پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

 

ممکن است برای شما این موضوع پیش آمده باشد که در ناحیه مچ پا احساس درد و ناراحتی کنید ولی دلیل واضحی برای آن نداشته باشید. اولین موضوعی که در رابطه با دردهای مفصلی وجود دارد این است که باید حتما در اولین مرحله به پزشک متخصص مراجعه کنید تا بعد از معاینه کامل نظر خود را بگوید. چراکه ممکن است به بیماری خاصی مبتلا شده باشید و کارهای ندانسته شما باعث آزار بیشتری شده و بدتر شوید.

آرتروز مچ پا یکی از همان بیماری‌هایی است که گاهی برای درمان به دستگاه فیزیوتراپی نیاز دارید. شاید تعدادی از افرا نتوانند برای استفاده از این دستگاه به درمانگاه مراجعه نمایند و به همین دلیل می‌توانند از دستگاه‌های فیزیوتراپی خانگی استفاده کنند. قیمت دستگاه فیزیوتراپی در حدی است که بیمار بتواند به راحتی آن را تهیه کرده و استفاده نماید. 

در این مطلب در رابطه با آرتروز مچ پا و درمان آن اطلاعاتی در اختیار شما قرار می‌دهیم.

آرتروز مچ پا چیست؟

یکی از بیماری‌های مفصلی معروف مرتبط با مچ پا، آرتروز مچ پا است. دلیل اصلی این بیماری فرسودگی و تخریب غضروف مچ پا به صورت تدریجی می‌باشد. زمانی که این غضروف از بین می‌رود، موجب درد، مشکلات حرکتی و حتی التهاب خواهد شد.

این تخریب ممکن است بر اساس آسیب‌های مختلف به وجود بیاید. در حالت کلی پا در معرض خطر زیادی است و ممکن است به دلایل مختلف آسیب دیده و حتی بشکند. به خصوص مچ پا به دلیل حساسیت‌هایی که دارد بیشتر آسیب می‌بیند. برای مثال یک پیچ خوردگی ساده می‌تواند باعث شکستن مچ پا شده و در نهایت آسیب‌های غیرقابل بازگشتی ببیند.

خیلی از این آسیب‌ها و شکستگی‌ها بعد از مدتی بهبود پیدا می‌کنند ولی ممکن است برخی از این اتفاقات نهایتا به آسیب‌های جدی برسد. در طولانی مدت برخی از این اتفاقات باعث از بین رفتن غضروف مچ پا شده و آرتروز مچ پا به وجود می‌آید.

غضروف مفصلی بخشی است که بین استخوان‌ها قرار می‌گیرد و از ساییدگی آن‌ها روی هم جلوگیری خواهد کرد. این بخش نقش بسیار مهمی در محافظت از مفصل دارد و همچنین کمک می‌کند تا شما راحت‌تر حرکت کنید و در هنگام قدم برداشتن، دردی را احساس نکنید. زمانی که غضروف مچ پا از بین برود، استخوان‌ها روی هم ساییده شده و شما درد را احساس خواهید کرد.

البته لازم به ذکر است که این بیماری بیشتر در افراد بالای 65 سال دیده می‌شود ولی بازهم باید دقت کنید چراکه این امکان وجود دارد که افراد با سن‌های پایین‌تر نیز به آن دچار شوند.

علائم آرتروز مچ پا چیست؟

آرتروز مچ پا

آرتروز مچ پا علائم مختلفی دارد که شما حتما باید با احساس آن‌ها به پزشک مراجعه کنید. به این دقت کنید که اگر به موقع دست به کار نشوید و برای درمان اقدام نکنید، ممکن است دیگر نتوانید آن را درمان کنید و مجبور باشید با این بیماری کنار بیایید.

یکی از واضح‌ترین علائم آن زمانی است که در مچ و کف پا احساس درد شدید می‌کنید یا هنگام راه رفتن احساس ناتوانی می‌کنید و نمی‌توانید برای مدت زمان طولانی یک جا بایستید. علائم بعدی آن زمانی مشخص می‌شود که با راه رفتن و انجام فعالیت‌های مختلف درد شما تشدید شود.

زمانی که مچ پای خود را فشار می‌دهید و احساس درد زیادی می‌کنید نیز ممکن است به آرتروز مچ پا دچار شده باشید. التهاب یا تورم مچ پا به همراه خشکی مفصل نیز یکی دیگر از علائم آن است.

اگر شما به این بیماری دچار شده باشید، نمی‌توانید زیاد حرکت کنید و دامنه حرکتی شما کم خواهد شد. علاوه بر آن زمانی که حرکت می‌کنید صدای کشیده شدن استخوان‌ها روی هم را خواهید شنید.

مطمئن باشید که علائمی که تا اینجا بیان کردیم، موارد عادی نیستند و شما باید آن‌ها را جدی بگیرید و همچنین دست از خود درمانی برداشته و حتما به پزشک مراجعه نمایید تا درمانت قطعی را برای شما تجویز نماید.

آرتروز مچ پا چگونه درمان می‌شود؟

آرتروز مچ پا چگونه درمان می‌شود؟

در حالت کلی باید این مطلب ناراحت کننده را بیان کنیم که بیماری آرتروز در هر مفصلی که به وجود بیاید، درمان قطعی ندارد. آرتروز مچ پا نیز از این قاعده مستثنی نیست. ولی با توجه به درد و ناراحتی که این بیماری به وجود می‌آورد، می‌توان با استفاده از روش‌هایی از درد آن جلوگیری کرد و سایر علائم را نیز کاهش داد.

اولین چیزی که باید فرد بیمار به شدت رعایت کند این است که باید از ایستادن طولانی مدت و فعالیت‌های سنگین و اذیت کننده که به مچ پا فشار می‌آورد، دوری کند. زمانی که استخوان مچ پای شما اذیت شده و تحت فشار قرار بگیرد، بیشتر روی هم ساییده می‌شود و درد بیشتری را احساس می‌کنید.

زمانی که جریان خون در مفصل مچ پای شما افزایش پیدا کند، دردی که احساس می‌کنید کمتر و قابل تحمل می‌شود. برای اینکه جریان خون خود را در این قسمت از بدن افزایش دهید، می‌توانید از کمپرس آب سرد یا گرم استفاده کنید.

طبیعتا شما نمی‌توانید بی حرکت یک گوشه بنشینید و باید برای انجام کارهای خود راه بروید. برای اینکه در هنگام راه رفتن فشار کمتری به مچ پای شما وارد شود و درد کمتری را احساس کنید، می‌توانید از وسایل کمکی مانند عصا استفاده کنید. همچنین برای بلند شدن یا نشستن از دیوار یا وسایلی که کنارتان قرار دارد، استفاده کنید.

طبیعتا داروهایی مانند ایبوپروفن وجود دارند که برای تسکین درد استفاده می‌شوند. به این داروها، داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی گفته می‌شود. بیمار می‌تواند با استفاده از این داروها، درد خود را کاهش دهد.

اگر بیمار شما دارای اضافه وزن می‌باشد، طبیعتا کاهش وزن می‌تواند کمک زیادی به او انجام دهد و فشار روش مچ پا را کاهش خواهد داد.

موثرترین روش درمانی که برای آرتروز مچ پا وجود دارد، فیزیوتراپی است. با استفاده از فیزیوتراپی می‌توانید از افزایش علائم و پیشرفت بیماری جلوگیری کنید. برای اینکار باید به پزشک مراجعه کنید تا دقیقا شما را معاینه کند و دستورات لازم را بدهد.

فیزیوتراپیست به شما کمک خواهد کرد تا با انجام ورزش‌ها و تمرینات فیزیوتراپی خاص، درد خود را کم کنید. علاوه بر آن، این تمرین‌ها عضلات شما را قوی‌تر خواهند کرد و با افزایش انعطاف پذیری عضله به کاهش درد کمک خواهند کرد.

آخرین گزینه جراحی است. اگر پزشک شما تشخیص داد که تمامی روش‌های غیر جراحی برای شما مناسب نیست و نمی‌تواند کمکی انجام دهد، باید خود را برای جراحی آماده کنید تا از درد خلاص شوید. اگر برای مراجعه به پزشک تعلل نکنید، به این مرحله نخواهید رسید.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان