پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

 

چکیده : در این مقاله ویژگی های بارز لوله کاروگیت بعنوان پرکاربردترین لوله فاضلابی را برایتان تشریح خواهیم نمود. با ما همراه باشید...

 

لوله کاروگیت، لوله‌هایی هستند که به علت مواد اولیه در ساخت و تولید آنها، کاربرد خاص و جایگاه با اهمیتی در صنایع دارند. قابل ذکر است که لوله‌های پلیمری، تولید شده از پلی اتیلن، پی وی سی، پلی پروپیلن، پلی بوتیلن است و نمونه‌های ذکر شده نیز دارای شکل و شمایل مختلفی همانند لوله کاروگیت، لوله پی وی سی فشار قوی و.. می باشند.

بر اساس، آمارها و شواهد موجود در جهان، لوله‌های کاروگیت یکی از مقاوم ترین لوله‌های پلیمری می با‌شد. اسامی که از لوله‌های کاروگیت در بازار وجود دارد لوله پلی اتیلن فاضلابی، لوله پلی اتیلن دوجداره و لوله خرطومی فاضلاب، لوله آکاردئونی، لوله پلی اتیلن فاضلابی شیار دار و... می باشد. همانند سایر لوله‌ها، تشکیل شده از اهداف یکسان از جمله طراحی مدرن و خاص، شکل و بدنه ویژه، مزایای منحصر به فرد، ماده‌های اولیه پایدار است که سبب به کار برده شدن آن در انتقال سیالات شده است.

 

استحکام لوله کاروگیت به چه عاملی بستگی دارد؟

معمولا، لوله‌های کاروگیت از استحکام بالایی برخوردار هستند. عامل اصلی این استحکام، سطح بیرونی آنها می باشد که حاصل فرآیند و مرحله ای از تولید به نام کاروگیت نمودن است. بر اساس، این طرح و مرحله بخش بیرونی آنها به صورت موجدار است که در پی اعمال فشار و... به وجود می آید. بنابراین، استحکام حاصل شده در لوله‌های کاروگیت به طراحی و سطح بیرونی آن بستگی دارد. به جهت آنکه، انتقال سیالات دارای فشار بار داخلی نمی باشند، فشار، آسیب و خسارتها بر روی سطح بیرونی است که با طراحی دیواره بیرونی موجدار، آنها از تحمل و استحکام بالایی برخوردار هستند.

آیا سطح درونی لوله‌های کاروگیت به صورت موجدار است؟

خیر، طراحی و ساخت دیواره موجدار مربوط به سطح بیرونی آن است و ساختار دیواره درونی آن به صورت صاف و صیقلی است که عملکرد آن بهتر می باشد و همچنین برای تمیز کاری و حذف رسوبات به صورت صاف، طراحی شده است. در ادامه به مراحل و فرآیند تولید آنها اشاره می شود.

فرآیند تولید لوله کاروگیت

از مهم ترین اقدامات و مراحل نخستین، تعیین مواد اولیه و تهیه آنها است. لوله‌های کاروگیت یکی از اقسام لوله‌های پلیمری و جزء انواع لوله‌های پلی اتیلن به حساب می آیند. آنها به دو صورت لوله کاروگیت معمولی و لوله کاروگیت اسپیرال تولید می شوند. پارامترهای اصلی در تفاوت میان آنها، فرآیند تولید و به کار گیری مواد مختلف است. تولید لوله کاروگیت معمولی، حاصل قالب گیری و پرس مواد اولیه است. اما در نحوه تولید لوله‌های کاروگیت اسپیرال، از دستگاه اکسترود استفاده می گردد و دیواره موجدار یا حلقه ای شکل پس از مراحلی از جمله: کوئنچ کردن و خنک سازی و.. به وجود می آید. جالب است بدانید، در طراحی لوله‌های کاروگیت اسپیرال می توانیم علاوه بر پلی اتیلن سنگین (H.D.P.E)، از مواد فولادی برای شکل گیری دیواره درونی و داخلی آن استفاده کنیم و سپس برای تکمیل فرآیند تولید آنها، رنگدانه‌های زرد و آبی را اضافه کنیم. اضافه نمودن رنگدانه‌ها در طراحی دیواره درونی آنها، سبب شناسایی عیب یا تشخیص عوامل اختلال در عملکرد آنها است و لایه بیرونی آنها با رنگ مشکی طراحی شده است. طراحی آنها پیرو استانداردها، آزمونهای کنترل کیفیت و.. است که در ادامه به ذکر مهم ترین استانداردهای لوله کاروگیت پرداخته شده است.

استانداردهای مهم لوله کاروگیت

آزمونهای کنترل کیفیت، تحلیل و ارزیابی مقاومت و ویژگی لوله‌های کاروگیت توسط استانداردها و گواهینامه‌ها انجام می شود. بر اساس، بهره گیری از این گواهی و مجوزها، میزان مقاومت، دوام، استحکام و کیفیت محصول نهایی با نمونه‌های غیر استاندارد متفاوت است و به واسطه استانداردهایی همچون INSO9116-3، DIN16961-2 و EN13476، کیفیت و مشخصات فنی، طراحی آنها و با استاندارد ISIRI9116 شکل ظاهری آنها نظارت و بررسی می شود.

سایر استانداردهای آنها عبارت است از:

  • استانداردهای ISIRI9116، EN1446 برای انعطاف پذیری لوله‌های کاروگیت است.

  • آزمون ضربه، طبق استانداردهای ISIRI9116، EN744 انجام می گردد.

  • طبق استانداردهای ISIRI6980، ISIRI9116 شاخص جریان مذاب مواد اولیه و محصول نهایی تعیین می شود.

  • به منظور تعیین مقاومت حلقوی استانداردهای ISIRI9116 و DIN16961 مهم است.

  • استانداردهای مهم پراکنش دوده شامل: ISIRI7175-6 و ISIRI9116 است.

ویژگیهای لوله کاروگیت

به جهت، انتقال آب و فاضلاب، احداث سیستمهایی با شرایط عملیاتی منحصر به فرد، مزایایی همچون وزن سبک، قیمت پایین و نصب و نگهداری آسان، مقاومت در برابر فاکتورهای مخرب زا، بسیار مهم است. بسیاری از متخصصان با اولویت قرار دادن ویژگیهایی از جمله: سازگاری با محیط زیست، عمر طولانی، مقاومت در برابر شیمیایی و خوردگی محصولاتی را به ارمغان آورده اند که از فناوری متفاوت، تکنولوژی روز دنیا تولید شده است.

در حال حاضر، مجموعه ای از محصولات و لوله‌ها از مواد پلیمری ساخته شده است که جایگاه خاصی را در صنعت به دست آورده اند. همانگونه که گفته شده است، تعداد بی شماری از لوله‌ها در زمینه هدایت سیالات و برطرف سازی مشکلات و خوردگی، زنگ زدگی و... از پلی اتیلن و پی وی سی و... ساخته شده است و این محصولات در سراسر جهان مورد توجه و اهمیت قرار گرفته اند. با بهره برداری از آنها قادر به کنترل و مدیریت بهتر در اجراء، احداث و عملکرد سیستمهای فاضلاب، زهکشی و.. هستید. لوله کاروگیت طراحی شده از پلی اتیلن دارای مزایای بی نهایت و بسیار می باشد که در ادامه به اصلی ترین خواص و فواید آنها اشاره می شود.

آنها، ساخته شده از مواد و ماده‌هایی هستند که مقاومت آنها را افزایش می دهند و به این معنی است که یک لوله کاروگیت استاندارد، دارای مزیتهای مهم همانند دوام و پایداری می باشد. سطح بیرونی و درونی آنها برگرفته از مقاومت و دوام بالا در مقابل فاکتورهایی از جمله، خوردگی، زنگ زدگی، فرسودگی، مواد شیمیایی، ترک و.. می باشد. در ابتدای مطلب، گفته شده است که لوله‌های کاروگیت با استحکام بالا شناخته می شوند و در پدید آمدن این مزیت، شکل و لایه بیرونی آنها حائز اهمیت است.

با این وجود، استحکام آنها می تواند در برابر فشار و نیروهای زمین و خاک، بسیار کارآمد و مفید باشد. در واقع، آنها با تفاوت خاص و منحصر به فرد نسبت به لوله‌های فلزی و قدیمی تولید شده است تا بنیان آنها در برابر خوردگی و.. مناسب و ماندگارتر باشد.

معضلات مهم در خطوط لوله‌ها، خوردگی، زنگ زدگی، ترک و... است. در معرض عناصر خورنده، خوردگی در لایه‌های درونی و بیرونی آنها رخ می دهد که در نتیجه واکنشها و کنشهایی از قبیل: مواد شیمیایی، آب و هوا و سایر شرایط و عوامل خارجی است. شایع ترین علت به وجود آمدن خوردگی یا زنگ زدگی، ترک و.. ماده اولیه است. به عنوان مثال، به راحتی می توان نقش ماده اولیه را در لوله‌های فلزی یا کاروگیت مشاهده کرد که چگونه به ندرت در لوله‌های کاروگیت، خوردگی و زنگ زدگی ایجاد می گردد و در لوله‌های فلزی، به سرعت این مشکلات مشاهده می شود. نتایج و مشکلات حاصل شده از خوردگی و زنگ زدگی در لوله‌های فلزی، هزینه‌های بسیار تعمیر و اصلاح آنها است. بالعکس، لوله‌های کاروگیت تا 100 سال عمر می توانند، کارآمد باشند. نشانه‌هایی از خوردگی، زنگ زدگی، ترک و سایش و.. در آنها به ندرت اتفاق خواهد افتاد. مگر آنکه، به صورت غیر استاندارد، عدم نظارت و بررسی متخصصان، مواد اولیه نامرغوب، تولید شده باشند و آزمایشات و آزمونهای کنترل کیفیت و.. به طور دقیق، صورت نگرفته باشد.

سایز و کاربرد لوله‌های کاروگیت

از لوله‌های کاروگیت با ابعاد و سایز 110، 125، 160، 200، 250، 315، 400، 500، 600 میلی متر و... در شبکه‌های فاضلاب شهری و خانگی استفاده می شود و همچنین برخی از ابعاد آن چون 110 یا 200 میلی متری و.. در سیستمهای زهکشی کاربرد دارند.

کاربرد لوله‌های کاروگیت در جمع آوری آبهای سطحی با استفاده از ابعاد و اندازه‌هایی از قبیل: 500 و 600 میلی متر است.

ابعاد کوچک آن که در متن فوق اشاره شده است، 110 و 125 میلی متر نیز به جهت پوشش سیمهای برق در سیستمهای مخابرات و.. کاربرد دارد.

سایز و اندازه 600، 800 و 1000 میلی متر علاوه بر، استفاده در شبکه و طراحی سیستمهای فاضلاب در منهولها نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

یکی از کاربردهای لوله کاروگیت، برای احداث سیستمهای زهکشی سطحی است که از سایز و ابعاد مختلف آن برای این روش استفاده می گردد. این روش در زمینهای غیر مسطح که سطح آب بالایی دارند، اجراء می شود. یکی از علتهای رانش و لغزش سطحی زمین وجود همین آبها در عمق زمین می باشد که باعث کاسته شدن اصطحکاک بین درات و نامتعادل شدن زاویه اصطحاک خاک می شود. برای رفع این مشکل لوله‌هایی مورد استفاده قرار می گیرد که از استحکام و سازگاری بالایی برخوردار باشد. لوله کاروگیت در عمقهای مورد نظر کار گذاری می شود و آبها را به محل مورد نظر هدایت می نماید.

از سایر ابعاد و اندازه‌های آن درکاربردهایی از جمله:

  • سیستم ‌انتقال آب باران

  • سیستم‌ آبیاری

  • انتقال فاضلاب‌ شهری

  • تصفیه آب

  • مخازن مایعات و اسید

  • انتقال مواد شیمیایی و...

استفاده می گردد.

گروه صنعتی پایپ ایران، توانسته است با بهره گیری از خط تولید مدرن و نیروهای متخصص لوله‌های کاروگیت، پلی اتیلن و.. را در سایز و ابعاد مختلف عرضه نماید. همچنین به عنوان بزرگ ترین تولید کننده منهولهای پلی اتیلن و درب منهول و... در ایران است که محصولات تولید شده در این شرکت، دارای نشان استاندارد ملی و بین اللملی، گواهینامه‌های مدیریت کیفیت و... است و فروش محصولات با کیفیت و قابل اطمینان را در کارنامه خود ثبت کرده است. منهول پلی اتیلن و درب منهول جزء پر فروش ترین محصولات پایپ ایران می باشد که این دو محصول همواره به همراه یکدیگر استفاده می شود و از منهولهای پلی اتیلن پایپ ایران به علت وزن سبک، مقاومت و دوام، نصب سریع و آسان برای اتصال چندین خطوط یا بررسی سیستمهای زیر زمینی استفاده می شود. نحوه تولید منهول پلی اتیلن در پایپ ایران به صورت چرخشی و بهره مندی از استانداردهای داخلی و بین اللملی است. منهول پلی اتیلن که به نام آدوم رو، چاهک بازدید و.. است تشکیل شده از قسمت یا بخش بالایی، بخش میانی و انتهایی است. بخش بالایی آنها بدون استفاده از درب منهول، آزاد می باشد و از رایج ترین عواقب این امر، سقوط افراد و اشیاء است. بنابراین، دربهای منهول به منظور پوشش دهانه منهول و کاهش عواقب آن همانند انتشار گاز و بوی سمی، سقوط افراد و.. استفاده می شوند.

نظافت لوله کاروگیت

شن و آوار اغلب وارد سیستم نگهداشت، ذخیره موقت می ‌شوند و می‌ توانند به تدریج اثر خود را با بالا بردن حجم رسوبات و ایجاد سوراخ، بگذارند. در این شرایط، ممکن است نیاز باشد که سیستم تخلیه و تمیز کاری شود. صاف بودن سطح داخلی لوله کاروگیت، تمیز کردن آن را آسان‌ تر می‌ کند. درگاه‌های دسترسی را می ‌توان در فواصل زمانی منظم با لوله‌های کاروگیت طراحی کرد تا بازرسی به راحتی انجام شود. این ورودی‌ها می‌ توانند به عنوان ورودی برای پمپاژ و تجهیزات تخلیه عمل کنند. بسیاری از تولیدکنندگان لوله، لوله‌های با قطر بزرگ را با صفحات دیواره داخلی برای به دام انداختن زباله و رسوب قبل از رسیدن به سیستم مدیریت فاضلاب‌های سطحی عرضه می ‌کنند. جداسازی آوار و رسوب در این لوله‌ها می‌تواند تعمیر و نگهداری روزمره را ساده کند.

روش انشعاب گیری لوله کاروگیت

علاوه بر شیوه‌های رایج همچون نصب دفنی و سطحی، یک راه حل و شیوه عالی برای انتقال و هدایت سیالات، روش انشعاب گیری است که به واسطه آن حجم مشخصی از سیالات، مایعات هدایت و انتقال می گردد که دارای مقاومت، دوام و طول عمر بالایی هستند. معمولا، کاربرد و اهمیت این روش در انتقال آب و شبکه‌های فاضلاب است. برای نصب انشعاب گیر رزوه ای بر روی لوله کاروگیت، ابتدا محل نصب انشعاب گیر را به دقت علامت گذاری کنید. توسط ابزار سوراخ کننده، محل مورد نظر را به شکل دایره و با قطر مشخص برش دهید. لبه‌های حفره ایجاد شده را توسط سمباده صاف کنید. ناهمواریهای موجود در لبه به طور کامل برطرف شوند. در مرحله بعد پایه انشعاب گیر رزوه ای را داخل سوراخ محکم کنید و سپس لوله انشعاب گیر را با پرس و پیچ در محل نصب کنید. مهم ترین ویژگی کاربردی انشعاب گیر رزوه ای، عدم تحرک در هنگام محکم کردن اتصالات است. این انشعابها بسیار محکم است و هیچ گونه نشتی از محل، رخ نمی دهد.

 

برچسب ها : لوله کاروگیت

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان