پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

 

مقدمه

کسانی که در حوزه الکترونیک فعالیت می کنند، به احتمال زیاد انواع برد الکترونیکی را می شناسند و کاربرد هر کدام را می دانند. این متن توسط کارشناسان آموزشگاه مهندس نابغه تهیه شده است و می تواند اطلاعات مفیدی در این زمینه در اختیارتان بگذارد. اگر به آموزش تعمیرات برد الکترونیکی علاقه‌مند هستید ما را در سایت مهندس نابغه همراهی کنید.

همانطور که می دانید، انواع برد الکترونیکی قطعاتی فیزیکی و قابل لمس هستند که به شیوه ای مستقل کار کرده و دیگر قطعات برقی را روی خود سوار می کنند. برد با کمک مسیرهای رسانا، برقراری الکترونیکی را بین قطعات برعهده دارد.

از همین رو، بردها زیرساخت هر دستگاه یا سخت افزاری هستند که نظیر هر قطعه برقی دیگر، از انواع گوناگونی برخوردار هستند و می توان نمونه های بسیاری از آن ها را در بازارهای داخلی یافت.

انواع برد الکترونیکی که در بازارهای ایران قابل تهیه اند

  • صفحه برد (Breadboard)

  • صفحه سوراخ دار (Strip Board)

  • صفحه وایر رپ (Wire Wraps)

  • صفحه مدار چاپی (Printed Circuit Board)

 

صفحه برد از انواع برد الکترونیکی

در بین انواع برد الکترونیکی، صفحه برد، ساده ترین آنها می باشد. این نوع برد، یک وسیله عالی برای نمونه سازی اولیه مدارات است. از همین رو، این صفحات اغلب مورد توجه دانش آموزان و دانشجویان و کارآموزان تازه کار قرار می گیرد.

دلیل استقبال این صفحات برد، در آزمایش مدارات آن ها است. این صفحه ساده و ابتدایی نیازی به لحیم کاری بر روی هیچ قطعه ای نداشته و کار با آن بسیار ساده است. از همین رو، کلیه قطعات یک مدار صفحه برد را می توان در دیگر پروژه ها دوباره استفاده کرد .

خوب است بدانید، ویژگی های انواع برد الکترونیکی به گونه ای است که ممکن است با هم فرق داشته باشند ولی همه آنها از یک طراحی یکسان و هم شکلی برخوردار هستند.

صفحات برد از یک قطعه پلاستیکی که سوراخ هایی در آن تعبیه شده است، ساخته شده که می توان آن را با گیره های فنری فلزی، محکم و ثابت کرد. بیشتر این گیره ها از جنس نقره نیکل یا برنز بوده و قادر هستند پایه قطعات برقی را در بین گیره های خود محکم نگه دارند.

همچنین نوارهای فلزی که در این گیره ها تعبیه شده اند، نقش تاثیر گذاری در وصل کردن پین ها روی برد ایفا می کنند. نحوه چینش صفحه برد به صورت کلی از دو قسمت جداگانه ساخته شده است، نوارهای ترمینال و باس.

صفحه سوراخ دار

صفحه سوراخ دار یا استریپ رپ نیز صفحه ای است که فنی کار می تواند در زمان تولید برد مدار، جهت پروژه های خود از آن استفاده نماید. این صفحات جهت نمونه سازی و ساخت صفحات مدارهای کاربردی، بسیار ممتاز توصیف شده اند.

این صفحات فیبری سوراخ دار، دارای سوراخ هایی هستند که به صورت مشبک بوده و مستطیلی شکل می باشند. این سوراخ های یک دهم اینچی، با نوارهای مسی به صورت موازی در برد کاملا مشخص می باشند.

تفاوت فیبرهای سوراخ دار با صفحات برد در این است که شما باید فنون لحیم کاری را خوب بلد باشید چرا که قطعات برقی باید روی این صفحات، لحیم کاری شوند. از آنجا که سوراخ های این فیبر یک دهم اینچی هستند، لازم است از قطعاتی با پین های یک دهم اینچی استفاده کنید.

استریپ رپ، بیشتر به منظور ساخت مدارات کوچک مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه براین این ویژگی را نیز دارد که در پروژه های بزرگ و سخت تر مورد استفاده قرار گیرد.

از آنجا که این صفحه از طرح های پیچیده ای برخوردار است، باعث شده است تا اندازه آن متغیر تعریف شود. شایان ذکر است، این صفحات سوراخ دار دارای محدودیت هایی نیز هستند.

 

برد وایر رپ چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

سال ها قبل، هدف از ساخت صفحه وایر رپ تغذیه خطوط تلفن بود. پس از این که عملکرد موفق آن بر همه معلوم گردید، تصمیم گرفته شد تا دامنه کاربرد آن گسترده شود و بدین شکل از این صفحات برای استفاده از بردهای الکترونیکی کمک گرفته شد.

برد وایر رپ از یک برد و چند سوکت ساخته شده است. سوکت ها قطعاتی هستند که برد را مورد حمایت قرار می دهند. بدین ترتیب که با کمک چند لایه سیم که حول محور قطعات پیچیده شده اند، سوکت ها و پایانه ها را به هم اتصال می دهند.

شایان ذکر است این سیم ها را می توان با دست یا با ماشین نیز پیچاند. به این شکل صفحه مورد نظر به یک برد مدار فاقد لحیم کاری بدل می شود.

برد مدار چاپی چیست ؟

صفحه مدار چاپی یا پی سی بی از انواع مختلف برد می باشد که در سطح وسیعی مورد استفاده استادکاران تعمیر برد قرار می گیرد. حتی می توان ادعا کرد، تولید و مونتاژ لوازم و تجهیزات الکترونیکی بدون این صفحه امکان پذیر نیست. خوب است بدانید، قدمت تولید و تکامل این صفحات برد به سالهای دور بر نمی گردد. در حقیقت از سال پنجاه میلادی استفاده از این صفحات به صورت گسترده شروع شد اما ایده آن به پنجاه سال قبل برمی‌گردد. در ادامه برای آشنایی شما مخاطب گرامی به چند شیوه تولید مدار چاپی اشاره می کنیم:

  • تولید برد مدار چاپی با کمک قلم زنی لیزری

  • تولید مدار چاپی با کمک ماوراء بنفش

  • تهیه برد مدار چاپی با شیوه قلم زنی مکانیکی

  • ساخت مدار چاپی با شیوه ماژیک آنتی اسید

  • تولید مدار چاپی با کمک لمینت

 

ما در زمینه تعمیرات برد الکترونیکی حرفه ای هستیم و اگر به دنبال تهیه دوره منحصر به فرد در دنیای تعمیرات برد میگردید حتما ما را همراهی کنید و عضوی از خانواده مهندس نابغه باشید.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان