پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

 

 

درخت زینتی یکی از المان های پرکاربرد در محوطه سازی باغ و ویلا هستند. درختچه های زینتی عنصر زیبایی را به محوطه باغ شما اضافه می کنند. این درختان نه تنها جذابیت ظاهری فضا را افزایش می دهند، بلکه تاثیرگذاری طراحی ویلا را به سبب اضافه نمودن رنگ های زنده که نشانی از طبیعت دارند را افزایش می دهند. همچنین اگر قصد محدود کردن دید مکان خاصی (مثل آلاچیق یا استخر) را داشته باشید، می توانید این کار را به کمک درخت های زینتی انجام دهید. مهم ترین حسن استفاده از درخت های زینتی در محوطه سازی باغ ویلا، این است که در فصول مختلف سال، سرسبزی و زیبایی خود را حفظ می کنند و فضا را با طراوت جلوه می دهند.

در کنار درخت های زینتی، می توانید از از بوته های گلدار نیز برای اجرای فضای سبز خود استفاده نمایید. اغلب درخت های گلدار و زینتی، در گلدان کاشته می شوند و برای ایجاد جاذبه و زیبایی، در لبه ایوان، مسیر منتهی به عمارت اصلی، اطراف استخر، آلاچیق و درب ورودی قرار داده می شوند.

در این مطلب قصد داریم تا راجع به نکات مهم در انتخاب درخت های زینتی، انواع درخت های زینتی برای محوطه سازی باغ، کاربرد و مزایای استفاده از آن ها در اجرای فضای سبز، صحبت نماییم.

 

نکات مهم در انتخاب درخت های زینتی مناسب

 

در مورد انتخاب درخت های زینتی مناسب برای محوطه سازی باغ ویلا، نمی توان کاملا سلیقه ای عمل کرد. توجه به برخی نکات در انتخاب درخت های زینتی مناسب، ضروری است که در این بخش از مطلب به ذکر آن ها می پردازیم.

به کاشت گل ها به اندازه گیاهان سبز و درختان اهمیت بدهید. اگر چه عمر گل کوتاه است، اما شما می توانید با کاشت گل ها در بخش هایی از فضای سبز خود، رنگ و لعاب جذاب تری به آن ببخشید. این فرآیند رسیدگی و کاشت دوباره و هزینه ها را کمی بالا خواهد برد، اما باعث می شود که به هر ترتیب در فضای سبز خود، جلوه ای دوست داشتنی تر داشته و نشاط بیشتری در آن تامین شود.

علاوه بر شروط گفته شده در ادامه برای انتخاب درخت های زینتی مناسب، دریافت مشاوره از مجموعه های فعال در زمینه ی محوطه سازی و فضای سبز نظیر تهران گاردن نیز توصیه می شود.

 

شرایط محیطی

 

  • شرایط آب و هوایی حاکم بر منطقه
  • میزان رطوبت یا خشکی خاک منطقه
  • میزان بارندگی
  • شرایط ساختمان ویلا
  • ساعات آفتاب و سایه در روز
  • میزان دمای هوا
  • زاویه تابش نور

و غیره.

مشخصات پوشش گیاهی

 

  • نوع پوشش گیاهی
  • ماکسیمم ارتفاع آن
  • شرایط نگهداری آن
  • شرایط لازم برای رشد و نمو گیاه (اعم از خاک موردنیاز، میزان آب و نور موردنیاز در طول روز)

 

4

 

انواع درخت های زینتی مناسب برای محوطه سازی باغ

 

سوای از بحث سلیقه، میزان فضا و شرایط آب و هوایی که باغ شما در آن قرار دارد، تاثیر مستقیم در انتخاب نوع درخت های زینتی برای اجرای فضای سبز دارد. شناخت بهترین درخت های زینتی از یک سو و آشنایی با نوع پوشش هر کدام از آن ها، برای محوطه سازی باغ ویلا اهمیت دارد. به همین جهت، در بخش نخست، به معرفی پوشش های گیاهی مختلف و در بخش بعدی به معرفی بهترین درخت های زینتی برای محوطه سازی باغ می پردازیم.

1.گیاهان پوششی

 

همانطور که از نام آن پیداست، این نوع گیاه برای مقاصدی همچون پوشش و محدود کردن دید فضاهای مختلف در طراحی ویلا به کار می روند. به طور کلی درخت های زینتی که ارتفاعشان تا یک متر می رسد، در دسته گیاهان پوششی قرار می گیرند. اغلب درخت های زینتی و بوته های کوتاه از نوع گیاهان پوششی به شمار می آیند. این نوع از پوشش گیاهی برای تزیین سردر عمارت اصلی، اطراف استخر یا برکه، اطراف آلاچیق و درب ورودی ویلا، کاربرد دارند.

این گیاهان در اقلیم های مختلف دوام می آورند و از این لحاظ مورد توجه بسیاری از محوطه سازان و پیمانکاران اجرای فضای سبز قرار می گیرند. گیاهان پوششی را می توان حتی در مناطق کم باران، گرم و دارای خاک شور، به خوبی عمل آورد. به شرط اینکه آب و هوا خیلی خشک نباشد. از سوی دیگر کاشت این گیاهان در زمین هایی با شیب تند و دارای خاک بسیار مرطوب مناسب نیست؛ مثل کویر یا شمال ایران. ولی اگر قصد ویلاسازی در مناطقی مثل اطراف تهران و کرج مثل کردان را دارید، ترکیب این پوشش گیاهی با چمن و بوته های گلدار کوتاه، فضای فوق العاده زیبایی را برای شما به ارمغان می آورد.

2.درختان و درختچه ‌ها

 

گیاهانی که ارتفاعشان به بیش از یک متر می رسد، در گروه درختان و درختچه ها قرار می گیرند. وجود درختان در محوطه سازی باغ ویلا، علاوه بر اینکه بر جذابیت فضای شما می افزاید، به تهویه هوای مطبوع در محیط اطراف کمک می کند. ضمن اینکه می توانید با نصب نیمکت و یا چیدمان صندلی، یک استراحتگاه طبیعی در باغ خود درست کنید. درختان و درختچه های زینتی می توانند در قسمت های مختلفی از محوطه ویلا قرار گیرند؛ مقابل درب ورودی، مسیر منتهی به عمارت اصلی، اطراف آلاچیق، استراحتگاه و استخر.

درخت های زینتی، به نگهداری بیشتری نسبت به گیاهان پوششی نیاز دارند. برای مثال گیاهان پوششی به دلیل ارتفاع کوتاهی که دارند، نیاز به هرس کردن ندارند و مرتب کردن شاخ و برگ هایشان کفایت می کند. اما درختان و درختچه های زینتی نیاز به هرس کردن و آبیاری مرتب دارند تا رشد و نمو آن ها، با مشکلی مواجه نشود.

هنگام خرید درخت زینتی برای محوطه سازی باغ ویلا، باید سازگاری آن ها با خاک، شرایط آب و هوایی و میزان نورگیری حیاط ویلای خود را در نظر بگیرید. اگر شرایط مناسبی برای رشد گیاه فراهم نباشد، دچار زوال می شود و دیگر زیبایی دلخواه شما را ندارد.

5

بهترین درخت های زینتی برای محوطه سازی باغ ویلا

 

به طور کلی درخت هایی برای محوطه سازی باغ ویلا توصیه می شوند که دارای شرایط زیر باشند. اگر درختچه های خریداری شده یک یا چند ویژگی زیر را داشته باشند، فضای زیبایی را برای شما به ارمغان می آورند. ویژگی های کلی برای انتخاب درختچه های زینتی مناسب، شامل موارد زیر است:

 

6

1.درختانی که سریعا رشد می کنند؛

 

یکی از ملزومات مهم در انتخاب درخت زینتی، رشد سریع آن است. درختانی مانند چنار، اقاقیا، زیتون، درخت سرو نقره ‌ای، درخت توت آمریکایی و درخت عرعر، به سرعت رشد می کنند و از این نظر برای طراحی فضای سبز، بسیار مناسب می باشند. همچنین درخت ارغوان, در شرایط سخت نیز رشد می کند و برگ های قلبی شکل آن، بسیار جذاب و دوست داشتنی است.

2.درختان میوه

 

اگر باغ شما در مناطقی با شرایط آب و هوایی مناسب و خاک حاصلخیر واقع شده است، می توانید برای محوطه سازی آن از درخت های میوه استفاده کنید. درختان زیتون، انواع مرکبات، آلو، آلوچه، گیلاس، انار، آلبالو و یا درختانی که بومی یک منطقه هستند، برای محوطه سازی باغ ویلا مناسب می باشند.

3.درختان سازگار با خاک آهکی

 

همانطور که می دانید، خاک بسیاری از مناطق ایران حاوی آهک است که زمینه رشد درختانی نظیر چنار، زیتون و زبان گنجشک را فراهم می کند.

4.درختان معطر

 

از بهترین گزینه هایی که می توانید برای محوطه سازی باغ ویلای خود از آن ها استفاده کنید، می توان به درختان معطر اشاره کرد. این درختان فضای باغ ویلای شما را با بوی خوبشان معطر می کنند و محیطی دل انگیز را برای شما می سازند. درختانی همچون مگنولیا، بهار نارنج، آبشار طلایی، اقاقیا، برگ بو و سروناز، جزو درختان معطر هستند.

5.درختان دارای سایه

 

درختانی مثل بید مجنون و توت آمریکایی، اگرچه میوه ای برای استفاده ندارند، اما سایه خوبی دارند و بنابراین می توانید در زیر آن ها، گیاهان و گل هایی را بکارید که نیاز به سایه دارند تا رشد خوبی داشته باشند. این درختان فرمی چتر مانند دارند و جذابیت زیادی به فضای شما می بخشند.

6.درختان همیشه سبز

 

درختانی مثل کاج، بلوط، سرو و نخل، علاوه بر شکوه و عظمت بی نظیری که دارند، در تمام فصول سال سبز هستند و فضای شما را با روحیه نگه می دارند. این درختان جزو اقتصادی ترین گیاهانی هستند که می توانید برای محوطه سازی باغ خود از آن ها استفاده کنید.

مزایای استفاده از درخت های زینتی در محوطه سازی باغ ویلا

 

مزایای استفاده از درخت های زینتی در محوطه سازی باغ ویلا، به شرح زیر است:

  • افزایش ارزش ملک
  • ایجاد استراحتگاه
  • جذب دی اکسید کرین و انتشار اکسیژن
  • تهویه هوای طبیعی
  • زیباسازی فضا
  • محدود کردن دید نقاط و ایجاد حریم خصوصی
  • جلوگیری از فرسایش خاک

و غیره.

سخن پایانی

اکنون که با انواع درخت های زینتی مناسب برای محوطه سازی باغ ویلا آشنا شدید و شناخت کافی از شرایط لازم برای رشد هر یک پیدا نمودید، می توانید برای خرید و محوطه سازی باغ ویلای خود اقدام نمایید. توصیه ما این است که برای محوطه سازی ویلا خود، از یک مجموعه متخصص و با تجربه در زمینه اجرای فضای سبز، طراحی و ساخت ویلا کمک بگیرید تا نتیجه مطلوب حاصل شود.

 

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان