پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

در دنیای امروز پیشرفت تکنولوژی سبب شده تا افراد اکثر کارهای خود را به صورت غیرحضوری انجام دهند. این امر موجب کم‌تحرکی، عدم ارتباط مناسب با جامعه، افزایش وزن نامناسب و بروز بسیاری از بیماری‌ها شده است. برای جلوگیری از این مشکلات می‌بایست فرزندان خود را از سنین کودکی به انجام ورزش و بازی‌های سالم تشویق کنیم تا در کنار بازی‌های ویدئویی و تماشای کارتون، مدت زمانی را به انجام فعالیت‌های بدنی سالم اختصاص دهند. دوچرخه یکی از وسایل‌نقلیه غیرموتوری و مناسب برای تمامی رده‌های سنی است. شما می‌توانید با خرید دوچرخه برای کودکان خود، علاوه بر سرگرمی روزانه، زمینه مناسبی برای سلامت جسمی و روحی آنان فراهم سازید.

برای انجام این کار کافیست که با ویژگی و مزایای استفاده از دوچرخه آشنایی داشته باشید و در زمان تهیه این محصول به اندازه و مدل آن دقت کنید؛ زیرا تناسب آن با سن، قد و وزن کودک موجب استفاده راحت‌تر از آن می‌شود و فرزند شما نیز اشتیاق بیشتری برای استفاده از آن نشان می‌دهد.

نقش والدین در آشنایی کودکان با ورزش دوچرخه‌سواری

همان‌طور که می‌دانید دوچرخه یکی از اسباب بازی‌های مورد علاقه تمامی کودکان است و جنسیت آنان هیچ تأثیری در این موضوع ندارد؛ به‌طوری که در سال‌های اخیر مشاهده شده اشتیاق دختران به استفاده از این وسیله بسیار بیشتر از پسران است. با توجه به اینکه والدین نزدیک‌ترین افراد به کودکان هستند و ساعات زیادی را در طول شبانه روز با یکدیگر سپری می‌کنند، رفتار و اخلاق آنان تأثیر بسزایی روی ذهن و اعمال فرزندان خواهد داشت؛ بنابراین والدین در زمینه آگاه‌سازی فرزندان نسبت به این ورزش و بیان مزایای آن نقش اصلی را ایفا می‌کنند.

بدین منظور می‌توانید قبل از خرید دوچرخه، ویژگی و خصوصیات آن را برای فرزندان‌تان بازگو کنید و حتی فرزند خود را به مراکز فروش دوچرخه برده تا از نزدیک تنوع محصولات را مشاهده کند. قطعاً این رفتار شما در نحوه تصمیم‌گیری و انتخاب او مؤثر خواهد بود. ممکن است در ابتدا بعضی از کودکان واکنش مناسبی نشان ندهند؛ اما پس از مدت کوتاهی با مشاهده رفتار شما قانع می‌شوند.

مزایای ورزش دوچرخه‌سواری برای کودکان

دوچرخه‌سواری یکی از بانشاط‌ترین و سالم‌ترین ورزش‌ها محسوب می‌شود. به‌همین دلیل کودکان از انجام لذت می‌برند؛ زیرا خودشان به تنهایی آن را به حرکت در می‌آورند و به نوعی احساس استقلال می‌کنند. از آنجایی که این ورزش مزایای فراوانی برای کودکان به همراه دارد، در ادامه بعضی از مهم‌ترین آن‌ها را بیان می‌کنیم:

2

  • تمرین‌دهی عضلات قلب و عروق

هنگام دوچرخه‌سواری برای به حرکت درآوردن آن از پاهایمان استفاده می‌کنیم. به‌همین دلیل عضلات بزرگ در پاها تمرین داده شده و ضربان قلب افزایش می‌یابد. انجام این ورزش برای کودکان موجب تناسب وزن، تقویت بدن و قوای جسمانی آن‌ها می‌شود؛ البته به یاد داشته باشید که پدال به عنوان یکی از بخش‌های مهم آن، به‌طور مداوم با پاهای کودک در تماس است. از این‌رو هنگام انتخاب و تهیه دوچرخه به این موضوع توجه نمایید و براساس آن محصول موردنظر خود را خریداری کنید.

  • تقویت توده‌های عضلانی

به‌طور کلی هنگام انجام ورزش دوچرخه سواری تمامی اعضای بدن به ویژه ران، ساق پا، مفاصل و پاها به‌طور کامل در حال فعالیت هستند؛ به‌طوری که پس از مدتی شاهد تقویت توده‌های عضلانی در بدن خواهید بود. این امر در مورد کودکان نیز صدق می‌کند و در دراز مدت موجب تقویت عضلات و ماهیچه‌های آنان می‌شود. تحقیقات به عمل آمده در این زمینه نشان داده که کودکان علاقه‌مند به این قبیل ورزش‌ها، هنگام راه رفتن و دویدن سریع‌تر از بقیه هستند و کمتر دچار خستگی می‌شوند.

  • رفع استرس و خستگی ناشی از فعالیت‌های روزمره

کودکان نسبت به افراد بزرگسال انرژی بیشتری دارند و همیشه در حال فعالیت و تکاپو هستند؛ اما گاهی بر اثر گذراندن یک روز پرتحرک یا انجام فعالیت‌های سنگین درسی، دچار خستگی کامل می‌شوند. در این‌گونه موارد داشتن یک دوچرخه خوب و سالم می‌تواند خستگی، استرس و بی‌حوصلگی آنان را برطرف نموده و کودک را شاداب و بانشاط سازد. تجربیات نشان داده که کودکان، نوجوانان، جوانان و حتی افراد بزرگسال با این ورزش سالم خستگی خود را رفع نموده و از همین طریق استرس آنان برطرف می‌گردد.

  • افزایش اعتماد به نفس و سلامت عاطفی کودک

در ابتدا والدین یا اعضای خانواده دوچرخه ‌سواری را به کودکان آموزش می‌دهند؛ اما پس از اینکه کودک روش صحیح انجام این ورزش سالم را یاد گرفت؛ خودش به تنهایی ساعات طولانی را مشغول انجام بازی در حیاط، پارک، کوچه و غیره می‌شود. به مرور زمان این بازی موجب افزایش اعتماد به نفس در کودک می‌شود. از همه مهم‌تر اینکه کودکانی که با این رویه رشد می‌کنند، مسئولیت‌پذیرتر بوده و سلامت عاطفی آنان بهتر از سایر کودکان هم‌سن و سالشان است. برای بعضی از خانواده‌ها خرید دوچرخه کاری بیهوده و خرج اضافی است؛ در صورتی‌که اصلاً این‌طور نیست و خرید این محصول موجب ایجاد تغییر و تحول اساسی در کودکان‌تان خواهد شد.

3

نکات ایمنی برای حفظ سلامت کودکان

همان‌طور که می‌دانید تمامی ورزش‌ها در کنار تمامی خصوصیات و ویژگی‌ها، ممکن است مشکلاتی را برای افراد به وجود بیاورند. دوچرخه‌سواری کودکان نیز از این قاعده مستثنی نیست و یک‌سری دستورالعمل ایمنی در این زمینه برای حفظ سلامت جسمی و روحی کودکان وجود دارد. بعضی از مهم‌ترین این نکات عبارتند از:

  • همواره محلی امن و مطمئن را برای بازی و فعالیت کودکان در نظر بگیرید. کوچه، خیابان و معابر پر‌تردد به هیچ عنوان مکان مناسبی برای بازی کودک شما نخواهد بود.
  • از دوچرخه استاندارد و دارای طراحی ارگونومیک جهت حفظ سلامت جسمانی کودکان استفاده کنید. بدین منظور می‌توانید از فروشگاه‌های مجاز و معتبر محصول موردنظر خود را خریداری نموده و در اختیار فرزندتان قرار دهید.
  • دستکش، زانوبند و کلاه ایمنی برای کودکان تهیه نموده و هنگام دوچرخه‌سواری کودک را ملزم به استفاده از آن‌ها کنید. با این کار از بروز آسیب و سایر صدمات احتمالی ناشی از زمین خوردن و برخورد به سایر موانع جلوگیری به عمل می‌آید.
  • فرآیند تعمیر و نگهداری دوچرخه کودک را به‌طور منظم و مستمر انجام دهید تا کودکتان هنگام بازی دچار هیچ‌گونه مشکل و صدمه‌ای نشود.

در پایان خاطر نشان می‌شود که والدین محترم می‌بایست تمامی اجزای اصلی این محصول و همچنین روش صحیح استفاده از آن را به فرزندان‌شان بیاموزند. با این کار کودک شما یاد می‌گیرد که در حفظ ابزار و وسایل خود کوشا باشد و هنگام بروز هرگونه مشکل، بتواند آن را برطرف سازد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان