پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

کاره اعاده دادرسی، اعتراض کردن به حکم صادره قطعی، درخواست پیگیری پرونده های مختومه می باشد. معنای لغوی اعاده (باز گرداندن) است.

در ابتدایی‌ترین تعریف، دادرسی مجدد، محاکمه دوم در مورد موضوعات مشابه با همان طرفین است. این به عنوان تمدید اولین محاکمه تلقی نمی شود، زیرا می توان شواهد جدیدی را نام برد، اما محاکمه مجدد تنها زمانی امکان پذیر است که هیئت منصفه نتواند حکمی را صادر کند یا پرونده باید متوقف شود تا هیئت منصفه تمام شواهد را بررسی کند.

چه زمانی ممکن است اعاده دادرسی انجام شود؟

در بسیاری از موارد، محاکمه مجدد به دلیل ماهیت و شرایط پرونده ترتیب داده می شود، بنابراین شما معمولاً می بینید که برای جدی ترین پرونده های پرمخاطب، مانند قتل، آدم ربایی و جنایات جنسی از محاکمه مجدد استفاده می شود. محاکمه مجدد یا همان اعاده دادرسی ممکن است در شرایط زیر مورد نیاز باشد:

اعضای هیئت منصفه در مورد رأی موافق نیستند:

مواقعی وجود دارد که اعضای هیئت منصفه به اکثریت نمی رسند و منجر به تشکیل هیئت منصفه معلق می شود. در این مواقع می توان اعاده دادرسی صادر کرد. محاکمه مجدد می تواند ظرف دو هفته انجام شود، به خصوص اگر متهم مجبور باشد در بازداشت بماند.

قضات در مورد رأی موافق نیستند:

در مواردی که قاضی ها با رای قطعی موافقت نکنند، دادگاه می تواند با اجازه وکیل رسیدگی کننده ترتیب اعاده دادرسی را بدهد. با این حال، هر پرونده ای برای محاکمه مجدد مناسب نخواهد بود، و در چنین شرایطی دادگاه معمولاً از تعداد فرد قاضی تشکیل می شود تا از هرگونه احتمال اختلاف تصمیم گیری جلوگیری شود.

دادگاه اعاده دادرسی حکم یک صادر می کند:

دادگاه درخواست اعاده دادرسی یا تجدید نظر علیه محکومیت های صادر شده در دادگاه ولیعهد را بررسی میکند که به تعداد کمی از پرونده های مدنی و کیفری رسیدگی شود. دادستان کل همچنین می تواند علیه محکومیت در صورتی که حکم بیش از حد ملایم باشد یا به دنبال تبرئه باشد، تجدید نظر کند در حالی که می توان بر اساس شواهد جدیدی که به دست می آیند، درخواست اعاده دادرسی نیز کرد. اما مدارک باید توسط دادگاه اعاده دادرسی بررسی شوند تا محاکمه مجدد انجام شود.

تبرئه آلوده به چه منظور است؟

به منظور استفاده از خدمات قضایی به صورت غیرحضوری، کاربران باید از طریق سامانه ثنا اقدام کنند. به این منظور، لازم است تا در این سامانه احراز هویت کنند.

یوآیدی به عنوان اولین سرویس احراز هویت دیجیتال در ایران فرایند احراز هویت سامانه ثنا را با استفاده از الگوریتم های هوش مصنوعی مانند تشخیص چهره به انجام می رساند. احراز هویت سامانه روابط کار و احراز هویت کاربران صرافی های رمز ارز از جمله همکاری های مهم دیگر یوآیدی می باشند.

 

چرا محاکمه مجدد در موارد پرمخاطب بیشتر محتمل است؟

جرایم پرمخاطب که بسیار جدی هستند، احتمال بیشتری دارد که محاکمه مجدد شوند تا یک پرونده سطح پایین با شدت کمتر. یکی از دلایل این امر این است که یک تبرئه غیرمنتظره در یک پرونده پرمخاطب منجر به فشار فوری پلیس برای جمع آوری شواهد بیشتر و همچنین فشار بیشتر بر سیستم دادگاه می شود.

چرا مشاوره تخصصی کمک بسیاری در پرونده می کند؟

محاکمه مجدد می تواند پیچیده و گیج کننده باشد، در حالی که رویه ها می توانند به طور قابل توجهی از موردی به مورد دیگر متفاوت باشند. بنابراین ضروری است که در هر مرحله از راه، با یک تیم حقوقی مجرب که برای حقوق شما مبارزه می کنند، مشاوره تخصصی داشته باشید.

انواع اعاده دادرسی

  1. اعاده دادرسی اصلی: در این نوع اعاده دادرسی مستقلانه برای کسی که حکم به ضرر او صادر شده درخواست می شود. دادخواست ارائه شده به به دادگاه صادر کننده حکم دادگاه بدوی یا دادگاه تجدید نظر فرستاده می شود.
  2. اعاده دادرسی طاری: نوع دوم اعاده دادرسی اولویتش با کسی است که مدارک را به عنوان دلیل ارائه می دهد.

زمان و مهلت اعاده دادرسی

کسانی که در ایران زندگی می کنند: ۲۰ روز

کسانی که در خارج از کشور زندگی می کنند: ۲ماه

و اما احکام قطعی که به صورت حضوری صادر شده اند، مهلت اعاده دادرسی از تاریخ ابلاغ حکم شروع می شود، اما احکام های غیابی بدون انقاضای مهلتشان درخواست تجدید نظر و واخواهی برایشان صورت می گیرد.

اگر فرد برای اعاده دادرسی خود درخواست داده باشد و دادخواست وی صورت گرفته باشد اما در آن جا حضور نداشته باشد، مهلتش تمام خواهد شد و دیگر برای او مهلتی قرار نمی گیرد.

فقط دلایل زیر برای غیبت مواجه هستند:

  • فوت اعضای خانواده ی وی
  • تحت بازداشت بودن وی
  • بیمار بودن متقاضی
  • بروز حوادث غیر مترقبه مثل زلزله

روش

 در صورتی که دادگاه تجدیدنظر دستور دادرسی مجدد را صادر کند، متهم باید ظرف 2 ماه پس از صدور حکم محاکمه شود، مگر اینکه دادگاه تجدیدنظر مرخصی دهد. CPS یا سیستم پردازش مرکزی باید اطمینان حاصل کند که محاکمه ظرف ۲ ماه یا ۲۰ روز انجام می شود. اگر متهم ظرف مدت ۲ ماه یا ۲۰ روز محاکمه نشده باشد، می تواند از دادگاه تجدید نظر درخواست کند تا دستور رسیدگی مجدد را لغو کند و دستوری صادر کند که دادگاه تجدیدنظر حکم برائت را صادر کند. دادگاه تجدید نظر می تواند به مدت ۲ ماه یا ۲۰ روز مرخصی دادرسی را صادر کند.

بازجویی توسط قاضی

 معمولاً قاضی فهرست نسبتاً بلندی از سؤالات را از متهم می پرسد تا مشخص کند آیا ادعای او آگاهانه و هوشمندانه است یا خیر. به نوبه خود، متهم ها معمولاً توصیه های وکلای خود را دنبال می کنند و با پاسخ بی سر و صدا "بله" به همه سؤالات قاضی، از بر هم زدن معامله اجتناب می کنند.

با فرض رضایت‌ بخش بودن پاسخ های متهمان، قضات معمولاً معامله را می پذیرند. در برخی موارد، قاضی ممکن است با قربانی جنایت مشورت کند، از یک افسر آزمایشی بخواهد گزارش حضوری را تهیه کند، و قبل از تصمیم گیری در مورد مجازات به استدلال های دفاع و دادستان گوش فرا دهد.

بررسی قاضی

به عنوان یک موضوع عملی، بسیاری از قضات تا زمانی که احکام مورد توافق در محدوده آن چیزی باشد که آن ها منصفانه می‌دانند، با داد و ستد موافقت می‌کنند. معمولاً این به معنای تعیین این است که آیا با توجه به شدت جرم و سابقه کیفری متهم، مجازات با توجه به سایر احکامی که قاضی صادر کرده است مناسب به نظر می رسد یا خیر.

با این حال، متغیرهای دیگری نیز وجود دارند که ممکن است وارد عمل شوند. قضات خاص ممکن است (به درستی یا نادرست) محاسبات خود را در نظر بگیرند که آیا متهم را از حضور قبلی در دادگاه خود به یاد می آورند و احساس خود و اعضای جامعه (به ویژه اگر قاضی برای انتخاب مجدد باشد) در مورد جرایم مورد بحث را. گاهی اوقات، حتی چنین هوس هایی مانند اینکه آیا قاضی با روحیه خوبی از خواب بیدار شده یا صبح ناخوشایندی داشته است نیز می تواند بر تصمیمات آن روز تأثیر بگذارد. در نتیجه در همه ی مراحل احتیاج به یک وکیل و مشاور دارید تا راه آسان را به شما نشان دهد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان