پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

سفته الکترونیک یک سند حقوقی آنلاین است که شما می‌توانید از آن برای خرید قسطی کالا استفاده کنید. از آن‌جایی‌که خرید کالا به صورت اقساطی و آنلاین متقاضی زیادی پیدا کرده است، بسیاری از مردم به دنبال دریافت سفته الکترونیک هستند. در این مقاله درباره سفته الکترونیک و مزایا آن صحبت می‌کنیم و نحوه دریافت سفته الکترونیک را توضیح می‌دهیم.

انواع سفته های الکترونیکی

سفته الکترونیک چیست؟

سفته الکترونیک تاریخچه زیادی ندارد و در تاریخ ۱۹ بهمن ماه ۱۴۰۰ از آن رونمایی شده است. با دریافت سفته الکترونیک، متعهد می‌شوید که در تاریخ مشخصی، مبلغی را به شخص گیرنده (حقیقی یا حقوقی) پرداخت می‌کنید. در واقع، این سند حقوقی نقش ضمانت را بازی می‌کند. 

متقاضیان سفته لازم نیست به بانک و واحدهای فروش سفته مراجعه کنند و می‌توانند در سریع‌ترین زمان ممکن، صاحب سفته شوند. روی سفته آنلاین یک شناسه خزانه‌داری مخصوص وجود دارد. این شناسه، اعتبار سفته را نشان می‌دهد. اما به چه علت از سفته الکترونیک استفاده می‌شود؟ در بخش‌های بعدی به این سوال پاسخ می‌دهیم. 

مزایای سفته الکترونیک چیست؟

بیشتر کسانی‌ که متقاضی خرید قسطی کالا هستند، به سفته الکترونیک احتیاج دارند. این افراد معمولا درباره ماهیت سفته الکترونیک و مزایا آن سوال می‌پرسند. بهتر است بدانید که سفته آنلاین مزایای متعددی دارد که در این بخش به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

امنیت بالا

با مدرن شدن فرایندهای بانکی و معامله‌ها، خطرهای امنیتی افزایش پیدا کرده است. سفته الکترونیک طبق فرایندهای امنیتی مدرن و با استفاده از امضای الکترونیکی صادر می‌شود؛ بنابراین سفته آنلاین ضامن امنیت در تعهدات مالی است. با استفاده از سفته الکترونیک، درصد تقلب و کلاه‌برداری در معامله‌های آنلاین کاهش پیدا می‌کند.

بررسی سابقه پرداختی صادرکننده

سفته اینترنتی به شما و دریافت‌کننده‌های سفته اجازه می‌دهد که سابقه پرداختی صادرکننده را بررسی کنید. مثلاً، اگر برای خرید قسطی کالا به شرکت‌ها و فروشگاه‌ها سفته الکترونیکی بدهید. آن‌ها می‌توانند سابقه پرداختی شما را بررسی کرده و به شما اعتماد کنند.

کمک به حفظ محیط زیست

اگر دغدغه حفظ محیط زیست را دارید، دریافت سفته الکترونیک بهترین گزینه برای شما است. در واقع، سفته آنلاین میزان چاپ کاغذ و مصرف مواد مصرفی را کم می‌کند و از تخریب درختان جلوگیری می‌کند.

صرفه‌جویی در زمان

فرایند تهیه و خرید سفته الکترونیک سریع‌تر و ساده‌تر از دریافت سفته کاغذی است. به‌علاوه، برای خرید سفته الکترونیک لازم نیست به بانک‌ها و مراکز فروش سفته مراجعه کنید. می‌توانید خیلی راحت فایل سفته را به صورت الکترونیک امضا کنید.

روند سریع معامله‌ها

سفته اینترنتی به انجام سریع معامله‌های تجاری کمک می‌کند. اگر می‌خواهید وسایلی مثل گوشی، لپ‌تاپ و لوازم خانگی را به صورت قسطی خریداری کنید، خیلی راحت می‌توانید بدون مراجعه به بانک، سفته بگیرید و خرید قسطی کالا را شروع کنید.

سفته های الکترونیکی

کاربرد سفته اینترنتی

سفته آنلاین نوعی سند معتبر است و در تعهدات مالی و تجاری استفاده می‌شود. بنابراین، هر جا که معامله‌‌ای وجود داشته باشد، می‌توانید از سفته الکترونیک برای افزایش امنیت معامله استفاده کنید.  در این بخش، تعدادی از متداول‌ترین کاربردهای سفته الکترونیک را توضیح می‌دهیم.

دریافت ضمانت وام

یکی از متداول‌ترین کاربردهای سفته اینترنتی، ضمانت وام است. وقتی می‌خواهید از شخص یا موسسه‌ای وام بگیرید، در بیشتر مواقع، باید سفته الکترونیکی ارائه کنید. این سند نشان می‌دهد که شما توانایی بازپرداخت وام را دارید و موسسه یا بانک می‌توانند به شما اعتماد کنند.

سفته حسن انجام کار

سفته حسن انجام کار در قراردادهای تجاری استفاده می‌شود و تضمین انجام کار را نشان می‌دهد. مثلاً، بعضی از شرکت‌ها برای استخدام نیروی جدید از آن‌ها سفته حسن انجام کار می‌خواهند. در صورتی‌که در چنین شرایطی قرار گرفتید، می‌توانید سفته الکترونیک بگیرید.

سفته ضمانت کار

سفته الکترونیک در پروژه‌های ساخت‌وساز و قراردادهای عمرانی هم استفاده می‌شود. سفته اینترنتی حاکی از این است که پروژه‌ به درستی اجرا می‌شود و پیمان‌کارها هم در زمان مشخصی پرداختی‌ها را انجام می‌دهند.

ضمانت‌های تجاری

سفته‌های الکترونیک در انواع ضمانت‌های تجاری مثل ضمانت تعهد تحویل کالا، تضمین پرداخت کالاها و خدمات هم کاربرد دارند. مثلاً، برای خرید کالا به صورت اقساطی و آنلاین می‌توانید از سفته‌های اینترنتی استفاده کنید. در واقع، با ارائه سفته، تعهد می‌دهید که مبلغ کالا و خدمات را در زمان مشخصی پرداخت می‌کنید.

نحوه دریافت سفته الکترونیک

در حال حاضر، امکان دریافت سفته الکترونیک از بانک‌های ملی، آینده و قرض‌الحسنه رسالت وجود دارد. برای خرید سفته الکترونیک، کافی است وارد سایت بانک شوید و گزینه درخواست سفته الکترونیکی را انتخاب کنید. برای دریافت سفته آنلاین، باید اطلاعات شخصی‌ خودتان را وارد کنید. سپس، سفته با نام شما صادر می‌شود. بعد از صادر شدن سفته، می‌توانید فایل پی‌دی‌اف سفته الکترونیک را دریافت کنید.

سفته الکترونیک

مدارک لازم برای دریافت سفته الکترونیک

برای دریافت سفته آنلاین به کد ملی، شماره موبایل و شماره حساب بانکی احتیاج دارید. توجه کنید که کد ملی شما، شناسه شخصی و مشخصه اصلی در فرایند خرید و تهیه سفته الکترونیک است. در فرایند خرید سفته الکترونیک از شماره تلفن خودتان استفاده کنید. همچنین، باید تاریخ سررسید سفته آنلاین را هم مشخص کنید. ممکن است بانک‌ها و موسسه‌های مالی مدارک دیگری هم از شما بخواهند؛ بنابراین، بهتر است قبل از خرید سفته آنلاین، با بانک تماس بگیرید و اطلاعات دقیق را بپرسید.

جمع‌بندی

در این مقاله، اطلاعات مربوط به سفته الکترونیک و مزایا آن را توضیح دادیم. در صورتی‌که قصد خرید کالا به صورت اقساطی و آنلاین را دارید، می‌توانید از بانک‌ها و سایت‌های ارائه‌دهنده اعتبار سفته الکترونیک بگیرید. برای دریافت سفته فقط به شماره ملی، شماره تلفن همراه و شماره حساب احتیاج ندارید و لازم نیست به بانک مراجعه کنید.

سوالات متداول

به چه علت از سفته الکترونیک استفاده می‌شود؟

سفته الکترونیک با هدف اعتباردهی به معامله‌های تجاری و بررسی سابقه پرداختی صادرکننده سفته استفاده می‌شود.

در چه زمانی از سفته الکترونیک استفاده می‌شود؟

زمانی که به ضمانت وام، ضمانت تجاری و سفته حسن انجام کار نیاز داشتید، می‌توانید از سفته الکترونیک استفاده کنید.

کاربرد سفته الکترونیک چیست؟

یکی از مهم‌ترین کاربردهای سفته الکترونیک، دریافت وام و خرید کالا به صورت اقساطی و آنلاین است.

چه بانک‌هایی سفته الکترونیک ارائه می‌دهند؟

بانک‌های ملی، آینده و قرض‌الحسنه رسالت، سفته آنلاین دارند. شما می‌توانید با مراجعه به سایت بانک، درخواست خرید سفته الکترونیک را ثبت کنید.

مدت زمان دریافت سفته الکترونیک چقدر است؟

سفته الکترونیک در کمترین زمان ممکن صادر می‌شود. معمولا، بعد از وارد کردن اطلاعات لازم، سفته شما با شناسه خزانه‌داری کل کشور صادر می‌شود و می‌توانید آن را تحویل بگیرید.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان