پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

دستگاه سی ‌ان‌ سی یک دستگاه صنعتی پیچیده است که برای کارهای فرز و تراشکاری استفاده می ‌شود و روی آن یک نرم‌ افزار هوشمند قرار دارد که باید کار با آن نرم‌ افزار را بلد باشید تا بتوانید با این دستگاه کار کنید و کار این دستگاه توسط این نرم ‌افزار کنترل می ‌شود و اگر به‌ درستی از این دستگاه مراقبت نشود و در زمان مشخص از آن استفاده نشود موجب است ایراد هایی پیدا کند. البته نرم ‌افزار این دستگاه ‌ها ممکن است به دلایل استفاده نادرست دچار مشکل شوند؛ بنابراین ابتدا کار با این دستگاه را یاد بگیرید و سپس به قسمت ‌های مختلف آن وارد شوید تا آن را دچار مشکل نکنید. در این مقاله می‌خواهیم اطلاعاتی درباره نوع کارکرد این دستگاه به شما بدهیم.

چگونگی کار دستگاه cnc

دستگاه سی ‌ان‌ سی یکی از دستگاه‌ های جامعی است که در شرکت‌ های مختلفی استفاده می‌ شود و تقریباً اکثر شرکت‌ های صنعتی برای انجام عملیات برش از این دستگاه‌ها استفاده می ‌کنند. این دستگاه دارای دو بخش مکانیکی و نرم ‌افزاری است که در بخش مکانیکی آن یک الکتروموتور به‌ عنوان محرک دستگاه قرار گرفته است. وقتی شما دستگاه را روشن می ‌کنید الکتروموتور دستگاه به کار می ‌افتد و اسپیندل آن شروع به حرکت می‌ کند که باعث به حرکت درآمدن محورهای دستگاه می ‌شود و دستگاه می‌تواند کار خود را روی قطعات مختلف شروع کند. هرچه تعداد محور در دستگاه بیشتر باشد موجب افزایش حرکت آن شده و می ‌تواند در زاویه ‌های مختلفی حرکت کند و جزئیات بیشتری را روی قطعات ایجاد نماید برای مثال دستگاه‌ های دارای محور کمتر نمی ‌توانند حرکت‌ هایی را در مسیرهای مختلف انجام دهند و فقط به ‌صورت افقی و عمودی حرکت می ‌کنند. هرچه محور بیشتر باشد تراش cnc و برشکاری راحت ‌تر انجام می‌ شود و برای دادن اطلاعات به نرم ‌افزار محدودیتی وجود ندارد و بیشتر شرکت ‌ها از دستگاه ‌هایی با محور بالا استفاده می ‌کنند که کار با آن‌ها راحت ‌تر است و بتوانند تمامی عملیات برشکاری و تراش را بدون هیچ کم ‌و کاستی انجام دهند.

وقتی محورها شروع به حرکت می ‌کنند ابزارهای برشی دستگاه می‌ توانند موجب بریدن قطعه شده و نقش موردنظر را ایجاد کنند. طول برش هم قابل تنظیم است که توسط بخش نرم‌ افزاری می‌ توان آن را تغییر داد. بخش دوم این دستگاه می ‌تواند داده‌ ها را به بخش مکانیکی دهد تا بتوانید با استفاده از طرحی که قبلاً آماده کرده ‌اید اطلاعات را وارد نرم‌ افزار کنید و آن طرح به طور دقیق توسط دستگاه اجرا شود و شما که نقش اپراتور را دارید فقط ناظر باشید و ببینید که دستگاه به چه صورت آن طرح را اجرا می‌ کند و دقت این دستگاه‌ها بسیار بالاست و اگر اطلاعات را دقیق و درست وارد نرم‌ افزار آن‌ها بکنید کاملاً هوشمند هستند و می ‌توانند بهترین عملکرد را داشته باشند.

اگرچه این دستگاه ‌ها از برند های مختلفی تولید می ‌شوند اما اساس کار همه آن‌ ها یکسان است و برای کار با آن‌ها باید حتماً بتوانید از نرم‌افزارهای متصل به این دستگاه ‌ها استفاده کند. پس اگر خواستید با برند های مختلف این دستگاه کار کنید دلهره نداشته باشید و بدانید که فقط در ظاهر باهم متفاوت هستند و باطن همه‌ ی آن‌ها یکی است به جز مواردی که محورها در تعداد مختلف باشند که موجب می‌شود باتوجه ‌به تعداد محور اطلاعات لازم را به نرم ‌افزار بدهید.

مهارت لازم در کار با دستگاه cnc

یکی از نرم ‌افزارهایی که برای دستگاه فرز cnc استفاده می‌ شود نرم ‌افزار تری ‌دی ‌مکس است که پیچیده می ‌باشد و برای کار با آن‌ها باید آموزش‌های لازم را ببینید تا بتوانید طراحی دو بعدی و یا سه ‌بعدی را از طریق این نرم‌افزارها انجام دهید. شما باید با زبان برنامه ‌نویسی این نرم ‌افزار آشنایی داشته باشید و مختصات طرح خود را وارد آن کنید.

گاهی اوقات برخی افراد از طریق گوگل طرح ‌هایی را کپی می ‌کنند و به دلیل اینکه نمی ‌توانند با نرم ‌افزار کار کنند مجبور به ایجاد طرح‌های تکراری رو سطح مورد نظر می ‌شوند اما اگر سواد کافی برای کار با نرم‌ افزار را داشته باشند می توانند با خلاقیت خود بهترین و زیباترین طرح‌ها را ایجاد کنند. کار با این نرم‌ افزارها اگرچه کمی پیچیده است ولی پس از یادگیری می ‌توان بسیاری از جزئیات را وارد نرم ‌افزار کرد که در زوایای مختلف طرحی نو را به وجود آورد و از کپی ‌برداری خود داری کرد.

2

کاربرد دستگاه cnc

این دستگاه ‌ها برای برش شیشه، فلز، سنگ و... کاربرد دارند و ازآنجایی‌ که انواع پیچیده آن‌ ها موجب ایجاد نقش ‌و نگارهای بسیار زیادی می‌ شود باعث افزایش فروش تولیدات کارخانه ‌های زیادی شده است. برای مثال از این دستگاه برای ایجاد طرح ‌های بسیارظریف تا طرح‌ های بزرگی که برای تولیدات بزرگ نیاز هستند استفاده می‌ شود و می ‌توان گفت با ساخت این دستگاه تحولی عظیم در صنعت رخ ‌داده که قطعات و تولیدات چوبی و فلزی و... بسیار زیبا و با برش‌های دقیقی انجام شوند.

الزامات برای خرید دستگاه

انواع دستگاه سی ‌ان ‌سی در اندازه ‌های گوناگون تولید می ‌شوند که برخی از آن‌ها به ‌عنوان رومیزی قابل ‌استفاده هستند و برخی دیگر که در اندازه‌های بسیار بزرگی تولید می ‌شوند را می ‌توان در کارگاه شرکت‌ های مختلف مورداستفاده قرارداد بنابراین اگر قصد خرید این دستگاه را داشتید باید باتوجه ‌به فضایی که از آن بهره‌ مند هستید خرید خودتان را انجام دهید و باتوجه ‌به کارهایی که می‌خواهید با این دستگاه انجام دهید باید خرید خود را انجام دهید.

از دیگر ملزومات می ‌توان به منبع تامین جریان هم اشاره کرد که این دستگاه‌ها چه مقدار به برق نیاز دارند و باید این امکانات فراهم باشد تا بتوانید دستگاه را راه ‌اندازی کند و ایمنی ‌های لازم هم برای کار با این دستگاه فراهم باشد. هزینه ‌ای که می‌ خواهید برای خرید این دستگاه درنظر بگیرید هم مهم است زیرا هرچه توان مالی بهتری داشته باشید می ‌توانید دستگاهی را بخرید که کیفیت بهتری داشته باشد و با کارایی بالای خود این امکان را به شما بدهد که در زوایای مختلف برشکاری و تراش را انجام دهد. اگر این ملزومات را در نظر بگیرید می‌توانید خریدی مطلوب را تجربه کنید و پس از خریدتان رضایت کافی داشته باشید.

3

سخن پایانی

برای کار با این دستگاه حتماً به این نکته توجه کنید که از ابزارهای ایمنی استفاده کنید و این دستگاه را به‌صورت متوالی استفاده نکنید زیرا قدرت موتور آن کم می‌شود و بازده آن کاهش می ‌یابد بنابراین سعی کنید کارها را با فاصله انجام دهید تا توان آن کاهش پیدا نکند. اگر پاسخ سوالات خود را دریافت نکرده‌اید می‌توانید از طریق سایت ما با ما در ارتباط باشد و اطلاعات بیشتر را از ما دریافت کنید. مجموعه قالب ایران با ارائه خدمات متفاوتی از جمله ساخت قالب های تزریق پلاستیک و بادی و... و همچنین طراحی نقشه های صنعتی و انجام برش وایرکات مطمئنا گزینه ی مناسبی برای انجام خدمات قالب سازی شما می باشد.

منبع:https://www.ghalebiran.com/

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان