پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

باسکول چیست ؟

 باسکول همان  ترازو دیجیتال با ظرفیت و ابعاد بزرگ است که وزن‌های بالاتر از ۷۰ کیلوگرم را وزن میکند و برای توزین مواد حجیم و سنگین و به صورت زمینی استفاده میشود. باسکول ها به دلیل توزین مواد حجیم و بزرگ باید دارای بدنه ی مقاوم و پایه های توزین و کفه نیز محکم و مقاوم باشند تا بتوانند علاوه بر وزن مشخص شده مقداری بیشتر از حد مجاز برای تحمل بار اضافی را داشته باشند. باسکول ها اولین بار در فرانسه برای اندازه گیری وزن دام و طیور و وسایل نقلیه استفاده شد همچنین کلمه باسکول ریشه ای فرانسوی به معنی صفحه معلق دارد.

انواع باسکول به لحاظ نوع کارکرد

باسکول های قدیمی نسبت به باسکول های توزین دیجیتالی که اخیرا تولید میشود از حساسیت کمتری برای وزن کردن داشته اما با پیشرفت روز افزون صنعت باسکول دیجیتالی ما شاهد دستگاه هایی هستیم که با داشتن ظرفیت های بالا دارای دقت فوق العاده ای در توزین می باشند و کار توزین را بسیار آسان کرده است. باسکول‌ها از نظر سیستم عملکرد و نوع کارکردشان به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند که عبارت اند از : باسکول جاده ای ، باسکولت کفه ای ، باسکول های مدرن، باسکول 60 تنی ، باسکول های کشتارگاه ، باسکول دام کش ، کوپ سنگ برگردان ، باسکول 50 تنی که هر کدام از این ها بسته به موقعیت و نوع کارکردشان استفاده‌های متنوعی دارند. باسکول صنعتی یا فروشگاهی معمولا خاصیت ضد آب دارند و در کسب و کارهای مرتبط با شیلات کاربرد بسیاری دارند.

دقت در توزین بر حسب ظرفیت و ابعاد سینی تعیین می شود و با افزایش ظرفیت باسکول بزرگ شدن سینی و به نسبت بزرگ شدن سینی توزین باسکول، تعداد لودسل های وزن کشی افزایش می یابد ، دقت توزین نیز با افزایش ابعاد سینی و ظرفیت باسکول دیجیتال کاهش یافته و به اصطلاح حساسیت باسکول دیجیتالی در توزین کمتر می گردد.در ادامه به بررسی چند نوع از باسکول های مذکور میپردازیم

باسکول تریلی کش چیست ؟

باسکول تریلی کش مانند دیگر باسکول های جاده ای از سه بخش اصلی تشکیل شده است : سازه باسکول یا پلتفرم، لودسل،فونداسیون . سازه همان صفحه ای است که مانند یک پل طراحی شده و وسایل نقلیه به راحتی روی آن قرار می گیرند و از جنس فلز یا بتن است. طراحی فونداسیون های پیش ساخته توسط سازندگان باسکول های جاده ای، مشکلات نصب این باسکول ها را به حداقل می رساند و از طرفی سرعت اجرای پروژه را بالاتر می برد، و تنها کاری که پیش از قرارگیری باسکول جاده ای باید انجام شود خاک برداری محل نصب است . نصب و اجرای فونداسیون از مهمترین قسمت های باسکول های جاده ای است و تا 30 درصد در دقت اندازه گیری باسکول تاثیر می گذارد.مشخصات باسکول 60 تن تریلی کش، از دو نظر بررسی میشود : سازه های مکانیکی یا صفحات پلتفرم باسکول که طول آن  ۱۶ متر و عرض آن ۳ متر است و همچنین از نظر قطعات الکترونیکی مورد نیاز در ساخت آنها، که مجموع آن، یک دستگاه توزین باسکول جاده ای را تشکیل می دهد.

نحوه اجرا و پیاده سازی باسکول 60 تن:

بعد از نیاز سنجی و تشخیص بهترین مدل اجرا و پیاده سازی باسکول ۶۰ تنی، توسط متخصصان و در برخی موارد با توجه به در خواست مشتری، نصب باسکول به صورت روی سطح یا داخل گود اجرا می گردد.

11

باسکول 50 تن چیست؟

این باسکول ها به باسکول 8 متری نیز معروف می باشد ،این باسکول برای توزین ماشین هایی مانند کامیون یا کامیون 10 چرخ استفاده میشود. این باسکول را می توان به صورت روی سطح یا داخل گود اجرا نمود. پلتفرم باسکول 50 تن با توجه به نیاز و درخواست کارفرما می تواند تمام فلزی و تمام بتنی باشد. باسکول ۵۰ تنی با طول 8 متر و عرض 3 متر طراحی و تولید می‌شوند . نکته‌ : باسکول کامیون کش همانطور که از اسم آن مشخص است مناسب توزین وسایل تا کامیون می‌باشد و از دقت بسیار خوبی در توزین برخوردار استبا استفاده از این باسکول تمامی وسایط نقلیه به جز تریلی را می‌توان وزن کرد.

نحوه توزین باسکول کامیون کش

برای توزین وسیله توسط باسکول کامیون کش باید به صورت ثابت بر روی صفحه‌ی باسکول قرار گیرند تا بتوان یک وزن مشخص را از باسکول کامیون کش و لودسل‌ها به دست آورد. کامیون باید تمام طول خود را بر روی صفحه‌ی باسکول قرار دهد و بعد از ثابت شدن عملیات توزین را انجام داد. در توزین کامیون‌ها و وسایط نقلیه سنگین توسط باسکول ۵۰ تنی، باید به این نکته توجه داشت که به‌دلیل محدودیت در طول صفحه‌ی باسکول، بیشترین طول کامیون نباید از ۸ متر  بیشتر شود یعنی تمامی وسایط نقلیه حداکثر تا کامیون‌های ده چرخ را می توان بر روی صفحه‌ی این باسکول‌ها وزن کرد.

کامیون‌ باید در ۲ حالت بدون بار و حامل بار وزن شوند، تا وزن بار آن‌ها را بتوان حساب کرد. برای هر مرحله از توزین، قبض‌های باسکول جداگانه‌ای از باسکول ۵۰ تنی تحویل صاحب کامیون می‌گردد و با محاسبه میزان اختلاف این اعداد می توان وزن بار را حساب کرد. این امکان نیز وجود دارد که توزین یک کامیون در مبدا با مقصد اختلاف زیادی داشته باشد و این دلیل بر مصرف سوخت و اختلاف باد لاستیک‌های کامیون هست که برای استاندارد سازی، مقادیر مشخصی را برای تلفات سوخت و باد لاستیک در توزین توسط باسکول کامیون کش در نظر گرفته می‌شود.

12

چطور یک باسکول خوب برای کسب و کار خود پیدا کنیم؟

اگر اطلاعات کافی در مورد باسکول‌ها، انواع آنها و شرکت‌های سازنده آنها ندارید به هیچ عنوان توصیه‌ای جهت خرید برای شما نداریم. چرا  که قیمت باسکول صنعتی نسبت به نوع و مدل آن متفاوت است. برای کسب اطلاع از آخرین قیمت باسکول و خرید باسکول دیجیتالی با کارشناسان فروشگاه توزین سپاهان تماس حاصل فرمایید تا شما را برای داشتن انتخابی بهتر راهنمایی کنند.محصولات زیادی از برندهای ایرانی و خارجی در بازار موجود است اما قیمت باسکول صنعتی ایرانی به علت نداشتن رابطه مستقیم با نوسانات ارز و وارداتی نبودن آن معقول ‌تر و مناسب ‌تر است.

نصب باسکول جاده ای :

نصب، راه اندازی و کار با این باسکول ها شبیه باسکول های فروشگاهی و باسکول های صنعتی نیست و بسیار با آن ها متفاوت است. این باسکول باید در زمین یا تپه‌ای قرار گیرد و به دو روش توکار (داخل گود) و روکار (روی سطح) نصب شود. باید به این نکته نیز توجه داشت که پروسه‌ی عبور و قرار گرفتن ماشین ها بر روی کفه‌ی باسکول به راحتی انجام شود و در حین آن مشکلی ایجاد نشود. از این رو نیز محل قرارگیری باسکول اهمیت بالایی دارد.

در باسکول های مذکور یک باکس فرمان، کنترل و نمایشگر وجود دارد که در اتاقکی در نزدیکی کفه نصب می شود.باسکول جاده ای ساختار پیچیده تری نسبت به باسکول های صنعتی مورد استفاده در کارخانه ها و صنایع تولیدی دارد، و فرایند نصب آن ها هم فرایندی زمان بر است، که باید بسیار دقیق و حساب شده صورت پذیرد. پلتفرم یا کفی صنعتی، لودسل، فونداسیون، جعبه تقسیم، نمایشگر و پرینتر اجزاء تشکیل دهنده یک باسکول جاده ای هستند، که تعداد، نحوه نصب و الگوی اجرای آن ها متناسب با ظرفیت باسکول ها تغییر می کند.اولین مرحله در نصب گودبرداری است، که این مرحله باید متناسب با ابعاد و نقشه اصلی باسکول انجام شود. در مرحله دوم نوبت به فونداسیون دستگاه می رسد، که شامل مجموعه ای بسیار مستحکم از کلاف های فلزی به هم پیوسته است، که فضاهای میانی آن با بتن پر شده، و با قرارگیری در زیر صفحه پلتفرم، فشار ناشی از وزن بار را کاهش داده و مانع از نشست و فرورفتن آن به داخل زمین می شود. از مهمترین وظایف فونداسیون می توان به قرارگیری صحیح باسکول در محل نصب، و انتقال صحیح بار به زمین اشاره کرد. لازم به ذکر است، که پیاده سازی این مرحله بسیار مهم است و تا 30 درصد در دقت انواع باسکول جاده ای تاثیر می گذارد.

لودسل چیست؟

لودسل یک نوع حسگر الکترونیکی برای اندازه‌گیری وزن و نیرو است که با اعمال نیرو بر روی آن یک سیگنال الکتریکی ضعیف روی سیم های خروجی آن نمایان میشود .به بیان دیگر این محصول یک مبدل هستند که نیرو و فشار را به سیگنال های الکتریکی استاندارد تبدیل میکند و انواع مختلفی مانند کششی، خمشی، فشاری و پیچشی ساخته شده است.این محصول برای اندازه‌‌گیری نیرو در کارخانه های مختلف وهمچنین اندازه‌گیری کشش کابل‌‌ها و کشش نخ در کارخانه های نساجی و سایر صنایع استفاده می‌گردد.برای نصب و داشتن سیستم توزین پایدار احتیاج به پایه و نگهدارنده لودسل داریم که طراحی و ساخت مانتینگ یک لودسل، کاری تخصصی می باشد که با توجه به مورد استفاده ی آن متفاوت است. پارامترهای مشخصه یک لودسل عبارتند از : 1. ظرفیت  2. نوع  3. میزان اهم ورودی و خروجی 4. میزان ماکزیمم میلی ولت خروجی به ازای تغذیه 1 ولت . 5. حد دمایی کار کرد 6. میزان خطا بر حسب درصد 7. اندازه فیزیکی 8. نحوه نصب و اعمال نیرو 9. کلاس دقت 10. شرکت سازنده

لودسل ها دارای شکل ظاهری متفاوت و همچنین ظرفیت های گوناگونی هستند و می توانند بر مبنای این ویژگی ها کارایی های متفاوتی نیز داشته باشند. لودسل یک حس گر قوی است که نیروهای وارده بر باسکول را به دقت اندازه گیری می کند و از طریق نمایشگر آن را نمایش می دهد. مجموعه توزین سپاهان ارائه دهنده این محصول و انواع باسکول ها آماده ی خدمت رسانی به مشتریان عزیز می باشد. کیفیت حق شماست ما سعی بر آن داریم تا بهترین ها را به شما عرضه کنیم.

جهت خرید انواع لودسل و لودسل فشاری با مشاوران توزین سپاهان 03136294849 تماس حاصل نمایید .

ارائه بهترین لودسل باسکول

ویژگی های که میتوان برا آن معرفی نمود :

  1. تعیین با دقت وزن و نیروی به کار رفته بر روی باسکول
  2. دارای قالبی دیجیتالی
  3. دارای حسگر بسیار پیشرفته
  4. قابل استفاده برای باسکول هایی با ظرفیت بالا

لودسل فشاری

لودسل ها وابسته به نوع کاربری دارای مکانیزم های مختلفی هستند.از اینرو شرایط بهره بری یک نوع لودسل تعیین کننده ی نوع آن است. در طراحی لودسل موارد بسیار زیادی مورد توجه است که بایستی بصورت مناسب انتخاب شود.(استرین گیج- کپسول- مسافت- ابعاد و …)شکل ظاهری این لودسل شبیه قوطی میباشد.همانطور که از نام این لودسل پیداست فشار وارده بر این نوع لودسل از طرف بار باعث تغییرات طول (کمتر از قطر یک تارمو) در لودسل میشود. تنها مدل ویژه اندازه گیری بارهای خیلی سنگین – لودسل فشاری هستند. این مدل کاربرهای متعددی دارد و نیروهای وارد شده به این لودسل تنها در راستای عمودی اعمال می شوند.لودسل فشاری بیشتر در انواع ساچمه ای (استفاده در باسکول های جاده ای ممنوع است)و بشکه ای رایج است. لودسل در واقع نوعی سنسور حسگر است که برای سنجش و اندازه گیری وزن یا نیرو به کار می رود مزایای لودسل فشاری:

  • صحت انتقال اطلاعات بدلیل دیجیتال بودن
  • کنترل صحت عملکرد هر لودسل بصورت تک تک
  • دقت عملکرد بالای سیستم بدلیل تبدیل آنالوگ به دیجیتال
  • قابلیت انتقال اطلاعات لودسل به مسافت های بیشتر از 200 متر
  • بدلیل پایداری در کالیبره پس از یکبار کالیبره هر لودسل نیازی به کالیبره مجدد نخواهد بود

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان