پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

 

جوشکارها روزانه با طیف وسیعی از خطرات مرتبط با کار مواجه هستند، از دود خطرناک گرفته تا سوختگی ناشی از نور شدید مضر یا فلزات مذاب. یکی از راه های ایمن نگه داشتن جوشکارها استفاده صحیح از تجهیزات حفاظت فردی (PPE) است. همه جوشکاران و کارفرمایان باید بهترین روش های ایمنی مربوط به محافظت از چشم و صورت را برای جوشکاری بدانند. همه ما می دانیم که زدن عینک جوشکاری برای سرگرمی یا برای پیروی از مد استفاده نمی شود. ما آنها را برای محافظت از چشمان خود در برابر زباله های پرنده، ساییدن گرد و غبار، پاشش جوش و جرقه و اشعه ماوراء بنفش از جوشکاری می پوشیم. هنگام جوشکاری باید عینک ایمنی خود را زیر کلاه ایمنی استفاده کنید. سایه لنز جوشکاری، در صورتی که برای نوع جوشکاری که انجام می شود مناسب باشد، باید تمام حفاظت مورد نیاز در برابر اشعه های مضر UV تولید شده توسط قوس جوش را فراهم کند. اما، اگر زباله ها داخل کلاه شما برود، نداشتن عینک ایمنی می تواند منجر به بروز آسیب های چشمی شود.

 

بهترین اقدامات ایمنی در محافظت از صورت و چشم چیست؟

PPE  استاندارد جوشکاری شامل کلاه ایمنی جوشکاری، محافظ صورت، عینک و عینک ایمنی با سپر جانبی است. همه اینها برای محافظت از چشم و صورت جوشکار در برابر نور شدید، جرقه و پاشش ناشی از اکثر عملیات جوشکاری استفاده می شود. جوشکاران باید قبل از هر بار استفاده از محافظ چشم خود آن را بررسی کنند. آنها باید لنزهایی را که بیش از حد خراشیده شده اند را تعویض کنند. عینک های ایمنی با لنزهای ترک خورده یا سوراخ شده ممکن است به راحتی شکسته شوند.  در حرفه جوشکاری یک نوع محافظت از چشم کافی نیست. اگر یک جوشکار از عینک ایمنی با محافظ جانبی استفاده نکند، ممکن است سوختگی ناشی از اشعه ماوراء بنفش ایجاد شود. عینک باید دارای تهویه باشد و تا حد امکان مه لنز را کاهش دهد. در صورت وجود گرد و غبار، دود، مه، گازها یا بخار، عینک های شیمیایی با طراحی ویژه بهترین انتخاب برای جوشکاران هستند.

در بیشتر عینک‌های محافظ، صفحات فیلتر شده از تشعشعات مضر مانند اشعه ماوراء بنفش یا مادون قرمز که می‌تواند چشم‌ها را بسوزاند و منجر به نابینایی شود، جلوگیری می‌کند. انتخاب سایه فیلتر مناسب برای تنظیم میزان و نوع نوری که به چشم می رسد بسیار مهم است. به عنوان یک قاعده کلی، جوشکار باید با سایه‌ای که خیلی تیره است شروع به کار کند تا ناحیه جوشکاری را ببیند و سپس به تدریج سایه روشن‌تری انتخاب کند . نمودار انتخاب سایه لنز (F2.2-89R)، که توسط انجمن جوشکاری آمریکا (AWS) در دسترس است، می‌تواند به جوشکاران کمک کند سایه فیلتر مناسب را برای یک برنامه خاص انتخاب کنند. به عنوان مثال، جوشکاری که از صفحه فیلتر شماره 10 در کلاه جوشکاری و لنزهای فیلتر شماره 4 در عینک یا عینک ایمنی استفاده می کند، محافظتی برابر با صفحه فیلتر شماره 14 خواهد داشت. جوشکارانی که از عینک طبی استفاده می کنند می توانند از عینک ایمنی روی عینک طبی خود استفاده کنند. با این حال، جوشکارانی که در اطراف برق با ولتاژ بالا کار می کنند نباید از هیچ نوع عینک فلزی استفاده کنند.

جوشکاری نور مرئی تولید می کند که می تواند مضر باشد و همچنین اشعه های نامرئی از جمله اشعه ماوراء بنفش (UV) و اشعه مادون قرمز (IR) تولید می کند. تشعشعات نامرئی، اگرچه دور از دید و در نتیجه خارج از ذهن هستند، می توانند بدون اینکه کارگر فوراً متوجه آن شوند، باعث آسیب شوند. گاهی اوقات ممکن است آسیب تا سالها بعد آشکار نشود. به طور کلی، افراد هر روز در معرض تابش نور خورشید، لامپ، مایکروویو و غیره قرار می گیرند. با این حال، جوشکاری به دلیل غلظت شدید نور و همچنین فراوانی قرار گرفتن در معرض خطر ، خطر بیشتری برای سلامتی ایجاد می کند. وقتی صحبت از خطر جوشکاری می شود، فقط جوشکاران نیستند که در معرض خطر هستند. کارمندانی که در مجاورت عمومی کار می کنند نیز می توانند در معرض نور بالقوه مضر قرار گیرند.

رنگ لنز و سایه فیلتر برای عینک جوشکاری صحیح چیست؟

در حالی که زباله های پرنده یک نگرانی عمده ایمنی در جوشکاری است، چشمان شما نیز باید از خطرات محیط کار مانند تشعشع، فشار و خستگی محافظت شود. استفاده از عینک، سپر یا کلاه ایمنی که رنگ لنز مناسبی داشته باشد می تواند از این نوع صدمات جلوگیری کند. سایه‌های آینه‌ای طلایی، آبی و نقره‌ای با انعکاس و کاهش میزان نوری که وارد می‌شود، از چشم‌ها در برابر نور درخشان خورشید محافظت می‌کند. برای کارهای کم نور، از عینک یا عینک ایمنی کهربایی رنگ استفاده کنید.

علاوه بر رنگ لنز، عینک محافظ باید دارای شماره سایه فیلتر صحیح نیز باشد تا از چشم ها به ویژه در برابر اشعه محافظت کند. لنزهایی با اعداد سایه کم مانند 1.5 برای جوشکاری با مشعل ایده آل هستند. کسانی که اعداد سایه فیلتر بالاتری مانند 15 دارند باید برای جوشکاری قوس الکتریکی استفاده شوند. به طور کلی، هر چه این عدد بیشتر باشد، نور کمتری از عینک جوشکاری عبور می کند.

21

الزامات استفاده از عینک جوشکاری

اطمینان حاصل کنید که عینک جوشکاری که انتخاب می‌کنید روی بینی شما محکم باشد و به دلیل تعریق جابه جا نشود. آنها همچنین باید نزدیک صورت شما باشند. اگر خیلی سفت باشند، شکاف های بزرگی در گوشه ها ایجاد می کند و شما را مستعد آسیب می کند.  بسیاری از جوشکاران مبتدی متوجه آسیبی که ممکن است به دلیل استفاده نکردن از تجهیزات ایمنی جوش به چشم وارد شود، نیستند. قوس جوشکاری تشعشعات مضری تولید می کند که می تواند به چشم ها آسیب برساند و باعث بیماری ناخوشایند "فلش جوش" شود. عینک های ایمنی راهی برای جلوگیری از نور UV و طول موج های مادون قرمز ساطع شده از قوس جوشکاری هستند. عینک های جوشکاری عالی هستند زیرا از چشم ها در برابر هرگونه زباله در حال پرواز محافظت می کنند و می توانند به کاهش تحریک ناشی از بخار کمک کنند.

اعداد سایه لنز عینک جوشکاری چیست؟

مهم ترین نکته ای که در انتخاب عینک جوشکاری خود باید در نظر بگیرید، عدد سایه آن است. عینک های ایمنی جوش در رنگ های متنوعی تولید می شوند. عدد سایه نشانگر تاریکی لنز است و برای انواع مختلف جوشکاری و آمپر مورد استفاده، سایه های مختلفی توصیه می شود. برخی از فرآیندهای جوشکاری، قوس روشن‌تری نسبت به سایرین ایجاد می‌کنند، بنابراین به تعداد سایه بالاتری نیاز دارند. سایر انواع جوشکاری به عدد سایه کمتری نیاز دارند تا برای دیدن حوضچه جوش خیلی تاریک نباشد. به عنوان یک دستورالعمل کلی :

  • لحیم کاری و لحیم کاری مشعل باید دارای سایه حداقل 3 باشد
  • جوشکاری SMAW/Stick باید بسته به آمپراژ دارای سایه 8-12 باشد
  • GMAW/MIG و GTAW/TIG باید دارای سایه حداقل 8-10 باشد
  • جوشکاری قوس کربنی باید  دارای سایه  حداقل 14باشد

عینک جوشکاری اتوماتیک

عینک های جوشکاری تاریک شونده خودکار یک فناوری نسبتاً جدید هستند اما برای جوشکاران گزینه ای عالی هستند. آنها گزینه ای سبک تر از کلاه ایمنی هستند که به شما امکان می دهد با سهولت بیشتری وارد فضاهای محدود شوید. اگر نگران سوختن صورت خود در هنگام پوشیدن آن هستید، می توانید علاوه بر آن از محافظ صورت نیز استفاده نمایید.

22

این عینک ها دارای سایه شماره 5 تا سایه شماره 13 هستند و استفاده از کنترل آنها ساده است. در کناره عینک یک دکمه کنترل سایه و یک دکمه کنترل حساسیت وجود دارد تا تنظیمات را به راحتی انجام دهید. میدان دید بسیار وسیع است و آنها به سرعت و دقت به تغییرات نور واکنش نشان می دهند. شما نمی توانید اینها را با عینک طبی استفاده کنید، اما آنها دارای یک فریم هستند که به شما امکان می دهد لنزهای طبی خود را در آنها نصب کنید. قاب و لنز نیز به گونه ای طراحی شده اند که در برابر ضربه و حرارت مقاوم باشند تا دوام بیشتری داشته باشند. بند و اندازه جمع و جور آن را برای استفاده چندین ساعتی مناسب می کند، علاوه بر ان جریان هوای خوبی از طریق سیستم دریچه هوا عینک وجود دارد.

این نوع عینک های جدید جوشکاری بسیار گرانتر از عینک های جوشکاری معمولی هستند. نکته پایانی، اگر در یک کارگاه جوشکاری هستید، چه در حال جوشکاری باشید چه نباشید، باید همیشه از عینک ایمنی استفاده کنید. انعکاس قوس در برابر سطوحی مانند دیوارها، صفحات، فولاد انباشته شده، تجهیزات جوشکاری و سایر سطوح می تواند باعث شود اشعه به چشم شما برسد. شما ممکن است آن را نبینید، ممکن است آن را احساس نکنید، اما اشعه به چشم شما برخورد می کند، و مطمئناً دچار سوختگی قوس می شوید.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان