پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

معمولاً بعد از مراسم خواستگاری و نامزدی و در آستانه برگزاری مراسم عروسی، چالش اصلی زوج‌های جوان یعنی گفتگو در مورد هزینه‌های عروسی به خصوص هزینه سالن عقد، رزرو تالار یا باغ تالار آغاز می‌شود.  اگرچه مذاکره و گفتگو در مورد میزان و نحوه پرداخت هزینه‌های مربوط به مراسم عروسی چندان خوشایند به نظر نمی‌رسد، اما یک موضوع اجتناب ناپذیر است و در هر صورت باید پیش از برگزاری مراسم، تصمیم گیری‌های نهایی در این باره انجام شده باشد.

درهمین رابطه ببینید : بهترین سالن عقد غرب تهران

در واقع ورود به مرحله برنامه‌ریزی برای برگزاری مراسم عروسی و مدیریت هزینه‌ها و گفتگو با همسر و خانواده‌ها تا حدودی مراحل طاقت‌فرسای پیش از برگزاری عروسی را آسان‌تر می‌کند. بنابراین سعی کنید از این واقعیت فرار نکرده و با آن مواجه شوید تا در نهایت نتیجه دلخواه و مطلوب با کمترین هزینه برای مراسمتان حاصل شود. در بسیاری از موارد زوجین خودشان مسئول پرداخت هزینه‌های عروسیشان هستند و در برخی موارد نیز بخشی از هزینه‌ها مانند پرداخت هزینه سالن عقد یا تالار را خانواده‌ها متقبل می‌شوند. در هر دو حالت، مسئله حائز اهمیت این است که پیش از انجام هر نوع اقدامی، بودجه نهایی و نحوه مدیریت هزینه‌ها مشخص شده باشد.

به خاطر داشته باشید که نحوه پرداخت هزینه عروسی برای هر زوجی متفاوت است و نمی‌توان برای همه زوج‌ها الگوی ثابتی در نظر گرفت. در واقع هیچ روش درست یا غلطی برای نحوه مدیریت هزینه‌های عروسی وجود ندارد و بایدها و نبایدها بر اساس توان مالی و خواسته‌ها و انتظارات زوجین و خانواده‌هایشان تعیین می‌شود. با این وجود در ادامه نکات مهم برای رسیدگی بهتر به نحوه مدیریت و پرداخت هزینه‌های عروسی را به اشتراک گذاشته‌ایم. این نکات تاحدودی به شما کمک خواهند کرد تا هزینه‌های مراسمتان را به بهترین شکل مدیریت یا کنترل کنید.

برای برنامه‌ریزی در مورد مدیریت و پرداخت هزینه عروسی از کجا و چطور شروع کنیم؟

همانطور که پیشتر اشاره کرده‌ایم بسیاری از زوج‌های جوان از حمایت خانواده‌هایشان برای پرداخت هزینه‌های عروسی برخوردار هستند. به عنوان مثال برخی از خانواده‌ها مسئولیت پرداخت تمامی هزینه‌ها اعم از هزینه برگزاری مراسم عقد، رزرو تالار یا باغ تالار، عکاسی و ... را عهده‌دار خواهد شد و برخی دیگر نیز بخشی از هزینه‌ها مانند پرداخت هزینه شام یا پذیرایی مراسم عروسی را تقبل می‌کنند. اما با توجه به اوضاع اقتصادی فعلی جامعه ممکن است بسیاری از زوجین حتی از حمایت خانواده‌ها نیز بی بهره باشند و به ناچار خودشان مسئولیت پرداخت و تعمین تمام هزینه‌ها را به عهده بگیرند. بنابراین مهم‌ترین بخش در مورد مسائل مالی و تعیین وضعیت بودجه عروسی، شروع زودهنگام گفتگو و برنامه‌ریزی صحیح و به موقع است.

چه خودتان مسئول تعمین بودجه برگزاری مراسم باشید و چه از حمایت خانواده‌هایتان برخوردار باشید، استراتژی مدیریت بودجه و برآورد هزینه‌های احتمالی مراسم ضروری و غیرقابل چشم‌پوشی است. با مشخص شدن برنامه اولیه، تصویر واضحی از اینکه چه مقدار بودجه دارید و سهم هر کدام از زوجین برای پرداخت هزینه‌ها چقدر است، به دست خواهد آمد. بنابراین می‌توانید در مورد سبک برگزاری مراسم عروسی، محل برگزاری مراسم (تالار یا باغ تالار)، چشم‌اندازتان، اهداف مالی بلند مدت و اولویت‌هایتان بهتر تصمیم‌گیری کنید.

رزرو یک باغ عکاسی تخصصی

عکس‌هایی که از مراسم شما به یادگار باقی می‌ماند همواره مورد توجه قرار می‌گیرد. بهتر است که مدتی قبل از مراسم عروسی خود یک عکاس خوب و با تجربه را جهت عکاسی مراسم خود انتخاب نمایید.

15

بیشتر زوج‌ها قبل از مراسم عروسی خود در تالار یا باغ تالار مدر نظر خود اقدام به عکاسی در یک باغ عکاسی عروسی می‌نمایند. عکاسی در یک باغ و عمارت عکاسی یعنی خلق لحظات و تصاویر خاص و منحصر به فرد. حتماً جهت پیدا کردن یک باغ مناسب اقدام نمایید. باغ عکاسی ماکان به‌صورت حرفه‌ای، عکاسی کلیه مراسمات شما را برعهده می‌گیرد.

حتماً تا به الان مقاله های اینستاگرامی اضافی از بزم های مناکحت جوراجور را بصورت تصویر یا ویدیو دیده‌اید ، از آن‌ها برای عکاسی حرفه ای از مراسم عروسی و تشریفات خودش نیز‌ ایده گرفته‌اید و درمورد آن‌ها با فکری مستقل زاویه داده‌اید . منتها اوقات موسم به خودتان رسیده و الزاماً باید عکاس عروسی‌ایده‌آلتان را هر چه زودتر آشکار نمائید .

پیدا کردن عکاس عروس که بتواند صورت‌ها جشنواره مواصلت شما را به بهینه ترین حالت ضبط عمل کند ، هم مشکل و هم هیجان‌آور شد . گلستان عکاسی بیوگ و کارگاه های تخصصی بیو بسیاری در گرداگرد شما وجود دارند که گلچین از میانه آن‌ها وابسته به کسب و کار آشوب برانگیز به تماشا می‌رسد . منتها برای کشف کردن یک عکاس ازدواج قابل اعتماد برای چراغانی خودشان سابق از هر چی بایست به ارتباط و ذوق خودشان دقت نمائید .

در صورتی که یکی از اعضای خانواده قصد دارد به عنوان هدیه عروسی، بخشی از هزینه‌ها را متقبل شود، دو گزینه پیش روی شما قرار دارد:

  1. از آنجایی‌که نمی‌توانید بر مبنای بودجه نامشخص برنامه ریزی کنید، بهتر است ترتیبی اتخاذ کنید که مجبور نباشید روی هدیه یا کادوی اطرافیان حساب کنید. زیرا برنامه‌ریزی برمبنای بودجه نامشخص یا مقدار هدیه نقدی که از آن مطمئن نیستید ممکن است منجر به ایجاد ناهماهنگی و در نتیجه استرس و نگرانی شود.
  2. اگر نمی‌توانید در مورد مقدار هدیه نقدی دریافتی با خانواده یا نزدیکانتان صحبت کنید، طوری برنامه‌ریزی کنید که گویی قرار نیست هدیه یا کادویی دریافت کنید. به این ترتیب بعداً در طول مراسم، حتی در صورت دریافت هدیه هم از آن لذت خواهید برد، بدون اینکه هزینه عروسی شما به مبلغ دریافتی از سمت مهمانان بستگی داشته باشد.

گزینه‌های پیش رو جهت پرداخت هزینه‌های عروسی:

برنامه‌ریزی و گفتگو در مورد هزینه‌های عروسی به شما فرصت و زمان بودجه بندی را می‌دهد. بهتر است در این مورد کاملاً با خودتان شفاف و روراست باشید و ماه‌ها پیش از شروع مراسم، شروع به پس‌انداز کنید. گزینه‌هایی که برای پرداخت هزینه‌های عروسی‌تان دارید به شرح زیر است:

  1. پرداخت هزینه‌ها با در نظر گرفتن پس‌انداز شخصی
  2. استفاده از کارت‌های اعتباری برای پرداخت هزینه‌ها
  3. گرفتن وام ازدواج (در این مورد حتماً به نحوه پرداخت وام با سود ان توجه داشته باشید و هزینه‌ها را طوری کنترل کنید تا برای بازپس دهی مبلغ وام دچار مشکل نشوید)
  4. کمک نقدی از سمت والدین عروس و داماد
  5. ترکیبی از موارد بالا

اگر بودجه کمی برای هزینه کردن در مراسم عروسی‌تان در اختیار دارید و پس انداز کافی برای این منظور نیز انجام نداده‌اید، می‌توانید روی وام ازدواج حساب کنید. با این حال، به‌دلیل نرخ بهره و سود بانکی، توصیه می‌شود ابتدا سایر گزینه‌های ذکر شده در بالا را بررسی کنید.

نکاتی در مورد برنامه‌ریزی برای هزینه عروسی و مدیریت بودجه بندی:

برنامه‌ریزی برای برگزاری مراسم عروسی ممکن است سخت و طاقت فرسا به نظر برسد. در چنین شرایطی می‌توانید از یک مشاور مالی کمک بگیرید. او می‌تواند در ارزیابی بودجه کلی مراسم تاثیرگذار باشد و در برآورده کردن خواسته‌ها و برنامه‌هایتان بدون متحمل شدن هزینه‌های گزاف به شما کمک کند. بنابراین می‌توانید بدون استرس و نگرانی بیشتر از جشن عروسی‌تان لذت ببرید. علاوه بر صحبت با یک مشاور مالی، نکات زیر را نیز در نظر بگیرید:

  1. در مورد بودجه‌ای که در اختیار دارید و هزینه‌ای که می‌توانید برای عروسی‌تان بکنید، واقع بین باشید:

توصیه می‌شود با در نظر گرفتن بودجه‌ای که دارید و همچنین اهداف و برنامه‌های مالی کوتاه و بلندمدتان، با همسر خود یک گفتگوی صادقانه داشته باشید تا از همان ابتدا بودجه مراسمتان را واقع بینانه تنظیم کنید.

  1. جهت بودجه‌بندی بخش‌های مختلف مراسم عروسی، از هزینه رزرو تالار یا باغ تالار یا سالن عقد شروع کنید:

16

اگرچه ممکن است اولویت‌های هر زوج در مورد نحوه برگزاری مراسمشان متفاوت باشد، اما معمولاً بخش اعظمی از هزینه‌های مربوط به مراسم عقد محضر یا عقد آریایی یا عروسی به رزرو سالن عقد، تالار یا باغ تالار اختصاص می‌یابد. بنابراین اگر بتوانید بودجه مربوط به محل برگزاری مراسم را محدود کنید، هزینه‌های برگزاری مراسمتان تا حدود زیادی تحت الشعاع قرار خواهد گرفت.

اگر قصد دارید عقد آریایی هم در مراسم خود داشته باشید برخی از مجموعه ها جهت انجام خطبه عقد، هزینه جداگانه ای را دریافت می نمایند.

  1. به‌طور مداوم بودجه خود را محاسبه کنید:

می‌توانید پیش از برگزاری مراسم و در بازه های زمانی متفاوت، هزینه‌های بدیهی عروسی  یا مراسم عقد مانند خرید لباس عروس و داماد، رزرو تالار یا باغ تالار و ... را به صورت تقریبی محاسبه و برآورد کنید. فرقی ندارد که درآمدتان کم یا زیاد باشد، شما می‌توانید از طریق بودجه‌بندی هزینه‌های عروسی سریع‌تر به هدفتان برسید. لازم نیست خودتان را به دردسر بیندازید، تنها چیزی که باید بدانید تنظیم هزینه‌های عروسی برمبنای درآمد ماهیانه است.

  1. از جزئیات کوچک و کم‌اهمیت در برگزاری مراسم عروسی چشم‌پوشی کنید:

همزمان با برنامه‌ریزی و نهایی کردن جزئیات برگزاری مراسم، به مواردی که می‌توانید از آنها چشم‌پوشی کنید و مراسم عروسی‌تان بدون آنها نیز با خلل یا مشکلی مواجه نخواهد شد نیز فکر کنید. مثلاً می‌توانید برای دکوراسیون تالار یا سالن عقد، گل‌آرایی و شمع‌آرایی و خدماتی از این قبیل، هزینه‌ کمتری اختصاص دهید یا آنها را به‌طور کامل حذف کنید. همین صرفه‌جویی‌های جزئی می‌تواند در نهایت منجر به کاهش چشم‌گیر هزینه‌های عروسی‌تان شود.

  1. آینده نگر باشید:

هرگز تمام بودجه و پس اندازی که در اختیار دارید را برای برگزاری مراسم عروسی خرج نکنید. اهداف مالی کوتاه و بلندمدتان را مشخص کنید. زیرا این کار به ترسیم مسیر رو به جلو کمک می‌کند. وقتی با کمبود بودجه مواجه است، عقل سلیم حکم می‎کند که برای آینده خود نیز مقداری پس‌انداز داشته باشید. خرید لوازم خانگی، تعمیرات و بازسازی خانه و حتی خرید آن می‌تواند بخشی از اهداف مالی کوتاه یا بلندمدتان باشد. اگرچه مدل لباس، سالن عقد یا تالار پذیرایی، دسته گل و سایر جزئیات مراسم عروسی برای هر زوجی مهم هستند، اما مهم‎تر از آنها خاطراتی است که از شب عروسی‌تان در ذهنتان نقش می‌بندد. پس بهتر است چشم‌انداز آینده‌تان را نیز در نظر بگیرید تا مشکلات مالی احتمالی پس از اتمام مراسم عروسی‌تان شیرینی این لحظات را به کامتان تلخ نکند.

  1. فراموش نکنید که شما و همسرتان در یک تیم هستید:

وقتی صحبت از مسائل مالی و هزینه‌های عروسی به میان می‌آید، نباید جیب خود را از جیب همسرتان جدا کنید. این مسئله مهمی است که بدانید مسائل مالی نیز بخشی از امور زناشویی است که باید با کمک یکدیگر و همدلی آن را حل کنید و از واگذار کردن تمامی مسئولیت‌های مالی مراسم بر دوش همسرتان خودداری کنید. توجه داشته باشید که هر سود و زیانی در زندگی مشترک به هر دوی شما برمی‌گردد.

بهتر است نگاهتان به پول و مسائل مالی مانند یک ابزار برای ساختن یک زندگی و یا آینده بهتر باشد و فراموش نکنید که زندگی مشترک یک رقابت نیست بلکه فرصتی است برای ساختن آینده‌ای بهتر برای هر دوی شما.

  1. در مورد انتظاراتتان از مراسم عروسی با یکدیگر شفاف باشید:

 در مواردی که یک از خانواده‌ها تصمیم می‌گیرد که بخش اعظمی از هزینه عروسی را متقبل شود، باید مشخص کند که آیا انتظار خاصی در قبال این کمک دارد یا خیر؟ به عنوان مثال ممکن است خانواده‌ای که هزینه بیشتری پرداخت کرده است بخواهد مهمانان بیشتری دعوت کند یا در مورد نحوه برگزاری مراسم خودش را صاحب نظر بداند. بنابراین مطمئن شوید که این نوع انتظارات از همان ابتدا عنوان شوند تا از هر نوع غافلگیری در حین برگزاری مراسم عروسی و درنتیجه بروز تنش بین خانواده‌ها پیشگیری شود.

در سایت تالارنت www.talarnet.org می توانید بهترین خدمات دهندگان شامل : تالارهای عروسی، باغ تالارها، سالن های عقد، تشریفات عروسی و ... را مشاهده نمایید و با خیال آسوده بهترین انتخاب را داشته باشید.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان