پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

 

 

امروزه یکی از پیشترفت ها در زمینه فلز کاری برش لیزری فلزات است. با کمک این روش می توان محصولاتی با خطوط هندسی پیچیده تولید کرد و از دقت ابعادی و کیفیت لبه ها اطمینان حاصل نمود.

 برش لیزری فلزات توسط بسیاری از شرکت های تخصصی ارائه می شود.  برای خدمات برش لیزری ورق آهن می توانید با پارما لیزر در ارتباط باشید . 09121593108 

اصل اساسی برش لیزری چیست؟

پرتو لیزر ، یک تشعشع منسجم تک رنگ تحریک شده باریک است که در یک محیط فعال توسط یک عامل انرژی خارجی (الکتریکی، نوری، شیمیایی و غیره) آغاز می شود. این پدیده فیزیکی مبتنی بر توانایی برای انتشار امواج با طول معین است.

گسیل فوتون در لحظه برخورد یک اتم با فوتون همدوس (یکسان) دیگری رخ می دهد که در این فرآیند جذب نمی شود. فوتون ها، که در این حالت "زائد" می شوند، یک پرتو لیزر را تشکیل می دهند.

اصل برش لیزری این است که تابش اثر حرارتی بر روی مواد فرآوری شده دارد. در فرآیند برش ، فلز تا نقطه ذوب و سپس به نقطه جوش گرم می شود و پس از رسیدن به آن ماده شروع به تبخیر می کند. با توجه به مصرف انرژی بالا، چنین برشی برای فلزات با ضخامت کم مناسب است.

کار با ورق های نسبتا ضخیم در دمای ذوب انجام می شود. برای تسهیل فرآیند، از گاز استفاده می شود. بیشترین استفاده از نیتروژن، هلیوم، آرگون، اکسیژن یا هوا است .  وظیفه گاز حذف مواد مذاب و محصولات احتراق از ناحیه برش، حفظ احتراق فلز و خنک کردن مناطق مجاور است.  کارآمدترین گاز مورد استفاده در فرآیند برش ، اکسیژن است که به شما این امکان را می دهد تا سرعت و عمق برش را افزایش دهید.

برش لیزری مشابه برش مکانیکی معمولی است اما به جای ابزار برش از پرتو لیزر استفاده می شود و همچنین هیچ زباله ای وجود ندارد که در حین ماشینکاری تراشه های فلزی است و هنگام کار با لیزر به سادگی تبخیر می شوند.

برش لیزری فلزات با کیفیت ترین روش برش فلز است.  علاوه بر این، اصل برش لیزری امکان استفاده از آن را در کار تقریباً با هر ماده ای، صرف نظر از ویژگی های طراحی، شکل و اندازه (از جمله کاغذ، لاستیک، پلی اتیلن و غیره) می دهد که به دلیل نرمی یا ضخامت کم، نمی توان با کاتر پردازش کرد.

برش لیزری فلزات دارای مزایای زیر است:

- از آنجایی که عنصر برش با سطح در حال برش تماس مکانیکی ندارد، امکان برش مواد به راحتی بدون تغییر شکل یا شکنندگی وجود دارد.

- برش لیزری به شما این امکان را می دهد تا بتوانید با فلزاتی که ضخامت های متفاوتی دارند کار کنید.  برای قطعات فولادی، می تواند از 2/0 تا 30 میلی متر، برای آلیاژهای آلومینیوم از 2/0 تا 20 میلی متر، برای قطعات مس و برنج  از 2/0 تا 15 میلی متر متفاوت باشد.

- برش لیزری سریع انجام می شود.

- این روش به شما اجازه می دهد تا با قطعات کاری که دارای پیکربندی مختلفی هستند ، کار کنید.

- به لطف برش لیزری فلزات، قطعات دارای لبه های تمیز هستند و عملاً هیچ زباله ای ندارند.

- برش بسیار دقیق و تا  1/0 میلی متر انجام می شود.

- چیدمان متراکم صفحات خالی روی یک ورق ، مصرف مقرون به صرفه تری از ورق فلز را فراهم می کند.

هنگام برش لیزری فلزات چه پارامترهایی باید در نظر گرفته شود؟

برش لیزری برای کار نه تنها با فلزات، بلکه با لاستیک ، تخته سه لا، پلی پروپیلن، سنگ مصنوعی و شیشه نیز مناسب است.  برش لیزر در صنایع ابزار، کشتی و خودروسازی برای ایجاد عناصر دستگاه های الکتریکی و ماشین های کشاورزی استفاده می شود.  با استفاده از برش لیزری فلزات، ژتون ها، شابلون ها، اشاره گرها، عناصر تزئینی داخلی و غیره ساخته می شوند.

برش لیزری به پارامترهای زیادی بستگی دارد. لازم است سرعت انجام برش، قدرت لیزر مورد استفاده، چگالی، فاصله کانونی، قطر پرتو و ترکیب تشعشع و همچنین مارک و نوع ماده مورد برش در نظر گرفته شود. به عنوان مثال، سرعت برش فولاد نرم حدود 30٪ سریعتر از برش فولاد ضد زنگ است. 

جایگزینی اکسیژن با هوای معمولی باعث کاهش سرعت تقریباً دو برابر می شود. لیزری با قدرت 1 کیلو وات آلومینیوم را با سرعت حدود 12 متر بر ثانیه، تیتانیوم را   9 متر بر ثانیه (با استفاده از اکسیژن به عنوان یک محیط فعال) برش می دهد.

یکی دیگر از مزایای برش لیزر ، دقت آن است که به صورت درصد اندازه گیری می شود. الزامات این پارامتر بر اساس ضخامت قطعه کار در حال برش و همچنین هدف استفاده بیشتر از آن است.  هنگام کار با پروفیل فلزی که ضخامت آن به 10 میلی متر می رسد، خطا از 1/0 تا 5/0 میلی متر متغیر است.

رسانایی حرارتی فلز در حال برش نیز بر سرعت برش تاثیر می گذارد. هرچه این رقم بالاتر باشد، انرژی بیشتری برای برش مورد نیاز است، زیرا گرما از ناحیه کار با شدت بیشتری پخش می شود. به عنوان مثال، یک لیزر با قدرت 600 وات می تواند به راحتی با فلزات آهنی یا تیتانیوم مقابله کند. در عین حال، کار با مس و آلومینیوم، که با هدایت حرارتی بالا مشخص می شوند، بسیار دشوارتر خواهد بود.

کیفیت برش مستقیماً به لیزر و نحوه عملکرد انتخاب شده بستگی دارد.  مشخصات کیفی عبارتند از دقت قطعه کار برش، عرض برش، زبری و یکنواختی سطوح لبه، وجود ذرات فلز ذوب شده (سوراخ) و عمق برش. با این حال، پارامترهایی مانند سرعت برش و ضخامت قطعه از اهمیت اولیه برخوردار هستند.

www.parmagroup.ir

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان