پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

 

با توجه به اینکه نامه‌های درخواست اداری به فرد با مقام بالاتر ارجاع می‌شود؛ از این‌رو در نگارش چنین نامه‌هایی باید حداقل قواعد نگارش رعایت شده و از واژه‌های رسمی استفاده شود. نامه‌های اداری باید با رعایت ادب و احترام نگارش شده و از به‌کار بردن لحن دوستانه و عامیانه جدا پرهیز شود. نامه درخواست اداری یکی از رایج‌ترین نامه‌های رسمی به‌حساب می‌آید که روزانه بسیاری از افراد در سازمان‌ها یا ارگان‌های دولتی و خصوصی به مقام ارجح تقدیم می‌کنند؛ بنابراین در نگارش نامه درخواست اداری باید به نکات ریز و درشت توجه شود تا جایگاه فرد در مقام شخصی که نامه را نوشته افزایش پیدا کند و به متن نامه، بیشتر توجه شود. نامه‌های درخواست ممکن است برای مقاصد گوناگونی چون درخواست مرخصی، درخواست وام، درخواست انتقالی، درخواست مساعده، درخواست اضافه حقوق و ... کاربرد داشته باشند که نویسنده نامه باید به ساختار و محتوای نگارش چنین نامه‌هایی اشراف کامل داشته باشد تا بتواند درخواست خود را به نحو احسن با ادب و احترام به مقام بالاتر ارائه دهد. در حال حاضر سایت‌ها و کتاب‌های مختلف، راهنمای کاملی در زمینه اصول نگارش نامه رسمی و نمونه نامه اداری منتشر می‌کنند که افراد می‌توانند از آن‌ها برای نوشتن نامه درخواست اداری استفاده کنند. کتاب الکترونیکی گنجینه ۷۰ نمونه نامه کاربردی (رسمی و اداری) از مجموعه‌های ارزشمند در زمینه اصول نگارش نامه‌های اداری شناخته می‌‌شود که به افراد در نوشتن یک نامه رسمی و اداری کاربردی کمک شایانی خواهد کرد       

در اینجا تلاش خواهیم کرد تا به اصول نگارش نامه درخواست اداری و رسمی، ویژگی‌های کتاب گنجینه 70 نمونه نامه کاربردی و نمونه نامه درخواست از این کتاب اشاره کنیم؛ بنابراین چنانچه به دنبال نوشتن نامه درخواست اداری هستید، پیشنهاد می‌کنیم تا مطالعه این مطلب را از دست ندهید.

اصول نگارش نامه درخواست اداری و رسمی

بدون تردید نامه درخواست یکی از پرکاربردترین و رایج‌ترین نامه‌های رسمی و اداری محسوب می‌شود که روزانه در کلیه ارگان‌های دولتی، سازمان‌های خصوصی و مراکز آموزشی توسط کارمندان، پرسنل و دانشجویان به مدیریت مجموعه ارائه می‌شود. نامه درخواست با مضامینی چون انتقال، وام، مرخصی، اضافه حقوق و ... نوشته می‌شود که باید در آن قواعد و اصول نگارش رعایت شده و با گفتاری محترمانه و واژه‌های رسمی همراه باشد تا مورد توجه قرار گیرد. از اصول کلی نگارش نامه درخواست اداری و رسمی، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رعایت سلسله مراتب (شناخت فرد مورد مکاتبه)
  • رعایت ساختار نامه اداری
  • دقت و صراحت در نوشتن نامه بدون غلط املائی
  • نوشتن متن کوتاه، صریح و رسا
  • بیان درخواست همراه با ادب و احترام
  • پرهیز از به‌کار بردن کلمات عامیانه

بنابراین اگر به دنبال نگارش نامه درخواست اداری و رسمی هستید، باید اصول و قواعد نگارش نامه‌های اداری را رعایت کنید تا بتوانید توجه مدیر مجموعه مورد نظر را جلب کنید.

ساختار و محتوای درخواست اداری و رسمی

نامه درخواست یکی از مهمترین و کاربردی‌ترین نامه‌های اداری به‌حساب می‌آید که افراد در نگارش آن علاوه بر رعایت اصول نگارش، باید ساختار صحیح درخواست نویسی را به شکل زیر پیاده کنند:

  • آغاز با نام خدا
  • درج تاریخ و پیوست (در صورت داشتن یا نداشتن) در سمت چپ بالای نامه
  • نام و سمت سازمان گیرنده نامه
  • عرض سلام
  • متن درخواست
  • امضا و تشکر به همراه تاریخ و نام و نام خانوادگی درخواست‌کننده در سمت چپ پایین نامه ( با یک خط فاصله از پایان متن درخواست)

کتاب گنجینه ۷۰ نمونه نامه کاربردی رسمی و اداری؛ نامه درخواست

کتاب الکترونیکی گنجینه ۷۰ نمونه نامه کاربردی (رسمی و اداری) از مجموعه‌های ارزشمند و کاربردی به‌شمار می‌آید که برای یادگیری مهارت نگارش نامه‌های اداری و رسمی تهیه و منتشر شده است. این مجموعه برای افرادی که با اصول نگارش نامه‌های اداری چون نامه درخواست آشنایی ندارند، پیشنهاد ایده‌آلی خواهد بود؛ زیرا در کنار مطالب آموزشی نامه‌ نگاری، نمونه نامه‌های کاربردی رسمی و اداری قابل تغییر را همراه با راهنما ارائه می‌دهد که افراد می‌توانند با توجه به نوع درخواست از نمونه‌ها استفاده کنند.

 

دانلود کتاب الکترونیکی گنجینه 70 نمونه نامه پرکاربرد (رسمی و اداری)

در کتاب گنجینه ۷۰ نمونه نامه کاربردی رسمی و اداری، راهنمای استفاده در کادر پایین هر نمونه نامه قرار داده شده است تا افراد بتوانند با اجزای نامه آشنا شده و با توجه به درخواست خود به اعمال تغییرات اقدام کنند. به‌طور کلی کتاب الکترونیکی گنجینه ۷۰ نمونه نامه به عنوان یک منبع آموزشی و راهنمای نگارش نامه‌های اداری و رسمی شناخته می‌شود که افراد می‌توانند از مطالب آن برای تهیه نامه اداری چون نامه درخواست بهره ببرند. محتوای این کتاب ارزشمند به شرح زیر است:

·       بخش اول: آشنایی با اصول و اصطلاحات نامه نگاری

بخش اول کتاب به ساختار پایه یک نامه اداری، عبارت دعایی نامه، مثال‌های رایج از انواع عناوین و القاب در مخاطب نویسی‌، مخاطب نویسی، سر‌آغاز نامه، پیشینه نامه، طرح موضوع نامه، خواسته نامه، تشکر و امضا نامه می‌پردازد.

·       بخش دوم: 70 نمونه نامه‌ اداری و رسمی

بخش دوم کتاب حاوی نمونه نامه‌های رسمی و اداری به همراه راهنمای استفاده از متن است که این نمونه نامه در دسته‌بندی‌های زیر قرار دارند:

  • درخواست امتیاز
  • نامه درخواست وام و تسهیلات
  • نامه درخواست مالی
  • نامه درخواست‌های مرتبط با کار
  • نامه درخواست‌های مرتبط با چک
  • سایر درخواست‌ها
  • نامه‌های مرتبط با جلسه، سخنرانی و ملاقات
  • نامه‌‌های اخباری (غیردرخواستی)

نمونه نامه درخواست فردی امتیاز (درخواست خوابگاه دانشجویی)؛ کتاب گنجینه 70 نمونه نامه

به نام خدا

موضوع: درخواست خوابگاه دانشجویی (۱)

جناب آقای/ سرکار خانم ......

رئیس/ مدیر/ سرپرست محترم .......

با سلام و احترام

بدین وسیله اینجانب ...... دانشجوی ورودی سال ....... (۲) درخواست خود را مبنی بر استفاده از خوابگاه دانشجویی (۳) به عرض می‌رسانم. با توجه به مسافت زیاد بین محل سکونت خویش تا دانشکده (۴) خواهشمند است مساعدت لازم جهت تخصیص خوابگاه (۵) به اینجانب مبذول نمایند.

پیشاپیش از جنابعالی/ سرکار علیه (۶) کمال تشکر را دارم.

  • راهنمای استفاده:

(1) موضوع درخواست

(2) مشخصات شخص درخواست‌کننده که جزئیات آن به مخاطب نامه بستگی دارد که از فرد درخواست کننده چه مشخصات فردی خواسته باشد.

(3) طرح موضوع به صورت کوتاه و چند واژه‌ای

(4) دلیل درخواست

(5) موضوع درخواست به صورت مصدری

(6) جنابعالی برای آقایان و سرکار علیه برای بانوان استفاده می‌شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان