پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

درمیان کشور های اطراف کشور عزیزمان, ایران کشور ترکیه یکی از اصلی ترین مقاصد برای افراد به منظور تفریح یا سرمایه گذاری و یا ادامه تحصیل می باشد. اما بسیاری از افراد درباره تحصیل ترکیه نیاز به اطلاعات کامل تری دارند که اتفاقا قرار است در این مطلب به طور کامل این موضوع را زیر ذره بین ببرند. اگر به دنبال یک مقصد نزدیک و البته جذاب برای تحصیل و یا سرمایه گذاری هستید بدانید که تو این مقاله قرار است به خوب گزینه ای اشاره کنیم. پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

نگاهی کلی به ترکیه و هزینه های تحصیل در آن

  • هرچند که به جز به جز آنچه که باید درباره تحصیل در ترکیه بدانید اشاره کاملی خواهیم کرد, اما بد نیست که نگاهی کلی داشته باشیم به آنچه که درباره تحصیل در ترکیه باید بدانید. ابتدا به موارد زیر به عنوان هزینه های موردنیاز برای تحصیل در هر مقطع تحصیلی از ترکیه نگاه کنید:
  • هزینه تحصیل در دوره کارشناسی : این دوره هزینه ای بین 500 تا 4000 دلار در سال را درصورتی که تدریس زبان ترکی باشد برای شما خواهد داشت. همچنین اگر قرار باشد به زبان انگلیسی تحصیل در ترکیه را در مقطع کارشناسی تجربه کنید باید همین مقدار هزینه را در سال کنار بگذارید.
  • هزینه تحصیل در دوره کارشناسی ارشد : برای تحصیل در این مقطع باید بین 500 تا 2000 دلار درصورت علاقه مندی به تدریس به زبان ترکی و نیز 600 تا 2500 دلار در سال به منظور تحصیل به زبان انگلیسی کنار بگذارید.
  • هزینه تحصیل در دوره دکتری : اگر قرار است در مقطع دکتری ادامه تحصیل بدهید باید آماده هزینه 500 تا 1500 دلاری درصورت نیاز به تحصیل به زبان های انگلیسی و ترکی کنار بگذارید.
  • پایتخت کشور ترکیه : شهر آنکارا
  • زبان تحصیل در کشور ترکیه : ترکی استانبولی – انگلیسی
  • بازه زمانی موردنیاز برای فارغ التحصیلی در مقطع لیسانس : 4 سال
  • بازه زمانی موردنیاز برای فارغ التحصیلی در مقطع فوق لیسانس : 2 سال
  • بازه زمانی موردنیاز برای فارغ التحصیلی در مقطع دکتری : 4 سال

اگر آمار دانشجویانی که کشور ترکیه را برای تحصیل انتخاب کرده اند نگاهی بندازید خودتان از رشد این آمار شگفت زده خواهید شد. آمار نشان می دهد که سال 2019 تعدادا دانشجویان خارجی که در ترکیه تحصیل می کنند به 65000 هزار نفر رسیده است. این آمار نشان از آن دارد که این کشور از اصلی ترین و باکیفیت ترین مقاصد آموزشی می باشد. از دیگر دلایلی که سبب می شود بسیاری از افراد نسبت به تحصیل در این کشور انگیزه داشته باشند می توان به هزینه مناسب تحصیل اشاره کرد. به علاوه اینکه می توان با دریافت اخذ بورسیه تحصیلی در این کشور مزایایی مانند پوشش دادن هزینه های اسکان و درمان و شهریه و .... را هم تجربه کرد. به علاوه اینکه ترکیه به عنوان یک مقصد گردشکری هم گزینه بسیار مناسبی می باشد. به طوری که طبق یک جدول رده بندی قابل استناد این کشور رتبه دهم مقصد های جذاب گردشگری در تعطیلات را به خود اختصاص داده است. در ادامه به صورت اختصاصی درباره تحصیل در ترکیه برای شما خواهیم گفت.

تحصیل در ترکیه و مزایای آن

می توان از کشور ترکیه به عنوان یک کشور غنی از نظر پیشینه تاریخی یاد کرد. این کشور موقعیت جغرافیایی خاصی دارد و درست در نقطه اتصال شرق و غرب واقع شده است. بنابراین موقعیت استراتژیکی بسیار ارزشمندی را دارا می باشد. به علاوه اینکه از سه جهت این کشور توسط بخش های آبی و دریایی احاطه شده است. همچنین برخورداری این کشور از گذرگاه هایی مانند چناق قلعه و نیز تنگه بوسفور و .... سبب شده است موقعیت این کشور بیش از پیش ارزشمند تلقی شود.

این کشور دارای رابطه خوبی با کشور های غربی می باشد و از اوایل قرن بیستم نظام سیاسی خود را به جمهوری تغییر داده است. به علاوه اینکه با پیش گرفتن اقتصاد لیبرالی هم اکنون این کشور به عنوان یکی از کشور های رو به رشد در این زمینه تلقی می شود. تنوعی از گروه های قومی را می توان در این کشور دید که کنار هم زندگی می کنند. از نظر امنیت هم این کشور در سطح بسیار خوبی قرار دارد.

نظام آموزشی ترکیه در سطح مدرنی قرار داشته و البته یکی از دلایل اعتبار کشور ترکیه نزد افراد خارجی همین موضوع می باشد. در ترکیه زبان تدریس در دانشگاه ها ترکی و البته انگلیسی می باشد. هر دانشجویی که پذیرفته شود خدمات آموزش زبان را دریافت می کند. سپس با آماده شدن از نظر دانش زبان خارجه برای شرکت در کلاس های دانشگاه آماده می شود. در ادامه به برخی از مزایای تحصیل در ترکیه به طور تخصصی اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

دانشگاه های ترکیه استاندارد های آموزشی بسیار بالایی دارند.

ترکیه دارای دانشگاه هایی  می باشد که سطح آموزش های آن ها از حد استاندارد هم بالاتر است. اساتید کاربلد و کیفیت بالای آموزش هرکسی را شیفته شرکت در این کلاس های درس می کند. دانشجویان بانهایت لذت از پله های ترقی بالا می روند و برای زندگی حرفه ای آماده می شوند.

مدارک دانشگاه های ترکیه معتبر و بین المللی می باشند.

بسیاری از کشور های اروپایی و نیز آمریکا و خلاصه سطح دنیا مدرک کشور ترکیه را مدرکی ارزشمند تلقی می کنند. البته که ارزش مدرک تحصیلی دانشگاه های این کشور با هم برابر نیست. بنابراین دانشجوی خارجی در دانشگاه های ترکیه باید به خوبی آیین نامه ورودی را مطالعه کند. این کار سبب می شود تا دانشجو از تحصیل بهترین برخوردار شود.

برخورداری ترکیه از پردیس های مدرن و دارای امکانات بسیار

چه دانشگاه های دولتی و چه دانشگاه های خصوصی بهترین امکانات و فرصت ها را برای دسترسی دانشجویان به اطلاعات فراهم می کنند. به طوری که در این دانشگاه ها می توان مجهزترین و راحت ترین و البته وسیع ترین محیط های آموزشی را یافت. بهترین کتابخانه ها, محیط های آزمایشگاهی و البته محیط های آموزشی دیگر برای مطالعه شما دانشجویان عزیز در دانشگاه های کشور ترکیه فراهم می باشند.

تحصیل امن و مقرون به صرفه

ترکیه نسبت به بسیاری از کشور های همسایه یک کشور پیشرفته تر می باشد. با این حال می توان این کشور را از نظر مکان برای زندگی یک گزینه ایمن دانست. ضمنا این را باید دانست که تحصیل در این کشور علی رغم برخورداری از کیفیت آموزشی بالا از نظر هزینه های تحصیل هم یک گزینه مناسب می باشد.

ترکیه کشوری مهمان پذیر

این را بدانید که حجم زیادی از افراد جوان در ترکیه حضور دارند. به همین دلیل از آنجایی که این رقم یعنی رقم جمعیت جوان روز به روز در ترکیه درحال افزایش است به همین دلیل این کشور به یک مقصد خاص برای تحصیل جوانان تبدیل شده است. این مردم به اندازه ای مهمان نواز هستند که حتی در ادبیات جهان هم از این مهمان نوازی سخنان زیادی مطرح شده است.

امکانات اولیه در ترکیه به خوبی فراهم است!

تغذیه خوب و البته امکانات حمل و نقل و موارد مشابه را می توان از اصلی ترین نیاز های یک دانشجو تلقی کرد. دانشگاه های ترکیه در بسیاری از موارد دارای امکانات مشاوره ای بسیار خوبی هستند که به افراد اجازه می دهد نسبت به زندگی در ترکیه شناخت بهتری پیدا کنند. سال هایی که در آن دانشجو ها به سرو غذا می پردازند بسیار حرفه ای و تمیز می باشند. ضمنا قیمت غذا های دانشجویی هم بسیار مناسب می باشد.

به علاوه اینکه در کلان شهر ها می توانید به خوبی از سیستم های حمل و نقل عمومی استفاده کنید. می توانید به راحتی از امکانات حمل و نقل مانند مترو, اتوبوس, تراموا و ... استفاده کنید و در سطح شهر بدون دردسر جا به جا شوید. هزینه کارت هایی که برای امکانات حمل و نقل استفاده می کنید مناسب می باشد و نیز برخی کارت های تخفیف هم برای کارت های حمل و نقل درنظر گرفته می شوند. خوابگاه های دانشجویی هم در فاصله بسیار کمی از خوابگاه قرار دارند. می توانید بدون نگرانی از بابت دیر رسیدن سر کلاس های خود از این امکانات رفاهی استفاده کنید.

چند نکته درباره کشور ترکیه!

اگر قصد این را دارید که درباره تحصیل در ترکیه چیز های بسیاری را بدانید بد نیست به موارد زیر توجه کنید:

  • ترکیه یکی از رو به رو شد ترین کشور های دنیا می باشد و عضو گروه شناخته شده G – 20 می باشد.
  • هم اکنون به دلیل افزایش محبوبیتی که این کشور داشته است دروازه های جهانی بسیاری رو به رویش گشاده شده است.
  • از سال 2020 این کشور سرمایه گذاری بسیاری از نظر علمی کرده است. به طوری که دانشگاه های این کشور دوبرابر شده اند.
  • امار های سال 2022 نشان دهنده این موضوع می باشند که تعداد دانشجو های خارجی کشور ترکیه به عدد 68 هزار رسیده است.
  • ترکیه از نظر امید به زندگی در مجلات معتبر دنیا بین 40 کشور برتر دنیا قرار دارد.
  • برخی از دانشگاه های ترکیه این امکان را دارا می باشند که بعد از ترم یک دانشجو را به آمریکا انتقال دهند.

انواع دانشگاه در ترکیه

در این بخش قصد داریم شما را با انواع دانشگاه های ترکیه آشنا کنیم که به شرح زیرند:

  • دانشگاه های دولتی : بدلیل اینکه این دانشجو ها توسط دولت پایه گذاری شده اند به همین دلیل شهریه زیادی از فرد دریافت نمی کنند. در این دانشگاه ها تدریس به وسیله زبان هایی مانند انگلیسی و یا ترکی و البته فرانسوی و نیز المانی صورت می گیرد.
  • دانشگاه های خصوصی : این دانشگاه ها علی رغم اینکه فعالیت بیشتری در سطح بین المللی دارند اما بدیهی است که هزینه بیشتری را به عنوان شهریه دریافت می کنند. اغلب دوره های آموزشی در این دانشگاه های انگلیسی زبان می باشد و ضمنا با صنایع بیشتری فعالیت دارند.

مهم ترین دانشگاه های ترکیه

e2

مهم ترین دانشگاه های ترکیه که باید خدمت شما عرض کنیم به شرح زیرند:

دانشگاه فنی خاورمیانه : یکی از شناخته شده ترین دانشگاه های خاورمیانه که هم اکنون رتبه 8 در رده بندی EECA قرار دارد دانشگاه فنی خاورمیانه می باشد. این دانشگاه از موثرترین عوامل توسعه ترکیه و سایر کشور های خاورمیانه می باشد. هم اکنون آمار 31 هزار دانشجو محصل در این دانشگاه به خوبی نشان می دهد که این دانشگاه از بهترین های منطقه می باشد.

دانشگاه بغازیچی : این دانشگاه قدمتی بسیار زیاد دارد و تاسیس آن به 1863 برمیگردد. از این دانشگاه به عنوان اولین دانشگاه آمریکایی یاد می شود که در خارج از آمریکا ساخته شد. این دانشگاه ابتدا به نام کالج رابرت شناخته می شد. این دانشگاه در نزدیکی اماکن دیدنی این کشور از جمله قلعه های این کشور واقع شده است.

دانشگاه بیلکنت : در رده بندی EECA این دانشگاه رتبه 14 را به خود اختصاص داده است. این دانشگاه را می توان اولین مرکز خصوصی و غیر انتفاعی دانست که از سال 1984 در این کشور ساخته شده است. می توان از این دانشگاه به عنوان یکی از بزرگترین اماکن دارنده کتابخانه یاد کرد.

دانشگاه سابانجی : این دانشگاه که در شهر استانبول واقع می باشد پنجمین دانشگاه کشور ترکیه می باشد. این دانشگاه تاسیسش به سال 1999 برمیگردد و در آن حدودا 4000 دانشجوی مختلف آموزش های تخصصی دیده اند.

 

سخن آخر

در این مطلب به طور کامل درباره تحصیل در ترکیه  توضیحات کاملی را ارائه کردیم. در بین کشور های خاورمیانه ای کشور ترکیه دارای جایگاه مهم و خوبی و البته بهتری نسبت به سایر کشور ها می باشد. کشور ترکیه مدت هاست که روی صنعت توریسم سرمایه گذاری می کند. اما ظاهر صنعت توریسم تنها صنعتی نبوده است که ترکیه در آن موفق بوده است. بلکه این کشور در جذب دانشجوی خارجی هم موفق عمل کرده است. درباره تحصیل در هریک از مقاطع این کشور توضیحاتی خدمت شما ارائه شد.

دانستید که حتی از طریق برخی دانشگاه های ترکیه این امکان وجود دارد که دانشجو به دانشگاه های آمریکا راه یابد. درباره اقتصاد ترکیه و نیز امنیت ترکیه به منظور آسوده خاطر شدن متقاضیان تحصیل در ترکیه هم برای شما توضیحات کاملی ارائه شد. امیدواریم با خواندن این مطلب به خوبی درباره تحصیل در ترکیه اطلاعات بسیاری را بدست آورده باشید. بابت مطالعه این مطلب از شما عزیزان ممنونیم.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان