وام ۲۵۰ میلیون تومانی مسکن در انتظار اصلاح آئین‌نامه؛

خبر خوش؛ مستاجران در یک قدمی خانه دار شدن | شرایط فوق العاده دریافت وام ودیعه مسکن

تنها ۷ روز به پایان مهلت ثبت نام برای اخذ وام ودیعه مسکن باقیست.

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

وام ودیعه مسکن | فقط چند روز تا پایان مهلت ثبت نام در سامانه اعطای وام ودیعه مسکن زمان باقی است. ستاد ملی کرونا بعد از پرداخت دو سال متوالی وام ودیعه مسکن ثبت نام آن را برای آخرین بار تا پایان آذرماه ۱۴۰۰ تمدید کرد.

کمتر از ۱۰ درصد موفق به اخذ وام ودیعه مسکن شدند

بر اساس آمار منتشره از وزارت راه و شهرسازی تا کنون بیش از یک میلیون و ۶۴۰ هزار نفر متقاضی در سامانه تسهیلات وام ودیعه مسکن ثبت نام کرده و از این تعداد بیش از ۶۳۰ هزار نفر به بانک‌ها معرفی شده و بیش از ۱۳۰ هزار نفر تسهیلات را دریافت کرده اند.به عبارت دیگر تنها کمتر از ۸ درصد (۷.۹ درصد) مستأجران متقاضی دریافت تسهیلات ودیعه مسکن توانسته اند آن را دریافت کنند که گفته می‌شود بخش مهمی از آنها، تسهیلات گیرندگان ۲۵ و ۴۰ میلیون تومانی بوده و سهم دریافت کنندگان تسهیلات ۷۰ میلیون تومانی کمتر بوده است.

در این زمینه نسبت به اخذ سوالات مخاطبان پرداخت، این روند همچنان ادامه دارد و متقاضیان می‌توانند سوالات خود را در این زمینه در قسمت نظرات مطرح کنند.یکی از مهم‌ترین مشکلات متقاضیان وام ودیعه مسکن، مربوط به رد درخواست متقاضیان است چراکه در مرحله اول متقاضی تایید و در هنگام ورود به مرحله دوم متقاضی با رد درخواست مواجه می‌شود.از سوی دیگر تعدادی از متقاضیان هم با توجه به آنکه از شرایط کامل وام ودیعه مسکن آگاه نیستند اقدام به ثبت نام می‌کنند که این متقاضیان هم در همان مرحله ابتدا حذف می‌شوند.البته که ناگفته نماند؛ سامانه املاک و اسکان دو مرحله با مشکل سامانه‌ای روبرو شد که هر بار به مدت چندین هفته قطع بود و همین امر باعث شد که اطلاعات بسیاری از متقاضیان پاک شود.

در همین رابطه یکی از متقاضیان وام ودیعه مسکن ، می گوید: بنده به اجبار و برای اجابت درخواست صاحبخانه ثبت نام کردم و موافقت هم شد شعبه هم انتخاب کردم، ولی بعد از چند روز رد درخواست شدم؛ من هم مخالف وام هستم چرا که امسال را با وام ودیعه سپری کردیم سال های بعد با تورم مسکن و اجاره چه باید کرد.

همچنین  متقاضی دیگری عنوان می کند: اجاره نامه به نام همسرم بوده است. کدرهگیری گرفته و با دو ضامن به بانک رفتیم. اما بانک به علت اینکه به نام همسرم ثبت نام شده و باید برای ثبت نام با نام خود به سایت مراجعه کنید حالا که وارد سایت می شویم دیگر اجازه ثبت نام به ما نمی دهند.فرد دیگری پرسیده است؛ چگونه دوباره ثبت نام کنم یک بار ثبت نام کردم حائز شرایط شدم بانک معرفی نکردم، حال مجدد وارد سایت می شوم اجازه ثبت نام داده نمی شود.

متقاضیان وام ودیعه مسکن برای دریافت پیامک به سایت مراجعه کنند

برای دریافت پاسخ سوالات متعدد مخاطبان سراغ محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزیر راه وشهرسازی رفتیم.او با بیان اینکه کسانی که پیش از این برای وام ودیعه مسکن ثبت‌نام کرده و انتخاب شعبه کرده‌اند، می‌توانند به سامانه املاک و اسکان مراجعه و اطلاعات خود را تکمیل کنند، گفت: کسانی که تاکنون پیامک دریافت نکرده‌اند، حتما دوباره به سامانه مراجعه کنند، چراکه به‌طورقطع مدارک آن‌ها ناقص بوده و باید دوباره اطلاعات خود را در سامانه بارگذاری کنند.

او با بیان اینکه متقاضیانی که مدارک آن‌ها تکمیل‌شده، در اولین فرصت و ظرف ۲۴ ساعت به نظام بانکی معرفی خواهند شد، افزود: شرایط دریافت وام ودیعه مسکن را برای متقاضیان بسیار راحت کرده ایم.محمود زاده تصریح کرد: کسانی که دارای خانه استیجاری، قرارداد معتبر و کد رهگیری باشند، می‌توانند در استان تهران ۷۰ میلیون تومان، در سایر کلان‌شهر‌ها ۴۰ میلیون تومان و در شهر‌های کوچک هم ۲۵ میلیون تومان تسهیلات دریافت کنند.

او با اشاره به اینکه وزارت راه و شهرسازی ظرف ۲۴ ساعت تمامی مستندات خود را به بانک‌ها ارائه می‌کنند، گفت: متقاضیان باید برای دریافت تسهیلات خود زودتر به بانک‌ها مراجعه و ضمانت و مدارک لازم را ارائه دهند.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ۱۶۶ هزار نفر در مرحله معرفی هستند، گفت: این افراد یک‌بار دیگر به سامانه مراجعه کنند. در صورتی که متقاضی مدارک خود را تکمیل کند، مشکلی از لحاظ مدرک نداشته باشند، می‌توانند ظرف ۲۴ ساعت تسهیلات خود را دریافت کنند.

او تصریح کرد: ممکن است برخی از متقاضیان شرایط لازم از جمله مجرد بودن و یا نداشتن کد رهگیری را داشته باشند، این متقاضیان امکان دریافت تسهیلات را ندارند.محمود زاده بیان کرد: ما سعی کرده‌ایم شرایط را در این دوره برای متقاضیان بسیار آسان‌تر کنیم، تا متقاضیان با شرایط بهتری بتوانند از این تسهیلات استفاده کنند.او افزود: سقف اعتبار برای تسهیلات در نظر گرفته  ۱۰هزار میلیارد تومان است و تا زمان اتمام این اعتبارات و متقاضیان می‌توانند در این سامانه ثبت‌نام کنند.

براساس این گزارش با توجه به پیگیری‌های صورت گرفته حتما متقاضیان که تاکنون پیامک دریافت نکرده و یا اطلاعاتشان پاک شده در سامانه دوباره ثبت نام کنند.متقاضیان دریافت این تسهیلات باید متاهل یا سرپرست خانوار باشند.متقاضیان باید دارای اجاره‌نامه رسمی یا اجاره‌­نامه ثبت شده در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات و دارای کد رهگیری باشند.چنانچه متقاضی تا حداکثر دو هفته از تاریخ معرفی به شعب بانکی نسبت به تکمیل مدارک خود و ضامنین اقدام نکند، نسبت به رد درخواست متقاضی اقدام می‌­ شود.با وجود اینکه طبق اعلام سامانه جامع اقدام ملی مسکن فقط افراد متاهل و سرپرست خانوار می‌توانند این وام را دریافت کنند، اما در سامانه ثبت نام در قسمت اطلاعات سرپرستی اشخاص متاهل یا سرپرست خانوار  دو دسته دیگر نیز شامل دریافت وام هستند که عبارت است از:

زن مجرد بالای ۳۵ سال

همچنین در برخی رسانه‌ها اعلام شده که “مردانی که سابقا سرپرست خانوار بوده، اما در حال حاضر، به دلیل طلاق یا فوت همسر مجرد هستند” هم می‌توانند این وام را دریافت کنند.براساس این گزارش همچنان تا پایان آذرماه پیگیر موضوع وام ودیعه مسکن برای متقاضیان است.

محمد اسلامی شب گذشته (۲۱ تیر ۱۴۰۰) در برنامه تیتر امشب شبکه خبر درباره افزایش سقف تسهیلات بانکی ساخت واحدهای طرح اقدام ملی مسکن گفت: تسهیلاتی که در این طرح پیش‌بینی شده به سازنده پرداخت می‌شود. میزان این تسهیلات تا سال پیش ۱۰۰ میلیون تومان بود که امسال با تصویب در شورای پول و اعتبار، موفق شدیم مقدار آن را به ۲۵۰ میلیون تومان برسانیم.
وی افزود: اگر هزینه ساخت هر واحد مسکونی ۴۰۰ میلیون تومان باشد، تا سال پیش این تسهیلات حدود یک چهارم هزینه ساخت مسکن را پوشش می‌داد، اما امسال این پوشش به حدود ۶۰ درصد رسیده است و این یک توان‌افزایی قابل ملاحظه برای مردم در شرایط تورمی است.

وزیر راه و شهرسازی: بازپرداخت وام طرح ملی مسکن ۲۰ ساله است

به گفته وزیر راه و شهرسازی، دوره بازپرداخت این وام ۲۰ ساله و دوران ساخت هم در آن لحاظ شده است. بنابراین هرچه ساخت واحدهای طرح اقدام ملی مسکن زودتر به اتمام برسد، متقاضیان بهره بیشتری از این تسهیلات خواهند برد.

آئین نامه طرح ملی مسکن: سقف وام مسکن ملی؛ ۱۵۰ میلیون تومان

بر اساس آنچه وزیر راه و شهرسازی می‌گوید، وام طرح اقدام ملی مسکن در شورای پول و اعتبار تا سقف ۲۵۰ میلیون تومان با بازپرداخت ۲۰ ساله و نرخ سود ۱۸ درصد افزایش یافته است.

این در حالی است که در آئین نامه طرح اقدام ملی مسکن که در ۲۳ خرداد امسال در هیئت دولت به تصویب رسید، سقف این تسهیلات همچنان ۱۵۰ میلیون تومان با بازپرداخت ۱۲ ساله و نرخ سود ۱۸ درصد (برای گروه‌های کم درآمد، ۵ درصد) اعلام شده است.

به همین دلیل بانک عامل براساس آئین نامه مصوب هیأت وزیران، همچنان وام ۱۵۰ میلیون تومانی را مبنای عمل خود دارد.

L2dmMZEaUSj2

رقم اقساط تسهیلات ۱۵۰ و ۲۵۰ میلیون تومانی

نوع وام ساخت مسکن ملی دوره بازپرداخت نرخ سود رقم اقساط
وام ۱۵۰ میلیون تومانی ۱۲ سال + ۳ سال مشارکت مدنی (دوره ساخت) ۱۸ درصد ۲ میلیون و ۵۴۹ هزار تومان
وام ۲۵۰ میلیون تومانی ۲۰ سال + دوره ساخت ۱۸ درصد ۳ میلیون و ۸۵۸ هزار تومان

یک مقام مسئول بانکی: فعلاً تکلیف مشخص نیست / نمی‌دانیم ۱۵۰ میلیون بدهیم یا ۲۵۰ میلیون تومان!

یک مقام مسئول بانکی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره اینکه بالاخره تسهیلات ۱۵۰ میلیون تومانی به سازندگان طرح ملی مسکن (بابت هر واحد مسکونی) داده می‌شود یا وام ۲۵۰ میلیون تومانی؟ اظهار کرد: ما هم خودمان هنوز در این قضیه بحث داریم.

وی افزود: در آئین نامه مصوب هیئت دولت آمده سقف وام ساخت مسکن ملی ۱۵۰ میلیون تومان است؛ اما شورای پول و اعتبار می‌گوید این وام به ۲۵۰ میلیون تومان افزایش یابد.

این منبع آگاه گفت: در آئین نامه اجرایی تبصره ۱۸ قانون بودجه آمده که اصل تسهیلات قسط بندی شود و سود آن قابل قسط بندی نیست؛ ضمن اینکه چون تسهیلات مربوط به طرح اقدام ملی مسکن مشتری محور است، در حال مذاکره ایم که آیا وام ملی مسکن هم مشمول تبصره ۱۸ مصوبه شورای پول و اعتبار شده و فقط اصل وام تقسیط می‌شود یا سود این وام هم مشمول قسط بندی خواهد شد.

وی تصریح کرد: هنوز اعطای وام ۲۵۰ میلیون تومانی تأیید نشده و به همین دلیل بنده اظهارات مقامات ارشد وزارت راه و شهرسازی درباره ۲۵۰ میلیون تومان شدن وام مسکن ملی را نه تأیید می‌کنم و نه تکذیب!

به گفته این مقام مسئول بانکی، بانک عامل منتظر است تا تعارض‌های این دو مصوبه برطرف شده و سپس اقدام به پرداخت تسهیلات مسکن ملی به سازندگان کند.

وی خاطرنشان کرد: در حال مذاکره با بانک مرکزی هستیم تا این تعارض‌ها رفع شود؛ باید دستورالعمل اجرایی مربوطه بر اساس آئین نامه تبصره ۱۸ در شورای پول و اعتبار تدوین شود.

به نظر می‌رسد با توجه به افزایش دوره بازپرداخت تسهیلات جدید طرح اقدام ملی مسکن (۲۵۰ میلیون تومانی) به ۲۰ سال، مشکل نحوه بازپرداخت اصل یا سود آن برطرف شده باشد؛ اما الزام به اصلاح آئین نامه هیئت دولت همچنان به قوت خود باقی است.

وام مسکن

منبع: مهر

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 
  • سلار
    1

    تورو خدا کم مردمو سرکار بگذارید

  • ناشناس
    0

    سلام تمام‌بانک هابرای وام ودیعه مسکن بسته است مادراین شرایط چطوری وام بگیریم؟

  • مجتبی
    0

    با این مبلغ کم فقط میشه تو روستا های دور خونه کاه گلی خرید . صبر خدا خیلی زیاده

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان