به گزارش پایگاه خبری نشان :

یارانه نقدی کمک هزینه معیشتی به مردم به حساب می آید به ویژه برای دهک های پایین. زمان واریز یارانه نقدی نه تنها درآمد سرپرست خانوار محاسبه می شود بلکه درامد اعضای خانواده را هم مورد سنجش قرار می گیرد . یارانه نقدی قرار است طبق برنامه هفتم توسعه افزایش پیدا کند. نحوه دهک بندی جدید برای واریز یارانه نقدی اعلام شد . در ادامه اخرین خبر از یارانه نقدی را بخوانید .

یارانه نقدی

تصمیم نهایی برای یارانه نقدی آبان

بنا به اعلام مسئولان، یارانه نقدی آبان ماه از تاریخ ۲۰ آبان ماه ۱۴۰۲ واریز خواهد شد و مشمولان قادر به برداشت آن خواهند بود.

 بر اساس قوانین جدیدی که درباره واریز یارانه نقدی ابلاغ شده است، تسهیلات مختلفی در این زمینه برای افراد مستحق فراهم شده است. طبق برنامه، یارانه به دهک‌های یک تا سه درآمدی به مبلغ ۵۲۰ هزار تومان تعلق خواهد گرفت. همچنین، احتمال تبدیل دهک به صدک درآمدی نیز وجود دارد، اما هنوز تصمیم نهایی در این مورد اعلام نشده است.

بر همین اساس، در صورتی که سرپرستان خانوار جز دهک‌های اول تا سوم هستند، مبلغ ۴۰۰ هزار تومان به‌ازای هر نفر و در صورتی که جز دهک‌های چهارم تا نهم قرار دارند، مبلغ ۳۰۰ هزار تومان به‌ازای هر نفر به حساب آنان واریز خواهد شد.

چنانچه سرپرستان خانوار از کالابرگ الکترونیکی استفاده نکرده باشند رقم کامل یارانه برای آنها قابل برداشت است و در صورت استفاده به همان میزان از یارانه خانوار کسر شده و باقی مانده مبلغ به حساب سرپرست خانوار واریز می‌شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اعلام بیشترین استقبال دهک‌ها از طرح کالابرگ الکترونیکی از امکان جابه‌جایی دهک‌های کم درآمدی خبر داد و گفت: دهک‌های هشتم و نهم به تدریج به طرح کالابرگ الکترونیکی اضافه خواهند شد.

سید صولت مرتضوی درباره احتمال پیوستن دهک‌های هشتم و نهم به طرح کالابرگ الکترونیکی گفت: در حال حاضر تصمیم برای دهک‌های ششم و هفتم گرفته شده و این دو دهک را اضافه کردیم و به تدریج باقی دهک‌ها را هم اضافه می‌کنیم.

وی درباره بیشترین استقبال دهک‌ها از طرح کالابرگ الکترونیکی گفت: استقبال متفاوت بوده، اما دهک دوم و سوم و پنجم بیشترین استقبال را داشته‌اند.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی درباره تبدیل دهک به صدک و اینکه آیا این کار موجب قطع یارانه می‌شود یا خیر؟ گفت: از قدیم صدک بندی بوده تا به دهک رسیدند. صدک بندی کار امروز نیست و از گذشته وجود داشته و الان هم ادامه دارد.

مرتضوی تصریح کرد: می‌توانیم بگوییم امکان دارد بعضی دهک‌ها که دهک‌های بالاتر هستند به دهک‌های پایین‌تر بروند و بعضی دیگر که دهک‌های پایین‌تر هستند به دهک‌هایی بالاتر ارتقاء یابند.

یارانه نقدی

مشمولان یارانه نقدی جدید

اخیرا اخباری مبنی بر تغییر شیوه پرداخت یارانه نقدی منتشر شد که به دنبال آن بازار گمانه‌زنی‌ها مبنی بر افزایش مبلغ یارانه‌ای که به دست سرپرستان خانوار می‌رسد، داغ شد. اما پس از طرح این گمانه‌ها و احتمالات بود که سخنگوی دولت دست رد بر آنها زد و طی سخنانی اعلام کرد که قرار است فقط فرمول یارانه تغییر کند. بر این اساس صدک جای دهک را خواهد گرفت و البته شمار یارانه‌بگیران هم اضافه خواهد شد.

از شنبه هفته جاری بود که تغییر و تحولات در حوزه یارانه نقدی که حالا دیگر ارزش آن به نصف تقلیل یافته، آغاز شد. یکی از این تغییرات، اضافه شدن دهک‌های ششم و هفتم به مشمولان دریافت یارانه تشویقی بود. از آنجایی‌که این افراد یارانه ۳۰۰ هزار تومانی دریافت می‌کنند، اگر تصمیم بگیرند ۲۰۰ هزار تومان را صرف خرید کالاهای معرفی‌شده در سبد کالابرگ کنند، ۱۲۰ هزار تومان به‌عنوان اعتبار در اختیارشان قرار می‌گیرد که بدین ترتیب مبلغ یارانه آنها به ۴۲۰ هزار تومان افزایش می‌یابد.

پیشتر دهک‌های اول تا سوم مشمول این طرح شده بودند. این یارانه‌بگیران هر ماه ۴۰۰ هزار تومان یارانه دریافت می‌کنند و در قالب این طرح، مبلغ یارانه آنها به ۵۲۰ هزار تومان می‌رسد.

یارانه نقدی

فرمول یارانه نقدی

جدای از این اخبار، خبر دیگری مبنی بر تغییر شیوه پرداخت یارانه به مردم در صدر اخبار قرار گرفت و اندکی بعد گمانه‌های زیادی درباره افزایش مبلغ یارانه نقدی مطرح شد. اما ظاهرا در این طرح جدید، قرار است تنها صدک جایگزین دهک شود. تسنیم در این باره طی گزارشی نوشته است که اگر تا پیش از این جمعیت ایران به شکل دهک‌بندی طبقه‌بندی می‌شد و میزان یارانه پرداختی بر اساس دهک بود، حالا قرار است به‌جای دسته‌بندی ۱۰تایی جامعه، جمعیت ایران به ۱۰۰ دسته تقسیم شود که این به معنای بالا رفتن مبلغ یارانه نیست اما به‌معنی افزایش شمار یارانه‌بگیران هست.

بر اساس این گزارش، در حالی دولت به دنبال تغییر شیوه و فرمول پرداخت یارانه و افزایش رغبت مردم به استفاده از کالابرگ است که تورم فزاینده و رشد اقتصادی پایین در اقتصاد ایران، فاصله بین دستمزد و هزینه کم‌درآمدها را به شدت افزایش داده و حالا دیگر این کمک‌های حمایتی پاسخگوی نیاز آنها نیست. بسیاری از افراد از طبقه متوسط به طبقه فقیر سقوط کرده‌اند و به گفته برخی کارشناسان دیگر طبقه متوسط محو شده و جای خود را به طبقه متوسط فقیر داده است. فقر به شدت گسترش یافته و حالا انواع مختلفی از آن مانند فقر زمانی و فقر خشن در جامعه ایران نمایان شده است.

به همین دلیل کارشناسان به دولتمردان توصیه می‌کنند که ابتدا تورم را مهار کنند و بعد به سراغ شیوه‌های حمایتی از کم‌درآمدها بروند.

معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، با بیان اینکه صدک بندی، یک روش دقیق‌تر برای تحلیل و اطلاع‌رسانی مؤثر است، گفت: ما مبنای دسته‌بندی جمعیت را تغییر می‌دهیم تا عدالت معقول‌تری اعمال شود؛ اما صدک‌بندی جای تحلیل و داده را نمی‌گیرد و همچنان دسته‌بندی افراد بر مبنای اطلاعات و آزمون وسع انجام خواهد شد.

منبع: گسترش نیوز