رکوردشکنی صادرات نفت ایران نسبت به پنج سال اخیر

اطلاعات شرکت‌های مشاوره انرژی و آمار کشتیرانی نشان می‌دهد صادرات و تولید نفت ایران با وجود تحریم‌های آمریکا به رکورد جدیدی در سال ۲۰۲۳ رسیده است.

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

 

 
 
به گزارش خبر۲۴، بنابر اعلام موسسه‌هایی نظیر کپلر،SVB انرژی اینترنشنال، FGE  و آژانس بین‌المللی انرژی، میزان صادرات نفت ایران در حال حاضر به بالاترین میزان از زمان اعمال مجدد تحریم‌های آمریکا در سال ۲۰۱۸ رسیده است؛ یعنی پنج سال گذشته.

گفته می‌شود بیشتر این محموله‌ها به سوی چین، بزرگ‌ترین واردکننده نفت جهان می‌رود. تحلیل‌گران، افزایش فروش را ملموس‌ترین علامت بهبودی روابط ایران با رقبای منطقه‌ای و قدرت‌‌های پیشرو آسیا قلمداد می‌کنند.

بنا به این گزارشات، میزان تولید این کشور به ۲.۹میلیون بشکه در روز رسیده است که بیشترین میزان از اواخر سال ۲۰۱۸ به شمار می‌رود. موسسه مشورتی SVB انرژی، پترو لاجستیک اس ای، FGE نیز معتقدند، میزان تولید بیش از این‌هاست و احتمالا از ۳میلیون بشکه در روز هم بیشتر شده است.

البته بنا به اظهارات صاحب‌نظرانی همچون هادی بیگی‌نژاد، عضو کمیسیون انرژی مجلس، جمهوری اسلامی افزون بر صادرات نفت و محصولات پتروشیمی به کشورهای آمریکای لاتین، نسبت به ساخت پالایشگاه‌ها هم اقدام کرده و تعمیر بعضی از آن‌ها را نیز در دستور کار دارد که این رویکرد همان اعتبارآوری برای کشور است.

به همین سبب آژانس بین‌المللی انرژی در جدیدترین گزارش ماهانه خود، تولید نفت ایران را در ماه مه ۲.۸۷میلیون بشکه در روز تخمین زد که نزدیک به آمار رسمی ایران است.

این‌ها در حالی است که سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به رویترز اعلام کرده تمامی تحریم‌های ایران به قوت خود باقی مانده است.

آن‌چه که آمارها نشان می‌دهد، تحریم‌ها اثرگذاری سابق خود را از دست داده و روابط ایران با کشورهای همسایه و قدرت‌های نوظهور رو به بهبودی مطلوب است.

نکته قابل توجه دیگر اقدامات رسانه‌ای اصلاح‌طلبان به‌ویژه محمدجواد ظریف در ماه‌های اخیر است که تلاش می‌کنند دوران دولت یازدهم و دوازدهم را دوران شکوفایی دیپلماسی، مذاکره و تقویت روابط معرفی کنند.

نکته‌ای که از چشم کاربران فضای مجازی پوشیده نماند و در واکنش‌های خود به آن اشاره کردند.











انتهای پیام/

24-news.ir/vdcb58b88rhbf0p.uiur.html

24-news.ir/vdcb58b88rhbf0p.uiur.html
 کپی متن خبر
 
 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان