6 علت لاستیک سایی خودرو

در صورت استفاده مکرر از خودرو، لاستیک سایی خودرو امری بدیهی است ، زیرا هرگونه تماس لاستیک با جاده باعث سایش آن بر روی سطح سخت می شود. حتی رانندگی آهسته نیز می تواند منجر به مصرف تدریجی منابع شود، اما گاهی اوقات شرایط خاصی وجود دارد که عمر لاستیک ها کوتاه تر شده و بسیار سریعتر فرسوده می شود.

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

 

دلایل لاستیک سایی خودرو

بسته به وضعیت خودرو، مارک لاستیک مورد استفاده، شرایط جاده و سبک رانندگی، دلایل مختلفی برای لاستیک سایی وجود دارد.  رایج ترین دلایل فرسودگی لاستیک خودرو عبارتند از:

1 . دمای آسفالت

با افزایش دمای سطح جاده، درجه سایش لاستیک در طول مسیر افزایش می یابد. در حین حرکت خودرو، اصطکاک بین چرخ و جاده ایجاد می شود که منجر به افزایش دمای لاستیک می شود. اگر همزمان آسفالت زیر نور خورشید گرم شود و دما بیشتر شود ، در چنین مقادیری حذف لایه بالایی با شدت بیشتری انجام می شود. به طور متوسط، پارامترهای بحرانی نشانگرهای 70 درجه سانتیگراد و بالاتر هستند.

2 . آسفالت درشت دانه

یکی دیگر از دلایل فرسودگی لاستیک ها درشت دانه بودن آسفالت است ، زیرا سطح جاده اثر سایشی دارد. اغلب در چنین شرایطی، قطعات تیز کوچک از آسفالت بیرون می‌آیند که منجر به افزایش درجه ساییدگی سطح می‌شود.

3 . رانندگی با سرعت بالا 

هنگام حرکت سریع، به دلیل افزایش بار مکانیکی، عمر لاستیک های خودرو کوتاه تر می شود. به عنوان یک قاعده، این اثر با افزایش دما ترکیب می شود و رابطه مستقیمی با افزایش سرعت وجود دارد.  به عنوان مثال، هنگام حرکت با سرعت 60 کیلومتر در ساعت، عمر لاستیک خودرو دو برابر زمانی است که با سرعت 120 کیلومتر در ساعت برای همان مسافت حرکت می کند.

4. فشار باد زیاد

 فشار زیاد در لاستیک ها باعث سایش ناهموار می شود و بیشتر لایه لاستیکی در قسمت مرکزی از بین می رود. اگر فشار کمتر از حد معمول باشد، بیشترین درجه سایش بر روی قسمت های جانبی تأثیر می گذارد.

5 . اشکال در عملکرد کمک فنرها 

 در صورت خرابی کمک فنرها ، توزیع یکنواخت و صاف بار روی چرخ های خودرو وجود ندارد، بنابراین در برخی نقاط درجه سایش سطحی بالاتری مشاهده خواهد شد. کمک فنر خراب باعث افزایش بار روی لاستیک می شود.  این امر به ویژه هنگام حرکت روی سطح ناهموار، که کمک فنر برای آن در نظر گرفته شده است، مورد توجه قرار می گیرد. در این حالت، بسته به ویژگی های جاده، می توان انواع مختلفی از سایش تایر را مشاهده کرد.

6 . عدم تراز چرخ ها

در موقعیت کاری استاندارد، چرخ ها باید در یک موقعیت کاملاً موازی قرار گیرند که برای آن هر چرخ باید در زاویه 90 درجه نسبت به زمین باشد. این کامل ترین تماس را با جاده در کل عرض و یک تماس پایدار تضمین می کند. اگر تراز چرخ را تنظیم نکنید، قسمت جانبی با بالاترین بار ممکن مواجه می شود که منجر به افزایش سایش سطح در یک مکان می شود.

چنانچه روند لاستیک سایی خودرو ، غیر عادی باشد ، قطعا مشکلی فنی در خودرو وجود داشته و لازم است توسط مکانیک ماهر رفع شود .

چنانچه خودروی شما چینی و از برند ام وی ام است ، برای استفاده از خدمات تعمیرگاه ام وی ام در تهران ، می توانید به تعمیرگاه عباسی ( تعمیرگاه تخصصی خودروهای چینی ) مراجعه کرده تا عیب یابی و تعمیر خودروی شما با دقت و در کمترین زمان انجام شود. 09128172781

 

 عمر مفید لاستیک خودرو چقدر است؟

طول عمر تایر خودروی سواری تا حد زیادی به ویژگی های استفاده، بار، برند تایر و شدت استفاده بستگی دارد.  بهتر است همه چیز را نه در زمان حرکت، بلکه در مسافت طی شده تعیین کنید. به طور متوسط، لاستیک سایی پس از 60 هزار کیلومتر قابل توجه می شود. اما این به هیچ وجه به این معنی نیست که اگر لاستیک برای مدت طولانی استفاده نشده باشد، مانند نو خواهد بود. این نوع محصولات پس از 7-10 سال بدون توجه به دفعات استفاده، خواص خود را از دست می دهند. بنابراین، تایرهای قدیمی می توانند سریعتر فرسوده شوند.

انواع سایش لاستیک

به طور کلی سایش لاستیک را می توان به دو نوع تقسیم کرد:

- سایش معمولی، زمانی که لاستیک در طی زمان و استفاده از خودرو فرسوده شده است.

- سایش زودرس، که عاملشبسیاری از دلایل فوق می شود.

فقط در مورد سایش معمولی می توان گفت که عمر لاستیک ها به پایان رسیده است و شما باید لاستیک های جدید خریداری کنید ، اما سایش زودرس در انواع زیر متمایز می شوند:

- آسیب به قسمت مرکزی آج

- باد کردن در دیواره جانبی 

- وجود ترک در لاستیک 

- فرسودگی لبه های آج

- پوشش آج ها به شکل لکه های صاف

- سایش ناهموار یک طرفه

نحوه تشخیص لاستیک سایی خودرو

 راه برای تعیین لاستیک سایی خودرو وجود دارد که عبارتند از:

1 . با توجه به نشانگر سایش روی لاستیک . برای پیدا کردن این نشانگر، باید کناره لاستیک را بررسی کنید و یکی از علامت ها را پیدا کنید: مثلث، آرم شرکت یا مخفف TWI اگر آج تا این نشانگر فرسوده شده باشد، به این معنی است که لاستیک باید فوراً عوض شود.

2 . بسیاری از افراد به روش قدیمی ترجیح می دهند از سکه استفاده کنند. آن را به سمت خود در آج قرار دهید و اگر قابل مشاهده است، سطح سایش خیلی زیاد است و باید لاستیک را تعویض کنید. این روش راحت است، اما کاملا دقیق نیست: با اندازه گیری سایش در قسمت های مختلف لاستیک به این روش، تخمین ناهمواری آن با چشم دشوار خواهد بود و این نیز یک شاخص بسیار مهم است.

3 . می توان از یک گیج، خط کش یا کولیس مخصوص برای این اهداف استفاده شود. این کار به شما امکان می دهد سایش آج را در قسمت های مختلف لاستیک با دقت تا یک میلی متر اندازه گیری کنید و متوجه شوید که آیا سایش ناهموار وجود دارد یا خیر.

منبع : www.abbasikhodro.com

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان