پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

امروزه اخذ ویزای تحصیلی ترکیه دغدغه بسیاری از دانشجویان بین‌المللی از جمله دانشجویان ایرانی است چرا که دانشگاه‌های ترکیه با برنامه‌های آموزشی جذاب و با توجه به رشته‌های گسترده‌ای که ارائه می‌دهد، تحصیل در این کشور را برای متقاضیان مهم کرده است. دانشگاه‌های ترکیه در قبال هرینه‌های بسیار کم، تحصیل با کیفیت به دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌دهند و دانشجویان می‌توانند در دانشگاه‌های این کشور هم به زبان انگلیسی و هم به زبان ترکی استانبولی تحصیل نمایند.

همه این دلایل و بسیاری از موارد دیگر سبب تقاضای زیاد برای دریافت ویزای تحصیلی ترکیه شده است. در این مقاله شرایط دریافت ویزای تحصیلی ترکیه در هر سه مقطع کارشناسی و  کارشناسی ارشد و دکترا و مدارک و اسناد لازم جهت اخذ ویزای تحصیلی ترکیه مورد بررسی قرار گرفته است.

اخذ پذیرش از دانشگاه‌های ترکیه

کشور ترکیه با داشتن دانشگاه‌های معتبر و سطح بالا، کیفیت خوب آموزشی و ارائه بورسیه‌های تحصیلی  به دانشجویان همواره یکی از مقاصد پرطرفدار برای دانشجویان ایرانی می‌باشد. علاوه بر این آن دسته از دانشجویانی که در رشته موردنظر خود در مقاطع بالاتر موفق به قبولی در کنکور نشده‌اند، می‌توانند کشور ترکیه را برای ادامه تحصیل انتخاب کنند. اولین و مهم‌ترین شرط دریافت ویرای تحصیلی ترکیه، اخذ پذیرش در دانشگاه‌های ترکیه می‌باشد. در این بخش می‌خواهیم به پذیرش دانشجویان در دانشگاه‌های ترکیه بپردازیم.

قبولی در آزمون‌های ورودی دانشگاه‌های ترکیه در کنار داشتن مدرک دیپلم دبیرستان از مهم‌ترین شروط پذیرش در دانشگاه‌های این کشور می‌باشد که هر دانشگاهی بسته به سطح آموزشی خود آزمونی را برگزار می‌کند و دانشجویان می‌توانند با هر سنی تنها با داشتن مدرک دیپلم در این آزمون‌ها شرکت نمایند. اکثر دانشگاه‌های ترکیه دروس خود را به زبان ترکی استانبولی ارائه می‌دهند، البته برای دانشجویانی که به این زبان تسلط ندارند دوره‌های رایگان یادگیری این زبان برگزار می‌گردد. این موضوعی است که دانشجویان متقاضی ویزای تحصیلی ترکیه باید به آن توجه داشته باشند.

تحصیل در مقطع کارشناسی در دانشگاه‌های ترکیه  به طور معمول 4 سال به طول می‌انجامد اما در رشته‌هایی مانند پزشکی طول این دوره 6 سال است. همچنین مقطع کارشناسی‌ارشد در ای کشور 2 سال و مقطع دکترا نیز 4 سال خواهد بود. پذیرش در مقاطع ارشد و دکترا در اکثر دانشگاه‌های ترکیه از طریق آزمون سراسری صورت نمی‌گیرد، بلکه هر دانشگاهی براساس شرایط خود آزمون جداگانه‌ای برگزار می‌کنند. آزمون‌های ورودی دانشگاه‌های ترکیه 2 بار در سال برگزار می‌شود.

اگر قصد ادامه ی تحصیل یا مهاجرت به ترکیه  را دارید ما به شما  گروه سفیر را توصیه میکنیم. گروه سفیر مشاور رسمی دانشگاه های برتر ترکیه می باشد. و  با یک دهه تجربه،  با بهره گیری از بهترین امکانات و مشاوران متخصص ، شما را در امر مهاجرت، اقامت تحصیلی، اقامت کاری، کاریابی بین الملل، خرید ملک و سرمایه گذاری در ترکیه، روسیه، چین و … یاری می کند برای دریافت مشاوره می توانید به وبسایت www.safirapply.com مراجعه نموده یا با تلفن های ۰۲۱-۸۸۸۸۲۴۲۰ و ۰۲۱-۸۸۸۸۹۶۲۰ تماس حاصل فرمایید.

مدارک موردنیاز برای اخذ پذیرش تحصیلی ترکیه

2

همانطور که ذکر شد اولین شرط لازم برای دریافت ویزای تحصیلی ترکیه٬ داشتن نامه پذیرش از دانشگاه‌های ترکیه است. دانشگاه‌های ترکیه برای رشته‌ها و مقاطع مختلف نیز هر کدام مدارک خاصی را تقاضا می‌کنند اما به طور کلی ارائه مدارک زیر برای همه دوره‌ها یکسان می‌باشد:

  • رزومه فرد که شامل دستاوردهای تحصیلی و غیرتحصیلی از جمله کسب مدال های ورزشی، مقالات علمی و غیره باشد
  • ترجمه رسمی تمامی مدارکی که در رزومه به دریافت آن‌ها اشاره شده است
  • ترجمه رسمی ریز نمرات آخرین مقطع تحصیلی
  • توصیه‌نامه اساتید
  • انگیزه‌نامه که باید حتما توسط فرد متقاضی نگارش شود
  • پرداخت هزینه بررسی مدارک یا اصطلاحاً application fee

مراحل اخذ ویزای تحصیلی ترکیه

دانشجویان ایرانی برای مهاجرت تحصیلی و اخذ ویزای تحصیلی ترکیه می‌بایست برای پذیرش و شرکت در دوره‌های آموزش زبان ترکی استانبولی اقدام نمایند. امکان صدور تاییدیه و مجوز شرکت دانشجو در این دوره‌ها از سوی مراکز همسان‌سازی تحصیلی وزارت آموزش و پرورش ترکیه و یا از راه پذیرش در دانشگاه‌های ترکیه وجود دارد. دانشجویان پس از دریافت نامه پذیرش خود در دوره‌های زبان ترکیه باید به سفارت‌خانه‌ها و کنسولگری‌های دولت ترکیه در ایران مراجعه کنند و پس از تایید، ویزای تحصیلی ترکیه را اخذ نمایند. بنابراین از طریق مجوز ورود به کشور ترکیه برای ادامه تحصیل را کسب خواهند کرد.

توجه داشته باشید که ویزای تحصیلی ترکیه دارای اعتبار یک ساله می‌باشد. از این رو دانشجو باید پس از ورود به ترکیه تا قبل از یک ماه به اداراه امور خارجی این کشور مراجعه کرده و دفترچه اقامت ترکیه را دریافت نماید. همچنین دانشجویان می‌بایست برای تمدید این اقامت، 60 روز قبل از پایان اعتبار به اداره مربوطه مراجعه و نسبت به تمدید آن اقدام نمایند. افراد ایرانی که به منظور گشت و گذار و اهداف توریستی به ترکیه سفر می‌کنند نیازی به اخذ ویزا برای این کشور ندارند، این امر به دلیل نزدیکی کشور ترکیه با ایران و سیاست‌های امورخارجی فی ما بین این دو کشور می‌باشد.

 

مدارک موردنیاز جهت اخذ ویزای تحصیلی ترکیه

جهت دریافت ویزای تحصیلی ترکیه دانشجویان پس از دریافت نامه پذیرش تحصیلی می‌توانند به همراه سایر مدارک زیر به سفارت این کشور مراجعه نمایند:

  • ارائه پاسپورت معتبر
  • ارائه دو قطعه عکس 4*3
  • ارائه نامه پذیرش دانشگاهی در ترکیه
  • ارائه مدرکی که نشان دهنده بلیت برگشت از ترکیه باشد
  • ارائه مدارکی که اثبات‌کننده تمکن مالی دانشجو باشد (برای مدت زمانی که در ترکیه مشغول به تحصیل است)
  • پرداخت هزینه ویزای تحصیلی ترکیه
  • ارائه مدرکی که مبنی بر عدم سوءپیشینه دانشجو باشد
  • ارائه مدارک پزشکی دانشجو مبنی بر سلامت وی

3

تحصیل در مقطع کارشناسی

کشور ترکیه در کنار دانشگاه‌های برتر که بسیار از آن‌ها برنامه‌های تحصیل به زبان انگلیسی را ارائه می‌دهند، دارای دانشگاه‌ها و کالج‌های دیگری نیز می‌باشد که به دلیل حفظ همکاری با موسسات در کشورهای همسایه در سراسر ترکیه و سایر نقاط جهان شناخته شده است. دانشگاه‌های تخصصی ترکیه برای علاقه‌مندان برنامه‌های جالبی را ارائه می‌دهند؛ برنامه‌های دو ساله مقطع کاردانی، برنامه‌های دوره 4 ساله کارشناسی و برنامه‌های تحصیلات تکمیلی 2 تا 4 ساله در این کشور امکانپذیر می‌باشد. در دانشگاه‌های ترکیه  به راحتی می‌توانید در زمینه‌ها و موضوعات مختلفی مشغول به تحصیل باشید.

طی چند سال گذشته، ترکیه همواره در سهم بسیار بالایی در ارائه رشته‌هایی نظیر علوم، هنر و معماری داشته است. تحصیل در مقطع کارشناسی در ترکیه عموماً به زبان ترکی استانبولی صورت می‌گیرد، اما برخی از دانشگاه‌ها هستند که کورس‌هایی به زبان انگلیسی نیز به دانشجویان ارائه می‌دهند؛ این دانشگاه‌ها معمولاً با مدرک آیلتس 5.5 الی 6 دانشجو می‌پذیرند.

چنانچه قصد ورود به رشته‌های پزشکی در ترکیه را دارید باید در نظر داشته باشید که دانشگاه‌های این کشور نیز همانند سایر کشورها دارای آزمون ورودی می‌باشند. بنابراین در ابتدا باید در دوره‌های SAT و YOS شرکت کنید. آزمون YOS مربوط به آزمون ریاضی بوده و آزمون SAT مربوط به زبان انگلیسی می‌باشد. تمامی دانش‌آموزان باید یک سال در کالج‌های ترکیه آموزش ببینند و پس از یکسال، از آن‌ها آزمون ورودی گرفته گرفته می‌شود و براساس نمراتی که کسب می‌کنند وارد دانشگاه‌های ترکیه می‌‌شوند.

تحصیل در مقطع کارشناسی‌ارشد

برای دانشجویان بین‌المللی شرایط اخذ ویزای تحصیلی ترکیه به منظور تحصیل در مقطع کارشناسی‌ارشد امکان‌پذیر می‌باشد. هر سال تحصیلی در کشور ترکیه در دو ترم که یک ترم از اکتبر تا ژانویه و ترم بعدی از فوریه تا جولای انجام می‌پذیرد. معمولاً بین ترم‌ها یک دوره تعطیلات دو هفته‌ای به دانشجویان داده می‌شود، با این که تعطیلات تابستانی بلندمدت بین ماه‌های جولای و اکتبر ارائه می‌شود.

اکثر برنامه‌های کارشناسی‌ارشد در ماه اکتبر آغاز می‌شود و حدود 2 سال به طول می‌انجامد. در مقاطع ارشد دانشجو موظف به ارائه پایان‌نامه می‌باشد، اما در برخی از کورس‌‌های کارشناسی‌ارشد تنها در انتهایی دوره باید پروژه اجرایی تحویل داده شود و نیازی به ارائه پایان‌نامه نمی‌باشد. هزینه‌های تحصیل در کارشناسی‌‌ارشد می‌تواند کاملاً متغیر باشد. هزینه‌های تحصیل برای دوره‌های انگلیسی و دانشگاه‌‌های خصوصی بیشتر از دانشگاه‌های دولتی می‌باشد. برای تحصیل در این مقطع به زبان انگلیسی، ارائه مدرک آیلتس 6 ضروری خواهد بود.

تحصیل در مقطع دکترا

اخذ ویزای تحصیلی ترکیه برای تحصیل در مقطع دکترا نیز اخذ پذیرش از دانشگاه موردنظر را می‌طلبد. برای این کار دانشجو ابتدا باید رزومه و پروپوزال خود را برای اساتید دانشگاه مقصد ارسال نماید تا دانشگاه و استاد با مطالعه و تایید آن، برای دانشجو پذیرش صادر کند. دانشجویان دکترا در ترکیه برای بالا بردن شانس خود در اخذ پذیرش باید با اساتید و دانشگاه‌هایی که تحقیقات مشابه با رزومه دانشجو دارند اقدام به انجام مکاتبه کنند.

از دیگر الزامات پذیرش و تحصیل در مقطع دکترا در ترکیه می‌توان به داشتن مقالات معتبر، تالیف و یا ترجمه کتاب، معدل بالا در مقطع قبلی و… نیز اشاره کرد. برای تحصیل در مقطع دکترا در ترکیه می‌بایست حداقل مدرک زبان انگلیسی TOEFL با نمره حداقل 79 که معادل با IELTS 6.5 است را ارئه دهید.
اگر قصد ادامه ی تحصیل یا مهاجرت به ترکیه  را دارید ما به شما  گروه سفیر را توصیه میکنیم. گروه سفیر مشاور رسمی دانشگاه های برتر ترکیه می باشد. و  با یک دهه تجربه،  با بهره گیری از بهترین امکانات و مشاوران متخصص ، شما را در امر مهاجرت، اقامت تحصیلی، اقامت کاری، کاریابی بین الملل، خرید ملک و سرمایه گذاری در ترکیه، روسیه، چین و … یاری می کند برای دریافت مشاوره می توانید به وبسایت www.safirapply.com مراجعه نموده یا با تلفن های ۰۲۱-۸۸۸۸۲۴۲۰ و ۰۲۱-۸۸۸۸۹۶۲۰ تماس حاصل فرمایید.
 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان