6 اقدام فوری هنگام جوش آوردن خودرو

جوش آوردن خودرو یکی از مشکلاتی است که معمولا در فصول گرم سال و یا بر اثر رانندگی طولانی مدت رخ می دهد. این مشکل در صورتی که برطرف نشود می تواند برای خودرو بسیار خطرناک باشد و خسارت های جبران ناپذیری را به آن وارد کند. ما اکنون در این مطلب قصد داریم اقدامات لازم در هنگام جوش آوردن خودرو را بیان کنیم.

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

 

 

6 مورد از اقدامات لازم در هنگام جوش آوردن خودرو

1.    خودرو را متوقف کنید

اکیدا توصیه می شود در هنگامی خودرو جوش آورده است سریعا خودرو را متوقف کرده و از رانندگی کردن تا حد امکان امتناع کنید. رانندگی کردن باعث می شود پیستون در سیلندر تحرک پیدا کند و به طور کلی موتور و دیگر بخش ها و قطعات خودرو شروع به فعالیت می کنند که این موضوع منجر به بیشتر شدن دمای موتور و خودرو می شود. 

در نتیجه در صورتی که در حین رانندگی خودروی شما جوش آورد سریعا خود را به یک محل پارک برسانید و خودرو را متوقف کنید. 

توجه داشته باشید آرام و با سرعت کم حرکت کردن در چنین شرایطی می تواند برای خودرو مضر باشد؛ زیرا دنده ها سنگین فشار بیشتری را به موتور خودرو وارد می کنند.

2.     خودرو را روشن نگه دارید

شاید فکر کنید که در هنگام جوش آوردن خودرو باید سریعا خودرو را خاموش کنید! اما این کار اشتباه است. خاموش کردن خودرو به محض جوش آوردن باعث متوقف شدن حرکت آب در رادیاتور می شود. این امر باعث می شود موتور خودرو بسیار دیرتر از حالت معمول خنک شود و در نتیجه آسیب می بیند.

علاوه بر توقف حرکت آب در رادیاتور، در صورتی که خودرو جوش آورده باشد و آن را خاموش کنید؛ حرکت پیستون ها که دمای بالایی دارند نیز متوقف می شود. توقف حرکت پیستون ها هنگامی که دمای آن ها بالا می باشد باعث می شود رینگ به دیواره سیلندر بچسبد. در این موقعیت خودرو به طور کامل از کار می افتد و برای تعمیر و برطرف کردن مشکل آن شما را مجبور به پرداخت خسارات سنگینی می کند.

3.    از باز کردن درپوش رادیاتور خودداری کنید

از دیگر کارهایی که در هنگام جوش آوردن خودرو بهتر است انجام دهید، باز نکردن درپوش رادیاتور می باشد. هنگامی که خودرو جوش می آورد دمای موتور بسیار بالا می رود و آبی که در رادیاتور وجود دارد نیز تا حدی داغ می شود که امکان انفجار در آن وجود دارد. 

در صورتی که قصد باز کردن درپوش رادیاتور را دارید باید این کار را با رعایت تمام نکات ایمنی انجام دهید و از دست و صورت خود مراقبت کنید. برای این کار می توانید از یک پارچه بزرگ استفاده کنید؛ به طوری که آن را بر روی درپوش قرار داده و به آرامی درپوش را باز کرده تا آب جوش و بخاری که در رادیاتور وجود دارد از آن خارج شوند.

توصیه می شود قبل از انجام این کار ابتدا دمای موتور را با ریختن آب بر روی دیواره بیرونی رادیاتور پایین بیاورید و آن را خنک کنید و سپس شروع به بررسی کردن رادیاتور کنید. 

دقت کنید که فقط بر روی رادیاتور آب ریخته شود و به هیچ عنوان بر روی موتور آب نریزید.

4.     از ریختن آب بر روی موتور خودداری کنید

در مورد قبل گفتیم که ریختن آب بر روی رادیاتور در خنک شدن موتور موثر است. اما ریختن آب به صورت مستقیم بر روی موتور می تواند مشکلات جدی را به همراه داشته باشد. در ساخت پوسته بیرونی بسیاری از موتور ها از چدن استفاده شده است که علاوه بر حساسیت بالا، شکننده نیز می باشد. هنگامی که خودرو جوش آورده است دمای آن مطمئنا بالا است؛ در این شرایط در صورتی که آب سرد بر روی موتور ریخته شود، پوسته موتور به دلیل تغییر ناگهانی دما دچار انقباض و انبساط شده و دچار ترک خوردگی می شود. 

توجه داشته باشید که علاوه بر آن، اختلاف دمای بخش بیرونی و داخلی موتور نیز ممکن است باعث ترک خوردن پوسته موتور شود.

5.     درب کاپوت خودرو را باز نگه دارید 

باز کردن درب کاپوت خودرو که در هنگام جوش آوردن خودرو بهتر است انجام دهید.باز کردن درب کاپوت باعث می شمود جریان هوا، بهتر و بیشتر وارد موتور خودرو شود و باعث شدن خنک شدن آن می شود. البته این امر ممکن است کمی زمان بر باشد.

توجه داشته باشید که در هنگام باز کردن درب کاپوت حتما نکات ایمنی را رعایت کنید و از دست و صورت خود مراقبت کنید؛ زیرا هنگامی که خودرو جوش می آورد در زیر کاپوت آن مقدار زیادی بخار با حرارت بالا تجمع پیدا می کند که در صورت باز کردن درب کپوت، این بخارات از خودرو خارج می شوند.

6.    کولر خودرو را خاموش کنید

روشن بودن کولر در هنگامی که خودرو جوش آورده است فشار بیشتری را به موتور وارد می کند و باعث بالا رفتن دما و حرارت آن می شود. در نتیجه بهتر است کولر را خاموش کنید تا دمای موتور بالاتر نرود. جوش آوردن خودرو از جمله مشکلاتی است که ممکن است برای بسیاری از رانندگان و همچنین بسیاری از خودرو ها صرف نظر از نوع و مدل ها آن ها رخ دهد.

بهتر است که با این مشکل و اقداماتی که در زمان رخ دادن آن باید انجام دهید آشنا باشید تا بتوانید از خسارت های مالی سنگین و یا در برخی مواقع جبران ناپذیر جلوگیری کنید.

چنانچه جوش آوردن خودرو به صورت غیر عادی و مکرر دیده می شود بهتر است برای بررسی دقیق آن ، الز یک تعمیرکار ماهر کمک بخواهید .

در تهران برای سرویس و تعمیر خودروهای چینی می توانید از خدمات تعمیرگاه عباسی استفاده کنید. 

تعمیرگاه عباسی ، تعمیرگاه جک در تهران بوده و کلیه خدمات تعمیر موتور ، تعمیر گیربکس ، تنظیم موتور و... را بطور تخصصی انجام می دهد . 

رفع مشکلات موتوری و تعمیر گیربکس جک اس 5 در تعمیرگاه جک S5 در تهران ، در کمترین زمان انجام می شود. 

09128172781

www.abbasikhodro.com

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان