پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

 

 

احتمالا هر بار که نام بورس به گوشتان خورده است، به دنبال آن اصطلاح کارگزاری بورس را هم شنیده‌اید. اگر هم به فکر سرمایه‌گذاری در بورس افتاده باشید، حتما در اولین قدم به شما گفته شده است که باید به یک کارگزاری بورس معتبر مراجعه کنید. کارگزاری‌های بورس، با جذب نیروهای جوان تحصیل‌کرده، نقش موثری در اشتغال‌زایی کشور نیز داشته‌اند. به‌عنوان نمونه می‌توان به آگهی‌های استخدام کارگزاری مفید که بستر مناسبی را برای استخدام افراد در مشاغل مختلف فراهم کرده است، اشاره نمود.

اما کارگزار بورس کیست و چه وظایفی را بر عهده دارد؟ اگر با مفهوم این اصطلاح و وظایف و مسئولیت‌های شرکت‌های کارگزاری آشنا نیستید، ادامه مقاله را از دست ندهید.

کارگزار بورس کیست؟

در واقع، شرکت های کارگزاری که با نام کارگزاران بورس در میان مردم شناخته می‌شوند، اشخاص حقوقی هستند که به نمایندگی از طرف مشتریان خود، خرید و فروش اوراق بهادار، کالا و اوراق مبتنی بر کالا را انجام می‌دهند. علاوه بر این، خدمات دیگر بازار سرمایه را نیز به مشتریان ارائه می‌کنند. همان‌طور که در شرایط استخدام کارگزاری‌های مختلف از جمله شرایط آگهی استخدام کارگزاری مفید دیده می‌شود، افرادی متخصص، خبره و آشنا با مسائل مالی و بازار سرمایه در این کارگزاری‌ها مشغول فعالیت هستند.

به همین دلیل می‌توان اطمینان داشت که افراد شاغل در این حوزه، از شرایط اقتصادی، بازار سرمایه و کالاها و ابزارهایی که در آن خرید و فروش می‌شوند و همین‌طور قوانین و مقررات بازار بورس و اوراق بهادار، اطلاع و آگاهی کاملی دارند. در نتیجه، کارگزاری‌های بورس می‌توانند بهترین خدمات را به مشتریان خود ارائه داده و واسطه‌گری خرید و فروش اوراق بهادار و معاملات کالا را به بهترین شکل ممکن برای آن‌ها انجام دهند.

باتوجه به توضیحات گفته شده، یک کارگزار بورس نقش واسطه‌ای بین سرمایه‌گذاران و سازمان بورس دارد و به عنوان نماینده مشتریان، کار خرید و فروش سهام و اوراق بهادار را برای آن‌ها انجام می‌دهد. در واقع، برای خریدار، فروشنده و برای فروشنده، خریدار پیدا می‌کند.

بنابراین، همه معامله‌گرانی که در حوزه بازار سرمایه فعالیت می‌کنند، برای انجام فعالیت‌های معاملاتی خود به یک کارگزار رسمی سازمان بورس اوراق بهادار نیاز خواهند داشت. این کار علاوه بر مزایای گفته شده، باعث شفافیت معاملات بازار نیز می‌گردد. چون در این صورت، اطلاعات مربوط به معاملات بازار سرمایه همچون تعداد سهام، تعداد خریدار، تعداد فروشنده و قیمت مورد معامله به‌صورت روزانه، در دسترس عموم قرار می‌گیرد.

کارگزاران بورس چه وظایفی بر عهده دارند؟

همان‌طور که در آگهی‌های استخدام کارگزاری‌های مختلف بورس از جمله آگهی‌های استخدام کارگزاری مفید دیده می‌شود، شرکت‌های کارگزاری بورس با جذب افراد توانمند در موقعیت‌های شغلی مختلفی همچون کارشناس سرمایه انسانی، کارشناس فروش، کارشناس تحقیقات بازار و کارشناس توسعه فروش، خدمات گوناگونی را به مشتریان خود ارائه می‌دهند.

مهم‌ترین وظایف کارگزاری بورس را می‌توان در چهار بخش زیر طبقه‌بندی کرد:

  • خدمات مشاوره‌ای
  • انجام معامله
  • بازگردانی اوراق بهادار
  • ثبت سوابق بازار

در ادامه درباره هر یک از این وظایف اصلی توضیح خواهیم داد.

خدمات مشاوره‌ای

بدیهی است که یکی از مهم‌ترین وظایف و مسئولیت‌های شرکت کارگزاری بورس، راهنمایی کردن سرمایه‌گذاران به شیوه صحیح است. هر سرمایه‌گذاری که تصمیم بگیرد وارد بازار سرمایه شود، باید بداند که در ابتدا چه مبلغی را در این بازار سرمایه‌گذاری کند. همچنین باید با شیوه معامله و سرمایه‌گذاری در صندوق‌های مختلف آشنایی پیدا کند.

علاوه بر این، فرد سرمایه‌گذار باید روش‌های مختلف کسب درآمد از بازار بورس را یاد بگیرد و باتوجه به میزان سرمایه و شرایط خود، بتواند بهترین روش درآمدزایی را انتخاب کند.

البته خدمات مشاوره‌ای که کارگزاران بورس ارائه می‌دهند، تنها به سرمایه‌گذاران حقیقی یا حقوقی بازار سرمایه محدود نمی‌شود؛ بلکه مشاوره در خصوص روش انتشار اوراق بهادار، قیمت‌گذاری سهام و چگونگی افزایش سرمایه به سازمان‌هایی که به‌تازگی مجوز ورود به بورس را دریافت کرده‌اند، بخش دیگری از خدمات مشاوره‌ای این شرکت‌های کارگزاری را تشکیل می‌دهد.

انجام معامله

یکی دیگر از مسئولیت‌هایی که کارگزاران بورس می‌توانند بر عهده بگیرند، انجام همه معاملات سرمایه‌گذار به نمایندگی از او است. در واقع، شرکت‌های کارگزاری بورس می‌توانند وکالت شخص سرمایه‌گذار را بر عهده بگیرند و به نمایندگی از او، به‌صورت کامل همه معاملات را انجام دهند.

انجام معامله به‌وسیله کارگزاران بورس می‌تواند زمینه های مختلف از جمله خرید و فروش سهام، اوراق بهادار، خرید و فروش اوراق بدهی پذیرفته‌ شده، معاملات آتی، حق تقدم سهام و اوراق مشتقه را شامل شود. معاملات ذکر شده، در بازار بورس یا فرابورس و به‌صورت معاملات برخط یا آفلاین، قابل انجام هستند.

بازگردانی اوراق بهادار

یکی دیگر از وظایف کارگزاری بورس، بازگردانی اوراق بهادار است. گاهی اوقات امکان دارد تعادل بین عرضه و تقاضا در بازار سرمایه به هم بخورد. در این صورت با اتفاقات غیرمنتظره‌ای از جمله افزایش یا کاهش ناگهانی قیمت‌ها و همچنین سود و ضرر غیرطبیعی در بازار مواجه خواهیم شد.

در این‌گونه مواقع، شرکت‌های کارگزاری باید مجوزهای لازم را برای عرضه و تقاضا بگیرند. بدین ترتیب با عرضه و تقاضا می‌توانند به تنظیم بازار کمک کنند و از نوسانات قیمتی نیز جلوگیری نمایند. در نتیجه، با انجام این کار توسط کارگزاران بورس، بازار به ثبات می‌رسد و سرمایه‌گذاران می‌توانند با خیالی آسوده به فعالیت و معاملات خود در بورس ادامه دهند.

ثبت سوابق بازار

یک کارگزار بورس موفق و مسئولیت‌پذیر باید سوابق تمام معاملات و نقل و انتقال‌های صورت‌گرفته را به‌صورت دقیق و منظم نگهداری کند. این سوابق می‌توانند به کارشناسان برای تحلیل بهتر وضعیت بازار و انتخاب اوراق مناسب برای مشتریان کمک کنند.

دیگر خدمات و وظایف کارگزاران بورس

علاوه بر وظایفی که توضیح داده شد، شرکت‌های کارگزاری بورس، وظایف دیگری نیز بر عهده دارند. از دیگر خدمات و وظایف این کارگزاران می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خرید و فروش انواع کالاها و انرژی در بورس کالا، انرژی و کشاورزی
  • بازاریابی خرید و فروش انواع اوراق بهادار
  • پذیرفتن نقش عامل فروش اوراق در عرضه اوراق با درآمد ثابت در بورس‌های مختلف
  • ارسال روزانه و دوره‌ای گزارش مربوط به معامله‌های انجام شده سرمایه‌گذاران و اطلاعات تراکنش‌های معاملاتی آن‌ها
  • انجام تعهد خرید اوراق بهاداری که در طی مدت‌زمان پذیره نویسی به فروش نرسیده است. (تعهد پذیره نویسی)
  • ارائه مشاوره در زمینه مراحل گام به گام ثبت نام در کارگزاری از جمله احراز هویت غیرحضوری و گرفتن کد بورسی برای اشخاص حقیقی و حقوقی برای فعالیت در بورس‌های مختلف
  • خدمات مشاوره‌ای برای انجام معاملات مختلف بلوک و عمده (مدیریتی و مدیریتی کنترلی)
  • خدمات مشاوره‌ در خصوص مدیریت نقدینگی سرمایه‌گذاران با استفاده از سرمایه‌گذاری در اوراق با درآمد ثابت

جمع‌بندی و سخن پایانی

در این مقاله به تعریف کارگزاری بورس و وظایف شرکت های کارگزاری پرداختیم. در واقع، این کارگزاران واسطه‌ای بین سرمایه‌گذاران و سازمان بورس هستند که به عنوان نماینده مشتریان خود، به خرید و فروش سهام و اوراق بهادار آن‌ها می‌پردازند. کارگزاران بورس، بستر مناسبی را برای اشتغال‌زایی جوانان تحصیلکرده ایجاد کرده‌اند که گواه آن، آگهی‌های استخدامی این شرکت‌های کارگزاری، از جمله آگهی‌های استخدام کارگزاری مفید است.

از جمله وظایف اصلی یک کارگزاری بورس می‌توان به خدمات مشاوره‌ای، انجام معامله، بازگردانی اوراق بهادار و ثبت سوابق بازار اشاره کرد. در نتیجه، باتوجه به توضیحات گفته شده، همه سرمایه‌گذارانی که در بازار سرمایه به فعالیت می‌پردازند، برای گرفتن مشاوره و انجام معاملات خود به یک کارگزاری معتبر سازمان بورس اوراق بهادار نیاز خواهند داشت.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان