پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

 

چکیده : فشارسنج های صنعتی یکی از ابزار های مهم در کارخانه ها به حساب می آید. اما با توجه به شباهت آن ها نسبت به ترانسمیتر فشار، مفهومی متفاوت از یکدیگر دارند.

 

فشارسنج صنعتی چیست؟ اهمیت آن در صنایع مختلف + تفاوت آن با ترانسمیتر فشار

به نقل از هیبو (شرکت معتبر ارائه دهنده خدمات ابزار دقیق)، در این محتوا قرار است به بررسی دو فاکتور مهم در فرآیند های اتوماسیون صنعتی بپردازیم: مانومتر صنعتی (فشارسنج) و ترانسمیتر فشار؛ پس در ادامه با ما همراه باشید.

از ابزارهایی که در صنایع مختلف اهمیت ویژه ای دارد، مانومتر صنعتی است. حداقل و حداکثر فشار قابل تحمل در یک سیستم فرایندی میباشد.

اگر این مقدار از حداکثر قابل تحمل بالاتر رود، ممکن است خسارات جبران ناپذیری ایجاد شود. بنابراین اهمیت وجود یک فشار سنج یا مانومتر صنعتی در اینجا مشخص می شود. فشارسنج ها انواع مختلفی دارند که در ادامه با آنها آشنا خواهید شد.

فشارسنج برای چه کارهایی استفاده می شود؟

از مواردی که می توان به کاربرد و موارد استفاده فشار سنج به آن اشاره کرد، به صورت زیر است:

  • اندازه گیری ارتفاع 
  • اندازه گیری آب و هوا
  • محاسبات جوی
  • صنایع هوا و فضا
  • صنایع مواد غذایی 
  • صنایع پتروشیمی و…

انتخاب فشارسنج مناسب 

همانگونه که گفتیم فشار سنج یکی از مهم ترین دستگاه های اندازه گیری صنعتی است که در اغلب صنایع کاربرد دارد. این دستگاه انواع مختلفی دارد که باید در حین انتخاب به آنها توجه شود. 

ما در این صفحه فقط با دسته بندی های اصلی این دستگاه شما را آشنا کردیم که خیلی بیشتر از آن را باید مدنظر قرار داد تا انتخابی درست و اصولی داشته باشد.

توجه به سیستم فرایند، سیال مورد نظر، بودجه، کالیبراسیون دستگاه و خیلی از موارد دیگر در انتخاب فشارسنج مناسب باید انجام شود.

انواع فشار سنج در صنعت

انواع فشارسنج های صنعتی بر اساس عملکرد آن ها به دسته های زیر تقسیم می شوند:

فشارسنج دیجیتالی: این مانومتر صنعتی، داده ها را به صورت نمودار میله ای نشان می دهد. این نوع فشار سنج برای قرائت دقیق از ارتفاع مناسب است و برای هواشناسان که میخواهند اطلاعات به روز از فشار هوا را داشته باشند.

جالب است بدانید تلفن های همراه برای مکان یابی دقیق GPS به کمک این دستگاه، اطلاعات دقیق تری را محاسبه می کند.

باید بدانید که این دسته از فشار سنج، انواع و زیر دسته های خود را دارد که بنا بر نیاز و عملکرد آن ها باید انتخاب کنید.

3

فشار سنج عقربه ای: این فشار سنج، به صورت آنالوگ و عقربه ای طراحی شده است و با لوله ای که دیواره ای نازک دارد و در انتهای آن لوله ای دیگر است که به مخزن حاوی سیال متصل می شود، فشار را اندازه گیری می کند.

فشار سنج خازنی: این دسته از فشار سنج با خازنی عمل محاسبه را انجام میدهد که از جنس فلز، سرامیک و یا سیلیکونی است. 

باید توجه کرد که این فشارسنج را باید در فشارهای پایین استفاده کرد.

فشار سنج جیوه ای: یکی از قدیمی ترین روش های اندازه گیری فشار است که در سده 16 میلادی اختراع شد. این فشارسنج دارای لوله شیشه ای است، که در پایین لوله به جیوه ای وصل می شود که در اطراف لوله قرار دارد. با دیدن محل توقف جیوه در لوله، محدوده فشار مشخص می شود.

ترانسمیتر فشار چیست + تفاوت آن با فشارسنج

در نگاه اول، به نظر میرسد که این دو دسته محصول، مفهوم یکسانی داشته باشند درصورتی که اینطور نیست! درواقع ترانسمیتر فشار، یکی از قطعاتی است که در فشارسنج (مانومتر) نهایی تولید شده مورد استفاده قرار میگیرد.

کار ترانسمیتر فشار این است که اطلاعات را به جهت دریافت و تبدیل، به سیگنال های مرتبط سیالات است. اگر بخواهیم خیلی ساده نحوه کار ترانسمیتر فشار را توضیح دهیم به این صورت میشود که: ترانسمیتر فشار، سیگنال های مرتبط به فشار را از طریق سنسور دریافت میکند، سپس این سیگنال ها را به سیگنال های قابل تفسیری تبدیل میکند و در این زمان دو حالت پیش روی آن است: 1- نتیجه را مستقیما به خروجی که ممکن است نمایشگر دیجیتال یا آنالوگ باشد، میفرستد 2- اطلاعات را به کنترلر ارسال میکند.

اگر برای انتخاب یک دستگاه مناسب نیاز به اطلاعات بیشتری دارید میتوانید با متخصصانی در این زمینه صحبت کرده و شرایط خود را در میان گذاشته تا راهنمایی های لازم را دریافت کنید.

از متخصصانی که در این زمینه میتوانند به شما کمک شایانی نمایند، فروشگاه تخصصی هیبو را معرفی میکنیم؛

چرا که این فروشگاه تمامی خدمات مربوط به فشار سنج و دیگر تجهیزات اندازه گیری صنعتی به صورت تخصصی فعالیت می کند.

ضمانت اصالت کالا و سلامت آن یکی از قابلیت های این فروشگاه است که آسودگی خاطر را برای خریداران خود هدیه می دهد.

این فروشگاه نمایندگی برندهای مطرح این تجهیزات را دارد که به شما امکان انتخاب گسترده ای از محصولات متنوع خواهد داد.

شما میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر از فروشگاه ابزار دقیق هیبو به وبسایت این مجموعه (https://hiboco.co) مراجعه نمایید و در صورت درخواست هرگونه مشاوره و یا درخواست دیگری با این مرکز تماس بگیرید.

 

برچسب ها : فشارسنج صنعتی,ترانسمیتر فشار,ابزار دقیق

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان