نشانه های رسیدن به آب در چاه

امروزه چاه های بسیاری برای اهداف و کاربرد های مختلفی حفر می شود. یکی از چاه هایی که بسیار مورد نیاز و ضروری است چاه آب می باشد. حفر چاه آب باید با دقت بالا و بررسی زمین شناختی منطقه انجام شود. اما چگونه می توان فهمید که پس از گذشت مدت زمانی از شروع حفاری به آب آشامیدنی نزدیک شده ایم؟ ما در این مطلب قصد داریم نشانه های رسیدن به آب در چاه را مورد برسی قرار دهیم و شما را با این موضوع آشنا کنیم.

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

 

برخی از نشانه های رسیدن به آب در چاه عبارتند از:

 1 .شنیدن صدای آب

 یکی از ساده ترین و اولین نشانه های رسیدن به آب در چاه شنیدن صدای آب می باشد. اگر در حین کندن چاه صدای آب شنیده شود، می توان گفت که به آب رسیده اید و یا بسیار به آن نزدیک شده اید.

 2 . تغییر رنگ خاک

 تغییر رنگ خاک را می توان نشانه ای در نظر گرفت که به آب نزدیک شده اید.چنان که در حین حفاری چاه به آب برسید و یا آن به نزدیک شوید، رنگ خاک پیرامون چاه تغییر کرده و حالت تیره تری به خود می گیرد. علاوه بر این، مرطوب بودن خاک را نیز می توان به عنوان یک از نشانه های نزدیک شدن به آب در نظر گرفت.

 3 . حس کردن بوی خاص

 بعضی از چاه های آب درای یک بوی خاص می باشند که به راحتی می توان آن را تشخیص داد و حس کرد.در حین حفاری هنگامی که به آب نزدیک شوید این بو تغییر کرده و بویی شبیه به خاک مرطوب در چاه ایجاد می شود. از این رو حس کردن این بوی خاص را می توان یکی از نشانه های رسیدن به آب در چاه دانست.

 4 . استفاده از دستگاه ها و تجهیزات مدرن

 امروزه در برخی مناطق حفاری چاه های مختلف از جمله چاه آب با استفاده از دستگاه ها و ابزار های مدرن و پیشرفته صورت می گیرد. یکی از این ابزار ها، دستگاه تشخیص آب می باشد. وظیفه این دستگاه همانطور که از نامش پیداست تشخیص و اطمینان حاصل کردن از وجود آب در چاه می باشد. کارگران یا حفاران با استفاده از این دستگاه کار خود را بسیار راحت تر می کنند و قبل از این که با چیزی بر خورد کنند و یا به آب برسند، ابتدا از وجود آن مطمئن می شوند.

 

 5 . رطوبت دیواره چاه

 از دیگر نشانه های رسیدن به آب در چاه وجود رطوبت و مرطوب شدن دیواره چاه می باشد. در صورتی که در هنگامی حفاری چاه، قسمت های بالایی و میانی دیواره چاه مرطوب باشند، احتمالا در نزدیکی آب قرار دارید و عمق مناسبی از آب در آن نقطه وجود دارد.

 6 . گرما و حرارت آب

 گرما و حرارت آب را در صورتی که در حال حفاری یک چاه آب گرم باشید می توان به عنوان یکی از علائم رسیدن به آب در نظر گرفت. اگر مشغول به حفاری یک چاه آب گرم باشید، به دلیل گرم بودن آب در هنگام نزدیک شدن به آن دما و حرارت آن به سطح زیر پای شما رسیده و می توانید آن را به راحتی حس کنید. چنین نشانه ای را می توان به عنوان یک معبار برای رسیدن به آب در چاه مورد استفاده قرار داد.

 7 . افزایش مقاومت خاک

 در موارد قبلی گفتیم که با پیشروی در چاه و نزدیک شدن به آب رنگ خاک و بوی خاک تغییر کرده و خاک مرطوب می شود. علاوه بر این موارد با پیشروی و حفر بیشتر چاه، در هنگام نزدیک شدن به آب، خاک به دلیل این که رطوبت را به خود جذب می کند مقاومت بیشتری پیدا کرده و کندن آن سخت تر می شود. از این رو می توان نتیجه گرفت سفت شدن خاک و افزایش مقاومت آن پس از گذشت مدت زمانی از شروع حفاری، یکی از نشانه های رسیدن به آب می باشد.

 8 . رنگ آب

 رنگ آب نیز می‌تواند یکی از نشانه های رسیدن به آب باشد. در صورتی که رنگ آب موجود در چاه شفاف و بدون رنگ باشد، احتمالاً آب تمیز و قابل استفاده است. در مقابل، اگر رنگ آب در چاه تیره و یا زرد باشد، این موضوع نشانه ای از وجود آهن و یا دیگر مواد آلاینده در آب است که ممکن است استفاده از آن آب برای مصارف خاصی مانند آبیاری و گاهی اوقات آشامیدن مناسب نباشد.

 به طور کلی برای ارزیابی وضعیت آب در چاه نشانه های مختلفی وجود دارد و نمی توان تنها با اتکا به یکی از آن ها اطمینان حاصل کرد که در چاه مورد نظر آب وجود دارد. از این رو در صورتی که همه یا بیشتر این نشانه ها در یک چاه موجود باشند، می توان گفت که در آن چاه آب وجود دارد و می توان از آن استفاده کرد.

پس از رسیدن چاه به آب ، ایمن سازی آن با کول های بتنی انجام می شود . کول میله 80 و کول انباری 50 در 90 از پرکاربردترین انواع کول ، برای مقام سازی دیواره های چاه هستند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان