پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

علاوه بر درمان‌های استانداردی که برای درمان کبد چرب وجود دارد، بسیاری از مردم به امید بهبود و محافظت از سلامت کبد خود به درمان‌های جایگزین، از جمله مکمل‌های گیاهی روی می‌آورند. در ادامه با چند گیاهی که به بهبود کبد چرب کمک می‌کنند، آشنا می‌شوید.

درمان کبد چرب با گیاهان

لازم است به این نکته توجه کنید بسیاری از گیاهان دارویی، از جمله برخی از آن‌ها که در اینجا معرفی می‌کنیم، ممکن است برای افرادی که دارای بیماری‌های خاص کبدی هستند، ناامن باشند. به همین دلیل ضروری است پیش از استفاده از مکمل‌های گیاهی، با پزشک خود مشورت کنید.

خارمریم

این گیاه بیش از ۲۰۰۰ سال است که برای درمان بیماری‌های مجرای صفراوی و کبد استفاده می‌شود و تحقیقات نشان می‌دهد که ممکن است خواص محافظتی از کبد داشته باشد. خارمریم دارای اثرات آنتی‌اکسیدانی قوی است و می‌تواند به ترویج بازسازی سلول‌های کبدی، کاهش التهاب و به افرادی که بیماری کبدی دارند، کمک کند. این گیاه بی‌خطر است و با عوارض جانبی نامطلوب همراه نیست، حتی زمانی‌که در دوزهای بالا مصرف می‌شود.

جینسینگ

این گیاه یک مکمل گیاهی محبوب است که به دلیل خواص ضدالتهابی قوی شناخته می‌شود. مطالعات نشان داده که جینسینگ دارای اثرات آنتی‌اکسیدانی است و می‌تواند به محافظت در برابر آسیب کبدی ناشی از ویروس‌ها، سموم و الکل و درمان کبد چرب کمک کند. علاوه بر این، برخی از مطالعات انسانی نشان داده‌اند که درمان جینسینگ ممکن است عملکرد کبد را بهبود بخشد و خستگی و التهاب را در افراد مبتلا به بیماری کبد و اختلال عملکرد کبد کاهش دهد. با این حال، جینسینگ پتانسیل واکنش با داروها را دارد و ممکن است منجر به آسیب کبدی و سایر عوارض جانبی بالقوه خطرناک شود.

چای سبز

برخی مطالعات نشان داده‌اند که مصرف مکمل عصاره چای سبز ممکن است به درمان مبتلایان به بیماری کبد کمک کند. چای سبز و عصاره چای سبز با اثرات محافظتی قوی از کبد مرتبط هستند. به خاطر داشته باشید که عصاره چای سبز در موارد نادر با آسیب کبدی همراه بوده است.

شیرین‌بیان

شیرین‌بیان یک گیاه با خواص دارویی قوی است که ریشه آن اثرات ضد التهابی، ضد ویروسی و محافظتی از کبد دارد. جزء فعال اصلی ریشه شیرین‌بیان، ترکیب ساپونین گلیسیریزین است که در طب سنتی چینی و ژاپنی برای درمان بسیاری از بیماری‌ها از جمله درمان کبد چرب استفاده می‌شود. مکمل‌های شیرین‌بیان ممکن است برای افراد مبتلا به کبد چرب غیرالکلی مفید باشد و از آسیب کبدی مرتبط با الکل محافظت کند. البته توجه به این نکته ضروری است که افراد خاصی ممکن است به مکمل‌های شیرین‌بیان حساسیت بیشتری داشته باشند و ممکن است این امر منجر به عوارض جانبی شود.

5

زردچوبه

زردچوبه و جزء فعال اصلی آن کورکومین، با انواع فواید سلامتی چشمگیر مرتبط است. زردچوبه خواص ضد ‌التهابی، آنتی‌اکسیدانی و ضد سرطانی قوی دارد که این گیاه را به گزینه‌ای محبوب برای مبتلایان به بیماری کبد تبدیل می‌کند. مصرف مکمل با زردچوبه و کورکومین به طور کلی بی‌خطر در نظر گرفته می‌شود. با این حال، مواردی از آسیب حاد کبدی گزارش شده است. اما مشخص نیست که این موارد به دلیل آلودگی محصولات کورکومین بوده یا خود زردچوبه.

سیر

اگرچه سیر از نظر گیاه‌شناسی یک سبزی محسوب می‌شود، اما در داروهای گیاهی جایگاه ویژه‌ای دارد. سیر حاوی ترکیبات گیاهی آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی قوی، مانند آلیسین، آلیین و آجوئن است که می‌تواند به پیشگیری و درمان کبد چرب کمک کند. سیر خام و پودر سیر دارای خواص محافظتی از کبد هستند و ممکن است سلامت کبد را در افراد مبتلا به کبد چرب غیرالکلی بهبود بخشند. خوردن سیر خام می‌تواند از سرطان کبد محافظت کند. این گیاه به طور کلی بی‌خطر است، اما شاید در برخی افراد باعث آسیب کبدی شود.

زنجبیل

ریشه زنجبیل یک عنصر محبوب در آشپزی است و همچنین به عنوان یک درمان دارویی برای بسیاری از بیماری‌ها از جمله بیماری کبد استفاده می‌شود. ریشه زنجبیل حاوی ترکیبات قدرتمندی، از جمله جینجرول و شوگاول است که به مهار التهاب و محافظت در برابر آسیب سلولی کمک می‌کند که برای سلامت کبد مفید است.

همچنین زنجبیل می‌تواند به محافظت از کبد شما در برابر سمومی مانند الکل کمک کند. این گیاه به طور کلی بی‌خطر است، حتی برای کسانی که بیماری‌های کبدی دارند. با این حال، همیشه باید قبل از مصرف مکمل زنجبیل با دوز بالا، با پزشک خود مشورت کنید.

6

در این مقاله سعی شده است خلاصه ای از سایت دکترکرمانی متخصص رژیم در ایران برای شما علاقه مندان تهییه شود. برای خواندن محتوای کامل درمان کبد چرب روی این لینک کلیک کنید.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان