پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

 

ژنراتورهای ازن به عنوان وسیله ای موثر برای پاکسازی آلودگی هوا و بوهای داخلی یک محیط، به شدت در حال رشد هستند. با این حال ازن یک محرک ریه نیز محسوب می شود که می تواند اثرات نامطلوبی برای سلامتی ایجاد کند. فلذا در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا اطلاعات کامل را در این مورد کسب کنید.

مقدمه

همانطور که گفته شد دستگاه اوزون به عنوان روشی موثر برای پاکسازی آلودگی هوا و بوها می باشد کخه این ویژگی آن ها به کمک تبلیغ ان سیستم ها آنده است. با این حال ازن با اثرات نامطلوب سلامتی نیز می تواند همراه باشد.

سازندگان و فروشندگان دستگاه های ازن از اصطلاحات مختلفی برای توصیف ازن استفاده می کنند. اصطلاحاتی مانند "اکسیژن پر انرژی" یا "هوای خالص" نشان دهنده این است که ازن یک نوع "سالم" از اکسیژن است. با این حال، ازن یک گاز سمی با خواص بسیار متفاوت نسبت به اکسیژن است. چه به شکل خالص باشد و چه مخلوط با مواد شیمیایی دیگر، ازن می تواند برای سلامتی مضر باشد.

اوزون: خوب یا بد؟

ازن، O3، از سه اتم اکسیژن تشکیل شده در حالی که دو اتم اکسیژن مولکول اصلی اکسیژن را تشکیل می دهند. اتم سوم اضافی ازن را به گازی ناپایدار و بسیار واکنش پذیر تبدیل می کند. همین سه اتمی بودن آن در لایه اوزون اتمسفر فوقانی به فیلتر اشعه ماوراء بنفش مضر خورشید کمک می کند، اما ازن موجود در هوایی که تنفس می کنیم اگر دارای غلظت کنترل شده نباشد، برای چشم، بینی، گلو و ریه ها تحریک کننده است و می تواند تأثیر منفی قابل توجهی بر سلامت داشته باشد. این اثرات نامطلوب بهداشتی ثابت شده منجر به تعیین استانداردهای دولت ایران برای ازن موجود در هوای اطراف شده است.

یک ژنراتور ازن چه کار می کند؟

مولد ازن دستگاهی است که برای تولید گاز ازن طراحی و تولید شده است. ازن به طور موثر در تصفیه آب استفاده می شود، اما ازن موجود در هوا باید به سطوح متفاوتی برسد تا آلاینده های هوا را حذف کند. کارشناسان بهداشت هشدار می دهند که کنترل شرایط برای اطمینان از اینکه هیچ فرد یا حیوان خانگی در معرض سطوح بالای ازن قرار نمی گیرد، بسیار مهم و ضروری است. میزان غلظت اوزون آنچنان مهم است که در برخی موارد مشاهده شده ازن بوی برخی از آلاینده ها را با آسیب رساندن به حس بویایی فرد پوشانده است. با این حال، ازن برای از بین بردن باکتری ها یا کپک ها در موادی مانند پوشش کانال تهویه مطبوع و کاشی های سقف موثر می باشد و این یعنی باید دستگاه اوزون مطابق با استانداردها تولید شود.

 

خطرات احتمالی استفاده از ژنراتورهای ازن!!!

  • برخی از افراد نسبت به دیگران مستعدتر هستند و ممکن است بیشتر در معرض اثرات نامطلوب سلامتی قرار گیرند و اگر شما نیز دستگاهی دارید که از میزان اوزون تولیدی آن اطلاعات کافی ندارید حتما در حین استفاده از دستگاه از گروه های که در ادامه می نویسیم بخواهید که از محیط خارج شوند. افراد در معرض خطر ویژه: کودکان، سالمندان و افراد مبتلا به آسم هستند.

 

خطرات قرار گرفتن در معرض ازن با غلظت بالا

  • می تواند باعث تحریک چشم، بینی، گلو و ریه، سرفه و تنگی نفس شود.
  • ممکن است بیماری های مزمن تنفسی مانند آسم را تشدید کند.
  • این احتمال وجود دارد که پذیرش در بیمارستان و مراجعه به اورژانس برای بیماری های تنفسی را افزایش دهد.
  • همچنین می تواند بر گیاهان داخل محیط تأثیر منفی بگذارد و به موادی مانند لاستیک، پوشش سیم های الکتریکی و حتی پارچه آسیب برساند.

چند روش موثر برای کنترل آلودگی هوای داخل ساختمان

اگر شما صاحب دستگاه اوزون ساز هستید که از میزان اوزون تولیدی آن اطلاع ندارید و یا دستگاهتان بسیار فرسوده است، بهتر است تا زمان خرید دستگاه دیگر، به کمک روش های زیر خانه خود را از آلودگی ها عاری کنید. چندین روش ساده و موثر برای کنترل آلودگی هوا و بوهای داخل ساختمان وجود دارد، از جمله کنترل منبع آلودگی، تهویه و تصفیه کردن هوای داخلی. توجه به این نکته ضروری است که کپک منبع رایج بو در خانه ها می باشد.

 

  • کنترل منبع آلودگی موثرترین و آسان ترین روش برای پاک سازی است
  • محصولات و موادی که باعث آلودگی هوای داخل خانه می شوند را حذف کنید یا با یک محصول غیر آلاینده جایگزین جایگزین کنید.

(اگر هیچ محصول جایگزینی در دسترس نیست، منبع آلاینده را در جای دیگری نگهداری کنید، برای مثال رقیق کننده های رنگ بهتر است در یک گاراژ یا اتاقی به دور از محیط اصلی خانه نگهداری شوند)

  • اگر نمی توانید منبع را حذف کنید، سعی کنید غلظت و یا میزان پخش شوندگی آن را در محیط کاهش دهید.

(به عنوان مثال، گاهی اوقات می توان مواد ساطع کننده فرمالدئید مانند MDF را برای کاهش سرعت انتشار به نحوی بسته بندی کرد)

  • اجازه ندهید افراد در خانه شما سیگار بکشند.
  • سطوح مرطوب را به طور مرتب تمیز کنید تا از رشد کپک و باکتری جلوگیری کنید.
  • نشتی لوله کشی و سایر مشکلات آب را در اسرع وقت برطرف کنید و تمام مواضع را کاملا خشک نگهدارید.
  • مناطق مرطوب را از مناطق نشیمن جدا کنید و درهای حمام را بسته نگه دارید تا میزان رطوبت خانه شما کاهش یابد.

(برای مثال، خشک‌کن‌های لباس را به بیرون ببرید یا ماشین لباس‌شویی را در بخش تراس مسقف قرار دهید)

  • تهویه هوا نیز مؤثر است و معمولاً در غیاب دستگاه اوزون بعنوان روش اصلی یاد شده و مورد استفاده قرار می گیرد

 

  • یک اگزوز فن را نزدیک منبع آلاینده ها یا رطوبت ساز مانند اجاق گاز، ماشین ظرفشویی و ماشین لباسشویی نصب کنید.
  • پنجره ها را تا حد امکان باز نگه دارید تا هوا به گردش درآید.
  • هنگام دوش گرفتن، پنکه فن را روشن و یا پنجره را باز کنید.

 

تمیز کردن هوا به خودی خود آلودگی هوای داخلی را به اندازه کافی کاهش نمی دهد، با این حال می توان از آن در ترکیب با روش های کنترل منبع آلودگی و تهویه استفاده کرد. برای حذف ذرات معلق در هوا نیز می توان از فیلترهای هوا، پاک کننده های الکترونیکی ذرات هوا (یونیزر) استفاده کرد. مواد جاذب گاز (به عنوان مثال زغال چوب فعال) گاهی اوقات برای حذف آلاینده های گازی استفاده می شود. توجه داشته باشید که پاک کننده های هوا نسبتاً گران هستند. برای موثر بودن آنها نیازمند به اندازه، نصب و استفاده مناسب (با توجه به دستورالعمل سازنده) و نگهداری می باشید، بنابراین برای استفاده در محل کار به جای منازل مناسب تر هستند. هزینه های نگهداری، مانند تعویض فیلترها، می تواند قابل توجه باشد. اگر می خواهید از یک پاک کننده هوا مانند رسوب دهنده الکترواستاتیک یا یونیزر در خانه یا محل کار خود استفاده کنید، مهم است که اطمینان حاصل کنید که اوزون را به عنوان یک محصول جانبی تولید نمی کند و در صورتی که نیاز به دستگاه اوزون می باشید حتما باید خود دستگاه را خریداری کنید و از سایر سیستم های موجود در خانه بعنوان ازن ژنراتور استفاده نکنید.

کلام آخر

امروزه، ازن به ما کمک می کند تا بسیاری از جنبه های مربوط به آلودگی هوا و آب را حل کنیم و استفاده از آن به طور فزاینده ای رواج یافته است، با توجه به اینکه کاربرد آن از حرفه ای ترین محیط ها (بیمارستان ها، صنایع غذایی، جوامع، سالن های ورزشی، مراکز زیبایی، استخرهای شنا و …) به خانه ها و اتومبیل های ما نیز راه یافته است، به همین دلیل تصمیم گرفتیم محصول فوق العاده ازن ژنراتور را با کیفیت جهانی به بازار روانه کنیم. استفاده از ازن باعث ایجاد فرآیند اکسیداسیون هوا در محیطی می شود که در آن تصفیه صورت می گیرد. این فرآیند در چند دقیقه به اجزای سلولی باکتری ها، ویروس ها، کپک ها، کنه ها و علف های هرز کوچک موجود در محیط حمله می کند و آنها را مختل می نماید. حتی در غلظت‌های پایین، با رطوبت بالا، ازن دارای عملکرد ضدعفونی‌کننده ویروسی بالایی در هوا است.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان