پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

 

همانطور که می دانیم سرد خانه ها بر اساس رنج دمایی که دارند،  دارای انواع مختلفی می باشند. یکی از انواع این سرد خانه ها،  سرد خانه زیر صفر می باشد که دارای کاربرد و مزایای بسیاری برای نگهداری مواد است. به این سرد خانه به دلیل این که دمای آن بین منفی هجده و منفی بیست درجه سانتی گراد می باشد، سرد خانه زیر صفر می گویند. از طرف دیگر می توان گفت که این سرد خانه ها امکان رسیدن دمای شان به منفی چهل درجه سانتی گراد وجود دارد که دمای بسیار پایینی می باشد.

این سرد خانه ها به گونه ای طراحی شده اند که می توانند در طولانی مدت انواع محصولات و یا مواد غذایی را نگهداری و از فاسد شدن آن ها و بروز بیماری های مختلف جلوگیری کنند. به عبارت دیگر می توان گفت از این سرد خانه ها برای نگهداری و انجماد میوه ها، سبزیجات و.... نیز می توان استفاده کرد.

این نوع سرد خانه بیشتر برای نگهداری و انجماد محصولاتی که نیاز به دمای بسیار پایین دارند، طراحی و ساخته شده است. به عنوان مثال، مرغ، گوشت، ماهی و.... از محصولاتی هستند که برای نگهداری نیاز به دمای بسیار پایینی دارند. به همین دلیل می‌ توان از سرد خانه زیر صفر برای انجماد محصولات و نگهداری از آن ها استفاده و از خراب شدن آن ها جلوگیری کرد.

همانطور که می دانیم در گذشته برای جلوگیری از فاسد شدن محصولات از قالب های یخ و برف استفاده می کردند؛ اما امروزه با توجه به گسترش علم صنعت سرد خانه های پیشرفته و بزرگی برای نگهداری از مواد و جلوگیری از فاسد شدن آن ها به وجود آمده اند که کاربرد و ویژگی های بسیاری دارند.

سرد خانه زیر صفر به گونه‌ ای طراحی شده است که محصولات در آنجا با خاصیت هایی که دارند، نگهداری می شوند؛ یعنی کیفیت خود را از دست ندهند و با توجه به دمای مورد نیاز برای نگهداری در محل های مناسب قرار بگیرند. همچنین می توانیم بگوییم که این نوع سرد خانه بر اساس استاندارد هایی به وجود آمده است که کیفیت محصولات را تایید می کند؛ زیرا اگر سرد خانه ها بدون در نظر گرفتن استاندارد ها طراحی و ساخته شوند، باعث می شود محصولات خاصیت و ویژگی خود را از دست بدهند و کیفیت آن ها دچار افت شود.

سرد خانه زیر صفر

کاربرد های سرد خانه زیر صفر:

این سرد خانه برای کار ها و محصولات مختلفی کاربرد دارد. از جمله کاربرد های آن می توان به موارد زیر شاره کرد:

  • کاربرد در فروشگاه های کوچک مواد غذایی:  این سرد خانه مزایای بسیاری برای رستوران ها، گلخانه ها و فروشگاه های تولید مواد غذایی دارد. همچنین می توان گفت این فروشگاه ها برای نگهداری از محصولات منجمد، از این نوع سرد خانه ها استفاده می کنند.
  • کاربرد در فروشگاه های بزرگ: این سرد خانه در نگهداری از مواد منجمدی که در فروشگاه ها وجود دارند، بسیار نقش دارد و از آن ها بدون از دست دادن کیفیت شان نگهداری می کنند.
  • کاربرد در کشتارگاه هایی مثل کشتارگاه مرغ، گوسفند، گاو و....: همانطور که می دانیم در کشتارگاه های مرغ، گوسفند، گاو، شتر و دیگر حیوانات که گوشت آن ها نیاز به نگهداری دارند، از سرد خانه های زیر صفر درجه استفاده می کنند؛ زیرا آن ها برای نگهداری به دمای بسیار پایین نیاز دارند.
  • کاربرد در کارخانه های بستنی: از بزرگ ترین استفاده کنندگانی که از سرد خانه زیر صفر درجه بسیار زیاد استفاده می کنند، می توان به کارخانه های بستنی سازی اشاره کرد. از آنجایی که بستنی ها نیاز به دمای بسیار پایین و سرمای بالا دارند، این کارخانه ها سعی می کنند از آن ها در سرد خانه های زیر صفر درجه سانتی گراد، نگهداری کنند.

علاوه بر موارد بالا، سرد خانه زیر صفر در صنایع مختلفی از جمله صنایع شیمیایی، صنایع دارویی، صنایع غذایی و... کاربرد دارد. به عنوان مثال، کاربرد آن در صنایع دارویی در بخش های تولید و پخش دارو ها و بیمارستان می باشد. همچنین، کاربرد های این سرد خانه در صنایع شیمیایی در بخش شرکت های تولید کننده مواد شیمیایی می باشد.

از مهم ترین مزایا و ویژگی های این سرد خانه علاوه بر کاربرد هایی که دارد، می توان به یخ زدن مواد و محصولات در سریع ترین زمان، افزایش ماندگاری و طول عمر محصولات و... اشاره کرد. این نوع سرد خانه علاوه بر کاربرد و مزایایی که دارد، دارای معایبی هم می باشد. از مهم ترین معایب آن می توان به نگهداری مواد فقط به مدت پانزده روز اشاره کرد؛ زیرا مواد و محصولات بعد از گذشت این پانزده روز باید از سرد خانه بیرون آورده و محصولات دیگری جایگزین آن ها شوند.

61

سرد خانه زیر صفر

تجهیزات سرد خانه زیر صفر:

همانطور که میدانیم در این سرد خانه ها از تجهیزات و وسایل پیشرفته و مناسبی استفاده می‌شود که کاربرد و مزایای بسیاری دارند. از جمله این تجهیزات می‌ توان به لوله های ارتباطی، کمپرسور، شیر آلات، تابلوهای برق و.... اشاره کرد.

همچنین می توان گفت با استفاده از تجهیزاتی که در سرد خانه زیر صفر استفاده می شود، می توان دمای این سرد خانه را به منفی ۴۰ درجه سانتی گراد نیز کاهش داد. از مهم ترین تجهیزات این سرد خانه می توان به کمپرسور یا همان موتور آن اشاره کرد که انتخاب این موتور می تواند به دمای محیط مورد نیاز ما بستگی داشته باشد؛ یعنی ما باید بر اساس کاهش دما در محیط مورد استفاده، این موتور ها را انتخاب کنیم.

یکی دیگر از تجهیزاتی که برای سرد خانه ها لازم و ضروری می باشد، گازهای خنک کننده است که دما را کاهش می دهند و محصولات و مواد را خنک نگه می دارند. همانطور که گفتیم سرد خانه زیر صفر دارای تجهیزات دیگری می باشد که هر کدام کاربردهای بسیاری دارند؛ اما نکته بسیار مهم در انتخاب این تجهیزات این است که باید حتما از کارشناسان برای خرید شان مشورت بگیریم تا انتخاب درستی داشته باشیم.

62

سردخانه زیر صفر

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان