پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

 

 

به گفته مشاوران روانشناسی طبق نظرسنجی انجام شده توسط انجمن درمانگران ازدواج و خانواده تقریباً 98٪ از پاسخ دهندگان از نتایج مشاوره زوج درمانی بسیار راضی بودند. کمک گرفتن از مشاور جنسی و زوج درمانی هم برای سلامت روانی و هم برای سلامت جنسی شما بسیار مهم است. و کسانی که به دنبال هر نوع مشاوره یا درمانی بوده اند، از مزایای روابط خود و همچنین عملکرد بهتر در محل کار و زندگی خود گزارش می دهند!

زوج‌درمانی و مشاوره جنسی را می‌توان شبیه به هم دانست، اما از جهات مختلفی متفاوت است. در این مطلب به این موضوع می پردازیم.

آیا مشاوره جنسی مانند زوج درمانی است؟

پاسخی که همین ابتدا میتوان داد این است که نه دقیقا! زوج‌درمانگرها به شما کمک می‌کنند تا چالش‌ها و مسائل مختلفی را که ممکن است در رابطه عاطفی‌تان با شریک زندگی‌تان با آن‌ها روبه‌رو هستید، حل کنید. که می تواند بر جنبه جنسی رابطه نیز تأثیر بگذارد. با این حال، موضوع صمیمیت ممکن است به هیچ وجه مطرح نشود، اگر یکی از موضوعاتی نباشد که بر روابط تأثیر می گذارد.

از سوی دیگر، مشاوره جنسی یا سکس تراپی بر روی موضوعاتی متمرکز است که به طور خاص به زندگی  روابط جنسی شما با شریک عاطفی تان مربوط می شود، یک متخصص مشاوره روانشناسی خانواده معتقد است که درمانگران جنسی معتبر، روان‌درمانگران بسیار ماهر و با تجربه هستند که می‌توانند به شما در غلبه بر اختلالات جنسی مختلف، به طور کامل یا جزئی، کمک کنند.

در مشاوره زوج درمانی، شرکت هر دو نفر رابطه الزامی است. بسیاری از درمانگران همچنین با هر فرد به صورت جداگانه و سپس به عنوان یک زوج ملاقات می کنند، در حالی که محرمانه بودن کامل آنچه در طول جلسات به اشتراک گذاشته می شود را حفظ می کنند. مشاوره مشترک جنبه کلیدی این نوع درمان است.

سکس درمانی یا مشاوره جنسی شاخه ای متمرکزتر از درمان است. یک درمانگر عمومی به عنوان یک درمانگر جنسی واجد شرایط نیست زیرا ممکن است تخصص یا آموزش لازم را نداشته باشد. همچنین این نوع درمان از طریق مشاوره فردی قابل ارائه است. به عنوان مثال، مردان مبتلا به اختلال نعوظ می‌توانند بدون نیاز به حضور همسرشان در جلسه، به دنبال درمان باشند.

بیشتر بخوانید: نکات مهمی که در مشاوره جنسی و زوج درمانی مطرح می شود

مسائل خاصی که در رابطه جلسات مشاوره جنسی مورد توجه قرار می گیرد

  • کاهش میل جنسی به دلیل استرس، اضطراب و غیره.
  • آسیب های جنسی و تحمل درد کم که منجر به مقاربت دردناک می شود.
  • مشکل در نعوظ یا رسیدن به اوج.
  • تفاوت در ترجیحات جنسی و نحوه برخورد با آنها

موارد ذکر شده به کمک سکس تراپیست مورد بررسی و درمان قرار می گیرد. و روانشناس و متخصص سکس تراپی به مطالعه هدفمند رفتار جنسی افراد می پردازد و به صورت تخصصی مشکل را ریشه یابی و حل می کند.

مسائل خاصی که در مشاوره زوج درمانی مطرح شده است

  • ایجاد رابطه از طریق ارتباط موثر
  • چگونه اختلاف نظرها را مدیریت کنیم
  • برای کمک به درک دیدگاه های یکدیگر، مسائل خود را آشکارا بیان کنید.
  • مدیریت خشم و ناامیدی.

در مقاله ای در اینسایدر Insider آمده است که اغلب اوقات، زوج هایی که به دنبال درمان هستند، فقط دو فرد سالم هستند که بر روی یک موضوع مشترک استرس دارند. بنابراین، همیشه به یاد داشته باشید که شما دو نفر در مقابل مشکل هستید و نه یک فرد در مقابل دیگری.

افراد می توانند در مراکز مشاوره به صورت حضوری و یا غیر حضوری از راهنمایی های مشاور روانشناس زوج درمانی یا جنسی در خصوص مهارت های زناشویی و افزایش صمیمیت بهره برده و یاد بگیرند که احساس تعهد بیشتری به یکدیگر داشته و در زمان بروز مشکل در رابطه، با درک تفاوت ها به صحبت در مورد تعارض ها پرداخته تا در نهایت به یک نتیجه نهایی و رضایت بخش برای طرفین برسند.

انتخاب مشاور صحیح اهمیت دارد

چیزی که بسیاری از مردم نمی دانند این است که زوج درمانی تجربه ای بسیار متفاوت از مشاوره جنسی است. در حالی که برخی از زوج‌ها هم از مشاوره زوج درمانی و هم از مشاوره جنسی سود می‌برند، وقتی مسائل مربوط به رابطه جنسی وجود دارد، زوج‌ها احتمالاً از همکاری با یک درمانگر که یا آموزش‌های قابل توجهی در رابطه با رابطه جنسی دارد یا یک درمانگر جنسی معتبر است، استفاده بیشتری میتواند ببرند. پس مهم است که شما ابتدا مشکل را شناسایی و سپس یک مشاور درمانگر مناسب برای مشکل خود انتخاب کنید.

ما همدیگر را دوست داریم! هنوز مشکلات جنسی وجود دارد؟

یک تصور غلط رایج وجود دارد که مسائل جنسی در یک رابطه باید ناشی از مسائل ارتباطی یا یک مشکل کلی در رابطه باشد. در حالی که این می تواند درست باشد، در بسیاری از موارد، مسائل جنسی بین یک زوج هیچ ارتباطی با میزان خوب پیش رفتن رابطه از نقطه نظر عاطفی ندارد. در واقع، زن و شوهر می توانند عشق، امنیت و ارتباط زیادی را در رابطه احساس کنند، اما هنوز مشکلات جنسی داشته باشند که در بلند مدت خودش را نشان دهد.

میل جنسی را کم اهمیت جلوه ندهید

یکی از رایج ترین مسائل جنسی برای زوج ها میل کم یا سطوح مختلف میل است. آسیب های جنسی، خیانت و سایر مسائل نیز در رابطه جنسی دیده می شود.

زوج درمانی نیز موثر است!

در حالی که یک زوج درمانگر می‌تواند موارد زیادی را به زوج‌ها آموزش دهد نظیر ارتباط مؤثر، حل تعارض سالم و سایر مسائل ارتباطی، با این حال اگر در روابط جنسی دچار مشکلاتی هستید، ممکن است که زوج درمانگر شما نتواند مسائل شما را به خوبی حل کند. در این شرایط بهتر است از یک مشاور جنسی کمک بگیرید. مگر اینکه زوج درمانگر شما، تحصیلات تخصیی در زمینه سکس تراپی را نیز گذرانده باشد که در این صورت اتفاقا این درمانگر گزینه بسیار مناسب تری برای شما.

کلام آخر

گاهی اوقات نتیجه جلسات مشاوره ای که زوجین شرکت میکنند ناموفق از آب بیرون یم آید.  دلیل آن هم عموما این است که مشاور درمانگر مناسبی را انتخاب نکرده اند. مثلا باید به دنبال حل مشکلات جنسی می رفتند اما به سراغ زوج درمانگر رفتند. بسیاری از این زوج‌ها وقتی هیچ تغییری را ندیده‌اند یا نتیجه‌ای را که انتظارش را داشتند، کسب نکرده اند، به این فکر می‌کنند که از رابطه خود دست بکشند، زیرا معتقدند همه چیز را امتحان کرده‌اند. در این صورتی که عموما این طور نیست.

پیشنهاد ما این است که ابتدا و قبل از هرکاری آگاهی خود را با خواندن مطالب آموزشی رایگانی که در اینترنت وجود دارد افزایش دهید. شناخت مشکل همیشه 50 درصد راه درمان است. در این شرایط است که شما میتوانید با آگاهی بیشتر، مشاور درمانگر مناسب را انتخاب و برای حل آن اقدام کنید.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان