کندانسور یخچال چیست؟

کندانسور یخچال یکی از قسمت های مهم در یخچال می باشد. کندانسور در واقع همان رادیاتور می باشد که باعث خنک شدن یخچال می شود. عملکرد این بخش از یخچال همانند سایر قسمت ها در کارکرد صحیح یخچال مهمی دارد. در این مطلب قصد داریم شما را با کندانسور یخچال آشنا کنیم و به ویژگی ها و وظایف آن بپردازیم.

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

 

 

نحوه فعالیت کندانسور

 گاز مبرد که موجب سرد شدن فضای داخلی یخچال می شود از سمت کمپرسور با فشار بالا وارد کندانسور می شود. سپس کندانسور وظیفه دارد که با کاهش دما، این گاز را تبدیل به مایع کند. از کندانسور علاوه بر این که در یخچال ها استفاده شده، در وسایل برقی دیگر مانند کولر گازی که در آن ها نیاز به خنک کردن گاز مبرد و تبدیل آن به مایع باشد، یا به عبارتی عمل چگالیدن صورت گیرد، نیز استفاده می شود.

 

 انواع کندانسور

1 . کندانسور هوایی

کندانسور های هوایی که به آن ها کندانسور بیرونی نیز گفته می شود، در یخچال قدیمی بیشتر استفاده می شدند. این کندانسور در قسمت پشتی یخچال قرار گرفته و ساختاری شبیه به یک شبکه توری دارد. مزیتی که این کندانسور ها دارند این است که از آنجایی که با محیط تماس و ارتباط کمتری دارند، دیرتر کثیف می شوند و گرد و غبار کمتری بر روی می نشیند.

2 . کنداسور پاکتی

کندانسور پاکتی در قسمت زیرین یخچال و در نزدیکی کمپرسور قرار دارد. به دلیل این که این کندانسور کنار کمپرسور می باشد، در اطراف آن گرمای زیادی وجود دارد که توسط کمپرسور ایجاد می شود. از این رو باید حتما یک فن برای این قطعه در نظر گرفته شود تا گرمایی که در محیط اطراف کندانسور وجود دارد را دفع کرده و به سمت کمپرسور و در نهایت خارج از یخچال هدایت کند.کندانسور پاکتی برخلاف کندانسور هوایی با محیط بیرون تماس بیشتری دارد و نیاز است که هر چند وقت یکبار تمیز شود تا مشکلی در عملکرد آن ایجاد نشود.

3. کندانسور مخفی

این نوع از کندانسور در فضای میان ورق و فوم بدنه یخچال قرار دارد به طوری که به دو طرف بدنه یخچال چسبیده است.در این کندانسور ها از آنجایی که حرارت کندانسور از بدنه خارجی یخچال منتقل می شود و همچنین بدنه یخچال سطح وسیعی دارد، گرد و غبار و کثیفی بر روی آن قرار گرفته و از انتقال حرارت جلوگیری می کند.

4 . کندانسور آبی

 کندانسور های آبی معمولا در کولر گازی ها و مناطقی که دچار کم آبی هستنند استفاده می شوند؛ زیرا مصرف آب در آن ها پایین می باشد.در ساختار این کندانسور از لوله هایی استفاده شده است که گاز مبرد از این لوله ها عبور می کند و عمل چگالش انجام می شود.

 تمیز کردن کندانسور

 کندانسور ها به مرور زمان و استفاده از یخچال به دلیل وجود عواملی مانند گرد و غبار، رسوب و غیره دچار کثیفی می شوند.کثیف شدن کندانسور به این صورت است که گرد و کثیفی ها و بر روی سطح آن نشسته و عملکرد آن را مختل می کنند. در چنین شرایطی کندانسور در انتقال گرمای گاز مبرد و تبدیل آن به مایع سرد با مشکل مواجه می شود و نمی تواند این کار را به درستی انجام دهد. این موضوع باعث می شود که در اواپراتور سرمای کمی وجود داشته باشد و در فرآیند سرد سازی یخچال نیز اختلال ایجاد شود. کثیف شدن کندانسور همچنین باعث مصرف بیشتر انرژی می شود. جهت جلوگیری از این مشکلات توصیه می شود که هر یک سال و یا دو سال یکبار کندانسور یخچال خود را به صورت کامل تمیز کنید. نحوه تمیز کردن کندانسور به نوع آن بستگی دارد. یکی از راه های تمیز کردن آن، استفاده از جارو برقی می باشد که می توانید با استفاده از آن گرد و غبار موجود بر روی کندانسور را تا حد زیادی تمیز کنید.

 برخی از مشکلات رایج کندانسور

 1 . پوسیده شدن کندانسور

 پوسیده شدن کندانسور یکی از مشکلات آن می باشد که به دلایلی همچون تغییر ناگهانی دما، برخورد کندانسور با آب، رطوبت هوا، عدم تهویه هوا و غیره ایجاد می شود. در صورتی که کندانسور دچار پوسیدگی شده باشد، گاز مبرد دچار نشتی می شود و مانع از خنک شدن یخچال می شود. بهتر است جهت جلوگیری از چنین مشکلی یخچال خود را در محلی نگهداری کنید که تهویه هوای مناسبی داشته باشد.

 2 . داغ شدن بیش از حد کندانسور

 کندانسور یخچال نیز مانند دیگر قطعات، به طور طبیعی در هنگام فعالیت خود گرما ایجاد می کند. اما گاهی اوقات این گرما بنا به دلایلی مانند کثیف شدن کندانسور، خراب شدن موتور، خراب شدن فن، نامناسب بودن مکان نگهداری یخچال و غیره، بیش از حد معمول می شود. گرمای بیش از حد ختلالات زیادی را در عملکرد کندانسور و دستگاه ایجاد می کند. از این رو در صورتی که متوجه چنین مشکلی شدید سریعا نسبت به برطرف کردن آن اقدام کنید.

 3 . نشتی کندانسور

 از دیگر مشکلات رایج در کندانسور، ایجاد نشتی در آن می باشد.نشتی در کندانسور معمولا به دلیل آسیب دیدن و یا اصابت ضربه به لوله های کویل و کندانسور ایجاد می شود.وجود نشتی در کندانسور باعث می شود که گاز مبرد به درستی منتقل نشود و در فرآیند سرد سازی یخچال اختلال ایجاد شود.

 امیدواریم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشیم شما را با کندانسور و انواع آن آشنا کنیم.  بر ای خرید اینترنتی لوازم یدکی یخچال ، می توانید به سایت پرتو یدک مراجعه کرده و یا با این فروشگاه تماس بگیرید. 09122304720

www.partoyadak.com

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان