قیمت نفت افزایشی شد

قیمت نفت روز چهارشنبه تحت تاثیر انتشار آمار هفتگی کاهش ذخایر نفت آمریکا و با وجود نگرانی از محدودیتهای جدید رفت و آمد در بعضی از کشورها، به روند افزایشی روز گذشته ادامه داد.

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

بهای معاملات نفت برنت با ۳۱ سنت معادل ۰.۴ درصد افزایش، به ۷۵ دلار و هفت سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۴۶ سنت معادل ۰.۶ درصد افزایش، به ۷۳ دلار و ۴۴ سنت در هر بشکه رسید. شاخص نفت برنت و نفت آمریکا روز سه شنبه با اندکی افزایش بسته شده بودند.

اگرچه نوع دلتای بسیار مسری ویروس کرونا در بسیاری از کشورها شیوع پیدا کرده است و باعث قرنطینه های جدید یا محدودیت رفت و آمد در کشورهایی مانند استرالیا و پرتغال شده است اما امیدها به احیای گسترده تقاضا برای سوخت همچنان حفظ شده است.

در آخرین روز ژوئن نفت به سمت رشد ماهانه دیگری پیش می رود که ششمین رشد ماهانه در هفت ماه گذشته خواهد بود. نفت آمریکا هم از نوامبر وضعیت مشابهی داشته است.

باب یاوگر، مدیر معاملات انرژی شرکت میزوهو سکیوریتیز گفت: بهای معاملات از دوم نوامبر که ساخت واکسن کووید ۱۹ اعلام شد، روند صعودی داشته است.

آمار موسسه امریکن پترولیوم نشان داد ذخایر نفت آمریکا هفته گذشته به میزان ۸.۲ میلیون بشکه کاهش پیدا کرده است. با این حال ذخایر بنزین ۲.۴ میلیون بشکه و ذخایر سوختهای تقطیری ۴۲۸ هزار بشکه افزایش داشت.

اما امیدها به احیای تقاضا برای سوخت با اظهارات روز سه شنبه محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک تقویت شد. وی در نشست کمیته فنی مشترک اوپک پلاس گفت: انتظار می رود تقاضا در سال ۲۰۲۱ به میزان شش میلیون بشکه در روز رشد کند که پنج میلیون بشکه در روز آن در نیمه دوم سال خواهد بود.

وزیران نفت گروه اوپک پلاس پنج شنبه هفته جاری برای تصمیم گیری درباره سطح تولید از اوت به بعد دیدار خواهند کرد. این گروه بخشی از محدودیت عرضه ای که از مه سال ۲۰۲۰ در واکنش به فروپاشی تقاضا در اوج بحران همه گیری ویروس کرونا به اجرا گذاشته بود را با توجه به احیای تقاضا، تسهیل کرده است.

تحلیلگران گلدمن ساکس در یادداشتی نوشتند در نهایت عرضه بیشتری از سوی اوپک پلاس برای متعادل نگه داشتن بازار تا سال ۲۰۲۲ نیاز خواهد بود. این بانک آمریکایی پیش بینی کرد تقاضا به میزان ۲.۲ میلیون بشکه در روز تا پایان سال رشد می کند و بازار با پنج میلیون بشکه در روز کمبود عرضه روبرو می شود.

بر اساس گزارش رویترز، در این بین، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد از آمریکا خواست تحریمهایی که تحت توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ علیه ایران رفع کرده بود، برداشته یا معلق کند. مذاکرات غیرمستقیم میان آمریکا و ایران برای بازگشت به برجام همچنان ادامه دارد.


منبع: ایسنا

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان