تفاوت فلز و نافلز

فلز و نافلز دو نوع ترکیبی هستند که همه ما با نگاه کردن به اطراف می توانیم آنها را ببینیم. مبحث خواص فلزات و نافلزات در علم هفتم به طور کامل به این ترکیبات پرداخته است. ما در جدول تناوبی با انواع فلزات و نافلزات آشنا هستیم و با خواص این ترکیبات تا حدودی آشنا هستیم. به طور کلی، عناصر را می توان به عنوان فلز، نافلز یا نیمه فلز طبقه بندی کرد. فلزات رسانای خوبی برای گرما و الکتریسیته هستند، بیشتر فلزات در دمای اتاق جامد هستند و درخشندگی نقره ای مشخصی دارند. نافلزات عموماً رسانای ضعیف گرما و الکتریسیته هستند و نه چکش خوار هستند و نه شکل پذیر. بسیاری از نافلزات اساسی در دمای اتاق گاز هستند، در حالی که برخی مایع و برخی دیگر جامد هستند.

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

 

مقایسه فلز و نافلز

  • فلز

فلزات گروهی از مواد با رسانایی الکتریکی و حرارتی بالا و همچنین انعطاف پذیری و ماشین کاری با قابلیت بازتاب نور هستند. تقریباً سه چهارم عناصر شیمیایی شناخته شده فلزات هستند. فراوان ترین انواع آن در پوسته زمین شامل آلومینیوم، آهن، کلسیم، سدیم، پتاسیم و منیزیم است. اکثریت قریب به اتفاق فلزات در سنگ معدن ها (مواد حاوی مواد معدنی) یافت می شوند، اما تعداد کمی مانند مس، طلا، پلاتین و نقره نیز آزاد هستند زیرا به راحتی با عناصر دیگر واکنش نمی دهند.

 

فلزات عموماً جامدات کریستالی هستند و در بیشتر موارد ساختار بلوری نسبتاً ساده ای دارند که با چگالی اتمی نزدیک و درجه بالایی از تقارن مشخص می شود. به طور معمول، اتم های فلزی حاوی تعداد کمی الکترون در بیرونی ترین پوسته خود هستند.

به دلیل این خواص، فلزات تمایلی به تشکیل ترکیبات با یکدیگر ندارند. اما به راحتی با نافلزها ترکیب می شوند ترکیب فلز و نافلز نیز بر اساس این ویژگی به راحتی انجام می شود. فلزات از نظر واکنش شیمیایی بسیار متفاوت هستند. بیشترین واکنش پذیری شامل لیتیوم، پتاسیم و رادیوم است، در حالی که طلا، نقره، پالادیوم و پلاتین کمترین واکنش را دارند.

 

نا فلز

نا فلزات را می توان به دو دسته تقسیم کرد:

  1. مواد کووالانسی که حاوی اتم هایی با اندازه کوچک هستند، بار الکتریکی منفی بالایی دارند، در واکنش های شیمیایی تمایل زیادی به تشکیل یون های منفی دارند و در ترکیبات خود حالت اکسیداسیون منفی دارند.
  2. مواد یونی حاوی دو اتم کوچک و بزرگ. یون ها را می توان با افزودن الکترون ها به (اتم های کوچک و الکترونگاتیو) یا با حذف الکترون ها از اتم های (بزرگ، الکترومثبت) ایجاد کرد.

این ترکیبات انرژی فعال سازی محدودی برای هدایت الکترون دارند. این بدان معنی است که نافلزات رسانایی الکتریکی کم (عایق ها) تا متوسط ​​(نیمه هادی ها) از خود نشان می دهند که با دما افزایش می یابد. این ترکیبات در ولتاژ و دمای بالا دچار تخریب دی الکتریک می شوند.

نافلزات نیز مانند فلزات می توانند به صورت جامد، مایع یا گاز وجود داشته باشند. با این حال، برخلاف فلزات، نافلزات طیف وسیعی از خواص مکانیکی و نوری، از شکننده تا پلاستیک و شفاف تا مات را از خود نشان می‌دهند.

خواص شیمیایی فلز و نافلز

عناصر فلزی بسیار واکنش پذیر هستند، تمایل دارند به راحتی الکترون ها را از دست بدهند و یون هایی با بار مثبت تشکیل می دهند. این به فلزات اجازه می دهد تا به راحتی با عناصر دیگر ترکیب شوند.

فلزات به راحتی خورده می شوند. آنها در اثر اکسیداسیون آسیب می بینند و زنگ زده یا لکه می شوند. تقریباً تمام فلزات با اکسیژن ترکیب می شوند و اکسیدهای فلزی را تشکیل می دهند. فلزاتی مانند سرب، مس، نقره و طلا به هیچ وجه با آب واکنش نمی دهند. با این حال، فلزات با اسید واکنش می دهند و نمک و هیدروژن می دهند.

غیر فلزات اکسیدهایی را تشکیل می دهند که ماهیتی اسیدی دارند. غیر فلزات به راحتی الکترون های ظرفیت خود را به دست می آورند یا به اشتراک می گذارند. نافلزات برای تشکیل آنیون الکترون به دست می آورند. در علم هفتم در موضوع خواص نافلزات بیشتر این خواص صحبت شد.

خواص فیزیکی فلز و نافلز

تمام فلزات به جز سدیم و پتاسیم سخت هستند. فلزات دارای نقطه جوش و ذوب بالا و چگالی بالا هستند. فلزات غیر از جیوه هنگام ضربه زدن صدا تولید می کنند. فلزات را می توان به صورت ورقه های نازکی به نام چکش کاری چکش کرد. فلزات را می توان به سیم های ریز تبدیل کرد.

در مقایسه خواص غیر فلزات باید گفت که غیر فلزات بیشتر گازی هستند به جز برم که به صورت مایع است. غیر فلزات غیر از ید و گرافیت سطحی کدر دارند و در هنگام ضربه زدن صدا تولید نمی کنند. ذره ای که عناصر غیرفلزی و فلزی را می سازد، اتمی است که در سطوح پایین تر به الکترون، پروتون و نوترون می رسد. همه غیر فلزات به جز الماس نرم هستند.

6

تنها فلز مایع در طبیعت چیست؟

تنها فلز مایع موجود در طبیعت جیوه است، یک فلز مایع سنگین که هزاران سال است انسان را مجذوب خود کرده است. با این حال، بسیاری از کاربردهای جیوه به دلیل سمی بودن آن از بین می رود. این عنصر در حال حاضر عمدتا به عنوان یک کاتالیزور در صنایع شیمیایی استفاده می شود. جیوه همچنین در برخی از کلیدهای برق و یکسو کننده ها استفاده می شود. قبلاً کاربرد اصلی این فلز در تولید هیدروکسید سدیم و کلر به روش الکترولیز آب نمک بود. به راحتی با سایر فلزات مانند جیوه، طلا، نقره و قلع آلیاژهایی به نام آمالگام را تشکیل می دهد. سهولت اختلاط آن با طلا، آن را در استخراج طلا از سنگ معدن آن مفید ساخته است. از آمالگام های جیوه در پرکردن دندان نیز استفاده شده است.

تنها نافلز مایع موجود در طبیعت چیست؟

تنها مایع غیر فلزی موجود در طبیعت برم است. برم آزاد یک مایع قهوه ای مایل به قرمز با فشار بخار قابل ملاحظه در دمای اتاق است. بخار برم به رنگ کهربایی است. برم بوی تند دارد و برای پوست، چشم و دستگاه تنفسی تحریک‌کننده است. قرار گرفتن در معرض بخار برم غلیظ، حتی برای مدت کوتاه، می تواند کشنده باشد. مانند سایر هالوژن ها، برم به عنوان مولکول دو اتمی در تمام حالت های تجمع وجود دارد.

انواع برش آهن در لیزر پلاس

مجموعه صنعتی لیزر پلاس یکی از شرکت های ارائه دهنده خدمات برش لیزر آهن در تهران است که با به کارگیری پیشرفته ترین و کاملترین دستگاه های روز دنیا توانایی انجام خدمات برش cnc فلزات و غیره را دارد. این مجموعه به کمک نیروهای ماهر و متخصصان و کارشناسان با تجربه در این زمینه به ارائه انواع خدمات برش لیزر فلزات، جوشکاری، خمکاری، مونتاژ، خدمات برش cnc  آلومینیوم و دیگر آلیاژهای فلزات مختلف می پردازد.

در این مجموعه به دلیل استفاده از تعداد زیادی از دستگاه های صنعتی و پیشرفته تمامی سفارشات در کوتاه ترین زمان ممکن و با دقت و کیفیت بالایی انجام می شوند و با خیالی آسوده می توانید از خدمات این مجموعه استفاده کرده و کیفیت محصولات تولیدی خود را بالاترین حد ممکن رسانده و باعث سود اوری بیشتر کارخانه خود شوید.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان