پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

 

لباس کار محافظ به هر لباس یا تجهیزاتی اطلاق می شود که یک کارمند باید برای انجام ایمن نقش شغلی خود بپوشد. لباس کار محافظ برای محافظت از کارکنان در برابر خطرات از جمله مواد موجود در هوا، مواد شیمیایی، تصادف و جراحت، برق، گرما یا خطرات زیستی طراحی شده اند. اقلام و مواد خاص بسیار به کار بستگی دارد. به عنوان مثال، لباس محافظی که توسط متخصصان پزشکی پوشیده می شود با لباس های کارگران ساختمانی کاملاً متفاوت است. رایج ترین اقلام چیزهایی مانند عینک ایمنی، کلاه ایمنی، دستکش و تجهیزات تنفسی هستند. همچنین شامل چکمه‌های ایمنی، شلوار، یا جلیقه‌های بلند است.

ویژگی مناسب لباس کار چیست

لباس کار محافظ برای کاهش مواجهه کارگر با تعدادی از خطرات پوشیده می شود. خطر ناحیه ای از بدن که نیاز به محافظت دارد و همچنین مواد مورد استفاده را تعیین می کند. برای مثال، مواد شیمیایی می‌توانند بسیار خطرناک باشند، بنابراین در وهله اول، ماسک‌های تنفسی از افراد در برابر تنفس در هوای آلوده محافظت می‌کنند. برای اکثر صنایع زمانی استفاده می شود که محل کار تهویه مناسب لازم را نداشته باشد. همچنین لباس محافظ برای جلوگیری از تماس عوامل شیمیایی با پوست وجود دارد. برخی از مواد شیمیایی تحریک‌کننده هستند و اگر پوست را لمس کنند، می‌توانند باعث چندین بیماری یا شرایط مختلف شوند که شدت آن تا سرطان پوست متغیر است. اشعه ماوراء بنفش، درجه حرارت بالا و تابش خورشید نیز می تواند باعث آسیب به پوست شود. در نهایت، ماشین آلات می توانند به پوست آسیب هایی به شکل خراشیدگی، کوفتگی، پارگی و سوختگی ناشی از اصطکاک وارد کنند.

نکات مهم قبل از خرید لباس کار ایمنی

مدت هاست استفاده از لباس کار مناسب به عنوان یکی از بهترین راه هایی که به وسیله آن می توان ایمنی و حفاظت در محیط کار را ارتقا داد، مطرح شده است. با این حال، با وجود چنین اظهاراتی، هنوز شرکت ها و افراد زیادی وجود دارند که اهمیت چنین چیزی را دست کم می گیرند. از نظر برخی استفاده از لباس کار ضروری است، در حالی که برخی دیگر اطمینان یافتن از اینکه لباس کار از سر تا پا محافظت لازم را انجام می‌دهند اما بسیار زمان‌بر و پر زحمت است.

قبل از هر چیز، توجه به این نکته مهم است قوانین و مقررات متعددی در مورد چگونگی ارتقای ایمنی در محل کار توسط سایت‌های ساختمانی وضع شده است. این به این معنی است که استفاده از لباس های ایمنی و کار که بر اساس خطراتی که ارزیابی می شود طراحی شده اند، ضروری است. اگر شرکت نتواند کارکنان را وادار به پوشیدن لباس مناسب کند، آنها در معرض خطر قانونی برای چنین اقدامی قرار خواهند گرفت زیرا این کار باعث سهل انگاری مدیریت می شود.

لباس ایمنی مناسب همچنین مستلزم نیاز به استفاده از عینک و سایر مواردی است که برای محافظت کامل از چشم طراحی شده است. به عنوان مثال، ممکن است مواد شیمیایی به طور تصادفی در چشمان شما پاشیده شود و باعث سوزش و سایر اشکال درد شود که استفاده از محافظ را ضروری می کند.

اگر محل کار بیش از حد پر سر و صدا باشد، مانند زمانی که از تجهیزات سنگین استفاده می شود، نیاز است که کارگران از گوش گیر استفاده کنند. این کار باعث می‌شود تا نویز قابل تحمل‌تر باشد و از این رو، به شما این فرصت را می‌دهد که با هر کاری که در سایت انجام می‌دهید بهره‌وری بیشتری داشته باشید.

امروزه بسیاری از سازمان ها و ارگان ها برای کارمندان خود لباس کار یکسره سفارش می دهند. رنگ بندی لباس کار باید هماهنگ باشد. بر اساس موقعیت و مقام هر یک از کارمندان در کارگاه ها و صنایع، رنگ بندی لباس ها انتخاب می شود. به طور کلی شما باید به خوبی بدانید که اهمیت رنگ برای انواع لباس کار روز به روز بیشتر می شود. بسیاری از سازمان هایی که به موقعیت کارمندان و کارکنان خود اهمیت زیادی می ‌دهند رنگبندی های مشخصی از لباس کار را سفارش خواهند داد.

رنگ انواع لباس کار را بر اساس موقعیت کارگاه و محیط انتخاب می ‌کنند. رنگ بندی های متفاوتی از لباس کار وجود دارد که هر یک از آنها برای مکان های متفاوت مناسب هستند. به طور کلی باید بدانید که یکی از نیازهای اصلی کارکنان لباس مناسب می باشد. در صورتی که آنها لباس مناسب به تن داشته باشند می توانند با خیال راحت تمامی فعالیت های کاری خود را انجام دهند.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان