پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

فونت فارسی

دانلود فونت فارسی ✒️ خرید فونت های ایرانی | ایران فونت(iranfont)؛ در ایران برحسب معمول و بنا به تداول، مدل ذهنی طراح برای طراحی فونت فارسی، حروف و فونت های لاتین است. سال‌هاست طراحان هرگاه قصد طراحی فونت داشته‌اند، آگاهانه، دانسته و یا ناخودآگاه، بدون قصد قبلی؛ بی‌اختیار نگاه‌شان به حروف و تایپ لاتین بوده است و سعی در نوعی ترجمه‌ی شکل حروف لاتین به فارسی داشته‌اند. قلم (رایانه) به عنوان هنور(تمام کلمات، شکل های منفرد حروف، ویاشکل فیزیکی متن) می‌تواند.

برای برجسته کردن معنای کلمات، خلق یک حالت یا نماد، شکل یک موتیف دکوراتیو، یا تداعی تسلسل خواطر بصری به کار رود. حروف لاتین در فونت انگلیسی از آغاز به دو نوع کوچک؛ lower case و بزرگ؛ upper case یا به عبارتی حروف اول جمله و حروف بعد از حرف اول جمله تقسیم می‌شدند. اما فونت فارسی و فونت عربی با قرار گرفتن در اول کلمه و یا وسط و یا آخر و بلاخره به صورت تنها، شکل متفاوتی به خود می‌گیرند. حروف فونت لاتین در طول زمان از هم جدا شده و تک تک هویت مجزا و فاخر به خود گرفته‌اند، در صورتی که حروف فونت فارسی در ارتباط با یکدیگر و به صورت چسبیده به ساخت کلمه می‌انجامند. فونت فارسی در ذات دارای نامنظمی های ظاهری است که خطاطان در گذشته به سلیقه‌ی شخصی آنها را منظم می‌کرده‌اند. با از بین بردن بدون فکر این نامنظمی، مخصوصا در حروف متن؛ تایپ، فونت فارسی خوانایی خود را از دست می‌دهند.

نگرش هندسی و ساده کردن بی از حد فونت فارسی و شبیه سازی تایپ لاتین، می تواند به دور شدن از زیبایی و خوانایی تایپ(فونت فارسی) های ما بیانجامد. سعی در نزدیک شدن به ساختار حروف لاتین امری است بیهوده، چون این دو زبان هیچ گونه شباهت ساختاری ندارند. فقط با ملاحظه‌ی نامنظمی ها و سعی در حل آنها در بافت خط فارسی است که می توان به تایپ فیس‌های موفق فونت متن و یا فونت تیتر دست یافت. گو اینکه طراحی فونت فارسی رایگان در قالب فرم دست‌نوشته کار آسانی نیست.

چون اصلا سهولت طراحی فونت بر مبنای خط نسخ را ندارد، ولی ممکن است به پیچیدگی طراحی فونت بر مبنای خط نستعلیق هم نباشد. الیزابت رسنیک: فونت؛ تایپ اصطلاحی است که برای حروف الفبا، شماره‌ها، و علامت‌های نقطه گذاری که مجموعا کلمه‌ها، جمله‌ها، و بلوک‌های متن را می‌سازند به کار می‌روند. اعتقاد دارم که با طراحی فونت؛ تایپ فیس حروف ترکیبی که شامل دو حرف و حتی سه حرف باشند، ما قادریم انواع تازه‌ای از حروف تیتر را طراحی کرده کارا، موثر، زیبا و کاملا فونت ایرانی اصیل و فاخر باشند. تایپ فیس‌های جدید از تغییرات تکنولوژی و ایدئولوژی‌ها منتج شده اند. برخی فونت‌ها که ما امروزه آنها را مدرن یا پیشرفته می‌دانیم، دهه ها قبل ابداع شده‌اند. طراحان فونت همیشه طراح های خود را در یک سبک و سبد طبقه بندی نمی‌کنند.

دانلود فونت فارسی

ماهیت و ویژگی فونت؛ حروف می توانند ویژگی‌های صریح یا ضمنی داشته باشند که بسیاری از آنها مرتبط با فرم و سبک فونت است. ویژگی های صریح به مفهوم مستقیم و ادبی یک نشانه باز می‌گردد. طراحی یک پرنده شبیه به یک پرنده. ویژگی های ضمنی، مفاهیم عمیق‌تری دارند که در زیر سطح قرار گرفته‌اند و اغلب نتیجه مؤلفه های فرهنگی مانند ایده ها، ارزش ها، رفتارها و نگرش هاست. اگر شخصی را پرنده بنامیم ممکن است دلالت بر ترسو بودن وی داشته باشد.

اما اگر یک بازیکن بسکتبال را پرنده بنامیم، این تصویر ضمنی و به مفهوم شخصی است که در حین بازی در هوا اوج می‌گیرد. همانند مردم، مکان‌ها و اشیا، فونت‌ها نیز دارای کیفیات؛ چگونگی‌ها، صریح؛ ظاهر و آشکارا و تعهد ضمنی هستند. یک ناظر بی طرف می تواند به یک فونت نگاه کند و در مورد آن خارج از تقابل سریف با سن سریف، قسمت‌های ضخیم با نازک یا عریض با فشرده، قضاوت بصری کند. به لحاظ کاربرد، توجه به نحوه استفاده از فونت و مد می تواند به طراح بگوید.

که آن فونت مرسوم و مد روز هست یا نه. نگریستن و توجه به ارتفاع X فونت و مقایسه آن با دیگر فونت‌ها و فیس‌های مشابه، می تواند به طراح کمک کند تا میزان قدرت و حجم آن را نسبت به یک فونت دیگر بسنجد. فونت‌های Old Style، با سریف (سَرَک)های نرم خود، دست سازتر و قدیمی تر از فونت های مشابه به روز شده هستند. آینده ای را تصور کنید که فونتی که شما استفاده می کنید مستقیما با ظاهر حقیقی و یا حقوقی شما در ارتباط باشد(همیشه الهام گرفتن نباید از فونت های موجود باشد)

درباره ایران فونت

7

فونت در محتوا شاه کلید افزودن تمایل ایرانیان به مطالعه است، به همان اندازه که نیاز به پیشرفت فناوری و دیجیتال مارکتینگ داریم به افزودن کیفی و کمی فونت فارسی نیز نیازمندیم، چرا که قلم زیربنای شکل گیری نوشتار است. نوشتاری که یکی از شاخصه‌های اصلی پیشرفت به شمار می‌آید. روزانه میلیون‌ها نوشتار در زمینه‌های گوناگون از طریق کتاب، روزنامه، پوستر، تلویزیون، کامپیوتر و طرق دیگر منتشر می‌شود. مدت زمان زیادی است که متن وسیله‌ی اصلی مبادله، انتقال، ویرایش و ثبت ایده‌هایمان می‌باشد.

انتخاب فونت فارسی یا فونت انگلیسی و ترکیب فونت‌ها با‌هم برای همه یک چالش مهم است. فرقی ندارد که طراح حرفه‌ای باشید یا یک کاربر غیر متخصص، همه برای انتخاب فونت ممکن است سردرگم بشوند. حتما تا حالا برای شما هم پیش آمده که می‌بایست برای یک پروژه طراحی یا یک متن مهم فونت انتخاب می‌کردید، و بعد از مدتی می‌دیدید برای پروژه دوساعت است دارید لیست دوهزارتایی فونت‌هایتان را زیر‌ و‌ رو می‌کنید و موهایتان را همزمان چنگ می‌زنید، چون فونتِ خوبی پیدا نمی‌کنید و نمی‌دانید کدام بهتر است؟ و کدام یکی به کار شما بیشتر می خورد؟

یا کدام یکی در کنار کدام یک زیباتر است؟ اگر بخواهم خیلی خلاصه بگویم، مساله ایجاد کنتراست است برای تاکید روی بخش‌های مهم نوشته. شما می‌توانید بوسیله‌ی اندازه فونت، وزن فونت، استایل فونت، فاصله‌ی حروف و رنگ کنتراست ایجاد کنید. و برای انجام این کار تکنیک‌های مختلفی وجود دارد. چطور فونت خوب پیدا کنم ؟ جدیدترین( فونت جدید ) و بهترین فونت رایگان برای تولید محتوا چست؟

در این مقاله ابتدا با اصول اساسی و اولیه انتخاب فونت شروع می‌کنیم و در ادامه به معرفی یک سری تکنیک‌ها و ترفندها در انتخاب و ترکیب فونت‌هاباهم می‌پردازیم. در انتها هم یک سری ترکیب فونت‌های جذاب و کاربردی به شما معرفی می‌کنیم تا در پروژه‌های آینده‌تان از آن‌ها استفاده کنید.

مردم باید بفهمند چه پیامی میخواهید به آنها برسانید و برایشان سخت نباشد که مطلب را دنبال کنند. چون در غیر این صورت مطلب را نخوانده رها می‌کنند و این چیزی است که شما اصلاً نمی‌خواهید. پس تا حد‌امکان سعی کنید برای حل این مساله، فونتی را انتخاب کنید که خوانا و راحت باشد.

فونت‌هایی که پیچیدگی زیادی دارند، انتقال پیام را که یکی از اهداف مهم طراحی است دچار اختلال می‌کنند. این امر وقتی تشدید می‌شود که متن طولانی‌تر باشد و یا اطلاعات مهمی مثل شماره تماس و امثال آن را شامل شود.

خوانایی فونت‌ lato و پیدا (نگارنده)

بگذارید در اینجا خاطره‌ی عینی و عملی خود را دراین باره برایتان نقل کنم. در سال ۱۳۹۷ (ه.ش) در نمایشگاه مبلمان که در سالن نمایشگاه‌های بین المللی اهواز برگذار می‌شد قدم میزدم و با غرفه‌های مختلف که همگی صاحبان کسب‌وکار بودند گفتگو می‌کردم. هدفم از این کار ساختن ارتباطاتی برای همکاری‌های آینده بود. وقتی به یکی از غرفه‌های که از یکی دیگر از استان ها آمده بود سرزدم و کارت‌ویزیت آنها را دیدم شوکه شدم! کارت‌ویزیت آنها با فونتی نوشته شده بود که خوانایی کمی داشت. این مساله وقتی برایم جالب‌تر شد که بلافاصله صاحب آن غرفه شماره تماس خود را پشت کارت برایم نوشت. این نشانه از آن بود که بخاطر انتخاب غلط فونت، آن کارت‌ویزیت کارایی اصلی خود را از دست داده بود. هدف من از نقل این تجربه برای شما تاکید بر اهمیت خوانایی فونتی است که انتخاب می‌کنید که حتی بر زیبایی و هماهنگی با مفهوم و مضمون متن هم اولویت دارد.

اتفاقی که برای طراحان آماتور و یا افراد غیرمتخصص در زمینه گرافیک در مورد انتخاب فونت می‌افتد؛ این است که در استفاده از فونت‌های متنوع زیاده روی می‌کنند. البته هدف این افراد ایجاد جذابیت بیشتر در متن و تاکید بیشتر روی قسمت های مختلف نوشته یا طرح است. اما باید این نکته را بدانید که هر فونت جزییات و ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارد. از آنجا که بخش بزرگی از یک پروژه طراحی را متن تشکیل می‌دهد، استفاده از فونت‌های مختلف بیشتر موجب بی‌نظمی و اغتشاش بصری طرح می‌شود. نمی‌خواهم شما را از خلاقیت داشتن و یا شکستن چارچوب‌های ذهنی برحذر دارم، اما به تجربه ثابت شده است که انتخاب دو فونت برای یک پروژه معمول و مناسب است. توصیه می‌شود تعداد فونت های پروژه بیش از سه فونت نباشد.

بهتر است به جای اینکه از فونت‌های مختلف استفاده کنید تا بخش‌های مختلف طرح هر کدام به نوع جلب توجه کرده و حضور خود را فریاد بزنند. نظم ساختار اصلی را با انتخاب دو فونت برای کل پروژه حفظ کنید. به این شکل می‌توانید با حفظ اصل خوانایی و هماهنگی ساختار کلی، براساس سلسه مراتب اهمیت روی قسمت‌های مختلف طرح براساس اهمیت نسبت به قسمت‌های دیگر تاکید کنید.

به صورت خیلی اتفاقی این دو طرح را کنار هم توی گوگل پیدا کردم. می‌بینید که سمت چپی از جهت تعداد فونت شلوغ‌تر است که خواندنش را سخت میکند و بهم ریخته دیده می‌شود.

تفاوت طراحی با استفاده از فونت‌های متعدد(سمت چپ) و طراحی با تعداد فونت‌‌های محدود.(نگارنده)

لحن‌فونت را درست انتخاب می‌کنید؟

8

لحن محتوا همه ما به صورت شهودی و بدون آموزش می‌دانیم چه فونتی احساس رسمی‌تر و چه فونتی حس بامزه و راحت‌تر دارد. لازم است سعی کنیم با در نظر گرفتن موضوع و با توجه به حسی که می‌خواهیم به مخاطب منتقل کنیم فونت مورد نیاز را انتخاب کنیم. در این صورت حس درستی از دیدن طرح یا خواندن متن‌ها به مخاطب منتقل می‌شود. و در واقع پیام مورد نظر با لحن درستی انتقال می‌یابد.

برای مثال وقتی شما برای یک شرکت فنی و مهندسی طراحی می‌کنید، بهتر است که از یک فونت رسمی و با لحن جدی و قابل اعتماد استفاده کنید تا پیام شما جدی گرفته شود و مخاطب حرف شما را قابل اعتماد بیابد. اما وقتی برای یک برند آبمیوه طراحی می‌کنید فونت شما باید لحن صمیمی‌تر و راحت‌تری نسبت به مثال قبل داشته باشد.

استفاده از فونت‌های با هندسه خمیده و لحن غیر رسمی برای موضوعات غیر رسمی و برعکس.(نگارنده)

ترکیب سنتی و مدرن!

یکی از روش های سنتی انتخاب فونت و ترکیب کردن دو فونت در یک پروژه با‌هم، ترکیب فونت سنتی با مدرن است. در این جا منظور از فونت‌های سنتی یا کلاسیک فونت‌هایی مثل خانواده serif یا script در زبان انگلیسی و یا فونت‌های سنتی یا نمایشی در زبان فارسی است. ویژگی مورد نظر نگارنده از ذکر این خانواده فونت‌ها تنوع فرمی، وجود لبه‌های تزینی و طره‌ها و … است. همچنین منظور از فونت‌های مدرن فونت‌های sans serif در زبان انگلیسی یا فونت‌های هندسی در زبان فارسی است. در این گونه فونت‌ها ضخامت خطوط در تمامی امتداد آنها یکنواخت حفظ می‌شود و هندسه مشخص و منظمی دارند. همچنین دیگر خبری از طره‌ها و لبه‌های اضافه نیست.

این کار را به روش‌های مختلفی می‌توان انجام داد. یکی از این راه‌ها انتخاب فونت سنتی یا کلاسیک برای عنوان با اندازه درشت‌تر و استفاده از فونت مدرن برای بدنه متن است.

روش دیگر استفاده از یک فونت مدرن برای عنوان به اندازه بزرگ و وزن درشت، و یک فونت نمایشی یا سریف در بدنه متن است. این موضوع را در نظر بگیرید که خوانایی اولویت اول یک طراح در انتخاب فونت است.

ترکیب فونت‌های جذاب و کاربردی فارسی و انگلیسی

پس از اینکه اصول و ترفندهای لازم برای انتخاب و ترکیب فونت را باهم مرور کردیم حالا نوبت به آن رسیده تا به معرفی چند نمونه دقیق فارسی و انگلسی بپردازیم تا برای پروژه‌های آینده لیستی از فونت‌ها داشته باشید و به راحتی از آنها استفاده کنید. پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید تا جعبه ابزاری کاربردی و چشم نواز از فونت‌ها به شما معرفی کنیم تا کارگشای شما باشد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان