پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

به گزارش پایگاه خبری جایگاه 8: به علت آنچه که از سوی وزیر رفاه "درگیری دولت در طرح مردمی سازی یارانه‌ها" عنوان شد، سرانجام در ابتدای هفته جاری افزایش حقوق بازنشستگان به تصویب دولت رسید. ما به تفاوت حقوق بازنشستگان قرار است به زودی پرداخت شود. در ادامه آخرین اخبار حقوق بازنشستگان را بخوانید.در نیمه اول اردیبهشت ماه وزیر رفاه اعلام کرد که پیشنهاد افزایش حقوق بازنشستگان سایر سطوح درآمدی در هیئت امنای سازمان تأمین اجتماعی به تصویب رسیده و به هیئت دولت ارسال شود؛ هرچند وعده‌هایی از سوی مسئولان مربوط برای تصویب و اعمال افزایش حقوق‌ بازنشستگان در پایان اردیبهشت ماه داده شده بود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: باید حقوق بازنشستگان به ویژه آن دسته از بازنشستگانی که دریافتی کمی دارند، در بودجه سال آینده افزایش پیدا کند.در تعریف مستمری یا حقوق بازنشستگان به زبان عامیانه ، می توان گفت ، مقدار پولی است که ماهانه ، به طور مستمر و تا پایان عمر ، به افراد دارای شرایط بازنشستگی مندرج در قانون تامین اجتماعی و قانون مدیریت خدمات کشوری و بر اساس احکام جدید بازنشستگان کشوری و تامین اجتماعی ، تعلق می گیرد. سه میلیون و 600 هزار بازنشسته در انتظار اجرای مصوبه قانونی همسان‌سازی حقوق بازنشستگان هستند.​​حقوق بازنشستگان1401 همانند پاداش بازنشستگی برای افراد مختلف متفاوت است . حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی 1401 مقداری از حقوق بازنشستگان کشور ی کمتر می باشد

آنگونه که در خبرها آمده، قرار است این هفته نشست شورای عالی کار با محوریت بررسی معیشت و دستمزد کارگران برگزار شود. در عین حال، رئیس کانون بازنشستگان کارگری تهران می‌گوید افزایش حقوق بازنشستگان حداقلی‌بگیر که حالا دیگر واژه پس‌انداز از ادبیات روزمره آنها حذف شده، دیگر موضوع مهمی است که در این نشست مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

علی دهقان‌کیا، رئیس کانون بازنشستگان کارگری تهران، از یک نگرانی بزرگ خبر می‌دهد: «بازنشستگان در هفته‌های پایانی هر ماه دیگر پولی در بساط ندارند.» علت آن هم نادیده گرفتن همان ماده 41 قانون کار در تعیین حداقل حقوق آنهاست که دو عنصر مهم و تعیین‌کننده یعنی تورم و سبد معیشت را دربرمی‌گیرد.

آنگونه که وزیر اقتصاد گفته تا پایان سال تورم بالای 40 درصد است و آنطور که کارگران می‌گویند ظاهرا در آخرین جلسه شورای عالی کار که پایان ماراتن دستمزد 1402 بود، این وعده از سوی نمایندگان دولت داده شد که در صورتی که تورم کنترل نشود، برای ترمیم مزد کارگران جلسه‌ای از سوی وزارت کار برگزار می‌شود. بنابراین حالا کارگران و بازنشستگان حداقلی‌بگیر منتظر برگزاری جلسه شورای عالی کار با محوریت بحث دستمزد و معیشت کارگران هستند.

البته پیشتر احسان خاندوزی به این خواسته کارگران واکنش نشان داده بود. او گفته بود که اگر حقوق کارمندان تغییر کند، فکری هم به حال دستمزد کارگران می‌شود.

از سوی دیگر، سبد معیشت هم آنطور که برخی از فعالان کارگری می‌گویند از 20 میلیون تومان در شهر تهران عبور کرده و این در حالی است که رقمی که برای این سبد در آخرین نشست مزدی در نظر گرفته شد، حدود 13 میلیون تومان بود. بنابراین آنچه کارگران و بازنشستگان می‌خواهند نزدیک‌شدن حقوق و دستمزدشان حداقل به این رقم است. البته پیشتر زمزمه‌هایی مبنی بر افزایش دستمزد آن هم به میزان 10 میلیون نه 13 میلیون تومان شنیده شده بود.

افزایش حقوق بازنشستگان قانونی است؟

ناکفته نماند که افزایش حقوق کارگران مسبوق به سابقه نیست، ولی بازنگری در حقوق کارمندان پیش از این اتفاق افتاده بود.

بر اساس این گزارش، با توجه به بالا بودن نرخ تورم و رشد هزینه‌های زندگی کارگران و بازنشستگان، حالا صدای آنها به مجلس رسیده و امید می‌رود در جلسه آتی شورای عالی کار این موضوع یکی از محورهای اصلی گفت‌وگو بین شرکای اجتماعی حاضر در این نشست باشد.

مبنای محاسبه «حقوق بازنشستگی» براساس سنوات خدمت کارکنان از جمله مباحث پر چالش در بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه به شمار می‌رود.

براساس اظهارات کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه، پیشنهاد دولت برای نحوه محاسبه حقوق بازنشستگی بر اساس میانگین ۵ سال آخر خدمت بوده و این درحالیست که کمیسیون ماده مربوط به آن را حذف کرده و بر این اساس ملاک محاسبه حقوق بازنشستگی، قانون فعلی، یعنی میانگین دو سال آخر خدمت عنوان شده است.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان