پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

تاثیرغیر مستقیم  قیمت ورق فولادی و افزایش  قیمت خودرو های داخلی 

ورق گالوانیزه یکی از انواع ورق فولادی می باشد که به دلیل وجود لایه پوششی بر روی آن از مقاومت بالایی در برابر خوردگی بهره مند می باشد. استفاده از ورق روغنی و ورق گالوانیزه در تولید بدنه خودرو  یکی از کاربردهای مهم این دو ورق فولادی می باشد. ورق گالوانیزه در مقایسه با ورق روغنی، بیشتر در بدنه خودرو به کار میرود اما از آنجایی که ورق گالوانیزه از ورق روغنی تولید میشود، قیمت ورق روغنی اولین عامل تاثیر گذار بر قیمت خودرو تلقی میشود.

به طور کلی می توان گفت ورق گرم یا ورق سیاه ماده اولیه تولید تمامی ورق های فولادی میباشد. ورق سیاه تولید شده اگر با مواد مخصوص اسید شویی شوند، ورق اسیدشویی با مقاومت بالا در برابر خوردگی تولید میشود. ورق نورد گرم اگر تحت فرآیند نورد سرد قرار گرفته و با استفاده از عملیات های متفاوت بر روی آن لایه پوششی روغن ایجاد شود به ورق روغنی یا ورق سرد تبدیل میشود. تولید ورق گالوانیزه، ورق رنگی و ورق شیروانی نیز از ورق روغنی انجام میشود.

ورق سیاه به دلیل ظاهر سیاه رنگ و ماتی که دارد اغلب در زیر ساخت ها و کاربردهایی که دور از چشم می باشد استفاده میشود اما در مقابل، ظاهر زیبا و رنگ پذیری ورق گالوانیزه و ورق روغنی یکی دیگر از عوامل انتخاب ورق روغنی و ورق گالوانیزه در ظاهر کار می باشد.

محصولات فولادی مورد استفاده در تولید خودرو

در کنار استفاده از ورق های فولادی در تولید خودرو از لوله های فولادی نیز در قسمت های مختلف خودرو استفاده میشود. در ادامه به کاربرد فولاد در بخش های مختلف خودرو میپردازیم.

ورق فولادی

ورق روغنی، ورق گالوانیزه و ورق سیاه از جمله محصولات فولادی هستند که در تولید خودرو بکار رفته و قسمت های مهمی از خودرو را مانند بدنه خودرو، سقف خودرو و ستون های اصلی را تشکیل میدهند. وزن خودرو  یکی از موارد اصلی می باشد که میتواند مصرف سوخت را افزایش یا کاهش دهد. هرچه وزن خودرو کمتر باشد مصرف سوخت نیز کاهش میابد. ضخامت ورق روغنی و ورق گالوانیزه در حدود  0.3 میلیمتر الی 1.5 میلیمتر بوده و اختلاف ضخامت این ورق ها تنها در حد چند میکرون می باشد. سبک بودن وزن این دو ورق یکی از مهمترین دلایل استفاده از ورق در تولید خودرو می باشد.

شما میتوانید ورق روغنی فولاد مبارکه، ورق سیاه فولاد مبارکه و انواع ورق های فولادی کارخانجات معتبر ایران را از بازرگانی پرشین آیرون (www.persianiron.ir) تهیه نمایید.

ورق روغنی در مهمترین قسمت خودرو یعنی شاسی که وظیفه ی انتقال قدرت و فنربندی ماشین را بر عهده دارد، مورد استفاده قرار میگیرد.  فولاد ضد زنگ در شکل تسمه، محافظ انواع سیم و کابل های داخلی و قسمت داخلی درب ها نیز در خودرو مورد استفاده قرار میگیرد.

لوله های فولادی

لوله های فولادی بدون درز یا همان لوله مانیسمان در بخش هایی مانند سیستم اگزوز، سیستم های خنک کننده ، تهویه و سنسورهای مختلف مورد استفاده قرار میگیرند. از این لوله ها در ضخامت های کم و زیاد به دلیل آنکه در تولید آن ها هیچ گونه درزجوشی وجود ندارد و مقاومت بالایی دارند در سراسر خودرو استفاده میشود. 

69 درصد خودرو از فولاد تشکیل شده است

12% در فرمان، مخزن سوخت و سیستم ترمز از فولاد استفاده میشود

23% از فولاد در تولید چرخ دنده استفاده میشود که دلیل آن ضد سایش بودن فولاد می باشد.

بیشترین درصد استفاده از فولاد در خودرو 34% می باشد که در ساختار بدنه، پانل، درب صندوق و درب های ماشین استفاده میشود. 

تاثیر قیمت فولاد در تعیین قیمت خودرو

با توجه به مطالب گفته شده بیشتر قسمت های خودرو از فولاد تشکیل شده است در نتیجه می توان قیمت فولاد و ورق های فولادی را از بزرگترین عوامل تعیین کننده قیمت خودرو دانست. عوامل دیگر مانند تامین مواد اولیه، هزینه سوخت، وسایل جانبی خودرو، نوسان نرخ ارزهای بین المللی ، تورم داخلی و همچنین وضعیت اقتصادی جامعه نیز میتواند در قیمت گذاری خودرو موثر باشد.

کارخانجات تولید کننده ورق فولادی محصولات خود را در بورس کالا عرضه کرده و مصرف کنندگان میتوانند از این سامانه خریداری کرده و نیاز خود را برطرف سازند. 

مراحل خرید ورق خودرو از بورس کالا

اولین مرحله انتخاب کارگزاری می باشد که وظیفه ی آن یک واسطه گری میان خریدار و فروشنده می باشد که کد بورسی را ارئه میدهند.

مرحله ی دوم ثبت نام در سامانه سجام و دریافت کد معاملاتی می باشد.

جهت خرید محصول مورد نظر باید برگه ای تحت عنوان درخواست از بورس تکمیل شود که اغلب دارای مشخصاتی مانند نام محصول، میزان تناژ و قیمت خرید نیز می باشد. پس از ارسال درخواست باید ده درصد از قیمت فاکتور به حساب کارگزاری واریز شود.

مرحله آخر انجام معامله بوده که پس از سه روز تایید خرید انجام میشود.

زمان عرضه ورق خودرو در بورس کالا

ورق های فولادی که در تولید خودرو بکار می روند در روزهای گفته شده و در ساعت 11 صبح در قسمت تالار صنعتی بورس کالا اعلام و عرضه میشوند.

ورق سرد یا روغنی :  روزهای دوشنبه و یا سه شنبه

ورق گالوانیزه، ورق قلع اندود و ورق گرم : سه شنبه

شما میتواند خرید خود را  به دو صورت حراج حضوری و روش عرضه یکجا در بورس کالا انجام دهید.

در کنار استفاده از ورق در تولید خودرو، از آن ها در تولید لوازم خانگی، صنعت ساختمان سازی و تولید مخازن استفاده میشود. 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان