پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

اطلاحات پر کاربرد که در خرید تلویزیون باید هر شخصی بداند

در نگاه اول خرید تلویزیون به ظاهر بسیار ساده به نظر می رسد؛ اما اگر به دنیای تلویزیون ها و فناوری های جدید آن ها وارد شویم، متوجه خواهیم شد که انتخاب مدل مناسب کار چندان ساده ای نیست. پس قبل از خرید لازم است با تمامی فناوری ها و تکنولوژی های مختلف تلویزیون ها که تاثیر مستقیمی بر روی قیمت دارند، آشنا شویم. در ادامه متن سعی کرده ایم مهمترین فناوری و تکنولوژی های مختلف تلویزیون ها را بررسی کنیم؛ پس با ما همراه شوید.

تفاوت پنل های تلویزیون ؛ فرق oled با qled

کمپانی های مختلف تولید کننده سعی کرده اند تلویزیون هایشان را با فناوری های مختلف صفحه نمایش تولید کنند تا بتوانند کیفیت تصویر بهتر و عالی تری را به نمایش بگذارند. هر یک از کمپانی های تولید کننده با توجه به سیاست های کاری خود، از فناوری های مختلفی بهره می برند. از جمله مهمترین فناوری های صفحه نمایش می توان به کیولد QLED ، اولد OLED ، کریستال UHD و نانو سل Nanocell اشاره کرد. او ال ای دی یا همان OLED در حال حاضر جزء بهترین فناوری های صفحه نمایش است که دقت رنگ، کنتراست و شارپنس بسیار عالی را ارائه می دهد. البته ناگفته نماند اولد جزء گران قیمت ترین پنل ها از برند تلویزیون ال جی oled و تلویزیون oled سونی است.

علاوه بر قیمت، از دیگر تفاوت اولد و کیولد می توان به تولید رنگ مشکی اشاره کرد. اولد ها با خاموش شدن پیکسل ها رنگ مشکی را به نمایش می گذارند، از این رو تماشای رنگ مشکی در اولد ها شما را حیرت زده خواهد کرد.

کیو ال ای دی یا همان QLED هم جزء بهترین فناوری های نمایشگر است که توسط کمپانی سامسونگ ساخته شده. کیولد ها دقت رنگ بالاتری را نسبت به ال ای دی ها ارائه می دهند؛ از این رو تصاویر بسیار طبیعی تر بر روی نمایشگر دیده می شود. تلویزیون کیولد سامسونگ قیمت ارزان تری نسبت به تلویزیون اولد ال جی دارد؛ اما بی شک اولد در برخی از ویژگی ها بهتر از کیولد عمل می کند. سونی و ال جی از آن دسته از کمپانی هایی هستند که از پنل های اولد در تلویزیونهای بالارده استفاده می کنند و سامسونگ هم کیولد ها را تولید می کند.

تلویزیون نانوسل چیست ؟ مقایسه نانوسل با OLED و QLED

نانو سل Nanocell فناوری جدید ابداع شده توسط کمپانی ال جی است که می تواند رقیبی برای پنل های OLED و QLED باشد. نمایشگر های تلویزیون ال جی نانوسل که با سری nano وارد بازار شده اند کیفیت عالی را به نمایش می گذارند. از خوبی های این نوع پنل ها می توان به ارائه بیش از 1 میلیارد رنگ اشاره کرد؛ که این در نوع خود بی نظیر است. شما در هر زاویه ای به پنل های Nanocell در تلویزیون ها نگاه کنید، تصاویر را با رنگ ها غنی و طبیعی و کامل خواهید دید.

در مقایسه این پنل ها می توان گفت که نانوسل رنگ ها را بسیار دقیق تر، با کیفیت تر و واضح تر به نمایش می گذارد و زاویه دید نانوسل ها بسیار گسترده است. اولد ها هم کیفیت خوبی ارائه می دهند و در کنار آن نیز مصرف پایین انرژی را تضمین می کنند. از طرفی می توان گفت به دلیل نوع طراحی صفحه نمایش پنل های OLED و QLED ، تلویزیون های اولد و کیولد از طراحی ظاهری زیبایی برخوردار هستند. همچنین می توان گفت که تلویزیون های او ال ای دی به نسبت کیولد ها کیفیت تصویر بهتری را ارائه می دهند و کنتراست آن ها دقیق تر است. اگر می خواهید تلویزیونهای نانوسل را بخرید عبارت " قیمت تلویزیون ال جی نانوسل بانه دات کام " را در گوگل سرچ کنید و بر روی اولین نتیجه کلیک کنید.

https://baneeh.com/video-audio-devices/tv-brands/sony/shopby/tv_type_display-oled

فناوری کریستال سامسونگ چیست؟ تکنولوژی Crystal UHD در تلویزیون های سامسونگ

در سال های اخیر کمپانی سامسونگ برای ایجاد منبع نور و همچنین رنگ های بیشتر در تلویزیون های میان رده اش، از فناوری Crystal UHD استفاده کرده است. این فناوری در تلویزیون کریستال سامسونگ موجب ارائه رنگ بندی های بیشتر و روشنایی مناسب خواهد شد. این پنل ها تقریبا شبیه به مدل های OLED و QLED عمل می کنند اما قیمت مناسب تری دارند و کیفیت خوبی را نیز ارائه می دهند. اگر می خواهید قیمت این پنل ها را با هم مقایسه کنید، عبارت " قیمت تلویزیون کریستال سامسونگ بانه دات کام " را در گوگل سرچ کنید و بر روی نتیجه اول کلیک کنید.

بالاترین کیفیت تصویر ؛ مقایسه تلویزیون 8k و تلویزیون 4k

با پیشرفت علم و تکنولوژی هر روزه شاهد حضور انواع تلویزیونهای جدید با کیفیت تصویر و رزولوشن بالاتر هستیم. امروزه کیفیت 8k پا به دنیای تلویزیونها گذاشته و ما شاهد حضور انواع تلویزیون های 8k در بازار هستیم. 8کی کیفیت تصویر بی نظیر و خارق العاده ای را ارائه می دهد که با ریزترین جزئیات همراه است. تصاویر 8k تولید شده از منابع مختلف، بر روی تلویزیون 8k بی شک شما را حیرت زده خواهند کرد. بی شک قیمت تلویزیون 8k بالاتر از مدل های 4k است؛ پس اگر از آن دسته از افرادی هستید که منابع 8k زیادی در اختیارتان نیست، تلویزیون های 4k را با قیمت مناسب تر می توانید خریداری کنید. ناگفته نماند که تلویزیون 4k نیز کیفیت بی نظیری و چشم نوازی را ارائه می دهد.

برای خرید تلویزیون 4K عبارت " قیمت تلویزیون ال جی 4k بانه دات کام " را در گوگل سرچ کنید و از محصولات اولین سایت دیدن کنید.

سیستم عامل اندروید ، تایزن و webos ؛ کدام بهترند؟

امروزه اغلب تلویزیونهای تولید شده توسط کمپانی های بزرگ، هوشمند طراحی شده اند. این کمپانی ها برای راحتی کاربران و دسترسی راحت تر به برنامه ها و اپلیکیشن ها سعی کرده اند مدلهای هوشمند را به سیستم عامل ها مجهز کنند. هر کدام از کمپانی ها از یک سیستم عامل خاص در تولید تلویزیون ها استفاده کرده اند. سونی در اغلب مدل تلویزیون ها سیستم عامل اندروید را قرار داده است. البته در تعداد محدودی از تلویزیونهای سونی شاهد حضور سیستم عامل لینوکس هستیم. اندروید یکی از پرطرفدار ترین سیستم عامل ها است که در بین کاربران محبوبیت بالایی دارد.

تایزن سیستم عاملی مبتنی بر لینوکس است که توسط سامسونگ طراحی شده است. کمپانی کره ای سامسونگ از سیستم عامل تایزن در مدل تلویزیون های جدیدش بهره برده است. ال جی هم از آن دسته از کمپانی هایی است که سیستم عامل اختصاصی webos را بر روی تلویزیون هایش قرار داده است. کمپانی چینی شیائومی هم اندروید را به عنوان سیستم عامل تلویزیونهایش انتخاب کرده است.

از خوبی های اندروید می توان به رابط گرافیکی بسیار عالی اشاره کرد. از خوبی های Webos و تایزن می توان به باز شدن منو در نوار پایین اشاره کرد؛ پس منو تمام صفحه را اشغال نخواهد کرد. این موضوع موجب سهولت در استفاده شده است. از لحاظ پشتیبانی از برنامه های متنوع می توان گفت که اندروید به واسطه دسترسی به Play Store به سیل عظیمی از برنامه ها و اپلیکیشن ها دسترسی دارد. درست است که دو سیستم عامل دیگر به Play Store دسترسی ندارند، ولی تقریباً از تمام سرویس های محبوب پشتیبانی می کنند.

10

Smart ThinQ چیست ؟

نمامی وسایل هوشمند خانه خود را می توانید کنترل کنید. یکی از برنامه های خانه هوشمند Smart ThinQ است. برخی از مدل تلویزیون های ال جی با Smart ThinQ همراه شده اند؛ از این رو شما می توانید بر روی تمامی وسایل هوشمند خانگی خود از طریق تلویزیون نظارت داشته باشید. سامسونگ هم از Smart Things که اپلیکیشن کنترل هوشمند اشیا است بهره گرفته است. 

چند تا از سایت های معروف برای پیدا کردن تلویزیون اسمارت سینک

  • https://www.amazon.com/s?i=electronics-intl-ship&bbn=16225009011&rh=n%3A1266092011%2Cn%3A172659&dc&qid=1653112197&rnid=1266092011&ref=sr_nr_n_12
  • https://www.alibaba.com/trade/search?fsb=y&IndexArea=product_en&CatId=&SearchText=television+4k+smart+tv
  • https://baneeh.com/video-audio-devices/tv-brands

Apple HomeKit چیست؟

Apple Homekit شبکه هوشمند خانگی اپل است. شما می توانید با استفاده از Apple Homekit انواع دستگاه های خانگی متصل به اینترنت را کنترل کنید. ترکیبی از محصولات هوشمند که به اینترنت متصل می شوند را اینترنت اشیاء گویند که توسط پلتفرم هایی از جمله Apple Homekit و Smart Things و ... قابل کنترل هستند.

گوگل اسیستنت چیست ؟

گوگل اسیستنت «  Google Assistant» یکی از دستیارهای صوتی است که مانند بقیه وظایف متعددی را با استفاده از فرمان های صوتی انجام می دهد. امروزه گوگل اسیستنت در تلویزیون ها بسیار پر کاربرد شده و بر روی قیمت تلویزیون تاثیر گذاشته است. از جمله کارهایی که با فرمان های صوتی می توان انجام داد، خاموش کردن تلویزیون، اجرای برخی از برنامه، تغییر ورودی ها و ... را می توان نام برد.

دستیار صوتی الکسا

برخی از تلویزیون های مجهز به هوش مصنوعی به دستیار صوتی الکسا Alexa مجهز شده است. با وجود الکسا می توانید از تلویزیون خود سوال بپرسید و به تعداد بیشماری از مهارت های الکسا دسترسی داشته باشید. تمامی این کار ها و امکانات بدون نیاز به خرید لوازم جانبی جداگانه در دسترس شما قرار می گیرد.

از برترین دستیار صوتی های موجود در جهان که توسط شرکت های بزرگ تولید شده اند، می توان به گوگل اسیستنت، آمازون الکسا، سیری و Cortana اشاره کرد. سامسونگ در سال های قبل در تلویزیون هایش از دستیار صوتی Bixby استفاده می کرد. اما این کمپانی هم تصمیم گرفته مدل های جدیدش را به گوگل اسیستنت و الکسا مجهز کند.

11

فناوری HDR چیست؟ چه کاربردهایی دارد؟

HDR به معنای محدوده دینامیکی بالا و مخفف عبارت High Dynamic Range است. در تلویزیون های جدید کمپانی های بزرگ از جمله ال جی، سامسونگ و سونی شاهد حضور این فناوری هستیم. مدل های مجهز به فناوری HDR رنگ ها را بسیار غنی تر و زنده تر به نمایش می گذارند. از این رو موجب ارتقای و بهبود تصاویر و ارائه جزئیات بیشتر خواهند شد. HDR وظیفه کنترل نور را بر عهده دارد. این فناوری سعی می کند قسمت های تاریک و روشن را بر روی نمایشگر به خوبی نمایش دهد.

فناوری HLG چیست؟ HLG در تلویزیون ها

Hybrid Log-Gamma به معنی ترکیب لگاریتم گاما است که به اختصار به آن HLG گویند. این ویژگی در تلویزیون ها موجب افزایش شفافیت تضاد نور روشن خواهند شد.

 

قابلیت Q-Symphony در تلویزیون های سامسونگ

کیوسمفونی یکی از فناوری های صوتی است که در برخی از جدیدترین تلویزیون های ساموسنگ به چشم می خورد. کیو سمفونی راهی برای ارتقای توان صوتی تلویزیون است. با وجود این فناوری شما می توانید صدا را از طریق ساندبار، اسپیکرهای خارجی و تلویزیون به صورت همزان بشنوید؛ که این خود موجب افزایش سطح صدا خواهد شد. در مدل های قدیمی با اتصال ساندبار، اسپیکرهای تلویزیون قطع می شوند؛ اما مدل هایی که مجهز به Q-Symphony هستند امکان پخش همزمان را فراهم می کنند.

قابلیت اشتراک گذاری Airplay

Airplay یکی از راه های اشتراک گذاری صدا و تصویر است که مختص به اپل می باشد. شما می توانید گوشی ها و تبلت های اپل را با استفاده از Airplay به سادگی به دستگاه های دیگر متصل کنید. با این اتصال محتوا را به اشتراک بگذارید.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان