پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

 

معمولا یک لکه روی ریه‌ها به یک گره ریوی اشاره دارد. این بیماری یک رشد کوچک و گرد روی ریه‌ها است که به صورت یک لکه سفید در اسکن تصویر ظاهر می‌شود. به طور معمول، قطر این گره‌ها کمتر از سه سانتی متر (سانتی متر) است. اگر پزشک شما ندول ریوی را در عکس قفسه سینه یا سی تی اسکن مشاهده کرد، نترسید. گره‌های ریوی شایع هستند و بیشتر آن‌ها خوش خیم یا غیرسرطانی هستند.

ندول‌ها در نیمی از تمام سی تی اسکن‌های ریه یافت می‌شوند. هنگامی که یک گره ریوی سرطانی است، لکه یا رشد معمولا بزرگتر از ۳ سانتی متر است یا ویژگی‌های دیگری مانند شکل نامنظم دارد.

 

علل ایجاد گره های ریوی

ندول‌های غیرسرطانی ریوی می‌توانند از شرایطی ایجاد شوند که باعث التهاب یا بافت اسکار در ریه‌ها می‌شوند. علل احتمالی عبارتند از:

  • عفونت‌های ریه مانند سل ریوی که توسط مایکوباکتریوم توبرکلوزیس ایجاد می‌شود.
  • گرانولوم‌ها که توده‌های کوچکی از سلول‌ها هستند که به دلیل التهاب رشد می‌کنند.
  • بیماری‌های غیر عفونی که باعث ایجاد گره‌های غیر سرطانی می‌شوند، مانند سارکوئیدوز و آرتریت روماتوئید.
  • عفونت های قارچی، مانند تب دره یا هیستوپلاسموز، ناشی از استنشاق هاگ.
  • نئوپلاسم‌ها که رشد غیر طبیعی هستند که می‌توانند خوش خیم یا سرطانی باشند.
  • تومورهای سرطانی، مانند سرطان ریه، لنفوم یا سارکوم.
  • تومورهای متاستاتیک که از سایر قسمت‌های بدن پخش می‌شوند.

خطر ابتلا به سرطان زمانی افزایش می‌یابد که:

  • یک ندول بزرگ است.
  • به نظر می رسد ندول دارای لوب یا سطح نوک تیز است.
  • شما سیگار می‌کشید یا قبلا استفاده می‌کردید.
  • سابقه خانوادگی سرطان ریه دارید.
  • شما در معرض آزبست قرار گرفته‌اید.
  • سابقه بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD) دارید.
  • شما بالای 60 سال سن دارید.

 

علائم ندول ریوی

گره‌های ریوی علائمی ایجاد نمی‌کنند. ممکن است سال‌ها ندول روی ریه‌های خود داشته باشید و هرگز آن را نشناسید. اگر نقطه‌ای روی ریه شما سرطانی باشد، ممکن است علائم مربوط به نوع خاصی از سرطان را داشته باشید. به عنوان مثال، رشد ناشی از سرطان ریه ممکن است باعث سرفه مداوم یا مشکلات تنفسی شود.

 

تشخیص سرطان ریه

2

اگر پزشک شما معتقد است که یک گره ریوی سرطانی است، ممکن است آزمایش‌های بیشتری را تجویز کند. آزمایشات تشخیصی مورد استفاده برای تایید یا رد سرطان شامل موارد زیر است:

  • اسکن توموگرافی گسیل پوزیترون (PET): این تست‌های تصویربرداری از مولکول‌های گلوکز رادیواکتیو برای تعیین اینکه آیا سلول‌های سازنده گره به سرعت در حال تقسیم شدن هستند یا خیر استفاده می‌کنند.
  • بیوپسی: پزشک شما ممکن است بیوپسی را تجویز کند، به خصوص اگر نتایج PET اسکن قطعی نباشد. در طی این روش، یک نمونه بافت از گره برداشته می‌شود. سپس با استفاده از میکروسکوپ برای سلول‌های سرطانی بررسی می‌شود.

گاهی اوقات این کار با بیوپسی سوزنی انجام می‌شود که در نزدیکی لبه ریه شما از طریق دیواره قفسه سینه وارد می‌شود. گزینه دیگر برونکوسکوپی است که در آن پزشک یک اسکوپ را از طریق دهان یا بینی وارد می‌کند و آن را از راه‌های هوایی بزرگ شما عبور می‌دهد تا سلول‌ها را جمع آوری کند.

لازم به ذکر است که فروشگاه پزشک تجهیز بهترین لوازم پزشکی در اختیارتان قرار می‌دهد تا کارهایی همچون انجام نوار قلب در منزل به راحتی و بدون دغدغه انجام دهید.

 

مراحل بعدی پس از یافتن نقطه ای روی ریه ها

یک گره ریوی ممکن است ابتدا در عکس قفسه سینه تشخیص داده شود. پس از آن، ممکن است برای شناسایی بهتر ندول به آزمایشات بیشتری نیاز داشته باشید تا به تشخیص خوش خیم یا سرطانی بودن آن کمک کنید.

پزشک شما ممکن است سابقه پزشکی و سابقه سیگار کشیدن شما را درخواست کند. علاوه بر این، پزشک شما باید بداند که آیا در معرض دود سیگار یا مواد شیمیایی محیطی قرار گرفته‌اید یا خیر. اولین مرحله از فرآیند بررسی اندازه و شکل ندول است. هر چه گره بزرگتر و شکل نامنظم‌تر باشد، خطر سرطانی شدن آن بیشتر می‌شود.

سی تی اسکن می‌تواند تصویر واضحی از ندول ارائه دهد و اطلاعات بیشتری در مورد شکل، اندازه و محل ارائه دهد. اگر نتایج حاصل از سی تی اسکن نشان دهد که یک ندول کوچک و صاف است، پزشک ممکن است ندول را در طول زمان بررسی کند تا ببیند آیا اندازه یا شکل آن تغییر می‌کند یا خیر.

شما باید سی تی اسکن را چند بار در فواصل منظم تکرار کنید. اگر ندول بزرگتر نشود یا در طی یک دوره ۲ساله تغییر نکند، بعید است که سرطان باشد. علاوه بر سی تی اسکن، پزشک ممکن است آزمایش پوستی توبرکولین یا معمولا آزمایش رهش اینترفرون گاما (IGRA) را برای بررسی سل نهفته تجویز کند.

 

درمان گره های ریوی

اگر ندول ریوی سرطانی باشد، پزشک بهترین روش درمانی را بر اساس مرحله و نوع سرطان تعیین می‌کند. گزینه‌های درمانی می‌تواند شامل پرتودرمانی یا شیمی درمانی برای از بین بردن و جلوگیری از گسترش سلول‌های سرطانی باشد. همچنین درمان ممکن است شامل جراحی برای برداشتن تومور باشد.

 

جلوگیری از ایجاد گره های ریوی

در بیشتر موارد، ندول‌های ریوی قابل پیشگیری نیستند. با این حال، ترک سیگار بهترین راه برای کمک به پیشگیری از ندول‌های سرطانی ریوی است. غربالگری زودهنگام ممکن است برای کسانی که در معرض خطر بالای سرطان ریه هستند، مفید باشد. اگر ندول‌ها زودهنگام منبع مطمئن شناسایی شوند، احتمال درمان موفقیت‌آمیز آن‌ها بیشتر است. اسکن توموگرافی کامپیوتری با دوز کم می‌تواند به یافتن این گره‌ها قبل از بروز علائم سرطان کمک کند.

 

سخن پایانی

در بیشتر موارد، پزشک شما می‌تواند با خیال راحت بگوید که ندول سرطانی نیست، اگر اندازه آن افزایش پیدا نکند یا نقاط، لوب‌ها یا سایر بی‌نظمی‌ها در طی یک دوره ۲ تا ۵ساله ایجاد نشود. در آن مرحله، اگر در معرض خطر بالای سرطان ریه نیستید، نیازی به آزمایشات بیشتر نیست.

اگر ندول سرطانی باشد و تنها یکی وجود داشته باشد، احتمالا هنوز در مراحل اولیه است که درمان بهترین شانس را برای درمان ارائه می‌دهد. در برخی موارد، یک ندول سرطانی ریوی نشان دهنده متاستاز از سرطانی است که در قسمت دیگری از بدن شروع شده است. اگر چنین باشد، درمان به سرطان اصلی بستگی دارد.

سایر علل ایجاد گره‌های ریه عفونت‌ها، شرایط التهابی و تومورها یا کیست‌های خوش خیم هستند. اگر هر یک از این شرایط زمینه‌ای را دارید، پزشک ممکن است درمان را توصیه کند که به شرایط زمینه‌ای بستگی دارد.

در پایان این مطلب لازم به ذکر است که فروشگاه پزشک تجهیز دو خدمت جدید، اجاره دستگاه زردی نوزاد و تعمیرات تجهیزات پزشکی را برای رفاه حال هموطنان عزیز ارائه می‌دهد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان