دلایل کار نکردن پس از افزایش یا کاهش ولتاژ برق

معمولا کار نکردن پس از افزایش یا کاهش ولتاژ برق خانه کاربر را به این فکر می اندازد که یخچال سوخته یا نیم سوز شده است در این مطلب خواهیم فهمید که چرا نوسانات برق برای دستگاه های الکترونیکی خطرناک است و آیا همیشه با این اتفاق یخچال می سوزد یا خیر . توجه داشته باشید که کاهش شدید ولتاژ در بیشتر موارد خطری برای تجهیزات ایجاد نمی کند، اما جهش از صفر به سطح 220 ولت و بالاتر می تواند به این دستگاه ها آسیب جدی برساند. قبل از تماس با تعمیرکار چه مواردی را باید بررسی کنید؟

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

 

 در صورت کار نکردن یخچال پس از افزایش یا کاهش ولتاژ برق نکات زیر را بررسی کنید.

 تنظیمات یخچال

 اگر چراغ داخل محفظه یخچال روشن است، اما موتور کمپرسور روشن نمی شود، دلیل ممکن است در تنظیمات از دست رفته باشد. مقادیر استاندارد دمای محفظه های دستگاه را تنظیم کنید. شاید بعد از آن موتور روشن شود.

تاخیر در شروع بکار کمپرسور

برخی از یخچال های جدید دارای محافظ اضافه بار موتور هستند. پس از قطع برق و سپس روشن شدن آن، موتور بلافاصله روشن نمی شود، بلکه پس از مدتی روشن می شود. این امر موتور را از گرمای بیش از حد احتمالی سیم پیچ ها و خرابی کمپرسور محافظت می کند. زمان دقیقی که یخچال شما برای استراحت می گیرد در دفترچه راهنما نشان داده شده است. اما، به عنوان یک قاعده، این زمان از 15 دقیقه تجاوز نمی کند.

اگر با تنظیمات دما در یخچال همه چیز خوب باشد و پس از روشن شدن برق یا افت ولتاژ زمان کافی گذشته باشد و یخچال کار نکرده باشد، احتمالا دستگاه خراب شده است .

 نقص های احتمالی  هنگام کار نکردن یخچال پس از افزایش یا کاهش ولتاژ کدامند؟

 خرابی برد یخچال

کنترلر الکترونیکی یا برد یخچال یک ریز مدار است که تمام برنامه های کارکرد یخچال در آن تعبیه شده است. در هنگام نوسانات برق، اغلب، قطعات الکترونیکی جداگانه روی برد یا کنتاکت ها می سوزند که منجر به کار نکردن یخچال پس از افزایش یا کاهش ولتاژ برق می شود .  برای رفع این مشکل ، تعمیرکاران برد دستگاه را بررسی نموده و بر اساس نتایج آن:

- عناصر سوخته شده را با موارد جدید جایگزین می کند.

- تماس های شل را لحیم کنید.

- تماس های اکسید شده یا سوخته را تمیز و لحیم می کند.

- لحیم کاری های برد سوخته یا زنگ زده را انجام می دهند .

در صورت آسیب شدید به برد پس از خاموش شدن چراغ، تعمیرکاران آن را با برد جدید تعویض می کنند.

 سوختن کمپرسور یخچال به دلیل افت ولتاژ

 موتور کمپرسور قلب یخچال است. این قطعه است که مبرد را از طریق مدار پمپ می کند و در نتیجه محفظه های دستگاه خنک می شوند. با افت ولتاژ، معمولاً یک اتصال کوتاه در سیم پیچ موتور رخ می دهد. همچنین سیم کشی موتور نیز ممکن است بسوزد.

در نتیجه ایجاد این مشکل ، موتور یخچال روشن نشده و صدایی از کارکرد آن شنیده نمی شود. محفظه ها خنک نمی شوند، اما چراغ محفظه یخچال روشن است.

برای رفع این مشکل ، تعمیرکار عیب یابی موتور را انجام می دهد. اگر مشخص شد که  موتور خراب است، موتور را با موتور جدید جایگزین می کند. در صورت نقص در سیم کشی منبع، حلقه سیم را تغییر می دهد .

 سوختن رله استارت

 رله استارت یخچال ، قطعه ای است که موتور را از گرمای بیش از حد محافظت می‌کند و با بستن سیم‌پیچ‌های دستگاه و استارت به راه‌اندازی آن کمک می‌کند. با افزایش برق:

- در رله‌های پوزیستور، یک پوزیستور ممکن است از کار بیفتد، که سیم‌پیچ‌های استارت و کاری را به مدت 0.3-0.4 ثانیه بسته می‌شود که ولتاژ به آن اعمال می‌شود، در نتیجه به کمپرسور کمک می‌کند تا شروع به کار کند.

- در رله های الکترومغناطیسی، کنتاکت ها می سوزد، که هنگام راه اندازی کمپرسور، سیم پیچ های راه اندازی و کار را می بندد.

- برد آن در رله های الکترونیکی می سوزد، در نتیجه سیم پیچ های راه اندازی و کار موتور هنگام راه اندازی بسته نمی شود و کمپرسور روشن نمی شود.

در نتیجه یخچال روشن نمی شود و یا روشن می شود و بلافاصله خاموش می شود و هیچ نوری در محفظه یخچال وجود ندارد.

برای رفع مشکل، رله استارت معیوب باید تعویض شود.

 خرابی سنسور دما

 سنسور ، دما را در محفظه های یخچال تشخیص می دهد. بر اساس داده های بدست آمده از آن، موتور کمپرسور روشن یا خاموش می شود. اگر سنسور کار نکند، یخچال نمی‌فهمد دمای محفظه‌ها چقدر است و موتور را روشن نمی‌کند. مشکل مربوط به سنسورهای دما در مدل های یخچال و فریزر با کنترل الکترونیکی است. ترموستات های الکترومکانیکی معمولاً در برابر نوسانات برق حساس نیستند. در نتیجه موتور یخچال روشن نمی شود وصدایی از کارکرد آن شنیده نمی شود.

برای رفع مشکل ، سنسور دمای خراب باید با سنسور جدید جایگزین شود.

عیب یابی و تعمیر یخچال ، کاری تخصصی بوده و نیز به دانش و تجربه دارد. لذا در صورت وجود خرابی و مشکل در یخچال ، لازم است از تعمیرکاران محلی کمک بگیرید.

برای تعمیر یخچال در فردیس ، می توانید با نیکان سرویس تماس بگیرید . تعمیر یخچال توسط نیکان سرویس ، در منزل انجام می شود.  09127992368

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان