نکات ایمنی در هنگام کار با کمپرسور باد صنعتی و صفحه برش که اپراتور باید رعایت کند

به نقل از رستا نیوز در هنگام کار با ابزارآلات صنعتی به خصوص کمپرسور باد و صفحه برش حتماً باید یک سری نکات ایمنی مهم مورد توجه قرار بگیرد. در غیر این صورت همواره امکان ورود صدمات جانی جدی به افراد و همین‌طور زیان‌های مالی وجود خواهد داشت.

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

اصول ایمنی کار با کمپرسور باد صنعتی

اگر اطلاعات چندانی درباره کمپرسور و کاربرد آن ندارید باید بگوییم کمپرسور یا فشرده ساز، نوعی دستگاه مکانیکی پرکاربرد است که حجم گازها را کاهش و فشار آن‌ها را افزایش می‌دهد، به همین دلیل کمپرسور را با نام فشرده ساز هم می‌شناسند. در خصوص کاربرد کمپرسور بد نیست بدانید که موارد استفاده از آن بسیار گسترده بوده و تقریباً در هر حوزه‌ای بکار گرفته می‌شود، یعنی صنایع رنگ‌آمیزی قطعات خودرو، رنگ‌آمیزی تجهیزات بزرگ صنعتی، در دستگاه کاشت ناخن، باد کردن لاستیک و غیره.

کمپرسور باد صنعتی جزو آن دسته از ماشین‌آلات صنعتی است که در هنگام خرید و همین‌طور استفاده ابتدا باید به‌طور‌کامل از اصول ایمنی کار با این دستگاه‌ها مطلع شوید. اهمیت این موضوع آن‌قدری زیاد است که همواره توصیه می‌شود اپراتور مربوطه ابتدا به‌طور‌کامل آموزش ببیند و کتابچه راهنمای استفاده صحیح از کمپرسور را با دقت زیاد مطالعه کند و در نهایت این دستگاه فشرده ساز صنعتی را بکار بگیرد؛ البته با توجه به این که اغلب افراد این موضوع را ساده می‌گیرند و آن‌طور که باید درباره اصول ایمنی کار با کمپرسور هوا تحقیق و مطالعه نمی‌کنند، تصمیم گرفتیم مهم‌ترین اصول ایمنی کار با کمپرسور باد صنعتی را با شما در میان بگذاریم. این‌گونه نه‌تنها سلامت اپراتور دستگاه به‌طور قابل‌توجهی تضمین می‌شود بلکه از صدمه دیدن و مستهلک شدن کمپرسور هوا در دراز مدت هم جلوگیری خواهد شد.

اجزای مهم کمپرسور را قبل از کار بررسی کنید

از جمله مهم‌ترین اصول ایمنی هنگام کار با کمپرسور باد صنعتی این است که اجزای مهم این دستگاه و همین‌طور شرایط محیط را به‌خوبی و با دقت کامل بررسی کنید تا مطمئن شوید که قطعات مهمی از قبیل لوله‌ها، شیلنگ‌ها، اتصالات و غیره از توانایی تحمل حداکثر فشار کمپرسور هوا برخوردار هستند. همچنین لازم است عملکرد صحیح سوپاپ اطمینان را بررسی کنید چرا که اگر فشار در مخزن کمپرسور زیاد شود، سوپاپ اطمینان باز شده و با آزاد کردن هوا باعث کاهش فشار می‌شود؛ بنابراین این سوپاپ‌ها اهمیت بسیار زیادی برای مخزن کمپرسور باد صنعتی دارند و اگر وظیفه خود را به درستی انجام ندهند، خطراتی جدی برای کارکنان و سایر تجهیزات ایجاد خواهید شد. با این تفاسیر به‌هیچ‌وجه ناآگاهانه به این سوپاپ‌ها دست نزنید و همواره از سلامتی آن‌ها حصول اطمینان کنید.

به میزان گردش هوا در محیط و رطوبت فضای کار توجه داشته باشید

دو آیتم "گردش هوا در محیط کار" و "رطوبت فضای کار" را جدی بگیرید و از توجه به آن‌ها غافل نشوید؛ چرا که هوای ورودی حاوی مونوکسید کربن و آلاینده‌ها است و تجمع و راکد ماندن آن در محیط کار خطرآفرین خواهد بود. به اضافه این که همواره باید مراقب باشید تا میزان رطوبت در کارگاه بیش از حد نشود، برای این کار می‌توانید گردش هوا را در محیط افزایش دهید یا این که در کمپرسور از گرم کن محفظه و میل لنگ خشک کن استفاده کنید.

بررسی سطح روغن و سطح سوخت کمپرسور را فراموش نکنید

دومین اصل ایمنی در کار با کمپرسور باد، بررسی سطح روغن و سوخت در این دستگاه است. توجه داشته باشید چک کردن میزان روغن کمپرسور باد ضرورت بسیار زیادی دارد زیرا اگر دستگاه فشرده ساز فاقد روغن کافی باشد، صدمات زیادی به آن وارد خواهد شد و به دنبال آن هم مجبور به پرداخت هزینه‌هایی گزاف برای تعمیرات می‌شوید؛ بنابراین اگر پس از چک کردن سطح روغن کمپرسور باد صنعتی متوجه ناکافی بودن آن شدید، فوراً به مقدار کافی روغن را در مخزن کمپرسور بریزید اما حواستان باشد که روغن به بیرون از کمپرسور نریزد. همچنین پیش از کار با این دستگاه متراکم کننده هوا لازم است که سطح سوخت آن را چک کنید.

چنانچه متوجه کمبود سوخت کمپرسور شدید، بدون فوت وقت دستگاه را خاموش کنید و اجازه بدهید تا خنک شود. پس از آن مجاز هستید که مخزن سوخت را پر کنید؛ به‌طور‌کلی هنگامی که دستگاه در حال کار است یا حتی اگر مدت کمی از خاموشی آن می‌گذرد، نباید برای افزودن سوخت اقدام کنید.

اصول ایمنی کار با صفحه های برش

به‌طور‌کلی صفحه برش را در دستگاه‌هایی مانند دستگاه فرز، پروفیل بر و غیره استفاده می‌کنند تا بتوانند سطوح مختلف آهنی، بتنی، سنگی و فلزی را برش یا سایش بدهند. حالا که متوجه کاربرد ابزار برش شدید، بد نیست این را هم بدانید که عملکرد این ابزار در برش سطوح محکم نامبرده شده، کاملاً ایده‌آل و قدرتمند است و برش‌دهنده‌های دستی اصلاً نمی‌توانند چنین برش‌های با‌کیفیتی را در مواد سخت ایجاد کنند.

 در هنگام کار با صفحه های برش حتماً باید اصول ایمنی را جدی بگیرید، در غیر این صورت همواره امکان دارد با خطراتی همچون برخورد بدن کاربر با صفحه برش در حال گردش، پرتاب براده‌های ناشی از برش یا ساب به اطراف، عدم تعادل دستگاه و لرزش آن یا لرزش صفحه برش و غیره روبرو شوید. از این‌ها گذشته عدم رعایت اصول ایمنی می‌تواند منجر به ایجاد آلودگی صوتی بالا و شکستگی صفحه برش و همین‌طور آسیب دیدن دستگاه برش شود. به همین دلیل توصیه می‌کنیم هنگام کار با با این صفحات، اصول ایمنی را فراموش نکنید. در ادامه می‌توانید با مهم‌ترین اصول ایمنی کار با صفحه های برش آشنا شوید.

در انتخاب صفحه برش نهایت دقت را داشته باشید

هرچه در انتخاب صفحه برش دقت بیشتری داشته باشید، میزان ایمنی عملیات برشکاری هم بیشتر می‌شود. به این صورت که حتماً اطلاعات درج شده روی برچسب محصول، نشانه‌های ایمنی و همین طور تاریخ انقضای دیسک را مورد توجه قرار دهید. حواستان باشد که هر یک از انواع صفحات برش برای نوع خاصی از دستگاه‌های برش طراحی و تولید شده‌اند. به اضافه این که اندازه صفحه برش باید کاملاً با دستگاه تناسب داشته باشد، استفاده از صفحات برش بزرگ‌تر از دستگاه به هیچ‌وجه مجاز نیست.

صفحه برش را اصولی نصب کنید

در هنگام نصب صفحه برش اولاً باید مطابق با دستورالعمل‌های ارائه شده توسط تولید کننده اقدام کنید، درثانی برای این کار حتماً از افراد متخصص و آموزش دیده کمک بگیرید. این فرد در وهله اول سالم بودن آداپتورها و فلنج‌ها را بررسی کرده و سپس مهره انتهایی دوک را به اندازه‌ای سفت می‌کند که صفحه برش براحتی بچرخد و دچار لغزش نشود. از دیگر اقدامات لازم برای نصب اصولی و ایمن صفحه برش، جدا کردن ماشین‌آلات از منبع تغذیه است. در آخرین مرحله از نصب صفحات برش هم لازم است که یک گارد ایمنی روی آن‌ها قرار بگیرد و حداقل نصف صفحه را بپوشاند.

استفاده از تجهیزات ایمنی توسط اپراتور

رعایت اصول ایمنی در هنگام کار با صفحه برش این‌طور ایجاب می‌کند که اپراتور این دستگاه مجهز به لوازم تجهیزات حفاظت فردی مناسب باشد؛ یعنی تجهیزاتی از قبیل محافظ صورت و گوش، کفش‌های محافظ، دستکش ایمنی، پیشبند و غیره. علاوه بر اپراتور کلیه پرسنلی که در معرض عملیات برشکاری قرار دارند باید از عینک‌های ایمنی استفاده کنند.

لوکاس تولز مرجع خرید اینترنتی انواع ابزار صفحه برش و کمپرسور صنعتی

اکنون که با مهم ترین و اصلی ترین نکات ایمنی در هنگام کار با کمپرسور باد صنعتی و صفحه برش آشنا شدید، موضوع دیگری که باقی می‌ماند، خرید این تجهیزات صنعتی از فروشنده‌های معتبر است. توجه داشته باشید هرچقدر هم که ایمن و اصولی کار کنید، مادامی که دستگاه فشرده ساز یا صفحه برش شما استاندارد، باکیفیت و اصل نباشد، هیچ تضمینی برای حفظ سلامتی‌تان و همچنین کیفیت کار انجام شده با این ابزارآلات صنعتی وجود نخواهد داشت. به منظور جلوگیری از چنین مشکلاتی پیشنهاد می‌کنیم که برای خرید کمپرسور صنعتی و انواع صفحه برش به فروشگاه لوکاس تولز مراجعه کنید. این فروشگاه مرجع خرید اینترنتی دستگاه‌های صنعتی نامبرده شده است و این ابزارآلات را از معتبرترین برندها با مناسب‌ترین قیمت ممکن می‌فروشد.

نتیجه‌گیری

در هنگام کار با کمپرسور باد صنعتی و صفحه برش در وهله اول اپراتور مربوطه به تجهیزات حفاظتی مخصوص برای قسمت‌های مختلف صورت و بدن نیاز دارد. در ادامه لازم است به نکات ایمنی دیگری از قبیل شرایط محیط کار، اجزا و اتصالات، سطح روغن و سوخت در کمپرسور، نحوه نصب صفحه برش و مهم‌تر از همه مرجع خرید این ابزارآلات صنعتی توجه شود.

برگرفته از: لوکاس تولز (https://lukastools.com/)

آدرس: تهران،خیابان امام خمینی،نرسیده به میدان حسن آباد،کوچه شجاعی،کوچه فتحعلی خانی،پلاک۳،ساختمان مهدی،واحد۱۱

تلفن: 02166348969

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان