پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

در گذشته برای نگهداری و ذخیره یخ و آب خنک از آب انبارها استفاده می‌کردند. در فصل سرما با جمع آوری و ذخیره برف در این آب انبارها آن‌ها را برای استفاده در فصول گرم سال ذخیره می‌نمودند. اما استفاده از این روش مشکلات خاصی داشت و چندان بهداشتی نبود. با پیشرفت تکنولوژی روش‌های جدیدی برای تولید یخ و نگهداری آن بوجود آمد. یخساز صنعتی یکی از دستگاه‌های نوین جهت تولید یخ بهداشتی است که در بسیاری از مکان‌های تفریحی و تجاری مانند رستوران‌ها، کافی شاپ ها، فست فودها و... مورد استفاده قرار می‌گیرد. اولین نسل از یخسازهای صنعتی قادر به تولید یخ‌های قالبی بودند که در کارخانه‌های یخسازی و با وزن تقریبی 25 کیلوگرم تولید می‌شدند. این یخ‌ها برای استفاده در صنایع و مکان‌های مختلف در دسترس بودند. اما این یخ‌ها چندان بهداشتی نبودند و در هنگام حمل و نقل امکان انتقال انواع آلودگی‌ها وجود داشت.

یخسازهای صنعتی انواع مختلفی دارند که از آن جمله می‌توان به یخساز پودری، یخساز حبه ای، یخساز پولکی، یخساز قالبی و... اشاره نمود. این دستگاه‌ها اکثرا دارای محفظه یا مخزنی می‌باشند که برای نگهداری یخ‌های تولید شده به کار می‌رود. یخساز صنعتی دسترسی به یخ سالم و بهداشتی را بسیار آسان نموده است و کارایی فوق العاده ای دارد. در انتخاب و خرید دستگاه یخساز صنعتی باید دقت نمود چون این دستگاه‌ها در ظرفیت ها و اندازه های مختلفی ساخته می‌شوند و باید با توجه به میزان نیاز روزانه به یخ اقدام به خرید دستگاه یخساز مناسب نمود. در ادامه به بررسی انواع دستگاه‌های یخساز صنعتی خواهیم پرداخت.

انواع دستگاه یخساز صنعتی

یخسازهای صنعتی در طرح ها واندازه های مختلفی ساخته می‌شوند که قادر به تولید انواع یخ می‌باشند.

یخساز قالبی

دستگاه یخساز قالبی صنعتی نسبت به سایر انواع یخساز از اندازه بزرگتری برخوردار است و می‌تواند یخ‌هایی به شکل مکعب مستطیل تولید نماید. این دستگاه‌ها در کارخانجات بزرگ و صنایعی مانند صنایع غذایی، شیمیایی، دارویی و بسیاری موارد دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند. یخسازهای قالبی دارای انواع مختلفی هستند که می‌توان آن‌ها را بر اساس اتوماتیک یا دستی بودن دسته بندی نمود. در یک دسته بندی دیگر برای یخسازهای قالبی می‌توان آن‌ها را بر اساس ظرفیت و تعداد قالب های آن‌ها تقسیم بندی نمود. این دستگاه‌ها در گذشته بسیار مورد توجه بودند زیرا تنها دستگاه‌های تامین کننده یخ به صورت صنعتی بودند که با تولید قالب های یخ بزرگ نیاز صنایع مختلف و افراد به یخ را برطرف می‌نمودند. با ظهور فناوری های جدیدتر یخسازهای قالبی هم دچار تغییرات بسیاری شدند اما همچنان نیاز به این یخسازها در صنایع مختلف وجود دارد.

یخساز پولکی

یخساز پولکی یکی دیگر از دستگاه‌های یخساز پرکاربرد است که یخ را به صورت پولک تولید می‌نماید. یخ تولید شده توسط یخساز پولکی نسبتا دیرتر آب می‌شود و بیشتر در فروشگاه های ماهی و گوشت جهت تامین سرمایش گوشت استفاده می‌شود. یخسازهای پولکی این ویژگی را دارند که بسیار سریع شروع به یخسازی می‌کنند که کاملا بهداشتی بوده و از کیفیت بالایی برخوردار است. استفاده از این یخسازها بسیار آسان بوده و از تمامی استانداردهای لازم برخوردار می‌باشد. از کاربردهای یخساز پولکی می‌توان به استفاده از آن در صنایع دارویی و شیمیایی، سیستم های برودتی بتن، صنایع شیلات و فرآورده های گوشتی و انتقال و نگهداری مواد غذایی فاسد شدنی اشاره کرد.

15

مزایا و ویژگی‌های یخساز پولکی

  • تولید یخ کاملا بهداشتی و تمیز
  • رعایت تمام استانداردهای بهداشتی
  • استفاده و انتقال یخ تولیدی به راحتی
  • یخ‌های پولکی تولیدی سطوح و زوایای مرتبی دارند
  • یخ تولید شده در این دستگاه‌ها چسبندگی ندارند

یخساز حبه ای

یخساز حبه ای از جمله دستگاه‌های یخساز پرطرفدار است که در دو نوع خانگی و صنعتی عرضه می‌شود. این دستگاه‌ها در ظرفیت های متفاوتی ساخته می‌شوند و دارای محفظه مخصوص جهت ذخیره سازی یخ می‌باشند. یخ تولید شده در یخساز حبه ای کاملا بهداشتی بوده و قادر به تولید یخ در اندازه های متفاوت می‌باشد. هنگامی که تصمیم به خرید یخساز حبه ای گرفتید باید به دو نکنه توجه داشته باشید. اول اینکه نوع کاربری دستگاه اعم از خانگی یا صنعتی بودن آن را مشخص نمایید و دوم اینکه ظرفیت مورد نیاز خود را به دقت بررسی نمایید تا مطمئن شوید دستگاه مورد نظر پاسخگوی نیاز شما خواهد بود. هر نوع از این دستگاه‌های یخساز ویژگی های مختص به خودشان را دارند که در انتخاب آن‌ها موثر است. یخساز حبه ای یخ‌های حبه ای کوچک و هم اندازه به شکل مکعب مربع تولید می‌نماید که از لحاظ ظاهری شفاف و یک شکل می‌باشند. این دستگاه‌ها در مراکز فروش مواد غذایی و فروش نوشیدنی بسیار متداول می‌باشند. از لحاظ اندازه، این دستگاه‌ها فضای زیادی اشغال نمی‌کنند و برای استفاده در مکان‌های مختلف مناسب می‌باشند.

مزایای یخساز حبه ای

کاربرد گسترده یخساز حبه ای سبب شده تا جزو پرفروش ترین نوع دستگاه‌های یخساز باشد. در ادامه به مهم تریم مزایای این یخسازها اشاره می‌کنیم.

  • تولید یخ‌های شفاف و باکیفیت در ابعاد مناسب
  • راندمان بالای دستگاه در تولید یخ
  • صرفه جویی در مصرف آب و انرژی
  • مناسب برای استفاده در کاربردهای مختلف
  • جنس بدنه از جنس استیل باکیفیت و ضدزنگ
  • تنوع بالا برای نیازهای متفاوت
  • دارای مخزن باکیفیت جهت ذخیره یخ

16

یخساز پودری

یخساز پودری دستگاهی است که یخ را به شکل پودری یا خورد شده تولید می‌نماید. به دلیل شکل خاص این نوع یخ‌ها امروزه مصرف آن‌ها با استقبال زیادی مواجه شده و سبب افزایش تقاضا برای یخساز پودری شده است. این نوع از یخسازها در کشتارگاه های دام و طیور، فروشگاه های آبزیان، رستوران‌ها، مرغداری ها و در بتن سازی بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. دستگاه یخساز پودری از عملکردی مشابه سایر یخسازهای صنعتی که در بالا شرح دادیم برخوردار می‌باشد و فقط یخ تولید شده در تونل انجماد را خرد کرده و به مخزن دستگاه منتقل می‌نماید.

مزایای یخساز پودری

  • مصرف انرژی کم
  • ضدزنگ و ضدضربه
  • طراحی زیبا و شیک
  • دوام و طول عمر بالا
  • راندمان بالا
  • حمل و نقل راحت
  • اشغال فضای کم

نحوه تولید یخ در یخساز صنعتی

دستگاه‌های یخساز در ظاهر به سادگی تولید یخ را انجام می‌دهند اما در داخل این دستگاه‌ها مکانیزم پیچیده ای برای تولید یخ به کار برده می‌شود که در صورت عدم هماهنگی بخش های مختلف با یکدیگر و همچنین خطا در محاسبات مهندسی، مصرف انرژی در این دستگاه‌ها بهینه نخواهد بود و پس از گذشت مدتی منجر به خرابی آن‌ها خواهد شد. در تمامی دستگاه‌های یخساز آب با استفاده از یک رابط به داخل دستگاه هدایت می‌شود که توسط یک شیر جریان ورودی آب کنترل می‌شود. با ورود آب به داخل دستگاه یخساز، از طریق پمپ آبی که در دستگاه تعبیه شده است، آب به سمت تونل انجماد هدایت می‌گردد و در این مرحله با توجه به قالب های موجود یخ در اشکال مختلف تولید می‌گردد و سپس به مخزن ذخیره هدایت می‌گردد. فرآیند یخسازی در این دستگاه‌ها توسط بخش های سیستم تبخیر، سیستم تقطیر، اواپراتور و کندانسور صورت می پذیرد.

قیمت دستگاه یخساز صنعتی

دستگاه‌های یخساز صنعتی همانطور که توضیح دادیم در انواع مختلف و با ظرفیت های گوناگون تولید می‌شوند که از قیمت های متفاوتی برخوردارند. از جمله عواملی که در قیمت تمام شده دستگاه یخساز صنعتی تاثیرگذار هستند می‌توان به مواردی همچون مدل، ظرفیت، شرکت سازنده، اندازه کمپرسور و سایر تجهیزات به کار رفته در ساخت این دستگاه‌ها اشاره نمود. برای آگاهی از قیمت انواع دستگاه یخساز صنعتی می‌توانید با کارشناسان ما در شرکت تجهیز گستر تماس بگیرید و از مشاوره رایگان برای انتخاب بهترین دستگاه متناسب با نیازتان بهره مند شوید.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان