فواید استفاده از قطره گیر برج خنک کننده

قطعات برج خنک کننده شامل موارد مختلفی می باشد. یکی از اجزای موثر در کاهش مصرف آب قطره گیر برج خنک کننده می باشد.اصلی ترین کار قطره گیر به دام انداختن قطرات آب و بخارت درحال خروج به همراه هوا از دهانه برج می باشد.

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

 

 

مزیت استفاده از قطره گیر برج خنک کننده: مهمترین وظیفه قطره گیر برج خنک کن (Drift Eliminator)  این است که باعث کاهش خروج قطرات آب داخل برج و کاهش مصرف آب جبرانی می شود. قطره گیر برج خنک کننده از طریق ایجاد مانع در مسیر خروجی آب و بخارات موجب صرفه جویی در میزان آب مصرفی برج خنک کننده میگردد.

حباب قطرات آبی که در حال خروج از دستگاه کولینگ تاور می باشند یک مشکل بزرگ برای هر برج خنک کننده تبخیری است. در برج خنک کننده خشک یا مدار بسته، این پدیده وجود ندارد. دلیل خروج و دریفت حباب قطرات در اصل به عملکرد برج خنک کن مرطوب باز می گردد، زیرا برای خنک سازی موثر لازم است یک جریان هوای پیش نویس ایجاد شود و بخشی از مایع تبخیر شود. در طول فرآیند خنک‌سازی، آب توزیع شده روی سطح بلوک‌های پکینگ با جریان هوای صعودی تماس پیدا می‌کند که بیشتر قطرات و بخار خروجی را از بین می‌برد. به این صورت است که حباب قطرات رخ می دهد و در پی آن شاهد از دست دادن بخشی از آب در گردش به همراه هوای خروجی از برج خنک کننده خواهید بود. 

چکه گیر کولینگ تاور یا شبن گیر یا دریفت المیناتور، قطعاتی ویژه ای هستند که به شما امکان می دهند انتقال  و دریفت آب را به صورت قطره به حداقل برسانید.

دریفت قطرات مضر چیست؟

در مرحله اول، این پدیده منجر به اعمال هزینه های اضافی می شود، زیرا آب حمل شده باید دوباره توسط واحد میکاپ برج خنک کن  پر شود که هزینه های عملیاتی و نگهداری را افزایش می دهد زیرا مایع اضافه شده باید پمپ شود و پردازش شود.

دوم اینکه در اطراف برج خنک کننده این قطرات شروع به بارش می کند. در تابستان، این منجر به حوضچه‌ها و سیلابی شدن منطقه اطراف واحد خنک کننده و در زمستان به یخ زدگی جدی خطوط برق، پیاده‌روها، ساختمان‌ها و خود تجهیزات اطراف می‌شود.

ثالثاً، ناخالصی ها اغلب به یک طریق وارد آب در گردش می شوند: حذف محصول، تأسیسات تصفیه آب، خاک و روغن. همه این عناصر در قطرات بخار اشباع منتشر شده وجود دارند که با ورود به جو، متراکم شده و آلاینده ها روی خاک، ساختمان ها، جاده ها می ریزند. همه اینها منجر به مخاطرات زیست محیطی و جریمه های سنگین اداره محیط زیست و نارضایتی مراجع نظارتی می شود.

برای رفع مشکلات شرح داده شده، گروه صنعتی آذین تهویه استفاده از انواع قطره گیر در برج خنک کننده مدار باز را به شما توصیه می کنیم.

مکانیزم عملکرد قطره گیر برج خنک کننده چگونه می باشد؟

قطره گیر برج خنک کننده بر روی یک سکوی مخصوص بین سیستم توزیع آب و فن هوارسان کو لینگ تاور و یا در قسمت دیفیوزر/کانفیوزر نصب می شود. وظیفه چکه گیر برج ایجاد مانعی در مسیر مخلوط بخار و هوا و ایجاد سطحی است که قطرات جداگانه با برخورد با یکدیگر ادغام شده و بزرگتر می شوند. و سپس به سمت پایین یعنی بر روی پکینگ های برج خنک کننده و بعد تشتک برج بر می گردند.

طراحی  قطره گیر برج خنک کننده:

برای دستیابی به حداکثر راندمان در کولینگ واتر، لازم است یک ساختار پیچیده ایجاد شود که اجازه عبور و دریفت قطرات را نمی دهد. با افزایش اندازه قطره، جرم آن نیز افزایش می یابد. در نقطه ای، نیروی گرانش از نیروی بیرون رانده شده توسط جریان هوا بیشتر می شود و قطره بر روی پکینگ فرو می ریزد.

برای حل این مشکل سعی می‌کنند سطح قطره گیرآب را مایل و در زاویه عمودی قرار دهند. در این حالت نیروی شناوری به 2 جزء عمودی و افقی تجزیه می شود. هر یک از آنها کمتر از مجموع است، بنابراین، جرم قطره باید کاهش یابد، یعنی صفحات شیبدار امکان کاهش ارتفاع بلوک قطره گیر آب را فراهم می کنند.

اولین قطره گیر برج خنک کننده از مش ساخته شد. شبکه‌ها به قطرات اجازه می‌دادند به صورت نامنظم به یکدیگربرخورد کنند و بزرگ‌تر شوند. به مانع و چنین حذف کننده قطرات مش می گویند. با توجه به اینکه قطرات به سطح مانع مش برخورد می کند، با نام قطره گیر برج خنک کن نامگذاری شدند. در سال 1964، قطره گیرها با بخش های مختلف پروفیل شروع به ساختن از چوب کردند.

قطره گیر کولینگ تاور

انواع قطره گیر برج خنک کننده در گذشته و حال:

1.قطره گیر دو ردیفه چوبی

2. قطره گیر پلاستیکی طراحی شده توسط VNIIG

3. قطره گیر آزبست سیمانی با خطوط منحنی شکل از تیغه ها

4. سپر پلاستیکی با طرح خمیده تیغه ها( قطره گیر تیغه ای)

5 قطره گیر پلاستیکی سه ردیفه

6 قطره گیر لانه زنبوری

ناک اوتهای چوبی از نوع لوور در نهایت نیازهای کاربران را برآورده نکردند، زیرا چوب به یک ماده گران قیمت تبدیل شد و نیاز به پردازش ویژه داشت.

در حال حاضر چکه گیرهای آب ساخته شده از پلیمرها - PVC، HDPE، پلی پروپیلن - بیشترین تقاضا را از سوی کاربران دارند. این عناصر عمر طولانی تری دارند، وزن کمتری دارند و می توان در اشکال مختلف متناسب با پیکر بندی برج طراحی نمود.

قطره گیر مشبک مجموعه ای از عناصر است که مانعی بر سر راه حباب قطرات ایجاد می کند. جریان های بخار که به سمت بالا بالا می آیند، از یک قطره گیر کولینگ تاور عبور می کنند و جهت خود را تغییر می دهند. هنگام تغییر جهت، قسمت های مختلف جریان در زوایای مختلف حرکت کرده و با یکدیگر برخورد می کنند. قطرات آب انباشته شده روی شبکه آبگیر پایین می ریزد و جریان بخار با حداقل مقدار رطوبت به جو می رود. این طراحی کاملا موثر است، اما مقاومتی که ایجاد می کند بالاست. بر این اساس، بار موتور را در فن برج خنک کننده افزایش می دهد و یا باعث کاهش جریان هوا در برج می شود.

قطره گیر هالف ویو (Half-wave) کمی متفاوت عمل می کند و به دلیل شکل خاص صفحات در بلوک، قطرات را جذب می کند. با حداقل مقاومت هوا، راندمان چنین دستگاهی به 99.99٪ می رسد.

علاوه بر این، این پروفیل جریان هوای متلاطم ایجاد نمی کند که تأثیر منفی بر عملکرد فن  برج خنک کننده داشته باشد و مقاومت کمتری نسبت به مش دارد.

قطره گیر برج خنک کننده تولیدی شرکتهای مختلف ممکن است از نظر ارتفاع صفحات در بلوک از 140 تا 185 میلی متر متفاوت باشند. هر چه موج طولانی تر باشد، قطرات بیشتری جمع می شود. ارتفاع قطره گیر تیغه ای شرکت آذین تهویه 160تا 270 میلی متر است که به دلیل سطح گیره بزرگتر، حداکثر کارایی را تضمین می کند. شکل عناصر و مکانیسم بست نیز ممکن است کمی متفاوت باشد.

طرح های مختلف قطره گیر برج خنک کننده :

هر یک از سازنده گان قطعات کولینگ تاور از قلبهای خاصی برای تولید قطره گیر تیغه ای استفاده می کنند .بطور مثال تولید کننده ای در امتداد لبه بالایی یک "ویزور" می سازد، یک تولید کننده دیگر صفحات ذوزنقه ای را تولید می کند و در امتداد یک سینوسی گرد نیست. همه اینها بر ویژگی های نهایی محصول تأثیر می گذارد، اما اصل عملکرد تمام قطره گیرهای برج خنک کن یکسان است. برای به دست آوردن استحکام اضافی قطره گیر برج خنک، سفت کننده هایی ساخته می شود که در عین حال به عنوان راهنمای حذف قطرات جمع آوری شده عمل می کنند.

نحوه صرفه جویی آب جبرانی هنگام نصب قطره گیر برج خنک کننده:

رانش قطره ای در برج های خنک کننده با چشم غیر مسلح قابل مشاهده است. در زمستان هوا سرد و مرطوب است و به همین دلیل بخار خروجی متبلور می شود و به همین دلیل ستون بخار در زمستان بهتر دیده می شود. در تابستان دمای هوای بیرون بالاتر از دمای نقطه شبنم و هوا خشک تر است، بنابراین بخار کمتری قابل مشاهده است. 

دپارتمان فناوری آب و سوخت NRU MPEI تلفات میزان قطرات آب در انواع مختلف برج های خنک کننده مقایسه کرد:

برج خنک کن مرطوب  با مساحت آبیاری تا 150 متر مربع: 0.5-1.0 %

برج خنک کن با مساحت آبیاری بیش از 150 متر مربع: 0.5%

برج خنک کننده با مساحت آبیاری بیش از 150 متر مربع دارای قطره گیر: 0.05%

برج خنک کننده جریان مکانیکی دارای قطره گیر : 0.2-0.3%

قطره گیر تیغه ای:

قطره گیر تیغه ای یا  "نیم موج" روی یک سکوی مش ساخته شده از میله فلزی به قطر 10-12 میلی متر گذاشته شده و با پله 200-400 میلی متر جوش داده می شود. نحوه قرار دادن قطره گیر تیغه ای در برج خنک کننده به جهت چرخش پروانه بستگی دارد. موقعیت قطره گیر برج عمود بر جهت چرخش پروانه است. این کار به منظور کاهش اثر اینرسی انجام می شود. قطره گیر تیغه ایی بر اساس تعداد شیارها به دو دسته زیر تقسیم می گردد:

قطره گیر تیغه ای تک کوهان : این نوع از چکه گیر دارای یک برآمدگی یا به اصطلاح موج می باشد.

قطره گیر تیغه ای دو کوهان: این نوع از چکه گیر دارای دو برآمدگی بصورت w می باشد.

صفحات موجود در بلوک با استفاده از یک عنصر زبانه و شیار به یکدیگر متصل می شوند که تغییر هندسه و اندازه بلوک را برای قرار دادن بر روی بخش های منحنی بدون نیاز به برش یا اره کردن بلوک ها آسان می کند.به این قطعه نگه دارنده اسپیسر می گویند که معمولا هر 10 عدد تیغه در یک قاب اسپیسر با فاصله مشخص پیده می شود.

مزایای قطره گیر تیغه ایی (نیمه موج): 

حداقل مقاومت آیرودینامیکی امکان استفاده از موتورهای الکتریکی کمتر قدرتمند (واحد فن) را فراهم می کند.

به شما امکان می دهد طول بلوک قطره گیر را با توجه به ابعاد هندسی برج خنک کننده شماره گیری کنید.

وزن سبک بلوک آن به شما این امکان را می دهد که آن را به تنهایی و بدون استفاده از تجهیزات خاص نصب کنید.

در دمای 60- تا 50+ درجه سانتی گراد به طور موثر عمل می کند و خواص فیزیکی و مکانیکی آن را تغییر نمی دهد.

قطره گیر تیغه ایی ساخته شده از HDPE در معرض رسوب بیولوژیکی نیست.

استحکام بالای سازه به دلیل وجود سفت کننده ها

پلی اتیلن کم فشار اولیه در حین کار مواد سمی را در جو منتشر نمی کند.

در بلوک، صفحات با استفاده از اتصالات زبانه و شیار به هم محکم می شوند که روند مونتاژ و نصب را ساده می کند.

چکه گیر برج خنک کننده

قطره گیر لانه زنبوری : 

این نوع از قطره گیر های برج خنک کننده بصورت بلوک های شبکه ای ساخته می شوند. قطره گیر لانه زنبوری در ابعاد استاندارد 120*30*13 سانتی متر مونتاژ می گردد. این نوع شبنم گیر ها علواه بر برج خنک کننده در کندانسورها نیز کاربرد فراوانی دارند. و برای به دام انداختن قطرات و بخارات مورد استفاده قرا می گیرند.

قیمت قطره گیر برج خنک کننده:

برای مشخص کردن قیمت قطره برج خنک کن پارامترهای مختلفی می تواند اثر گذار باشد از جمله متریال بکاررفته در ساخت، ضخامن ورق ها، رنگ مواد مورد استفاده در تولید قطعات اولیه و ورق های قطره گیر و...

اما در حال حاضر قیمت هر متر مربع قطره گیر لانه زنبوری از جنس پی وی سی در حدود 850هزار تومان در می آید.

وقیمت هر متر مربع قطره گیر تیغه ای از جنس پی وی سی یا ای بی اس با ارتفاع 16 سانت در حدود 3.800.000تومان می باشد.

البته همان طور که می دانید این روزها با نوسان قیمت دلار نمی توان قیمت مشخصی را برای قطعات برج خنک کننده و انواع چکه گیر کولینگ تاور اعلام نمود ولی می توانید برای اطلاع از قیمت روز قطره گیر برج خنک کننده با کارشناسان فروش شرکت آذین تهویه تماس بگیرید. 09194201355

قطره گیر ایرواشر:

یکی دیگر از کاربردهای قطره گیر در دستگاه ایرواشر یا هواساز تبخیری می باشد. معمولا برای جلوگیری از انتقال قطرات آب به محیط و بالارفتن رطوبت هوا از قطره گیر تیغه ای در انواع ایرواشر استفاده می شود. 

بهترین زمان تعویض قطره گیر برج خنک کننده:

با توجه به محیط کاری و منظقه جغرافیایی و نوع بخارات و دمای آن می توان برای قطره گیر های که با جنس مرغوب ساخته شده باشند عمر مفیدی 5 تا10سال را در نظر گرفت. قطره گیر ها به علت قرار گیری در معرض آفتاب و رطوبت بایستی بطور مرتب سرویس شوند و در زمان مناسب تعویض گردند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان