پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

 

مقدمه:

در ابتدا به صورت خلاصه و مفید در مورد ماینینگ و نحوه دریافت پاداش ماینرها بیان می کنیم و سپس توجیه اقتصادی ماینر و در آخر بررسی آینده بازار ارزهای دیجیتال از طریق تجریه و تحلیل پدیده هاوینگ خواهیم پرداخت.

ماینینگ چیست؟

استخراج ارزهای دیجیتال از طریق دستگاه ماینر را ماینیگ می گوییم. برای ماینینگ نیاز به دستگاه هایی با قدرت پردازش و گرافیک بالا می باشد که برق زیادی مصرف می کنند که معادلات پیچیده ریاضی را حل و بلاک جدید را استخراج و به بلاکچین اضافه میکنند. هر چه دستگاه ها از قدرت پردازش بالاتری برخوردار باشند، پاداش بیشتری از شبکه دریافت خواهند کرد.

ماینر در شبکه به دو روش از شبکه پاداش دریافت می کند:

پاداش از طریق استخراج بلاک جدید

پاداش بلاک در شبکه بیت کوین، میزان کوینی است که با ایجاد هر بلاک به ماینر  بیت کوین تعلق می‌گیرد که در حال حاضر پاداش هر بلاک ۶.۲۵ واحد بیت کوین است که هر چهار سال یکبار طی رویدادی به ‌نام «هاوینگ» نصف می‌شود (بعد از استخراج هر ۲۱۰,۰۰۰ بلاک) که در ادامه به توضیح آن می پردازیم.

11

مثلا شما برای ماینینگ قدرت لازم برای استخراج بلوک جدید را ندارید که به این منظور وصل استخر می شوید، برای مثال می توان به استخر viabtc اشاره نمود که شما به همراه دیگر ماینرها به عملیات استخراج بلوک می پردازید و در آخر پاداش آن بین ماینرها بر اساس قدرت پردازش تقسیم می شود.

پاداش از طریق تایید تراکنش ها

مثلا شما وقتی که مقداری رمز ارز از صرافی به کیف پول دیجیتال خود انتقال می دهید، صحت انجام این تراکنش توسط ماینر ها صورت می پذیرد. ماینرها در ازای تایید صحت انتقال این تراکنش ها، مقداری کارمزد دریافت می کنند. تفاوت میان کارمزد و میزان پاداش در این است که کارمزد دریافتی توسط ماینرها با توجه به شلوغ بودن شبکه ممکن است متفاوت باشد.

توجیه اقتصادی استخراج ارزهای دیجیتال از طریق ماینر

  • بازگشت سرمایه کمتر از یکسال: برای مثال می توان به دستگاه M21 28Th اشاره نمود که با توجه به قیمت حال حاضر بیت کوین، قیمت آن معادل 28.000.000 میلیون تومان است که درآمد ماهیانه 2.700.000 تومان نصیب استخراج کننده می کند، یعنی کمتر یکسال اصل سرمایه بازگشت داده خواهد شد.
  • دستگاه ها از زمان تولید تا 5 سال برای استخراج صرفه اقتصادی دارند چرا که سختی شبکه رفته رفته زیاد میشود و به قدرت پردازش بالاتری برای استخراج نیاز پیدا میکند.
  • برای راه اندازی و استخراج نیاز به استخدام نیروی متخصص نیست.
  • استخراج در بلند مدت سود چند برابری را به شما می دهد. یعنی دستگاه را در حال حاضر ارزان خریداری می نمایید و سپس ارزهای استخراج شده هم نگهداری هولد می کنید، زمانی که بازار صعودی شد قیمت ارزهای استخراج شده نیز بیشتر شده و همچنین دستگاه ماینر نیز گران تر می توانید به فروش برسانید.
  • برق ارزان قیمت: با توجه به برق ارزان قیمت در کشور ایران نسبت به کشورهای دیگر، همچنان برای ماینینگ صرفه اقتصادی وجود خواهد داشت.
  • نقد شوندگی سریع: یعنی شما می توانید در عرض یک ربع ارزهای استخراج شده را انتقال و به ریال تبدیل کنید.

 

پدیده هاوینگ چیست و چه تاثیری بر قیمت بیت کوین دارد

هاوینگ (Halving/Halvening) در اصطلاح به معنی به دو قسمت مساوی تقسیم کردن است. یعنی زمانی این پدیده رخ می دهد که به طور خودکار پاداش استخراج به ازای هر بلوک بیت کوین نصف گردد که این رویداد هر 4 سال یکبار رخ می دهد. به عنوان مثال قبل از 2012 ابتدا برای استخراج هر بلوک بیت کوین 50 کوین به ماینرها تعلق می گرفت که تا به امروز به 6.25 بیت کوین رسیده است، این یعنی نایاب شدن بیت کوین که باعث افزایش ارزش آن در بلند مدت می گردد. این پدیده در هر زمان که اتفاق افتاده است قیمت بیت کوین جهش خوبی در قیمتش رخ داده یعنی سال 2012 که پدیده هاوینگ اتفاق افتاده است قیمت بیت کوین با 10 هزار درصد رشد نسبت به سقف قبلی روبرو شده، همچنین هاوینگ 2016 با 1600 درصد تا امروز که نسبت به سقف قبلی 300 درصد رشد در نمودار بیت کوین مشاهده می شود.

12

نتیجه گیری:

با توجه به ماهیت دستگاه ماینر و توجیه هایی که اصلی ترین آن پدیده هاوینگ است اشاره شد. می توانیم به این نتیجه دست یابیم با توجه به گذشته بازار که پس این پدیده قیمت جهش خوبی تجربه کرده، در آینده نیز می توانیم این جهش قیمت را تجربه کنیم و قیمت بالاتری در بازار مشاهده نماییم. پس با این حساب بهترین راه ها کسب درآمد از بازار ارزهای دیجیتال ترید برای افراد حرفه ای و راه دوم استخراج بیت کوین از طریق خرید ماینر می باشد تا در سیکل بعدی بازار در سال 2024 سود خود را از بازار کسب کنیم.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان