علی پورمحمدی مطرح کرد:

برای تقسیم عادلانه آگهی های دولتی نیازمند تغییر نگاه به رسانه ها و فاصله گرفتن از فضای انتخاباتی هستیم

مدیر مسئول «نامه نیوز» می گوید: در تقسیم آگهی های دولتی، نقش اساسی را خود دولت می تواند داشته باشد و اینکه پایگاه های خبری را در دایره رسانه ها بیاورد و کمک حال اقتصاد رسانه ها باشد. طبق فضای رایجی که در دولت های مختلف تا الان در تقسیم آگهی های دولتی وجود داشته، انتخاب رسانه برای ثبت آگهی گزینشی و به نوعی با نگاه از بالا به پایین بوده است.

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

به گزارش شفقنا، با اینکه امکان انتشار آگهی دستگاه‌های دولتی در خبرگزاری ها و پایگاه‌های خبری اعلام شده و دستورالعمل هایی در این زمینه وجود دارد، گویا در واقعیت این موضوع موانعی را برای اجرایی شدن دارد که نیازمند ورود جدی تر معاونت مطبوعاتی است و از طرفی دیگر اهالی رسانه هم باید خواستار اجرایی شدن این مهم از طریق فرهنگسازی در مسیر درست باشند. در همین رابطه شفقنا این موضوع  را با مدیران پایگاه خبری چون الف، عصر ایران در میان گذاشته است. 

علی پورمحمدی مدیر مسئول پایگاه خبری «نامه نیوز»با اشاره به اقتصاد رسانه ها به شفقنا می گوید: دو اتفاق در سال های اخیر اقتصاد رسانه ها را بسیار متاثر ساخت. یکی اپیدمی کرونا  و دیگری رکود تورمی که در این سال ها رخ داد، بود. با توجه به تورم شدید در درآمدها و هزینه ها که باعث یک عدم تناسب شده بود، رسانه های کشور با مجموعه ای از مشکلات مواجه شدند. از طرفی دیگر با توجه به رکودی که در فضای اقتصادی کشور وجود دارد، ورودی تبلیغات، برای رسانه ها کم شد.

او ادامه می دهد: از طرفی دیگر باید بپذیریم در چند سال گذشته، دولت ها پایگاه های خبری را به عنوان یک رسانه قبول کردند و یارانه هایی را برای آنان در نظر گرفتند، هر چند یارانه ها مبلغ چشمگیری نیست و با هزینه های ما تناسب ندارد، اما در مجموع ما آن را اقدام مبارکی می دانیم.

این مدیرمسئول با تاکید بر حمایت های دولتی می گوید: اما این اقدام به تنهایی کافی نیست و ما معتقدیم دولت ها باید کمک های بیشتری به رسانه ها بکنند. یکی از این کمک ها، بحث آگهی های دولتی است. همانطور که از عنوان این آگهی ها پیداست، باید دولت ها این بستر و فضا را برای مشمولیت بیشتر پایگاه های خبری از آگهی دولتی، فراهم کنند.

پورمحمدی توضیح می دهد: در مجامع شرکت های دولتی روال بر این است که اسم رسانه از قبل تعیین شده است. به همین خاطر فکر می کنم مجموعه رسانه ای دولت، باید در تلاش باشد تا پایگاه های خبری بیشتری را، وارد این فضاها کند. معمولا در این‌مجامع ذکر یک رسانه، خیلی انتخابی نیست و مجامع برای ثبت آگهی رسمی، یک رسانه را معرفی می کنند و معمولا مدیران عامل یک‌رسانه را از قبل انتخاب می کنند.

او با انتقاد به نوع نگاه برخی از مدیران دولتی به رسانه ها می گوید: در تقسیم آگهی های دولتی، نقش اساسی را خود دولت می تواند داشته باشد و اینکه پایگاه های خبری را در دایره رسانه ها بیاورد و کمک حال اقتصاد رسانه ها باشد. طبق فضای رایجی که در دولت های مختلف تا الان در تقسیم آگهی های دولتی وجود داشته، انتخاب رسانه برای ثبت آگهی گزینشی و به نوعی با نگاه از بالا به پایین بوده است.

پورمحمدی ادامه می دهد: البته من منکر نقش و تلاش رسانه ها برای بسترسازی و فرهنگ سازی این‌ کار نیستم  و باید این مطالبه جدی را از دولت داشته باشیم، ولی باز هم تاکید می کنم نقش دولت را بسیار پررنگ تر می دانم.

این مدیر مسئول با اشاره به تبعات نگاه تبعیض آمیز نسبت به رسانه ها بیان می کند: متاسفانه یک نگاه تبعیض آمیزی که در دولت های مختلف نسبت به تقسیم آگهی های دولتی وجود داشته این بوده که سعی کرده اند تا رسانه‌های حامی جریان و رویکرد خود را بیشتر ببینند و آنها را به مجموعه  های دولتی معرفی کنند. به نظر می رسد دایره انتخاب و معرفی رسانه ها به مجموعه های دولتی در شرایط حاضر محدود تر شده است. در حال حاضر باید مقداری از فضای انتخاباتی فاصله بگیرند و این احساس را داشته باشند وقتی یک سمت دولتی دارند، مدیر همه رسانه‌های کشور هستند و نباید با قطع کردن و محدود کردن یارانه و برکناری برخی از رسانه های منتقد، به مدیریت فضای رسانه ای بپردازیم.

او ادامه می دهد: شاید چنین کاری در کوتاه مدت، اقدام مثبتی باشد، ولی اگر نگاه بلند مدت داشته باشیم این مساله به فضای رسانه ای و مشروعیت رسانه ها آسیب می زند. خواهشم از همکاران دولتی این است که از فضای انتخاباتی فاصله بگیرند، چرا که  شرایط امروز جامعه بیشتر به  همدلی نیاز دارد و باید عدالت را رعایت کنند و در تقسیم آگهی ها همین رویه را داشته باشد چرا که تندروی همواره به ضرر رسانه های کشور بوده است. حتی اگر از امروز تمام‌ پایگاه های خبری مشمول آگهی های دولتی بشوند تا نگاه نسبت به رسانه ها تغییر نکند، اتفاق خاصی برای رسانه ها رخ نخواهد داد. به همین خاطر ما نیازمند تغییر نگاه به رسانه و برقراری عدالت هستیم.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان