پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

 

 

اسید استیک که به نام اسید اتانوئیک نیز شناخته می شود، مایعی شفاف بی رنگ است که بوی تند و سرکه مانندی دارد. هنگامی که خالص باشد (100٪ اسید استیک) به آن اسید استیک یخبندان می گویند. این مادهرا به راحتی می توان در زندگی روزمره یافت. اما اسید استیک چه ویژگی های دارد و موارد استفاده از آن به چه صورت است؟ با ما همراه باشید.

موارد استفاده از اسید استیک

اسید استیک جزء اصلی سرکه است که حاوی 4 تا 18 درصد اسید استیک است. به عنوان نگهدارنده مواد غذایی و افزودنی مواد غذایی (معروف به E260) استفاده می شود. مقادیر زیادی اسید استیک برای تولید محصولاتی مانند جوهر برای چاپ پارچه، رنگ، مواد شیمیایی عکاسی، آفت‌کش‌ها، مواد دارویی، لاستیک و پلاستیک استفاده می‌شود. همچنین در برخی از محصولات پاک کننده خانگی برای از بین بردن رسوب آهک استفاده می شود.

برای سفارش محصولات شیمیایی دیگر مانند خرید آب اکسیژنه به سایت بازرگانی پارسیان شیمی طهران مراجعه کنید 

نحوه ورود اسید استیک به محیط

اسید استیک می تواند از ترشحات و گازهای گلخانه ای از صنایع وارد محیط زیست شود. سوختن پلاستیک یا لاستیک و دود اگزوز وسایل نقلیه نیز ممکن است اسید استیک را در محیط آزاد کند. هنگامی که در خاک رها می شود در هوا تبخیر می شود و به طور طبیعی توسط نور خورشید تجزیه می شود. انتظار می رود سطح اسید استیک در محیط کم باشد.

قرار گرفتن در معرض اسید استیک

انسان به طور طبیعی مقادیر کمی اسید استیک تولید می کند. نقش مهمی در متابولیسم چربی ها و کربوهیدرات ها در بدن دارد. اسید استیک به طور طبیعی در برخی از غذاهای فرآوری نشده از جمله میوه ها و در برخی از غذاها به عنوان یک افزودنی وجود دارد. همچنین ممکن است در اثر استفاده از محصولات خانگی حاوی اسید استیک در معرض تماس قرار گیرد. قرار گرفتن در معرض سطوح پایین اسید استیک در محیط، به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی عادی و استفاده صحیح از محصولات خانگی، انتظار نمی رود که اثرات نامطلوبی بر سلامتی داشته باشد.

قرار گرفتن در معرض سطوح بالاتر اسید استیک به احتمال زیاد در محیط های شغلی رخ می دهد. با این حال، سطوح ایمن برای محافظت از کارکنانی که ممکن است در محل کار در معرض اسید استیک قرار گیرند، اعمال می شود. چنین سطوحی کمتر از سطوحی هستند که تصور می شود اثرات مضر دارند.

برای سفارش محصولات شیمیایی دیگر مانند خرید زانتان گام به سایت بازرگانی پارسیان شیمی طهران مراجعه کنید 

چگونه قرار گرفتن در معرض اسید استیک می تواند بر سلامت شما تأثیر بگذارد

وجود اسید استیک در محیط همیشه منجر به اسیب دیدن از طریق این ماده نیست. برای اینکه این ماده اثرات نامطلوبی بر سلامتی داشته باشد، باید در معرض آن بگیرید. ممکن است با تنفس یا بلعیدن اسید استیک یا تماس پوستی با آن در معرض اسید استیک قرار بگیرید. پس از قرار گرفتن در معرض هر ماده شیمیایی، اثرات نامطلوب بر سلامتی که ممکن است با آن مواجه شوید به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله میزان قرار گرفتن در معرض (دوز)، نحوه قرار گرفتن در معرض، مدت زمان قرار گرفتن در معرض، شکل ماده شیمیایی و اگر شما در معرض هر گونه مواد شیمیایی دیگری قرار گرفته اید.

  • قرار گرفتن در معرض سطح کم اسید استیک از رژیم غذایی یا استفاده صحیح از محصولات خانگی حاوی اسید استیک نمی تواند اثرات نامطلوبی بر سلامتی داشته باشد.

  • قرار گرفتن در معرض محلول های رقیق اسید استیک ممکن است باعث تحریک شود. استنشاق بخارات اسید استیک ممکن است باعث تحریک چشم و بینی و گلو و سرفه شود.

  • قرار گرفتن در معرض محلول های غلیظ تر اسید استیک (بیش از 25٪) می تواند باعث آسیب خورنده شود.

  • تنفس بخارات با سطوح بالای اسید استیک می تواند باعث تحریک چشم، بینی و گلو، سرفه، گرفتگی قفسه سینه، سردرد، تب و گیجی شود. در موارد جدی آسیب به مجاری هوایی، ضربان قلب سریع و آسیب چشم ممکن است رخ دهد. تجمع مایع در ریه ها ممکن است رخ دهد و ممکن است 36 ساعت طول بکشد تا ایجاد شود.

  • مصرف غلظت‌های بالاتر باعث سوزش فوری دهان و گلو، مشکل در تنفس، آب‌ریزش آب دهان، مشکل در بلع، درد معده و استفراغ می‌شود (ممکن است خون در استفراغ وجود داشته باشد).

  • تماس پوست با اسید استیک قوی می تواند باعث درد، سوختگی و زخم شود. تماس چشمی باعث درد، انقباض پلک ها، آبریزش چشم ها، التهاب، حساسیت به نور و سوختگی می شود.

  • اسید استیک به عنوان یک ماده شیمیایی سرطان زا در نظر گرفته نمی شود.

افراد آسیب پذیر

افراد مبتلا به مشکلات تنفسی مانند آسم ممکن است بیشتر مستعد اثرات استنشاق اسید استیک باشند. این به این دلیل است که سطوح بالاتر اسید استیک می تواند باعث تحریک راه های هوایی شود که منجر به سفتی قفسه سینه، خس خس سینه و تنگی نفس می شود.

بارداری و نوزاد متولد نشده

قرار گرفتن در معرض سطح کم اسید استیک از رژیم غذایی یا استفاده صحیح از محصولات خانگی حاوی اسید استیک نمی تواند به کودک متولد نشده آسیب برساند.

اطلاعات محدودی در مورد مواجهه بیش از حد با اسید استیک در دوران بارداری وجود دارد. محرک یا خورنده تمایل دارد در نقطه تماس ایجاد شود، به عنوان مثال، تحریک پوست یا چشم. جذب اسیدها در بدن به طور کلی کم است و بنابراین در سایر قسمت های بدن تأثیری ندارند. بنابراین، بعید است که اسید استیک تأثیر مستقیمی بر روی کودک متولد نشده داشته باشد. با این حال، اگر قرار گرفتن در معرض اسید استیک باعث ناخوشی مادر شود، ممکن است بر سلامت جنین تأثیر بگذارد.

فرزندان

اگر کودکان نفس بکشند، بخورند یا اسید استیک را لمس کنند، اثراتی مشابه آنچه در بزرگسالان مشاهده می شود، خواهند داشت. انتظار نمی رود که آنها نسبت به اثرات اسید استیک حساسیت بیشتری نشان دهند. محصولات پاک کننده خانگی حاوی اسید استیک باید در ظرف مناسب و دور از دسترس کودکان نگهداری شوند.

اگر در معرض اسید استیک قرار گرفتید چه باید کرد؟

انتظار نمی رود قرار گرفتن در معرض سطوح اسید استیک که در سرکه خانگی یافت می شود باعث آسیب شود.

اگر در معرض اسید استیک غلیظ تر قرار بگیرید:

  • شما باید خود را از منبع قرار گرفتن در معرض حذف کنید

  • اگر روی پوست خود اسید استیک دارید، لباس های کثیف (نه روی سر) را بردارید، ناحیه آسیب دیده را با آب ولرم و صابون حداقل به مدت 10 تا 15 دقیقه بشویید و به پزشک مراجعه کنید.

  • اگر اسید استیک در چشمان خود دارید، لنزهای تماسی را بردارید، چشم آسیب دیده را با آب ولرم حداقل به مدت 10 تا 15 دقیقه شستشو دهید و با پزشک مشورت کنید.

  • اگر اسید استیک را استنشاق یا بلعیده اید، با پزشک مشورت کنید

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان