهانی روند قیمتی سکه را معکوس کرد.  قیمت سکه  در شروع معاملات روز چهارشنبه روی 10 میلیون و 810 هزار تومان قرار داشت و هنوز مرز حساس 10 میلیون و 800 هزار تومانی را از دست نداده بود، اما تغییرات قیمتی دلار و طلای جهانی حفظ این مرز را برای سکه دشوار کرده است.


منبع: اقتصادنیوز

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان