ایران پهپادهای جدید با برد ۷هزار کیلومتر دارد؛

اسرائیل در تیررس ایران

پیام روشن بود! ایران اکنون یک پهپاد جدید و مسلح دارد که می تواند به راحتی به اسرائیل حمله کند. «جوراسلم پست» به نقل از خبرگزاری تسنیم و رسانه های محلی نوشت که مقامات ایرانی از یک پهپاد جدید با برد ۷هزار کیلومتری خبر داده اند. حتی اگر ایران به چنین پهپادی با چنین برد پروازی دست نیافته باشد، بردی که از تهران تا ریکاویک است، باز هم نتیجه تغییری نمی کند.

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

پیام روشن بود! ایران اکنون یک پهپاد جدید و مسلح دارد که می تواند به راحتی به اسرائیل حمله کند. «جوراسلم پست» به نقل از خبرگزاری تسنیم و رسانه های محلی نوشت که مقامات ایرانی از یک پهپاد جدید با برد 7هزار کیلومتری خبر داده اند. حتی اگر ایران به چنین پهپادی با چنین برد پروازی دست نیافته باشد، بردی که از تهران تا ریکاویک است، باز هم نتیجه تغییری نمی کند.
طبق برخی گزارش های منتشر شده، ایالات متحده و اسرائیل اخیرا درباره همکاری علیه هواپیماهای بدون سرنشین ایرانی مذاکراتی داشته اند؛ ظن آنها این است که جمهوری اسلامی گروه های شبه نظامی شیعه متحد خود در منطقه را با این پهپادها مسلح کرده باشد.

ایران اخیرا از پهپادی به نام «غزه» رونمایی کرده است که نام آن اشاره واضحی به درگیری 11 روزه اخیر بین حماس و اسرائیل دارد. مشخص نیست که برد 7هزار کیلومتری به پهپاد جدید غزه اشاره دارد یا نوع دیگری از پهپادهای ایران. ژنرال ارشد حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، تایید کرده که هواپیمای بدون سرنشین جدید این کشور می تواند از ایران یا از یمن یا سوریه بر فراز اسرائیل پرواز کند و به پایگاه بازگردد. جمهوری اسلامی اسرائیل را به رسمیت نمی شناسد و حمایت از آرمان فلسطین ستون اصلی سیاست خارجی ایران از زمان انقلاب 1979 بوده است.

ژنرال امیرعلی حاجی زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، یکی از شخصیت های اصلی در برنامه پهپادی و موشکی است. 

تسنیم در گزارشی نوشته: «فرمانده کل سپاه پاسداران در حالی که دستاوردهای کشور در فن آوری و علوم و توسعه در زمینه هوافضا را بر می شمرد، گفت که ما هواپیماهای بدون سرنشین پهن پیکر داریم که توانایی پرواز رفت و برگشتی 7هزار کیلومتری دارد و می تواند در هر کجا فرود آید.» طبق این گزارش، هواپیمای بدون سرنشین جدید غزه که به طور رسمی «شاهد 149» نام دارد، بزرگ تر از نمونه پیشین «شاهد 129» است. به گفته ژنرال سلامی، شاهد 149 می تواند 13 بمب حمل کند. تسنیم در ادامه گزارش خود نوشته: «تا پیش از این، هواپیمای بدون سرنشین شاهد 171 که مقیاس یک به یک [نسخه] آمریکایی آر.کیو-170 است، توانایی پرواز تا فاصله 4400 کیلومتری داشت و دوربردترین پهپاد در ایران قلمداد می شد.»

ایران در سال 2011 پهپاد آر.کیو-170 جاسوسی ایالات متحده را سرنگون کرد و ظاهرا آن را مهندسی معکوس کرده است. 

پهپاد دوربرد جدید ایران برخلاف هواپیماهای بدون سرنشین انتحاری این کشور که برای پرواز به سمت و برخورد به یک هدف خاص برنامه ریزی می شدند و کارکردی شبیه موشک کروز داشتند، توانایی پرواز و فرود دارد. منابع رسانه ای ایران گفته اند که این پهپاد جدید دست کم در تئوری می تواند طوری برنامه ریزی شود که مسافت زیادی را پرواز کند و سپس در جای دیگری فرود بیاید.

اسرائیل در ماه مه یک هواپیمای بدون سرنشین را هنگام نزدیک شدن به فضای هوایی خود در نزدیکی شهر بیت شئان در شمال شرقی سرزمین های اشغالی، سرنگون کرد. «تایمز آو اسرائیل» بعدتر به نقل از بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر وقت، نوشت که این پهپاد ساخت ایران بوده و توسط نیروهای ایرانی از سوریه یا عراق به سمت اسرائیل به پرواز درآمده است.

در یک مورد مشابه در سال 2018، یک پهپاد قبل از اینکه توسط بالگرد اسرائیلی سرنگون شود، از سوریه به سمت شمال سرزمین های اشغالی به پرواز درآمده بود. ارتش اسرائیل در واکنش به آن اتفاق موجی از حملات را به دارایی های ایران در سوریه آغاز کرد. اسرائیل در بیش از یک دهه گذشته با هدف خنثی سازی تلاش های ایران و گروه های شبه نظامی متحد آن، از جمله حزب الله، برای ایجاد پایگاه هایی برای حمله به سرزمین های اشغالی و همچنین انتقال سلاح های پیشرفته از ایران به حزب الله، مشغول بمباران اهداف در سوریه بوده است.

ایران هم بارها از قابلیت های گروه های شبه نظامی متحد خود در عراق در زمینه هواپیماهای بدون سرنشین سخن گفته است. به گزارش پایگاه اینترنتی اطلاعات دفاعی «جینز»، نیروهای حشد الشعبی عراق در رژه در 26 ژوئن که به مناسبت هفتمین سالگرد تاسیس این نیروها برگزار شد، پهپادها را به نمایش گذاشتند. گفته می شد رژه قرار بوده در ابتدا در اوایل ماه ژوئن در بغداد برگزار شود، اما این برنامه به دلایل نامشخص به تاخیر افتاد و به اردوگاه اشرف، واقع در استان دیاله در شرق عراق منتقل شد. نخست وزیر مصطفی الکاظمی در این مراسم حضور داشت. در عکس های منتشر شده از رژه، تصویر «مهاجر 6»، یکی از جدیدترین پهپادهای ایران، سوار بر روی یک کامیون حمل دیده می شود.

نویسنده: دِیو ماکیچوک

دیپلماسی ایرانی

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان