پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

 

شاید شنیده باشید که پلاسما به عنوان چهارمین حالت ماده می تواند منشا کاربردهای بسیار زیادی در پزشکی و صنعت باشد. در صنعت از آن برای انواع برش استفاده می کنند. جالب است بدانید که در پزشکی هم برای برش یا جراحی، آن هم بدون خونریزی بهره می برند. برای بررسی این موضوع ابتدا خواص پلاسما و مکانیزم اثر آن بر روی پوست را بررسی می کنیم، در مورد PIH صحبت می کنیم و در آخر نیز بهترین دستگاه پلاسما جت کلینیکی را معرفی می کنیم.

خواص مهم پلاسما چیست؟

قبل از هر چیز برای داشتن اطلاعات بیشتری در مورد انواع دستگاه پلاسماجت و قیمت دستگاه پلاسما جت از لینک https://www.alolaser.com/product-category/plasma/ دیدن فرمایید. الولیزر مرجع خوبی برای پاسخگویی به سوالات شما در زمینه خرید و تهیه ی دستگاه ها و تجهیزات پزشکی می باشد. حال به سراغ خواص مهم پلاسما می رویم:

 اولین نکته اینکه پلاسما گاز شبه‌خنثی از ذرات باردار و خنثی است. دوم اینکه محیط پلاسما برای عبور جریان الکتریکی رساناست و می تواند جریان الکتریکی را از خود عبور دهد.

شایان ذکر است که در تجهیزات پزشکی برای تولید پلاسما از یونیزاسیون هوای بین نوک تیپ دستگاه و پوست استفاده می‌کنند. در نتیجه ی اختلاف پتانسیل بین این دو نقطه، قوس الکتریکی ایجاد می گردد. این قوس الکتریکی، انرژی لازم را به لایه ی اپیدرم پوست منتقل می‌کند. این عمل منجر به تغییرات الکتریکی در غشای سلول و تصعید فوری آنها می‌شود. این فرآیند تصعید، از بوجود آمدن صدمات گرمایی ناشی از درمان به بافت اطراف جلوگیری می‌کند. در نتیجه عوارض پوستی بهبود پیدا کرده و همچنین هیچ گونه عوارض جانبی و ناراحتی برای بیمار ایجاد نمی گردد. از این رو دستگاه‌های پلاسما جت و یا پلاسما فرکشنال ها هم برای بیماران و هم برای پزشکان به یکی از بهترین گزینه‌های درمانی تبدیل شده است.

آیا پلاسما جت همیشه به همین شگفت انگیزی است؟

اما این همه داستان نیست: یکی از دغدغه هایی که پزشکان یا کسانی که در حوزه ی مراقبت زیبایی و یا اصطلاحا skin care کار می کنند بوجود آمدن لک یا Post-inflammatory hyperpigmentation یا به اختصار PIH بعد از درمان با پلاسما یا دیگر انواع دستگاههای انرژی – محور می باشد. این موضوع باعث شده است تا پزشکان موقع کار با پلاسما یا حتی خرید انواع دستگاه پلاسما با تردیدهای بسیاری در زمینه ی اثرگذاری و عوارض جانبی آن روبرو شوند. البته حق با متخصصین است. هنگام خرید دستگاه پلاسما (چه نوع جت و چه نوع فرکشنال) بایستی به این نکته به عنوان مهمترین نکته دقت کنید.

راه حل چیست؟ چگونه باید در دستگاه پلاسما جت از رخ دادن PIH‌ جلوگیری به عمل آوریم؟

برای پی بردن به جواب سوال باید به سه فاکتور تاثیر گذار بر PIH توجه کرد: 1- مشخصات دستگاه 2- مهارت اپراتور 3- مراقبت های بعد از درمان بیمار

هر کدام از این فاکتورها سهم خود را در بوجود آمدن لک بعد از درمان دارد. در ادامه به بررسی هر یک از آنها می پردازیم.

13

فاکتورهای مهم در جلوگیری از PIH در پلاسما تراپی

فاکتور اول کیفیت دستگاه پلاسما جت است. دستگاه بایستی قابلیت تولید پلاسما با فرکانس بالا را داشته باشد تا PIH‌ بر روی پوست بیمار ایجاد نشود. فرکانس بالا باعث می گردد تا انرژی در مدت زمان کمی (کمتر از نیم ثانیه) به بافت انتقال یابد. از این رو برای ایجاد کراست (کوروت) مورد نظر، مدت زمان کمتری بر روی عارضه مکث می کنیم و همین از انتقال انرژی به بافت های زیرین جلوگیری می کند. در اینصورت میکروبرن حاصل از درمان به رنگ سفید و یا روشن در می آید و دوره نقاهت درمان شما همزمان با افزایش بازدهی بسیار کوتاه می گردد.

معرفی دستگاه پلاسما فایربولت

یکی از معدود دستگاه های پلاسما جت که این شرط، یعنی فرکانس بالا و میکروبرن سفید را داراست، دستگاه پلاسما جت فایربولت است. این دستگاه با داشتن فرکانسی بالاتر از 250 کیلوهرتز، میکروبرن های سفیدی را بر جای می گذارد و در اثر آن PIH به شدت کاهش می یابد. دستگاه پلاسما فایربولت دارای مجوز اداره کل تجهیزات پزشکی و همچنین CE‌ مدیکال اروپاست و تا کنون در بیش از 1000 کلینیک در کشور نصب شده است. برای اطلاعات بیشتر راجع به دستگاه پلاسما جت فایربولت می توانید به وبسایت الولیزر به نشانی: https://www.alolaser.com/product/firebolt/  مراجعه فرمایید.

14

 

دومین فاکتور مهارت اپراتور است. اولین قدم در بدست آوردن مهارت کافی برای اپراتور، آموزشی است که وی در ابتدای کار با دستگاه دریافت می کند. الولیزر (alolaser.com) افتخار دارد تا با کادری مجرب آموزش اپراتور دستگاه پلاسما جت را در مطب شما و به صورت کاملا عملی بر عهده گیرد. آموزش پلاسما به صورت کامل و عملی ارائه خواهد شد. قابل ذکر است که آموزش های ارائه شده توسط این مجموعه با رضایت بسیار بالای مشتریان عزیز همراه بوده است.

سومین فاکتور تاثیر گذار بر PIH مربوط به بیمار و چگونگی تبعیت کردن وی از دستورالعمل های مربوط به مراقبت های بعد از درمان می باشد. ما به اپراتورها آموزش می دهیم که چه دستور العمل هایی را برای مراقبت از پوست، بعد از درمان با دستگاه پلاسما جت به بیماران خود ارایه دهند. بیماران نیز باید این دستورالعمل ها را به خوبی رعایت کنند تا درمان آنها بدون هیچگونه مشکلی کامل شده و زیبایی دوچندانی بیابند.

سخن پایانی

در این مقاله مکانیزم و نحوه عملکرد پلاسما را توضیح دادیم. سپس به بیان مهمترین چالش پزشکان در استفاده از این دستگاه، یعنی PIH‌ پرداختیم. فاکتورهای اساسی در PIH‌ را معرفی کردیم و در نهایت بهترین دستگاه پلاسما جت کلینیکی را معرفی کردیم.

امیدواریم که از خواندن این مقاله لذت برده باشید و اطلاعات مفیدی در این مورد بدست آورده باشید. خوشحال می شویم که نظرات خود را برای ما ارسال نمایید.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان