بررسی کامل جوشکاری استیل

یران متال مارکت فروشگاه و شرکتی معتبر است که در زمینه تولید و واردات انواع فلز فعالیت دارد. این فروشگاه با رساندن فلز مورد نیاز به دست مشتریان در پیشرفت صنایع مختلف مشارکت دارد. در صورتی که شما نیز قصد خرید انواع فلز بخصوص استیل را دارد می‌توانید به سایت رسمی این شرکت به آدرس irmetalmarket.com مراجعه کنید.

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

 

بررسی کامل جوشکاری استیل

جوشکاری استیل یکی از روش‌های مهم و اصولی جهت اتصال قطعات استیل یا همان فولاد ضدزنگ است. این مدل جوشکاری دارای کاربردهای بسیاری در صنایع مختلف است. ظرافت در این نوع جوش به حدی است که تشخیص قطعات متصل شده از هم دیگر امکان‌پذیر نیست. این ویژگی از لحاظ بصری است.

اما از جهات دیگری نیز جوشکاری فولاد ضدزنگ بی‌نظیر و شگفت‌انگیز است. زیرا تکنیک‌های به کار برده شده در آن قطعات فلز را از لحاظ چیدمان اتمی، شیمیایی و مکانیکی جدایی ناپذیر می‌کند. ایران متال مارکت از جمله مجموعه‌های معتبر و شناخته شده در ایران است که زمینه فروش و عرضه فلزات صنعتی فعالیت دارد. کیفیت بالا و قیمت عالی شعار این مجموعه معتبر می‌باشد. این نوع جوش دارای کاربردها و مزایای بسیاری است که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

جوشکاری استیل چیست؟

جوشکاری استیل نوعی اتصال است که از آن برای ترکیب قطعات مختلف فلز استیل استفاده می‌شود. این نوع جوشکاری بر اساس تکنیک‌ها و اصول علمی و تخصصی و توسط افراد متخصص انجام می‌شود. در تعریفی دیگر می‌توان چنین گفت که از این نوع جوش جهت ایجاد تغییر در حالت استیل استفاده می‌شود. تغییر حالت فلز استیل به منظور ساخت انواع تجهیزات و ابزارهای صنعتی، کشاورزی و ظروف و وسایل خانگی و غیره انجام می‌شود. این نوع جوشکاری یک روش کاملاً حرفه است که برای انجام آن نیز باید افراد آموزش دیده و حرفه‌ای وارد عمل شوند.

مهم‌ترین کاربردهای جوشکاری استیل

جوشکاری استیل علاوه بر استفاده در تولید لوازم و ابزارهای صنعتی، کشاورزی و خانگی در ساخت‌وساز، خدمات شهری نیز کاربرد دارد. فرایند این نوع جوشکاری به نحوی انجام می‌گیرد که باعث تغییر شکل فلز استیل می‌شود. بنابراین می‌توان از آن برای ساخت محصولات و فرآورده‌های جدید استفاده کرد. لازم به ذکر است که آمیختن متریال استیل با سایر فلزات و به عبارتی با فلزات غیر هماهنگ باعث ساخت ساختارهای نوینی می‌شود که از آن‌ها می‌توان در موارد متعدد بهره گرفت.

لوازم مورد نیاز جهت انجام جوشکاری استیل

پیش از هر چیز باید دانست که فرایند جوشکاری استیل از جهات مختلفی شبیه به سایر جوشکاری‌هایی است که بر روی فلزات مختلف انجام می‌شود. بنابراین طبیعی است که لوازم مورد نیاز جهت انجام این نوع جوش با سایر جوشکاری‌های دیگر مشترک باشند. با این حال به عنوان مهم‌ترین لوازم مورد نیاز می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد.

● میز جوش در صورت نیاز.

● کلاه ایمنی.

● عینک ایمنی.

● لباس مخصوص جوشکاری مانند دستکش. پیش‌بند و دستکش

● کفش یا چکمه مخصوص جوشکاری

● انبر

● گاز محافظ

● الکترودها

● برس سیمی و حلال برای تمیز کردن فلز

● گیره

بهترین نوع جوشکاری جهت اتصال قطعات استیل

قبل از معرفی بهترین نوع جوشکاری استیل باید گفت که این مسئله به نتیجه نهایی بستگی دارد. به این معنی که هر کدام از روش‌های متداول برای انجام جوشکاری استیل نتیجه‌ای بخصوص به دنبال دارند. با این حال می‌توان به عنوان بهترین نوع جوشکاری برای فلز استیل به جوشکاری قوس فلز و جوشکاری تنگستن اشاره کرد.

عوامل تأثیرگذار در انتخاب بهترین نوع جوشکاری استیل

جهت به‌کارگیری بهترین نوع جوشکاری استیل عوامل ذیل دخیل و تأثیرگذار هستند.

● ضخامت فلز

● میزان مهارت فرد صنعت کار یا جوشکار

● لزوم استفاده از تکنیک‌های زیبایی شناسی در قطعه جوش خورده نهایی

● زمان‌بندی برنامه و پروژه در دست اجرا

● میزان هزینه مورد نظر برای انجام پروژه

راه‌های انجام جوشکاری استیل

در قدیم اغلب از روش CO2 برای اتصال قطعات استیل استفاده می‌کردند که به آن جوشکاری استیل CO2 گفته می‌شد. اما امروزه با پیشرفت‌هایی که در این زمینه به دست آمده است از روش‌های علمی‌تر و تخصصی‌تری استفاده می‌شود. این روش‌ها عبارت‌اند از:

جوشکاری قوس پلاسما

در این نوع جوشکاری استیل از یک نازل جهت انجام کار استفاده می‌شود. این نوع جوش در انواع استیل فنری استفاده می شود. قوس در نظر گرفته در این نوع جوش باریک است. در واقع دلیل اصلی استفاده از نازل محدود کردن قوس است. استفاده از این نوع اتصال در جوشکاری استیل دارای مزایای بسیاری است. مهم‌ترین مزیت آن فراهم کردن امکان کنترل بهتر انرژی ورودی است. البته نباید فراموش کرد که میزان عناصر آلیاژی این نوع جوشکاری بیشتر از حد معمول و استاندارد است. به همین دلیل ممکن است حرارت بالا بر روی متریال استیل مشکل‌آفرین باشد.

جوشکاری پرتو الکترونی

جوشکاری استیل از نوع پرتو الکترونی نوعی جوشکاری است که تحت تأثیر آن پرتویی از الکترون‌های سریع به نقطه اتصال برخورد می‌کنند. به عبارتی الکترون‌ها بعد از برخورد باعث ذوب قطعه استیل مورد نظر می‌شوند. سپس قطعات ذوب شده به همدیگر متصل می‌شوند. با این نوع جوشکاری می‌توان درزهایی عمیق و البته نازکی را ایجاد کرد. این کار سبب کاهش حرارت بر روی نقطه مورد نظر می‌شود. چنین حالتی در جوشکاری فولاد ضدزنگ بسیار مؤثر خواهد بود.

روش های جوشکاری استیل

جوشکاری تیگ یا جوشکاری آرگون

این نوع جوشکاری استیل که به نام جوشکاری تیگ یا آرگون معروف است دارای کیفیت و استحکام بسیار بالایی است. همچنین از طول عمر و میزان هماهنگی بالایی نیز برخوردار است. بنابراین این روش یک روش مناسب برای فلزاتی نازک از جمله استیل معرفی شده است. زیرا تا حد زیادی زیبایی ظاهری در فلز حفظ خواهد شد. لازم به ذکر است که این نوع جوشکاری جزو قوی‌ترین جوش‌ها به شمار می‌آید که طی آن جریان الکتریکی سبب ایجاد یک قوس بین تنگستن و فلز پایه می‌شود. قوس ایجاد شده به دلیل برخورداری از حرارت بالا فلز را ابتدا ذوب می‌کند و سپس به هم متصل می‌کند.

جوشکاری قوس الکتریکی

روش قوس الکتریکی نوعی جوشکاری استیل قدیمی و در حال حاضر متداول است. دلیل ماندگاری این نوع جوشکاری سادگی و سهولت انجام آن است. الکترودهای مورد استفاده در این روش دارای یک فلز هسته است که از نوع روتیلی یا آهک هستند. همچنین این الکترودها توسط موادی تحت عنوان مواد شار پوشش داده می‌شوند. دلیل پوشش الکترودها با مواد شار ممانعت از ایجاد ترکیبات نامناسبی است که ممکن است فرایند جوشکاری استیل را تحت تأثیر قرار دهند. مهم‌ترین ویژگی این روش حذف سرباره‌های تشکیل شده عنوان شده است.

جوشکاری مقاومتی نقطه‌ای

از این نوع جوشکاری اغلب برای جوشکاری استیل استفاده می‌شود. فرایند این نوع جوشکاری به نحوی است که طی آن فلز اصلی به وسیله جریان الکتریکی ذوب می‌شود. جوشکاری نقطه‌ای دارای ویژگی‌های بارزی همچون سرعت بالا و سادگی است. در این روش ابتدا از جریان الکتریسیته برای حرارت دهی به لبه‌های صاف و ساییده شده استفاده می‌شود. سپس لبه‌ها را به شکل فوق‌العاده مطلوبی به هم متصل می‌کند. از دیگر ویژگی این نوع جوشکاری انجام آن با نقطه ذوب پایین است که این امر سبب ممانعت از خم و کج شدن فلز می‌شود.

جوشکاری استیل با الکترود

این نوع جوشکاری استیل با استفاده از الکترود انجام می‌شود. بنابراین دیگر نیازی به استفاده از گاز محافظ برای انجام آن نیست. به همین دلیل است که بسیاری این روش را یک روش مقرون به صرفه و ارزان قیمت معرفی کرده‌اند. لازم به ذکر است که الکترودهای مورد استفاده در این نوع جوشکاری الکترودهایی از آلیاژهای مختلف هستند.

جوشکاری قوس فلزی با گاز

در این نوع جوشکاری استیل قوسی ما بین الکترود و فلز اصلی ایجاد می‌شود. همچنین در فرایند انجام جوشکاری قوس فلزی با گاز، تراکم در سطح بالایی بر روی الکترود سیم مصرفی حفظ می‌شود.

جوشکاری قوسی گاز تنگستن

روش قوسی گاز تنگستن پروسه‌ای بسیار متداول جهت انجام جوشکاری استیل است. با این وجود دارای ملزوماتی است که در حین استفاده از آن باید مد نظر قرار بگیرند. به عنوان مثال برای بالا بردن کیفیت جوش در متریال استیل به وجود آوردن اتمسفر گاز بی‌ثمر ضروری است. زیرا زمانی که اتمسفر مورد نیاز برای گاز بی اثر مهیا شود مقاومت و استحکام قوس ایجاد شده به شدت بالا می‌رود. لازم به توضیح است که در این روش انرژی لازم جهت ذوب متریال استیل به وسیله قوس مابین فلز اصلی و الکترود تنگستن ایجاد می‌شود. باید خاطر نشان کرد که برای جوشکاری بر روی فلز استنلس استیل ترکیب گاز محافظ با مخلوط گازهای هیدروژن، آرگون و هلیوم جزو الزامات است.

در صورتی که جوشکاری استیل به این روش انجام بگیرد باید در انتخاب نوع گازها و مقادیر آن‌ها دقت بالایی کرد. زیرا میزان انرژی بر روی کیفیت استیل اثر می‌کند. به نحوی که بروز هر گونه اشتباهی هر چند ناچیز سبب نابودی عناصر آلیاژی می‌شود. بروز چنین حالتی ویژگی ضدزنگ و ضد خوردگی استیل را به شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد.

مزایای استفاده از روش‌های جوشکاری استیل

به کمک روش‌هایی که تحت عنوان روش‌های کاربردی برای جوشکاری استیل معرفی شدند می‌توان اقدامات مهم و اساسی را انجام داد. انجام چنین اقداماتی، به نوعی مزایای استفاده از این روش‌ها به شمار می‌آیند. گاهی اوقات قطعات فلز از جمله فلز استیل در اثر ریختگی و یا کارکرد ماشین آلات صنعتی دچار عیب‌های مختلفی می‌شوند که می‌توان به کمک جوشکاری استیل این عیوب را رفع کرد. همچنین از انواع روش‌های این نوع جوشکاری می‌توان برای بازسازی قطعات فرسوده استیل استفاده کرد. گاهی اوقات قطعات استیل مورد استفاده در صنایع مختلف بعد از مدتی دچار استهلاک و ترک خوردگی می‌شوند. بنابراین برای رفع این ترک‌ها از یکی از روش‌های جوش استفاده می‌کنند.

مزیت دیگر استفاده از روش‌های مختلف جوشکاری استیل استفاده از آن برای ایجاد سطحی خاص با ویژگی‌های منحصر به فرد است. به این معنی که در صنایع مختلف همیشه چندین قطعه از فلز استیل یا هر فلز دیگری مورد استفاده قرار می‌گیرند. حال ممکن است برخی از این قطعات نیاز به دستکاری و تغییر داشته باشند. در این صورت استفاده از این روش‌های جوشکاری امری ضروری و اجتناب ناپذیر است.

مناسب‌ترین فرآیند اتصال در جوشکاری استیل

بهترین فرایند اتصال در جوشکاری استیل فرایند ذوبی است. در این فرایند عمل اتصال یا جوشکاری توسط یک منبع قدرتمند حرارتی انجام می‌شود. منابع حرارتی را می‌توان از میان قوس الکتریکی، لیزر و اشعه و بسیاری موارد دیگر انتخاب کرد. خاصیت این روش آن است که بعد از قرار گرفتن استیل در معرض حرارت و ذوب شدن آن می‌توان حرارت را دور کرد. در این حالت استیل و یا هر فلز دیگری که در جریان عملیات قرار گرفته باشد سریع‌تر منجمد می‌شود و بخش ذوب شده در اصطلاح می‌بندد. منجمد شدن بخش ذوب شده با هماهنگ شدن مولکول‌ها و اتم‌های استیل همراه است که نتیجه آن ایجاد نیرویی چسبنده و کش مانند میان اتم‌ها است.

در پایان کار می‌توان شاهد اتصال بی نقص دو قطعه از فلز استیل بود که در اثر انجام عملیات جوشکاری استیل به وجود آمده است. در این نوع جوشکاری اگر از تکنیک‌های پیشرفته‌تر و بهتری استفاده کرد در نهایت سطح کار صاف‌تر و غیر قابل تشخیص خواهد بود. زیرا نقطه ذوب کوچک‌تر بوده در نتیجه انجماد و اتصال سریع‌تر و کوچک‌تر انجام می‌شود.

جوشکاری استیل

ایران متال مارکت

ایران متال مارکت فروشگاه و شرکتی معتبر است که در زمینه تولید و واردات انواع فلز فعالیت دارد. این فروشگاه با رساندن فلز مورد نیاز به دست مشتریان در پیشرفت صنایع مختلف مشارکت دارد. در صورتی که شما نیز قصد خرید انواع فلز بخصوص استیل را دارد می‌توانید به سایت رسمی این شرکت به آدرس irmetalmarket.com مراجعه کنید. ایران متال مارکت با رویکردهایی از جمله صداقت، مشتری مداری، عرضه انواع محصولات فلزی با کیفیت و اخلاق حرفه‌ای نقش مؤثری در توسعه صنعت کشور ایفا می‌کند. سایت polad.ir یکی دیگر از فروشگاه های معتبر است. 

سؤالات متداول

جوشکاری استیل بیشتر در چه موارد استفاده می‌شود؟

از جوشکاری استیل علاوه بر تولید لوازم خانگی و کشاورزی جهت

تولید ورق استیل با ضخامت کم برای صنعت و ساخت‌وساز نیز استفاده می‌شود.

انواع جوش استیل با دستگاه‌ها و مواد مختلف شامل چه مواردی میشود؟

انواع جوشکاری استیل شامل روش‌های قلع، جوش استیل به مس، برق، هوا، با استفاده از الکترود، ضخامت کم، جوش برش و جوش با الکترود و اینورتر هستند.

انتخاب روش‌های جوشکاری استیل به چه عواملی بستگی دارد؟

به طور کلی انتخاب و استفاده روش‌های مختلف این نوع جوش به ضخامت و نوع مواد کاربردی بستگی دارد.

منظور از جوشکاری استیل با co2 چیست؟

جوشکاری استیل با CO2 به معنی انجام تمام مراحل جوش با استفاده از گاز دی اکسید کربن می‌باشد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان