پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

 

میگو، از جمله برترین و مرغوب‌ترین محصولاتی است که در خلیج فارس زندگی می‌کند. این آبزی از دسته‌ی سخت‌پوستان است که دارای پوستی محکم بوده و انواع مختلفی دارد. به طور کلی میگوهای خوراکی خلیج فارس را می‌توان به شش دسته‌ی کلی تقسیم کرد:

انواع میگو تازه و خوراکی دریاهای جنوب

  • میگو ببری، که بیشتر در آب‌های بوشهر یافت می‌شود.
  • میگو موزی، که بیشتر در آب‌های هرمزگان دیده می‌شود.
  • میگو سفید، که بیشتر در آب‌های هرمزگان، خوزستان و بوشهر یافت می‌شود.
  • میگو سفید هندی، که در شرق آب‌های هرمزگان و حوزه جاسک صید می‌شود.
  • میگوی سرتیز، بیشتر در آب‌های خوزستان و شمال جزیره قشم یافت می‌شود.
  • میگوی ببری سیاه یا مونودون، که در شرق جاسک و آب‌های چابهار تا خلیج گواتر صید می‌شود.

اما خرید میگو به مناطقی که در آن صید می‌شوند، خلاصه نمی‌شود. انواع میگو تازه را می‌توانید از طریق فروشگاه‌های آنلاین خرید میگو و ماهی خریداری کنید. میگو خوراکی یا میگو جنوب، خوش‌طعم‌ترین نوع میگو است که با شناخت انواع میگو تازه می‌توانید بهترین و بهینه‌ترین انتخاب را داشته باشید.

شناخت انواع میگو جنوب

میگو ببری از میزان زیادی ویتامین B12 و ویتامین D برخوردار بوده و همچنین سرشار از امگا۳ و پروتئین است. میزان فسفر در میگو ببری بسیار بیش‌تر از دیگر انواع میگو‌های دریایی است و از خواص میگو ببری می‌توان به جلوگیری از سرطان‌ها، ضد فشار خون و ضد آلزایمر بودن، اشاره کرد. میانگین سایز اینگونه از میگو ۴۰ – ۳۰ است.

یکی‌دیگر از انواع میگو جنوب، که صرفاً در آب‌های هرمزگان زندگی می‌کند، گونه‌ی موزی نام دارد، که در درجه‌ی اهمیت بعد از گونه ببری بوشهر و با  قیمت پایین‌تر قرار دارد و در ترکیب صید صیادان هرمزگانی دست‌کم شصت درصد از کل حجم  میگوی صید شده  در آب‌های این استان را تشکیل می‌دهد.

میگو سفید نیز یکی از گونه‌های خانواده پنائیده محسوب می‌شود که در درجه بعدی اهمیت از نظر سایز و مرغوبیت پس از گونه‌های ببری و موزی قرار می‌گیرد با  این تفاوت که از پراکندگی منطقه‌ای بیشتری برخوردار بوده و به ترتیب فراوانی از آب‌های خوزستان و در آب‌های هرمزگان و نزدیکی حوزه جاسک و سپس بوشهر را پوشش می‌دهد.

میگو سفید هندی برعکس گونه‌ی سفید تنها در مناطق آبی  شرق هرمزگان با تمرکز در جاسک و اطراف آن صید می‌شود و پراکندگی ندارد. به هر حال سهم بسیار کمی از بازار مصرف را تشکیل داده است ولی تا پیش از جایگزینی و گسترش گونه‌ی پرورشی میگوی وانامی در مزارع سواحل استان‌های جنوبی، از اهمیت بسیار بالا و استراتژیک در برنامه‌های توسعه‌ی پرورش میگو برخوردار بوده است.

میگو سرتیز، از ارزان‌ترین گونه‌های موجود در آب‌های خلیج‌فارس است که در خوریات خوزستان و آب‌های شمال قشم (در محل جنگل‌های حرّا ) زندگی می‌کند که معمولا به شیوه‌ی سنتی و قایق‌های همان مناطق صید می‌شود. به همین ترتیب برعکس گونه‌های موزی و ببری درشت ، از ارزان‌ترین میگوها و بلکه آبزیان هستند. در بسیاری از اوقات و بنا به وضعیت و تقاضای بازار با جوشاندن آن‌ها در آب شور از این محصول ارزان قیمت، میگوی خشک تولید و به عنوان یک محصول گران‌قیمت راهی بازار مصرف داخلی و صادرات می‌شود.

و اما میگو ببری سیاه یا مونودون در انواع میگو جنوب، از ذخایر محدودتری برخوردار بوده و در آب‌های شرق جاسک تا چابهار و خلیج گواتر پراکندگی دارد. ( خارج از محدوده‌ی خلیج فارس و مجاور دریای عمان ) و به خاطر سایز درشت آن از قیمت‌های بالاتر، حتی گاهی گران‌تر از گونه‌ی ببری بوشهر به فروش می‌رسد.

اما میگوها فقط به این چند نوع خلاصه نمی‌شوند. مثلا میگو صورتی، که در درجه‌ی اول از ساحل غربی فلوریدا صید می‌‌شوند به عنوان یک غذای دریایی فوق‌العاده محبوب هستند. همانطور که از نامش پیداست این میگوها صورتی رنگ هستند و البته به رنگ سفید و خاکستری نیز پیدا می‌شوند. اندازه‌ی این میگوها نسبتاً کوچک‌تر است و به آن‌ها میگوی سالاد هم گفته می‌شود چون بخاطر طعم ملایم و شیرینی که دارد در سالاد میگو استفاده می‌شود. یا مثالی دیگر میگوی قهوه‌ای است که، بافتی محکم و پوسته‌ای به رنگ قرمز مایل به قهوه‌ای و طعم‌های مختلف از شیرین تا شور دارند. بعد از پخته شدن صورتی می‌شوند و در مقایسه با سایر میگوهای خوراکی، عطر و طعم بی نظیری دارند. سرآشپزها بیشتر میگوهای قهوه‌ای را بخارپز می‌کنند تا مشتریان از طعم طبیعی این میگوها لذت ببرند. میگو سنگی را فراموش نکنید. به دلیل پوسته‌ی سختی که دارند به این نام خوانده می‌شوند. در اواخر دهه‌ی 1960 ماشین مخصوصی برای پوست کنی پوسته‌های سخت میگو قبل از فروش آن‌ها طراحی شد. بافت سفت و عطر و طعم شیرین شبیه خرچنگ خاردار دارند. این عطر و طعم در مقایسه با انواع گران قیمت خرچنگ دریایی، آن‌ها را به پروتئینی مقرون به صرفه تبدیل می‌کند. میگوی خالدار، دسته‌ی دیگری از میگوها است. چون از نظر شکل و رنگ به خرچنگ دریایی (لابستر) شبیه هستند “خرچنگ دریایی آلاسکا” هم نامیده می‌شوند و طعمی شیرین و بافت بسیار لطیف دارند و خوش رنگ هستند. برای پخت‌وپز بسیار عالی هستند و طعم شگفت‌انگیز نرم و آب‌دار دارند، اما تمیز کردنشان سخت است زیرا اگر دقت کافی نداشته باشید پوسته‌ها به قطعات کوچک تبدیل می‌شوند و خرد خواهند شد. این میگو می‌تواند تا 30 سانتی‌متر رشد کند.

هنگام خرید، به نوع میگو خوراکی یا غیر خوراکی بودن نیز توجه کنید. میگوی زنبوری یا راه راه، میگوی قرمز آلبالویی، میگوی ببر آبی، میگوی آبی پیچ دار، میگوی دانه برفی، میگوی کریستالی، میگوی شیشه ای یا میگوی شبح، میگوی کاریدینا باباوتی، میگوی پاندای مشکی کینگ کونگ، میگوی آمانو و میگوی سولاوسی یا کاردینال از جمله میگوهای آکواریومی یا غیر خوراکی هستند که باید زمان خرید میگو به این مورد نیز توجه کنید.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان